Gudrun Startet 20.Juli.2022 Del på Facebook Startet 20.Juli.2022 Kom akkurat over denne: https://www.nrk.no/sorlandet/27.000-kroner-i-drivstoff-ble-for-dyrt-_-solgte-baten-og-floy-hjem-1.16042435 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Popeye70 Svart 20.Juli.2022 Del på Facebook Svart 20.Juli.2022 «– De sier det er vanlige folks tur. Det må være århundrets bløff.» Har «vanlige folk» en Princess V42 nå for tiden? I så fall har jeg sovet i timen… Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post Share on other sites More sharing options...
BåtGeir Svart 20.Juli.2022 Del på Facebook Svart 20.Juli.2022 Ser du skriver i " ". Nå ser jeg ikkeårsmodellen på denne, og dermed heller ikke en verdivurdering. Men det er vel ikke helt uvanlig at ganske normale lønnsmotakere ( og folk flest)har prioritert å ha båt til +/- 2 mill. :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KC- Svart 20.Juli.2022 Del på Facebook Svart 20.Juli.2022 Om man kan kjøre fra Bergen til Sørlandet, og bruke 27 000 kr på drivstoff før man "regner på det" og oppdager at det er dyrt, er man i alle fall i en annen kategori enn meg Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
-morten- Svart 20.Juli.2022 Del på Facebook Svart 20.Juli.2022 Merkelig artikkel! har han reknet på verditap, drifting vedlikehold vinteropplag på en 42 fots båt? vedlikehold av drev og motorer? Etter min mening kortsiktig økonomisk tankegang. de 10 tusenene ekstra i drivstoffutgifter er ikke all verden i forhold til totalen her.. Prisene vil nok gå ned litt og stabilisere seg om 1-1/2 år rekner jeg med! kjenner jeg typen, så kjøper han større og dyrere båt om noen år! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post Share on other sites More sharing options...
Okkaby Svart 20.Juli.2022 Del på Facebook Svart 20.Juli.2022 -morten- skrev 1 minutt siden: Merkelig artikkel! har han reknet på verditap, drifting vedlikehold vinteropplag på en 42 fots båt? vedlikehold av drev og motorer? Etter min mening kortsiktig økonomisk tankegang. de 10 tusenene ekstra i drivstoffutgifter er ikke all verden i forhold til totalen her.. Prisene vil nok gå ned litt og stabilisere seg om 1-1/2 år rekner jeg med! kjenner jeg typen, så kjøper han større og dyrere båt om noen år! Han var pensjonist. Så spørs om ikke det blir mindre båt om han kjøper igjen. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 20.Juli.2022 Del på Facebook Svart 20.Juli.2022 Det blir spennene å se hvordan dette utvikler seg videre. Tipper enda flere seilbåter og motorbåter i skrogfart. Det vil ikke være meg imot . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Svart 20.Juli.2022 Del på Facebook Svart 20.Juli.2022 Ja til flere Grand Banks typer Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 20.Juli.2022 Del på Facebook Svart 20.Juli.2022 Grand Banks jr skrev 6 minutter siden: Ja til flere Grand Banks typer Trawler er en fin båttype. Jeg synes det ha blitt ganske hektisk på sjøen med svært raske og store båter. Fint om det roer seg litt. Selvfølgelig best om folk innser det selv enn at de blir tvunget av enorme prisoppganger. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
Fuel Svart 20.Juli.2022 Del på Facebook Svart 20.Juli.2022 Vurderer å hente en 31 fots cabincruiser med Volvo Penta KAD300 i Bergen å kjøre den til Tønsberg. Noen som har en formening om forbruk? Og tid? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mons Svart 20.Juli.2022 Del på Facebook Svart 20.Juli.2022 Blir iallefall roligere på sjøen av dette. Flyttet en Prinsess 39 i vår. Den brukte 4-5 liter pr nm i marsjfart, men på en maskin i 5-6 knop var det under literen. 31 foter på rundt 5 tonn og 300 hk bruker ca 2 liter pr nm i plan, så da er det bare å sjekke avstand. Har du god tid får du den nedmot 0,5 pr nm. Sitér dette innlegget Mons Link to post Share on other sites More sharing options...
Maika Svart 20.Juli.2022 Del på Facebook Svart 20.Juli.2022 Agurk. Jeg tror nok han godt visste hvor mye turen kom til å koste, men ville gjerne uttrykke sin misnøye over partier han ikke stemmer på. Og at det er færre i gjestehavner kan vel heller være fordi flere nå drar utenlands etter å ha vært forhindret i to år, enn fordi færre er ute med båt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Swingswong Svart 20.Juli.2022 Del på Facebook Svart 20.Juli.2022 Kjørte Strömstad - Smögen for et par uker siden. 41Nm, 31L, mest tøffefart der det ikke var så mye bølger. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 20.Juli.2022 Del på Facebook Svart 20.Juli.2022 (redigert) Popeye70 skrev for 3 timer siden: Har «vanlige folk» en Princess V42 nå for tiden? I så fall har jeg sovet i timen… Tror absolutt ikke det er deg det er noe galt med... Redigert 20.Juli.2022 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Okkaby Svart 20.Juli.2022 Del på Facebook Svart 20.Juli.2022 dieselfan skrev 15 minutter siden: Tor absolutt ikke det er deg det er noe galt med... En pensjonist som sikkert har nedbetalt hus, trenger ikke være rik for å kjøpe en sådan båt. Vil si at mange av dagens pensjonister, som har ikke skylder på hus, enkelt kan kjøpe en båt til 2 mil. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post Share on other sites More sharing options...
jotto Svart 20.Juli.2022 Del på Facebook Svart 20.Juli.2022 Der høres vel mest ut som om båtlivet ikke var noe for ham likevel, og han solgte koronabåten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BårdK Svart 20.Juli.2022 Del på Facebook Svart 20.Juli.2022 Popeye70 skrev for 11 timer siden: «– De sier det er vanlige folks tur. Det må være århundrets bløff.» Har «vanlige folk» en Princess V42 nå for tiden? I så fall har jeg sovet i timen… Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Førstefender Svart 20.Juli.2022 Del på Facebook Svart 20.Juli.2022 (redigert) "Tulling" var min første tanke da jeg leste artikkelen, kjøre en 42 foter fra Bergen til Arendal og da først forstår han hvor dyrt det blir? God planlegging med andre ord.. Når han heller vil svi av 40 000 på en sydentur fremfor å få båten sin hjem, har kanskje aldri båtlivet vært det riktige for denne karen Jeg har hatt en V42, han må ha kjørt svært hardt for å klare bruke diesel for 27000kr på den turen, flatte hendler fra Bergen til Arendal kanskje.. Redigert 20.Juli.2022 av Førstefender (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
steib Svart 20.Juli.2022 Del på Facebook Svart 20.Juli.2022 Har selv en båt i prisklassen 2 millioner. Selv med fire ukers båtferie, så er økte drivstoffpriser kun en pølse i slaktetida i det totale regnskapet på båten. Vi har det for bra, slutt og syt! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
-morten- Svart 21.Juli.2022 Del på Facebook Svart 21.Juli.2022 7 hours ago, steib said: Har selv en båt i prisklassen 2 millioner. Selv med fire ukers båtferie, så er økte drivstoffpriser kun en pølse i slaktetida i det totale regnskapet på båten. Vi har det for bra, slutt og syt! Det var akkurat det jeg ville frem til! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post Share on other sites More sharing options...
Lingefan Svart 21.Juli.2022 Del på Facebook Svart 21.Juli.2022 (redigert) Båter med inboard koster jo gjerne rundt 10% i året av innkjøpsverdien å holde pluss bruk. 2 mill = i snitt ca 200.000 per år, dersom du har skikkelig innendørs opplag og servicer på merkeverksted. Pluss eventuelt verditap, oppgraderinger man gjør på eldre båter og evt dieselforbruk - det kan man regulere selv. Mange gjør det billigere ved å gjøre ting selv og å lagre i boblehavner osv, det mener jeg forringer bøtens verdi for min del når jeg skal kjøpe brukt båt. Jeg kjøper bare båter som har vært innendørs lagret vinterstid og som har hatt servicer på merkeverksted (de får mail om kampanjer osv). Men dette stemmer ikke for båter til 10-20 mill osv, men kanskje mer for de båtene opp til 3-4 mill som brukte. Over der er ofte driftskost lavere i forhold til nypris, med mindre man tar med verditapet på nyere båter. En 42 foter er det like hyggelig å være i på korte turer som på lange turer. Selv da dieselprisen var 9kr per liter var vi ofte bare nede i båten for å være øktt der, uten å kjøre ut i det hele tatt. I en åpen liten skjærgårdsjeep må man ofte kjøre utpå for å nyte båtlivet, men i en lukket dc eller cabincruiser på 30-40 fot eller større er ikke gleden av å kjøre båten like stor i seg selv, der er det mer opphold i båten som er selve gleden. Personlig synes jeg det å kjøre en stor båt på 40-50 fot er mer å håndtere en oppgave enn kjøreglede for kjøringens skyld, selv om også de kan være trivelige å ratte. Og de kan ofte litt mer tidkrevende enn en liten enkel båt å bare kjøre utpå en liten tur også. Personlig har jeg mer glede av å kjøre mindre båter der man er mer i ett med sjøen, bølgene og elementene. Redigert 21.Juli.2022 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 21.Juli.2022 Del på Facebook Svart 21.Juli.2022 steib skrev for 7 timer siden: Har selv en båt i prisklassen 2 millioner. Selv med fire ukers båtferie, så er økte drivstoffpriser kun en pølse i slaktetida i det totale regnskapet på båten. Vi har det for bra, slutt og syt! -morten- skrev 24 minutter siden: Det var akkurat det jeg ville frem til! Snakk for dere selv . . . Dere har det sikkert for bra . . . For noen av oss andre er dristoffprisene en betydelig utgift. Selv for meg som går i skrogfart og holder meg mest i nærområdene setter det begrensninger. For å kunne holde oss med båt gjør junior og jeg absolutt alt arbed selv. For oss er båtlivet ikke bare ferie, men en viktig del av livet. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
Lazyjack Svart 21.Juli.2022 Del på Facebook Svart 21.Juli.2022 Ser en del nye båter her på Østlandet med V8 påhengere på rundt 300-400 på hekken. Lurer på hva bensinforbruket er på disse med båten i plan og fart rundt 25-30 knop. Noen som vet? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jannmar Svart 21.Juli.2022 Del på Facebook Svart 21.Juli.2022 (redigert) steib skrev for 8 timer siden: Har selv en båt i prisklassen 2 millioner. Selv med fire ukers båtferie, så er økte drivstoffpriser kun en pølse i slaktetida i det totale regnskapet på båten. Vi har det for bra, slutt og syt! Blæhh! Redigert 21.Juli.2022 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lingefan Svart 21.Juli.2022 Del på Facebook Svart 21.Juli.2022 (redigert) Lazyjack skrev 14 minutter siden: Ser en del nye båter her på Østlandet med V8 påhengere på rundt 300-400 på hekken. Lurer på hva bensinforbruket er på disse med båten i plan og fart rundt 25-30 knop. Noen som vet? De Mercury V8 300 bruker ikke så mye mer enn tilsvarende 300hk seksere. Og yamaha v8 350-375 og 425 antar jeg bruker litt mer. Selv har jeg en sekser Suzuki 300 på en 2,5 tonn (inkl utstyr, motor og alt) båt og den bruker 1,3-1,4 l/nm i 22-30 knop og 1,5-1,6 l/nm i 30-40 knop og 2-2,2 på maks (45-46 knop). Synes det er litt unødvendig dyrt å kjøre mye og langt med den med 27 kr literen, men det er helt overkommelig med tanke på at en båt med outboard har billigere vedlikehold og påkost ellers. På sakte fart bruker de ikke så mye. Båten var ny i slutten av mai 2022 og har nå gått ca 29 timer. Forbruk er ca 12 liter per time i snitt så langt på de 29 timene fordelt på ca 50% kjøring i plan og 50% kjøring i 5-7 knop. Redigert 21.Juli.2022 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.