Jump to content

"27.000 kroner i drivstoff ble for dyrt – solgte båten og fløy hjem"


Gudrun

Recommended Posts

Siden det for min første ordentlige sesong i Oslofjorden denne sommeren, så har eg lite sammenligningsgrunnlag akkurat her, men mine foreldre på Vestlandet møtte betraktelig flere 50-fots yoghurtbegre som de kaller det på sine heimtrakter enn det som er vanlig på sin båttur rundtomkring i Hordaland.  Om det er fordi disse da dropper å dra langt sørover er da en teori. (I motsetning til fyren i artikkelen)

Link to post
Share on other sites

PolarOslo skrev 9 minutter siden:

Siden det for min første ordentlige sesong i Oslofjorden denne sommeren, så har eg lite sammenligningsgrunnlag akkurat her, men mine foreldre på Vestlandet møtte betraktelig flere 50-fots yoghurtbegre som de kaller det på sine heimtrakter enn det som er vanlig på sin båttur rundtomkring i Hordaland.  Om det er fordi disse da dropper å dra langt sørover er da en teori. (I motsetning til fyren i artikkelen)

Om en 50 foter er et Yoghurtbeger, så har foreldrene dine kanskje en redningsbåt på 70 fot. For i min verden er ikke en 50 foter noe Yoghurtbeger hehe

Redigert av Okkaby (see edit history)

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Hehe, på ingen måte. Det er vel det at de tilhører den varianten båtfolk som liker å farte rundt i treskøyter (gjerne ombygde fiskeskøyter). Derav kjælenavnet på alt som ikkje er tre eller stål.  Men eg fikk også vite at en av reisefølget hadde fått litt spørrende blikk fra venner da hun så ut på havna og sa "tenk at folk kjører rundt i så store båter", mens hun selv satt ombord i ei 60-fots skøyte. "Stor" i dette tilfellet viste seg å skulle menes som "kostbar" 😂

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev On 26.7.2022 at 0.14:

Jeg mener å ha hørt at det var/er fullt på svenskekysten, men mindre fullt i Norge nedover mot sørlandskysten, Stemmer det?

Det er også mitt inntrykk etter å ha snakket med ganske mange båtfolk som er i ferd med å avslutte sommerferien. For egen del har jeg nettopp begynt, og har ikke opplevd dette selv.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

PolarOslo skrev for 9 timer siden:

Hehe, på ingen måte. Det er vel det at de tilhører den varianten båtfolk som liker å farte rundt i treskøyter (gjerne ombygde fiskeskøyter). Derav kjælenavnet på alt som ikkje er tre eller stål. 

 

Ja, hvorfor kalle det båter når man kan kalle det yoghurtbeger, hermetikkbokser og sankthansbål? Det blir jo mye bedre stemning av slike karakteristikker av hverandres båter...:crazy:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev 28 minutter siden:

 

Ja, hvorfor kalle det båter når man kan kalle det yoghurtbeger, hermetikkbokser og sankthansbål? Det blir jo mye bedre stemning av slike karakteristikker av hverandres båter...:crazy:

Ja jeg har jo en Balje(Baljen2) 🤣😂

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Ja misunnelse er en farlig sykdom dere. Noen synes båtliv er å putre rundt i en gammel treskøyte og lukte tran mens andre liker å finne seg en gjestehavn med gode fasiliteter på land med dusj og toalett og kanskje en god restaurant i nærheten. Noen digger Tesla med "tanke" på miljø og noen kjører en 20 år gammel dieselbil. Verden vil bedras i alle bauger og kroker. De som vil mekke selv og de som vil bidra til at båtsenter rundt om kan få en omsetning. Ingen fasit på hva som er det "rette" vel. Og i Trøndelag regner det i bøtter og spann. 

Link to post
Share on other sites

index skrev for 1 time siden:

 

Ja, hvorfor kalle det båter når man kan kalle det yoghurtbeger, hermetikkbokser og sankthansbål? Det blir jo mye bedre stemning av slike karakteristikker av hverandres båter...:crazy:

Du la kanskje ikkje merke til min presisering (kjælenavn)? Om noen følte seg truffet eller såret av det er jo det synd, men synes fremdeles det er av de mer uskyldige karakteristikker.  Kjører til opplysning selv rundt i en liten cabincruiser, som de synes det er fullstendig topp å være med på, så verden er såklart langt mer nyansert enn kva som fremkommer i ett (!) enkelt innlegg på et nettforum. Men det er om ikkje annet en påminner om at humor og ironi er en vanskelig øvelse online.

Link to post
Share on other sites

Martine29 skrev 1 time siden:

Ja misunnelse er en farlig sykdom dere. Noen synes båtliv er å putre rundt i en gammel treskøyte og lukte tran mens andre liker å finne seg en gjestehavn med gode fasiliteter på land med dusj og toalett og kanskje en god restaurant i nærheten. Noen digger Tesla med "tanke" på miljø og noen kjører en 20 år gammel dieselbil. Verden vil bedras i alle bauger og kroker. De som vil mekke selv og de som vil bidra til at båtsenter rundt om kan få en omsetning. Ingen fasit på hva som er det "rette" vel. Og i Trøndelag regner det i bøtter og spann. 

Er det motsetning å kjøre treskøyte og å legge til i gjestehavn med fasiliteter? 😉 Utover det er eg helt enig med grunntanken, bortsett fra at eg ikkje helt tror tråden bunner i misunnelse. 

Link to post
Share on other sites

PolarOslo skrev 5 minutter siden:

Men det er om ikkje annet en påminner om at humor og ironi er en vanskelig øvelse online.

 

Ser ikke helt ironien i dette. For min del kan du kalle det for hva du vil, jeg synes bare det er litt nedlatende med slike betegnelser. Og unødvendig. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev 12 minutter siden:

 

Ser ikke helt ironien i dette. For min del kan du kalle det for hva du vil, jeg synes bare det er litt nedlatende med slike betegnelser. Og unødvendig. 

Ok, det understreker vel faktisk i all nøkternhet mitt poeng  . Akkurat betegnelsen eg gjenfortalte har eg hørt brukt i over 30 år (og eg er vitterligen ikkje så fryktelig gammel), og har alltid tenkt på det som en ufarlig og litt morsom sjargong. Men så er eg barn av ironigenerasjonen også.... En karakteristikk av en båttype sier vel null og niks om eierne av hverken det ene eller det andre heller, for min del drar eg grensa når man kommer inn på personkarakteristikker.

 

Men, ser at du er en særdeles aktiv bidragsyter på forumet, så kan av respekt ta det til følge og la det ligge for denne gang (pluss at det uansett ble en litt rar digresjon) Ha en fortsatt fin dag.

Link to post
Share on other sites

Angående de høye dieselprisene. Vi er ute med båten for tiden, og jeg har ikke inntrykk av at det er så mange som cruiser i skrogfart. Kjørte fra Strømstad i formiddag, og gjennom Kosterfjorden og sørover så jeg bare to store båter som gikk sakte.

 

Som regel ser det slik ut 

20220727_131751.jpg.b7f1262da34a417dca8d9f1f8baa6a7e.jpg

 

20220727_132310.jpg.9d73268b29f40918936ae87e4cbb265d.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...