Jump to content

Aksling eller drev


anton

Recommended Posts

Jeg har eid båt med drev i 8 år nå og ser for meg at min neste båt blir med strak aksling.

 

Volvo drevet i min første båt fungerte rimelig greit men krevde litt vedlikehold, Bravo 3x drevet jeg har i dag er jeg ikke fornøyd med. Jeg har hatt vann i belg med påfølgende skifte av belgen og gimball lager, havari på dempeplate, nytt havari av gimball lager og nå i høst nye vibrasjoner. Har ikke fått tatt det opp enda men håper og tror det er kryssene som må skiftes.

 

Grunnen til at jeg vurderer å gå fra helplaner med drev til halvplaner med strakaksling er:

 

I helplaner er fartsområdet mellom 8 og 18 knop normalt ubrukelig, det blir enten vinglekjøring i dorgefart eller full rulle, ingenting i mellom. Halvplaner fungere bra i alle hastigheter opp til ca 25 knop (avhengig av båt).

 

På båter med drev henger girkassen på utsiden og ned i sjøen som gir en del vedlikeholdskost og mulige skader som følge av vanninntregning. Har du åpne/hengende akslinger så er jeg enig med bitteliten at det er verre å gå på grunn med denne enn med drev. Men har du halvplaner med "hel" så er det mye billigere å gå på grunn med denne enn med drevløsning.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Veldig enig med forrige innlegg! Planende båter med drev trives ikke hastigheter fra 8-18 knop (alt etter skrog og planingsterskel og ant tonn selvfølgelig)

Jeg gikk fra snekke til planer, og ble litt stresset når jeg var på tur i ukjent farvann. 20 knop i ukjent farvann er fort!

Derfor kommer jeg til å annskaffe halvplaner neste gang, nettopp fordi denne kan brukes gjennom hele fartsregisteret.

 

De nye halvplanerne kan jo marsje fra16-20 knop, og da har du snart farten til planeren og egenskapene til halvplaneren :flag:

Link to post
Share on other sites

I helplaner er fartsområdet mellom 8 og 18 knop normalt ubrukelig, det blir enten vinglekjøring i dorgefart eller full rulle, ingenting i mellom. Halvplaner fungere bra i alle hastigheter opp til ca 25 knop (avhengig av båt).

Nja - akkurat det kommer nok an på båten vil jeg si. Enig på mindre båter. Men når man kommer opp mot 5 tonn og over så fungerer planende båter meget godt i halvplaner fart også.

Link to post
Share on other sites

Dette har med vane, smak og behag å gjøre tror jeg. Jeg slappet mere av etter overgangen til fast aksel. Mener det er sikrere enn drev forutsatt at kjølen stikker dypere enn propellen. Går et stag under propellen bak til roret også på de fleste.

Men hvis man er født og oppvokst med påhengsmotor er det nok mere behagelig å manøvrere med drev i sakte fart, men jeg surra fælt med min drev-manøvrering.. (tidligere vandt til Nidelv 24) !

Link to post
Share on other sites

Drev

sikrere i forhold til grunnstøting

 

rett aksel

noe dritt å gå på grunn med - større fare for lekkasje (avhenger av bunnkonstruksjonen)

 

... det er mulig jeg har misforstått, men jeg trodde det var motsatt? At drev var mer trøblete ifm grunnstøting enn rett aksel? Flere bevegelige, og utvendige deler på et drev, som gir større fare for at noe blir slått av og gir lekkasje ved en grunnstøting.

 

Er jeg helt på jordet eller? :smiley:

Link to post
Share on other sites

Dersom du har en planende båt med åpne/hengende akslinger som de vist under kan du få stor skade ved landkjening, potensielt mer enn med drev. På båt med drev risikerer du knuste drev, med hengende aksling kan du risikere hull i skroget som følge av at propeller presses opp. Hadde ikke Røkke en båt som opplevde dette :rolleyes:

 

06_1639244728.jpg

 

81_-478417255.jpg

 

 

 

Med halvplaner med kjøl er bildet et helt annet, her vist med en saga 32:

Opps hva var det en liten hump :cool:

 

72_-79364085.jpg

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

I helplaner er fartsområdet mellom 8 og 18 knop normalt ubrukelig, det blir enten vinglekjøring i dorgefart eller full rulle, ingenting i mellom. Halvplaner fungere bra i alle hastigheter opp til ca 25 knop (avhengig av båt).

 

Tja, Meklingen min på 27 fot og tre-fire tonn går som på skinner i det fartsområdet (8-18 knop). Med bruk av trimplan og/eller tilt finnes heller ikke noe som heter planingsterskel. Den løfter seg bare horisontalt opp av vannet og slipper hekkbølgen elegant fra 11-12 knop.

Tror nok dette har mye med skrogkonstruksjonen og gjøre - none kan dette bedre ann andre.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Jeg har sans for vurderingen til Worry II som skriver at dette sansynligvis har å gjøre med vane, smak og behag. Det dreier seg også om å lære manøvreringsegenskapene til den enkelte fritidsbåten. Jeg har opplevd at bytte av propell fra Mikado til Radice har resultert i endrede manøvreringsegenskaper på en Scand Atlantic med fast aksel. Min erfaring med båt som hadde fast aksel og flyndrejern var at jeg var villig til å gå på mindre dybder enn det jeg gjør nå med fast aksel uten flyndrejern. Endel norske båter med fast aksel og flyndrejern har nok redusert verkstedutgiftene betydelig. Jeg ser at det blir flere båter med drev som i tillegg har både baugpropell og trimflaps - så da må vel manøvreringsegenskapene på disse bli tilnærmet optimale. Når vi også ser båter med fast aksel som både har thruster akter og foran må vel disse også kunne manøvreres tilnærmet optimalt, selv uten særlig manøvreringstrening. Jeg tror at alle Bavaria Sport båtene i havna vår har drev - og jeg har ikke hørt noe negativt fra disse eierne - så i sum deler jeg vurderingen til Worry II.

Link to post
Share on other sites

Drev eller aksling , skiller jo fra 6 til 10 knop i forskjell på toppfart med samme motor , virkningsgrad på propell med rak aksling er meget lav , derfor Volvo laget IPS system for og forbedre dette , blir som Model T ford og ny Mercedes i forskjell , så vet med sikkerthet hva jeg ville valgt. Mye mere effektivitet pr. liter drivstoff . går man på grunn ,så er det forsikring som betaler skadene uansett , så kommer vel på det samme slik sett Bortsett fra at med rak aksling kan prop skjære hull i båten og hele skuta kan gå ned.

Link to post
Share on other sites

Liker godt hekkaggregat. Før motoren bak under akterdekket, mindre støy og vibrasjoner. Og sjønner ikkje hva som er so dyrt vedlikehold. Skifter 2,7l olje hvert år. Så skifter eg belger annetkvert år (betalte 1500,- inkl. olje, sink og opptak på verksted).

 

Dei økte kostnadene sparer eg inn med rimligere forbruk. Tror neppe du finner en 26 fots med aksling som bruker 1l/nm ved 20 knop?

 

Men kjøper du båt med 25 år gammelt drev, kan vel dette vere et sjansespel....

Link to post
Share on other sites

Mye mere effektivitet pr. liter drivstoff . går man på grunn ,så er det forsikring som betaler skadene uansett , så kommer vel på det samme slik sett Bortsett fra at med rak aksling kan prop skjære hull i båten og hele skuta kan gå ned.

Ja, det du sier her er vel ikke hele bildet. Jeg er enig i synet på drivstofforbruk og fart, men det har med skrogtypen å gjøre (kjøl - ikke kjøl). Når det gjelder skader ved grunnstøting så er de som tidligere sagt store ved hengende propeller ala de stor helplanende båtene fra ca. 40 fot og oppover. Så store båter kan ikke bruke hekkaggregat likevel da aggregatene ikke er solide nok for de kraftige motorene som trengs for å komme opp i plan. Unntatt er f.eks det dyre og flotte IPS drevet til Volvo, som er forøvrig er montert under skroget.

 

For halvplanende kjølbåter er propell mer beskyttet. Det store plusset her er likevel vedlikeholdskostnadene, som er mye mindre enn for en drevlsøning. Dessuten er anskaffelseskostnaden lavere enn for drev. Disse to momentene vil til en viss grad veie opp for det ekstra drivstofforbruket til halvplaneren.

 

Liker du å fiske, så er aksel og girkasse med slureventil/trolling gear ikke så dumt. Da kan du ligge på vær og vind uten å drifte av, samt at du kan sige rundt i sneglefart om så er.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...