Jump to content

"27.000 kroner i drivstoff ble for dyrt – solgte båten og fløy hjem"


Gudrun

Recommended Posts

NilsPils skrev for 3 timer siden:

Jeg gjør ALT vedlikehold selv. Dieselutgiftene kommer på 2. plass etter utgiftene til båtplass . . Det er ikke bare båtdiesel som koster. Jeg har 120 km hver vei med dieselbil til hjemmemarinaen.


 

Du kan. Ikke for vente at alle tar det selv.  Kan gjøre en del vi og, men skal du selge, betyr vedlikehold av firma mye. Garanti 

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøper heller av en pertentlig privatperson som har stelt båten selv, enn fra en som har null peiling og setter bort alt. Men vi er nok alle litt forskjellige. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

 

 

baatsman skrev for 6 timer siden:


 

Du kan. Ikke for vente at alle tar det selv.  Kan gjøre en del vi og, men skal du selge, betyr vedlikehold av firma mye. Garanti 

Garanti? Da må du jo ha nye båt. Å sende en båt fra 80-90 tallet til verksted for alt av service, er jo rene galskap.

Å når en i tillegg ser hva en del firma klare å levere fra seg, så er nok egen service ofte bedre. 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev for 5 timer siden:

Jeg kjøper heller av en pertentlig privatperson som har stelt båten selv, enn fra en som har null peiling og setter bort alt. Men vi er nok alle litt forskjellige. 

En ting er at ting blir gjort ordentlig, og det avhenger veldig av tillit til hvilken person og båteier som gjør ting selv.

En annen ting er dersom man er hos merkeverksteder får man gjort oppdateringer etc som de får meldinger om fra produsenten, ofte utbedres ting underveis som andre verksteder ikke får meldinger om.

Og en tredje part (merkeverksted) kan man klage til om noe er for slett utført. Kan være vandkeligerr å klage tilbake en selger hvis han i tillegg til å være selger også er mekanikeren på båten.

 

Jeg betaler mest for båter som har vært vinterlagret innendørs siden ny hos et renomert båtopplag. Utendørs vinterlagring er risikabelt og sliter mer på båters interiør etc. Man ser godt forskjell på 15-20 + år gamle båter.

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev 18 minutter siden:

 

 

Garanti? Da må du jo ha nye båt. Å sende en båt fra 80-90 tallet til verksted for alt av service, er jo rene galskap.

Å når en i tillegg ser hva en del firma klare å levere fra seg, så er nok egen service ofte bedre. 

80-90 tallet er uansett å regne som noe som trenger jevnlig fiks og vedlikehold og er ikke noe for meg. Jeg kjøper gjerne 20 år gammel båt, men da må den være godt behandlet og ha nyere motor.

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Jeg har inntrykk at folk regner litt forskjellig på hva det koster å eie båt. Denne karen er en av de. 
 

Hvis jeg vil vite hva det koster å eie/drifte båten så må en ta alle utgifter, summere, for så dele på timer, eller pr år. 
 

Virker som denne karen fikk sjokk når tanken skulle fylles opp, og da skjønte hva det koster å ha båt. 
 

I andre enden så har jeg snakka med et par som er i andre enden av skalaen. Når vi snakker om årets drivstoffpris så får jeg til svar, at de fortsatt kjører på drivstoff som var fylt opp i fjor til 9kr/literen, så ingen bekymring for årets drivstoffpris. Det de tydeligvis ikke har fått med seg er at drivstoffet de brenner i dag, må erstattes med drivstoff til 20kr/liter, eller 25kr/liter hvis det er bensin. Det er vel lite som tyder på at vi ser billig drivstoff og strøm. 
 

Men kanskje like greit folk legger godviljen til når båt utgiftene skal summeres. God sommer 😎

Link to post
Share on other sites

Coasthunter430 skrev for 10 timer siden:

Om man må kjøre saktere med skuta si på grunn av drivstoffpriser så kan jo et alternativ være seilbåt?

Å seile i 7 knop er 7 ganger gøyere enn å putre avgårde i samme hastighet med en planende cabincruiser :giggle:.

 

Det har jeg full forståelse for.

Men for noen av oss er båtlivet forbundet med fiske, teiner og strandhugg. Da blir seilbåt litt feil . . .

Og planenede canincruiser: Nei takk . ., !

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

baatsman skrev for 8 timer siden:

Du kan. Ikke for vente at alle tar det selv.  Kan gjøre en del vi og, men skal du selge, betyr vedlikehold av firma mye. Garanti 

 

Jeg har ikke båt med tanke på å selge. Båten min skal vare livet ut . . .

 

Og jeg stoler mer på meg selv enn på håndverkere og på de fleste firmaer . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Lingefan skrev 1 time siden:

80-90 tallet er uansett å regne som noe som trenger jevnlig fiks og vedlikehold og er ikke noe for meg. Jeg kjøper gjerne 20 år gammel båt, men da må den være godt behandlet og ha nyere motor.

Ikke mange 20 år gamle båter med innenbords motor, som har nyere motor. 

Å det gjøres ikke mye oppdateringer på en gammel diesel, samme om den er på merkeverksted eller hobbyverksted. 

Å et merkeverksted er ingen garanti for kvalitets jobb. Det er set mer enn en gang.

 

Spurte når jeg monterte nye motor, om jeg mista garanti hvis jeg tok service sjøl.

Nei var svaret, så lenge delene som brukes er av rett kvalitet, å service utføres på rett tid. Noe jeg gjør, siden motor er ny.

Blir dyrt om importør/autorisert verksted skal kjøre 2,5 time hver vei for olje/filter skift.

 

Installasjon av motor ble godkjent av importør, da han uansett var i området når den gikk på sjøen. 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

On 7/23/2022 at 1:27 AM, Komodo said:

Du har tro på at drivstoffprisene kommer til å falle?

var tidligere her i midtnorge 28-29 for literen for 95, nå har det ligget på 23-24  tror det kommer til å stabilisere seg!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev for 4 timer siden:

 

Jeg har ikke båt med tanke på å selge. Båten min skal vare livet ut . . .

 

Og jeg stoler mer på meg selv enn på håndverkere og på de fleste firmaer . .

Selvfølgelig er det mange flinke mennesker, og det finnes dårlige båtverksteder. Helt enig. Men ikke alle er like flinke, men gjør det selv for det. 

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

baatsman skrev 36 minutter siden:

 Men ikke alle er like flinke, men gjør det selv for det. 

 

Men det er slik man lærer. Jeg har gått gradene som ufaglært i mange yrker, gjort mange feil og dummer meg ut av og til fremdeles . . . .

 

Men det finnes enda slike som meg som LIKER å gjøre ting selv. Og som ikke liker å selge noe man har stelt med og lagt sjela si i. Sånn har jeg hatt det i alle år både med hus, bil og båt. Og jeg har vært så heldig å vokse opp da man MÅTTE lære å gjøre ting selv.

 

Desverre renner tiden ut for oss selvlærte etter hvert. En ting er trangboddhet og mangel på plass i små leiligheter uten engang en loftsbod. En annen ting er stadig nye lover og regler. Nå er det i praksis forbudt å bygge sitt eget hus og langt på vei sin egen båt.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev for 9 timer siden:

Ikke mange 20 år gamle båter med innenbords motor, som har nyere motor. 

Å det gjøres ikke mye oppdateringer på en gammel diesel, samme om den er på merkeverksted eller hobbyverksted. 

Å et merkeverksted er ingen garanti for kvalitets jobb. Det er set mer enn en gang.

 

Spurte når jeg monterte nye motor, om jeg mista garanti hvis jeg tok service sjøl.

Nei var svaret, så lenge delene som brukes er av rett kvalitet, å service utføres på rett tid. Noe jeg gjør, siden motor er ny.

Blir dyrt om importør/autorisert verksted skal kjøre 2,5 time hver vei for olje/filter skift.

 

Installasjon av motor ble godkjent av importør, da han uansett var i området når den gikk på sjøen. 


Har sett på ganske mange små daycruisere, typisk Windyer, f eks 7800, 7500, 25 mirage og slike med nyere motorer. De er ofte fra 90 tallet eller tidlig 2000-tallet og motorer kan være nyinnstallert fra typisk 2014-2020. 

Å kjøpe brukt båt med motor som er over 15-20 år gammel er ikke noe jeg gjør i de aller fleste tilfeller. Hvordan er en bil som er 15-20 år? De fleste melk og brød biler er eller er i ferd med å bli kastet på dyngen, med mindre de er spesielle kvalitetsbiler eller modeller som er klassikere og dermed tas bedre vare på og gjerne fortsatt har solid verdi i markedet.

 

Å gjøre mye selv er bra om man gjør det selv og stoler på seg selv. Men stoler man ikke på andre mekanikere på merkeverksteder så hvorfor stole mer eller mindre på en eller annen båtselger som har gjort alt selv? 
 

Merkeverksted er det beste for de av oss som ikke gjør ting selv.

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Lingefan skrev 2 minutter siden:


Har sett på ganske mange små daycruisere, typisk Windyer, f eks 7800, 7500, 25 mirage og slike med nyere motorer. De er ofte fra 90 tallet eller tidlig 2000-tallet og motorer kan være nyinnstallert fra typisk 2014-2020. 

Å kjøpe brukt båt med motor som er over 15-20 år gammel er ikke noe jeg gjør i de aller fleste tilfeller. Hvordan er en bil som er 15-20 år? De fleste melk og brød biler er eller er i ferd med å bli kastet på dyngen, med mindre de er spesielle kvalitetsbiler eller modeller som er klassikere og dermed tas bedre vare på og gjerne fortsatt har solid verdi i markedet.

 

Å gjøre mye selv er bra om man gjør det selv og stoler på seg selv. Men stoler man ikke på andre mekanikere på merkeverksteder så hvorfor stole mer eller mindre på en eller annen båtselger som har gjort alt selv? 
 

Merkeverksted er det beste for de av oss som ikke gjør ting selv.

Er sjeldent motor som er gale i en 15-20 år gammel bil. Er ofte alt annet.

Men skal innrømme, at Daycruiser, har jeg nada peiling på. Ser ingen nytte i en sådan båt.

Ikke brukbar til fiske, ikke brukbar til ferie. Da er det kun de få finværs dager en skal ha venner uten båt, med ut å vise de lokal området fra sjøen, den brukes. 

 

Men ser du på cabincruiser. Så er det lite som får nye motor, men en jævla stor mengde som legges ut for salg, med 40 år gamle motor hver år. Å skal du ha verksted til å gjøre alt av service/fix på en sådan båt. Ja da må du ha Mye penger. Har du så mye penger, så har du råd å kjøpe nyere båt, som kun er feks 5-10 år gammel.

 

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Lingefan skrev 8 minutter siden:

Hvordan er en bil som er 15-20 år?

Dette er vel ikke den beste sammenlikningen. Som regel er det andre ting enn motoren som er årsak til at en bil vrakes, og da har nok også de fleste motorene gått betydelig mer enn en like gammel båtmotor. 

Link to post
Share on other sites

Husk at saltvann er som vinterbruk. Det tærer på med 20 år i saltvannsbruk. Spesielt de båtene som står mye stille og ubrukt mellom hver bruk. De får ofte sjeldnere servicer også nettopp fordi de brukes for lite. Da går de fortere i stykker.

I tillegg kjøres mange slike båter av uerfarne med feilbruk og dras ofte i plan før motor er driftsvarm osv.

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Som vanlig greier vi (meg selv inkludert) å spore av tråden her også.

 

Nå lurer jeg på i hvilken grad dere andre endrer vanene, som å bruke båten mindre, kjører langsommere eller vurderer overgang til seilbåt på grunn av dieselpriser og dyrtid forøvrig.

 

Personlig blir det mindre båtbruk på meg, inkludert færre bilturer til og fra hjemmehavna. Selvfølgelig er det doblingen av dieselprisen som teller mest. Jeg har tatt båten til Oslo og bruker tiden i år mest til forefallende vedlikehold og oppgraderinger. Men det teller også mye for meg at fjorden er nærmest død for liv. Bortsett fra hvalrosser, da. Ligger prevantivt med badeplattformen mot brygga . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev for 1 time siden:

Som vanlig greier vi (meg selv inkludert) å spore av tråden her også.

 

Spore av? Dette var en informativ artikkel fra en avis der en herremann sa at han hadde brukt mye diesel, gadd ikke mer, og at han solgte båten sin.

 

på båtplassen der blir temaene:

 

- Brukte han så mye diesel som han sier?

-Kjørte han fortere enn han trengte? 

- Er det egentlig mye diesel han har brukt med slik båt?

- Er dieselen dyr?

-har han virkelig solgt båten?

-Er han et vanlig folk? med slik båt?

-Finnes vanlige folk? og blir det noen gang deres tur?

-Kan vanlige folk med 50 år i arbeidslivet virkelig ha råd til en 30 år gammal båt?

-Har han tenkt på de andre utgiftene med båt? vinteropplag?
-Er han klar over for et arbeid det er å få hjem eiendeler etter salg?

 

Glemte jeg noe? 

Redigert av dude (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg mener å ha hørt at det var/er fullt på svenskekysten, men mindre fullt i Norge nedover mot sørlandskysten, Stemmer det? Stemmer det også at mange går med lavere fart i år? Selv går jeg uansett ikke over 6-7 knop.

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Mitt inntrykk er at det er færre her på Sørlandet i alle fall. Mindre press i uthavnene jeg har vært i også. Ser langt færre østlendinger i år. Innbiller meg det i alle fall. 

 

Det er også flere som går sakte virker det som, men jeg ser fremdeles noen som haster av gårde.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev 10 minutter siden:

Jeg mener å ha hørt at det var/er fullt på svenskekysten, men mindre fullt i Norge nedover mot sørlandskysten, Stemmer det?


Det virker som mange holdt til venstre på vei ut av Oslofjorden i år, ja. 

 

NilsPils skrev 11 minutter siden:

Stemmer det også at mange går med lavere fart i år? Selv går jeg uansett ikke over 6-7 knop.


Det kan være tilfeldig, men jeg sitter med et inntrykk av at jeg har sett færre fjordploger og mindre råkjøring enn tidligere år. Det virker som om ting går litt roligere for seg i år.

 

Men det er fremdeles like mange passeringer på venstre side selv med møtende trafikk, like mange båtførere som kjører båt etter Formel 1-strategi (kutte svinger for best spor) samt noe «udda» havnemanøvrering. Men de aller fleste er helt OK, det er bare unntakene man legger merke til.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...