Jump to content

Legge ut moring, ønsker råd

Rune.f

Recommended Posts

Synd du føler att det siktes til deg, tenker ikke på noen spesielle.

Utlegget ligger flere timer fra min bostedskomune på mitt feriested.

Hvor det ligger spiller vel egentlig ikke så stor rolle da jeg har beskrevet værforhold/bunnforhold/dyp mm.

Hadde jeg ikke følt behov for innspill hadde jeg ikke spurt, men svarene spriker fra a til å, da blir det tatt en avgjørelse ett sted midt i mellom, å om jeg da spør en lokal i tillegg synes jeg ikke det er så ille, er vel heller ikke værre att han ler litt når andre sier att det jeg tenker er tilnærmet helt bortkastet å mens noen synes det passer bedre på en kunst utstilling.

Men du har jo nå fått fortalt alle her att du har over 40års erfaring innen utlegg/kjemien bak stål og jern så da vet alle hvem de bør høre på.

Vi må ikke ta ting å oss selv så høytidelig.

Kommer nok med flere spørsmål om det er noe jeg er usikker på, så må vi som spør vel til syvende å sist få lov å ta vår egen avgjørelse.

Men takker igjen for alle innspill :smiley: så er det bare å beklage om noen skulle føle seg støtt/ydmyket eller annet fordi jeg ikke "lystrer" alt, skulle jeg gjort som alle forseslo så hadde jeg hatt litt av en kombinasjon å ett fryktelig langt utsett, vi må ikke glemme å ha litt galgenhumor ;))

Rune.f skrev 46 minutter siden:

Hadde jeg ikke følt behov for innspill hadde jeg ikke spurt, men svarene spriker fra a til å, da blir det tatt en avgjørelse ett sted midt i mellom,

? Og som jeg svarte deg i mitt første innlegg; dette kommer til å gå bra!

Rune.f skrev 46 minutter siden:

Men takker igjen for alle innspill :smiley: så er det bare å beklage om noen skulle føle seg støtt/ydmyket eller annet fordi jeg ikke "lystrer" alt, skulle jeg gjort som alle forseslo så hadde jeg hatt litt av en kombinasjon å ett fryktelig langt utsett,...

Tror ikke noen her føler seg støtt og ydmyket over det du har skrevet, tvert imot. Kommentaren om kunstutstilling f.eks. kunne godt vært utelatt. 

Da er det vel på tide å avslutte denne tråden gutter med den konklusjonen at jolla på 15 fot har fått et solid og godt utlegg som vil bli liggende i mange år. Vi har jo opp gjennom årene hatt tråder her inne som har inntrykk av at TS gjør hva han/hun kan får å terge på seg flest mulig. Tenker bla på de/han som virkelig skulle gjøre vei i vellinga med  å bli millionær med taskekrabbefiske... Uansett. Sjølivet skaper gleder og frustrasjoner, og jeg ser frem til årets båtferie. Regner med at drivstoffpriser nærmer seg 30 kr literen om et par uker. God sommer folkens...... Og kanskje et cruise på den avbilda båten fra igår blir et alternativ. På tur inn til Trondheim. 

IMG_20220703_201335.jpg

Da har båten ligget ute en uke, har vært ute med garn å liner hver dag, utlegget ble perfekt, ingenting som henger seg opp ifbm inntrekkstauet å ser att dempingen fungerer perfekt når det blåser, jeg er veldig fornøyd å glad for att jeg "overtenkte" opplegget mitt.

Ble nå en fryd å sette line å garn med denne båten sammenlignet med trollingbåten som er som en "nålpute", er for mye utstyr på en slik båt, alt henger seg fast i noe.

Ble overrasket over farten på denne forholdsvis Pioner 15, byttet propell å brukte en time på å teste ut tilten, endte opp på godt over 25kn med en Yamaha 9.9hk 4-takt ombygd til 20hk (forgasserbytte), hadde da også en full 25l bensindunk i midtre kassen pluss full tank i bakre kasse.

Har hatt endel småbåter til garn/linefiske opp gjenom årene, bla Gimo 18, Terhi 15, Lasse 14, Rana 17, Hansvik 18 mfl men ingen som har gått så bra med så liten motor, dette er nok båten jeg ikke kommer til å bytte ut i søken etter ett bedre alternativ til tenkt bruksområde.

20220630_235303.jpg

20220704_115916.jpg

20220706_004009.jpg

20220707_105746.jpg

20220706_181105.jpg

• 1 år senere...

Da har utlegget ligget i ett år, ( men uten de 2 ankrene bak loddet, de ble tatt av), har hatt over 40m/s ved noen anledninger fra værste kanten, utlegget har overhodet ikke flyttet seg så mye som en meter. Lillebåten/Pioner 15" ble i vår oppgradert til en Pioner 17 Multi for bedre plass når line/garn settes, den har også fått prøvd seg i svært ! sterk vind i sommer men utllegget holder stand.

Personlig er jeg sikker på att de 2 daumenn'ene + 5m grov/tung kjetting ETTER hovedlodd er svært nyttige/viktige, de tar støten før det når loddet så det ikke nappes løs, muligens ekstra viktig da det ikke er mudderbunn men sand/grus bunn, loddet synker ikke ned i bunnen.

Stor blåse er vel også en bedre støtdemper enn ei lita.

Dvs dette vil antagelig holde mange år mtp vekten på lodd.

Skal ha ned dykker neste vår å se på tingenes tilstand?

Ville bare melde tilbake da det var mange innspill :)

PS...prøvde å få feste med tilsvarende betongbøtte uten den grove kjettingen og daumenn etter att dette utlegget var lagt ut da det var mye meninger her, uten hell, klatre å dra det løs for hånd.

20230721_180522.jpg.bc9d7c03233809f8d17ce3a20499fd3a.jpg

Topp tilbakemelding!

Da er det god match mellom loddet, bunnen og båten. 

Håper tilstanden på kjetting er god neste år, og at dette utlegget vil tjene deg godt i mange år.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Kan jo skyte inn 2 versjoner som jeg har god erfaring med. Den ene versjonen holdt en 14 fots åpen Hansvik - IKKE selvlensende... - på plass i mange, mange år. det var et betongrør på en god meter - halvannen. Det var 4 armeringsjern stukket i kryss, to oppe og to nede, igjennom røret. I midten av røret var det en galvanisert bit vinkelstål som jernene gikk igjennom. Deretter ble røret fylt med betong. I enden av vinkelstålet ble det så festet en svær sjakkel, noen meter med kjetting og deretter tjukt tau opp til ei blåse med en stor plastring (tror det var noe til garn). Dragtau til land. Hensikten med ringen var at om det hengte seg mye tang på tauet, fikk vi dratt båten inn / ut ved at tangen fulgte med gjennom ringen. Dette fungerte aldeles utmerket. Når den skulle settes ut (ble tatt opp samtidig med båten om høsten), festa vi dragtauet i land med litt godt monn mellom fortøyningspinnene (drøy fjære i Nordnorge). Deretter rodde vi ut fra land, til vi hadde strekt ut omentrent alt tauverk, blåse, ankertau og kjetting. Vi hadde et tau som vi la rundt ankeret (røret) som var festa i båten i ene enden. Så lempa vi ankeret over bord slik at det hang i tauet som var festa i båten. Deretter senka vi det rolig ned mens vi rodde ut fra land, slik at vi fikk strekt ut hele greia. Det var lettere enn å prøve og feile, men det ble jo litt leamikk. Med en kartplotter hadde det vært myyyye enklere, men jeg er vokst opp i enkle båtkår. :)

Versjon to var en svær firkanta betongkloss. Antagelig tett på en kvart kubikk. Den ble støpt på fjære sjø. Det ble lagt litt armering nedi, og et stort plastrør som var bøyd som ei kause. I tillegg hadde vi en bøyle som stakk opp, laget med vanlig kamstål. Ankertauet ble tredd gjennom plastrøret og deretter spleiset sammen ved ei bøye som fløyt opp ved fjære sjø, pluss en god meter. Dermed kunne ankertauet teoretisk skiftes ut om det var nødvendig. Fra blåsa gikk det så et tau opp til forankringsbøya vi festa båten i (fastfortøyning, men kan også brukes til dragfortøyning). Vi malte ankeret hvitt på toppen slik at det skulle være enkelt å se på bunnen.

Dette er jo relativt standard greie. På leire og sandbunn er dette gode greier; det er ikke noe som holder det på plass, men det mudres fort ned slik at man aldri får det opp igjen.

Utsettingen, derimot, var ikke standard - og ganske genial om jeg får si det selv! Dette ankeret ble laget av min far, og onkelen min gjorde akkurat samme jobben for ei 22 fots Rana snekke (hvilket beviser at dette holdt god nok i massevis!).

Vi lasket sammen 3 oljefat med et rør i midten. Gjennom røret stakk vi så et tau som gikk ned til ankeret, gjennom bøyla og opp igjen. Når det flødde, fløyt så ankeret opp og hang i oljefatene.

Og her blir historien interessant. Onkelen min fikk noen slitsomme dager der han, så snart ankeret fløyt fritt, rodde det i nærheten av ønsket posisjon. Ankeret ble forankret (!!) med en paraplydregg slik at det holdt seg i posisjon. Når det så ble fjære sjø og oljefatene fløyt opp, løsnet han tauet. Så var det å dra utpå igjen noen timer før flo, så utpå rett før fjære - slik holdt han på og flyttet ankeret meter for meter utover, til det lå på ønsket plass.

Jeg hadde en anna ide. Vi gjorde akkurat likedan, MEN vi tok det gamle dragtauet, stakk det gjennom røret i midten og klemte ene enden mellom to stk. 2x4'' sammen med 2 bolter, skiver og muttere mens andre enden var festet i en anna plank. Når det hadde flydd nok til at ankeret hang og fløyt fritt, rodde vi det dit vi ville ha det. Det gamle dragtauet lå bortover havflata slik at det var gjennomvått. Deretter løsna jeg forsiktig de to mutterne, til ting begynte å røre på seg. Ved å stramme litt, løsne litt, holdt jeg en jamn fart og firte ankeret ned på bunnen. Når det var på plass og oljefatene fløyt fritt, løsna vi dragtauet og dro det opp. Ferdig!

Mange veger til rom, og dette var to av de. :) Prøvet og funnet godt nok på en plass der sørvesten kan være troillstugg! Ofotfjorden, Nordnorge. :)

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

• 1 måned senere...

Jeg har skjøt på ut/inn trekkstauet (totalt 150m langt) der karabinkroken henger for å feste båten i, når båten tas,opp om høsten knytes det opp og flytetauet dras inn å spyles før det henges inn for vinteren, tar det med i båten når den legges ut i april å trer det i trinsa på blåsa å tar det med inn på land å trer så de 2 trinsene på land før båten dras ut, tar 10min å ta inn om høsten å 10min å koble på igjen om våren, blåsa får da ett lettere liv å tauet holdes rent.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...