SF Svart 28.November.2008 Del på Facebook Svart 28.November.2008 Jeg har eid båt med drev i 8 år nå og ser for meg at min neste båt blir med strak aksling. Volvo drevet i min første båt fungerte rimelig greit men krevde litt vedlikehold, Bravo 3x drevet jeg har i dag er jeg ikke fornøyd med. Jeg har hatt vann i belg med påfølgende skifte av belgen og gimball lager, havari på dempeplate, nytt havari av gimball lager og nå i høst nye vibrasjoner. Har ikke fått tatt det opp enda men håper og tror det er kryssene som må skiftes. Grunnen til at jeg vurderer å gå fra helplaner med drev til halvplaner med strakaksling er: I helplaner er fartsområdet mellom 8 og 18 knop normalt ubrukelig, det blir enten vinglekjøring i dorgefart eller full rulle, ingenting i mellom. Halvplaner fungere bra i alle hastigheter opp til ca 25 knop (avhengig av båt). På båter med drev henger girkassen på utsiden og ned i sjøen som gir en del vedlikeholdskost og mulige skader som følge av vanninntregning. Har du åpne/hengende akslinger så er jeg enig med bitteliten at det er verre å gå på grunn med denne enn med drev. Men har du halvplaner med "hel" så er det mye billigere å gå på grunn med denne enn med drevløsning. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
tami Svart 28.November.2008 Del på Facebook Svart 28.November.2008 Veldig enig med forrige innlegg! Planende båter med drev trives ikke hastigheter fra 8-18 knop (alt etter skrog og planingsterskel og ant tonn selvfølgelig) Jeg gikk fra snekke til planer, og ble litt stresset når jeg var på tur i ukjent farvann. 20 knop i ukjent farvann er fort! Derfor kommer jeg til å annskaffe halvplaner neste gang, nettopp fordi denne kan brukes gjennom hele fartsregisteret. De nye halvplanerne kan jo marsje fra16-20 knop, og da har du snart farten til planeren og egenskapene til halvplaneren Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 28.November.2008 Del på Facebook Svart 28.November.2008 I helplaner er fartsområdet mellom 8 og 18 knop normalt ubrukelig, det blir enten vinglekjøring i dorgefart eller full rulle, ingenting i mellom. Halvplaner fungere bra i alle hastigheter opp til ca 25 knop (avhengig av båt). Nja - akkurat det kommer nok an på båten vil jeg si. Enig på mindre båter. Men når man kommer opp mot 5 tonn og over så fungerer planende båter meget godt i halvplaner fart også. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 28.November.2008 Del på Facebook Svart 28.November.2008 Dette har med vane, smak og behag å gjøre tror jeg. Jeg slappet mere av etter overgangen til fast aksel. Mener det er sikrere enn drev forutsatt at kjølen stikker dypere enn propellen. Går et stag under propellen bak til roret også på de fleste. Men hvis man er født og oppvokst med påhengsmotor er det nok mere behagelig å manøvrere med drev i sakte fart, men jeg surra fælt med min drev-manøvrering.. (tidligere vandt til Nidelv 24) ! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bjoris Svart 28.November.2008 Del på Facebook Svart 28.November.2008 Du må regne med mer støy og vibrasjoner i en båt med aksling, vedlikehold og slittasje er jo storforskjell på i akslingens favør... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post Share on other sites More sharing options...
nimbuster Svart 28.November.2008 Del på Facebook Svart 28.November.2008 Skroget mitt er planende, men jeg har strak aksel. Jeg kan enkelt gå i alle fartsområder, bare jeg har nok trim. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 28.November.2008 Del på Facebook Svart 28.November.2008 Men når man kommer opp mot 5 tonn og over så fungerer planende båter meget godt i halvplaner fart også. Det kan nok være men volumet av båter med drev ligger ikke i dette segmentet (5 tonn+) ei heller båtene trådstarter vurderer. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 28.November.2008 Del på Facebook Svart 28.November.2008 Nidelv 300 er 28 fot. Den veier 4-5 tonn avhengig av motor og leamikk ombord. Nimbusen er 29 - tror den veier omtrent det samme. Drevbåter i dag går fra 16 fot til 46 fot. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Merte Svart 28.November.2008 Del på Facebook Svart 28.November.2008 Drevsikrere i forhold til grunnstøting rett aksel noe dritt å gå på grunn med - større fare for lekkasje (avhenger av bunnkonstruksjonen) ... det er mulig jeg har misforstått, men jeg trodde det var motsatt? At drev var mer trøblete ifm grunnstøting enn rett aksel? Flere bevegelige, og utvendige deler på et drev, som gir større fare for at noe blir slått av og gir lekkasje ved en grunnstøting. Er jeg helt på jordet eller? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 28.November.2008 Del på Facebook Svart 28.November.2008 drev (eller hekkagregat) har en tilt funksjon som gjør at hele drevet slår opp om man fesk treffer en stein. Ekslingen har bare en vei opp - og det er mot opp mot skroget - og det sitter i utgangspunktet fast. Astor testet vel dette utenfor Koster for et par år siden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 28.November.2008 Del på Facebook Svart 28.November.2008 Dersom du har en planende båt med åpne/hengende akslinger som de vist under kan du få stor skade ved landkjening, potensielt mer enn med drev. På båt med drev risikerer du knuste drev, med hengende aksling kan du risikere hull i skroget som følge av at propeller presses opp. Hadde ikke Røkke en båt som opplevde dette Med halvplaner med kjøl er bildet et helt annet, her vist med en saga 32: Opps hva var det en liten hump Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
Blanco Svart 28.November.2008 Del på Facebook Svart 28.November.2008 Og en Viknes med flyndren revet av sank ifjor utenfor Askøy om jeg ikke husker feil. Så uansett: Gå ikke på grunn. Det er i tillegg j.... flaut. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 28.November.2008 Del på Facebook Svart 28.November.2008 Ikke uenig Men skulle jeg først hatt en moderat landkjenning så hadde jeg heller gjort det med Saga'en over enn med en av de to andre Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
Medusa Svart 28.November.2008 Del på Facebook Svart 28.November.2008 Tilt-funksjon eller ikke.. Har hørt om båter som har fått store deler av speilet revet av da drevet traff en palle som lå og fløt i havet... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tuffff Svart 28.November.2008 Del på Facebook Svart 28.November.2008 I helplaner er fartsområdet mellom 8 og 18 knop normalt ubrukelig, det blir enten vinglekjøring i dorgefart eller full rulle, ingenting i mellom. Halvplaner fungere bra i alle hastigheter opp til ca 25 knop (avhengig av båt). Tja, Meklingen min på 27 fot og tre-fire tonn går som på skinner i det fartsområdet (8-18 knop). Med bruk av trimplan og/eller tilt finnes heller ikke noe som heter planingsterskel. Den løfter seg bare horisontalt opp av vannet og slipper hekkbølgen elegant fra 11-12 knop. Tror nok dette har mye med skrogkonstruksjonen og gjøre - none kan dette bedre ann andre. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Svart 28.November.2008 Del på Facebook Svart 28.November.2008 Har hørt om båter som har fått store deler av speilet revet av da drevet traff en palle som lå og fløt i havet... ja det skulle tatt seg ut da heile sulamitten henger fast i motoren. må ha vært en påhengsmotor Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 28.November.2008 Del på Facebook Svart 28.November.2008 Jeg har sans for vurderingen til Worry II som skriver at dette sansynligvis har å gjøre med vane, smak og behag. Det dreier seg også om å lære manøvreringsegenskapene til den enkelte fritidsbåten. Jeg har opplevd at bytte av propell fra Mikado til Radice har resultert i endrede manøvreringsegenskaper på en Scand Atlantic med fast aksel. Min erfaring med båt som hadde fast aksel og flyndrejern var at jeg var villig til å gå på mindre dybder enn det jeg gjør nå med fast aksel uten flyndrejern. Endel norske båter med fast aksel og flyndrejern har nok redusert verkstedutgiftene betydelig. Jeg ser at det blir flere båter med drev som i tillegg har både baugpropell og trimflaps - så da må vel manøvreringsegenskapene på disse bli tilnærmet optimale. Når vi også ser båter med fast aksel som både har thruster akter og foran må vel disse også kunne manøvreres tilnærmet optimalt, selv uten særlig manøvreringstrening. Jeg tror at alle Bavaria Sport båtene i havna vår har drev - og jeg har ikke hørt noe negativt fra disse eierne - så i sum deler jeg vurderingen til Worry II. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nimbuster Svart 28.November.2008 Del på Facebook Svart 28.November.2008 Enig med tuffff...det har selvfølelig med konstruksjonen av skroget å gjøre, og med muligheter for mye trim. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Draco24styling Svart 28.November.2008 Del på Facebook Svart 28.November.2008 En kamerat av meg har en marex 27 med vp 165 hk og 290 drev. Denne er nok noe undermotorisert,men jeg synes den fungerer fint mellom 8-18 kn, den har trimflaps i og powertrim Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post Share on other sites More sharing options...
Medusa Svart 28.November.2008 Del på Facebook Svart 28.November.2008 ja det skulle tatt seg ut da heile sulamitten henger fast i motoren. må ha vært en påhengsmotor Kanskje det, ikke vet jeg.. Men om drevet blir blir knust og/eller slått av, så hjelper det vel ikke hva det sitter fast i?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bonus Svart 28.November.2008 Del på Facebook Svart 28.November.2008 Men om drevet blir blir knust og/eller slått av, så hjelper det vel ikke hva det sitter fast i?? Nei, og det er nettop det som er poenget; drev er konstruert slik at de skal enten "slås" opp eller rives av. Konstruksjonen er bevisst gjort slik for å hindre større vanninntrengninger Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mr. Import Svart 28.November.2008 Del på Facebook Svart 28.November.2008 Drev eller aksling , skiller jo fra 6 til 10 knop i forskjell på toppfart med samme motor , virkningsgrad på propell med rak aksling er meget lav , derfor Volvo laget IPS system for og forbedre dette , blir som Model T ford og ny Mercedes i forskjell , så vet med sikkerthet hva jeg ville valgt. Mye mere effektivitet pr. liter drivstoff . går man på grunn ,så er det forsikring som betaler skadene uansett , så kommer vel på det samme slik sett Bortsett fra at med rak aksling kan prop skjære hull i båten og hele skuta kan gå ned. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansa666 Svart 28.November.2008 Del på Facebook Svart 28.November.2008 Hei! Har to x DP-D 290 drev og den slingrer litt opp til 8 knop, men aktiverer bare autopilot, så går den beint. Fra 8 og oppover går den snorbeint Kommer forhåpentlig vis ikke til å skifte til strak aksel, drømmen er POD Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
eysteind Svart 28.November.2008 Del på Facebook Svart 28.November.2008 Liker godt hekkaggregat. Før motoren bak under akterdekket, mindre støy og vibrasjoner. Og sjønner ikkje hva som er so dyrt vedlikehold. Skifter 2,7l olje hvert år. Så skifter eg belger annetkvert år (betalte 1500,- inkl. olje, sink og opptak på verksted). Dei økte kostnadene sparer eg inn med rimligere forbruk. Tror neppe du finner en 26 fots med aksling som bruker 1l/nm ved 20 knop? Men kjøper du båt med 25 år gammelt drev, kan vel dette vere et sjansespel.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arnstein Svart 28.November.2008 Del på Facebook Svart 28.November.2008 Mye mere effektivitet pr. liter drivstoff . går man på grunn ,så er det forsikring som betaler skadene uansett , så kommer vel på det samme slik sett Bortsett fra at med rak aksling kan prop skjære hull i båten og hele skuta kan gå ned. Ja, det du sier her er vel ikke hele bildet. Jeg er enig i synet på drivstofforbruk og fart, men det har med skrogtypen å gjøre (kjøl - ikke kjøl). Når det gjelder skader ved grunnstøting så er de som tidligere sagt store ved hengende propeller ala de stor helplanende båtene fra ca. 40 fot og oppover. Så store båter kan ikke bruke hekkaggregat likevel da aggregatene ikke er solide nok for de kraftige motorene som trengs for å komme opp i plan. Unntatt er f.eks det dyre og flotte IPS drevet til Volvo, som er forøvrig er montert under skroget. For halvplanende kjølbåter er propell mer beskyttet. Det store plusset her er likevel vedlikeholdskostnadene, som er mye mindre enn for en drevlsøning. Dessuten er anskaffelseskostnaden lavere enn for drev. Disse to momentene vil til en viss grad veie opp for det ekstra drivstofforbruket til halvplaneren. Liker du å fiske, så er aksel og girkasse med slureventil/trolling gear ikke så dumt. Da kan du ligge på vær og vind uten å drifte av, samt at du kan sige rundt i sneglefart om så er. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.