Jump to content

"27.000 kroner i drivstoff ble for dyrt – solgte båten og fløy hjem"


Gudrun

Recommended Posts

Merkelig artikkel! har han reknet på verditap, drifting vedlikehold vinteropplag på en 42 fots båt? vedlikehold av drev og motorer?  Etter min mening kortsiktig økonomisk tankegang.  de 10 tusenene ekstra i drivstoffutgifter er ikke all verden i forhold til totalen her.. Prisene vil nok gå ned litt og stabilisere seg om 1-1/2 år rekner jeg med!  kjenner jeg typen, så kjøper han større og dyrere båt om noen år!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev 1 minutt siden:

Merkelig artikkel! har han reknet på verditap, drifting vedlikehold vinteropplag på en 42 fots båt? vedlikehold av drev og motorer?  Etter min mening kortsiktig økonomisk tankegang.  de 10 tusenene ekstra i drivstoffutgifter er ikke all verden i forhold til totalen her.. Prisene vil nok gå ned litt og stabilisere seg om 1-1/2 år rekner jeg med!  kjenner jeg typen, så kjøper han større og dyrere båt om noen år!

Han var pensjonist. Så spørs om ikke det blir mindre båt om han kjøper igjen.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

 

Grand Banks jr skrev 6 minutter siden:

Ja til flere Grand Banks typer :giggle::giggle:

 

Trawler er en fin båttype.

 

Jeg synes det ha blitt ganske hektisk på sjøen med svært raske og store båter. Fint om det roer seg litt. Selvfølgelig best om folk innser det selv enn at de blir tvunget av enorme prisoppganger.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Blir iallefall roligere på sjøen av dette.

Flyttet en Prinsess 39 i vår. Den brukte 4-5 liter pr nm i marsjfart, men på en maskin i 5-6 knop var det under literen.

 

31 foter på rundt 5 tonn og 300 hk bruker ca 2 liter pr nm i plan, så da er det bare å sjekke avstand. Har du god tid får du den nedmot 0,5 pr nm.

Mons

Link to post
Share on other sites

Agurk.

Jeg tror nok han godt visste hvor mye turen kom til å koste, men ville gjerne uttrykke sin misnøye over partier han ikke stemmer på. 
Og at det er færre i gjestehavner kan vel heller være fordi flere nå drar utenlands etter å ha vært forhindret i to år, enn fordi færre er ute med båt. 

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev 15 minutter siden:

Tor absolutt ikke det er deg det er noe galt med... 

En pensjonist som sikkert har nedbetalt hus, trenger ikke være rik for å kjøpe en sådan båt. Vil si at mange av dagens pensjonister, som har ikke skylder på hus, enkelt kan kjøpe en båt til 2 mil.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

"Tulling" var min første tanke da jeg leste artikkelen, kjøre en 42 foter fra Bergen til Arendal og da først forstår han hvor dyrt det blir? God planlegging med andre ord.. Når han heller vil svi av 40 000 på en sydentur fremfor å få båten sin hjem, har kanskje aldri båtlivet vært det riktige for denne karen :rolleyes:

 

Jeg har hatt en V42, han må ha kjørt svært hardt for å klare bruke diesel for 27000kr på den turen, flatte hendler fra Bergen til Arendal kanskje..

Redigert av Førstefender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

7 hours ago, steib said:

Har selv en båt i prisklassen 2 millioner. Selv med fire ukers båtferie, så er økte drivstoffpriser kun en pølse i slaktetida i det totale regnskapet på båten. Vi har det for bra, slutt og syt!

Det var akkurat det jeg ville frem til!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Båter med inboard koster jo gjerne rundt 10% i året av innkjøpsverdien å holde pluss bruk. 2 mill = i snitt ca 200.000 per år, dersom du har skikkelig innendørs opplag og servicer på merkeverksted.

Pluss eventuelt verditap, oppgraderinger man gjør på eldre båter og evt dieselforbruk - det kan man regulere selv. Mange gjør det billigere ved å gjøre ting selv og å lagre i boblehavner osv, det mener jeg forringer bøtens verdi for min del når jeg skal kjøpe brukt båt.
Jeg kjøper bare båter som har vært innendørs lagret vinterstid og som har hatt servicer på merkeverksted (de får mail om kampanjer osv). Men dette stemmer ikke for båter til 10-20 mill osv, men kanskje mer for de båtene opp til 3-4 mill som brukte. Over der er ofte driftskost lavere i forhold til nypris, med mindre man tar med verditapet på nyere båter.

 

En 42 foter er det like hyggelig å være i på korte turer som på lange turer.

Selv da dieselprisen var 9kr per liter var vi ofte bare nede i båten for å være øktt der, uten å kjøre ut i det hele tatt. 
 

I en åpen liten skjærgårdsjeep må man ofte kjøre utpå for å nyte båtlivet, men i en lukket dc eller cabincruiser på 30-40 fot eller større er ikke gleden av å kjøre båten like stor i seg selv, der er det mer opphold i båten som er selve gleden. Personlig synes jeg det å kjøre en stor båt på 40-50 fot er mer å håndtere en oppgave enn kjøreglede for kjøringens skyld, selv om også de kan være trivelige å ratte. Og de kan ofte litt mer tidkrevende enn en liten enkel båt å bare kjøre utpå en liten tur også.

Personlig har jeg mer glede av å kjøre mindre båter der man er mer i ett med sjøen, bølgene og elementene. 

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

 

steib skrev for 7 timer siden:

Har selv en båt i prisklassen 2 millioner. Selv med fire ukers båtferie, så er økte drivstoffpriser kun en pølse i slaktetida i det totale regnskapet på båten. Vi har det for bra, slutt og syt!

 

-morten- skrev 24 minutter siden:

Det var akkurat det jeg ville frem til!

 

Snakk for dere selv . . . Dere har det sikkert for bra . . .

 

For noen av oss andre  er dristoffprisene en betydelig utgift. Selv for meg som går i skrogfart og holder meg mest i nærområdene setter det begrensninger. For å kunne holde oss med båt gjør junior og jeg absolutt alt arbed selv. For oss er båtlivet ikke bare ferie, men en viktig del av livet.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Lazyjack skrev 14 minutter siden:

Ser en del nye båter her på Østlandet med V8 påhengere på rundt 300-400 på hekken. Lurer på hva bensinforbruket er på disse med båten i plan og fart rundt 25-30 knop. Noen som vet? 


De Mercury V8 300 bruker ikke så mye mer enn tilsvarende 300hk seksere. Og yamaha v8 350-375 og 425 antar jeg bruker litt mer. Selv har jeg en sekser Suzuki 300 på en 2,5 tonn (inkl utstyr, motor og alt) båt og den bruker 1,3-1,4 l/nm i 22-30 knop og 1,5-1,6 l/nm i 30-40 knop og 2-2,2 på maks (45-46 knop).

Synes det er litt unødvendig dyrt å kjøre mye og langt med den med 27 kr literen, men det er helt overkommelig med tanke på at en båt med outboard har billigere vedlikehold og påkost ellers.

På sakte fart bruker de ikke så mye. Båten var ny i slutten av mai 2022 og har nå gått ca 29 timer. Forbruk er ca 12 liter per time i snitt så langt på de 29 timene fordelt på ca 50% kjøring i plan og 50% kjøring i 5-7 knop.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...