Jump to content

"27.000 kroner i drivstoff ble for dyrt – solgte båten og fløy hjem"


Gudrun

Recommended Posts

Lingefan skrev 1 time siden:

Båter med inboard koster jo gjerne rundt 10% i året av innkjøpsverdien å holde pluss bruk. 2 mill = i snitt ca 200.000 per år, dersom du har skikkelig innendørs opplag og servicer på merkeverksted.

Pluss eventuelt verditap, oppgraderinger man gjør på eldre båter og evt dieselforbruk - det kan man regulere selv. Mange gjør det billigere ved å gjøre ting selv og å lagre i boblehavner osv, det mener jeg forringer bøtens verdi for min del når jeg skal kjøpe brukt båt.
Jeg kjøper bare båter som har vært innendørs lagret vinterstid og som har hatt servicer på merkeverksted (de får mail om kampanjer osv). Men dette stemmer ikke for båter til 10-20 mill osv, men kanskje mer for de båtene opp til 3-4 mill som brukte. Over der er ofte driftskost lavere i forhold til nypris, med mindre man tar med verditapet på nyere båter.

 

Her snakker vi om en verden langt fra min og mange andre båtfolks.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Lingefan skrev 23 minutter siden:


De Mercury V8 300 bruker ikke så mye mer enn tilsvarende 300hk seksere. Og yamaha v8 350-375 og 425 antar jeg bruker litt mer. Selv har jeg en sekser Suzuki 300 på en 2,5 tonn (inkl utstyr, motor og alt) båt og den bruker 1,3-1,4 l/nm i 22-30 knop og 1,5-1,6 l/nm i 30-40 knop og 2-2,2 på maks (45-46 knop).

Synes det er litt unødvendig dyrt å kjøre mye og langt med den med 27 kr literen, men det er helt overkommelig med tanke på at en båt med outboard har billigere vedlikehold og påkost ellers.

På sakte fart bruker de ikke så mye. Båten var ny i slutten av mai 2022 og har nå gått ca 29 timer. Forbruk er ca 12 liter per time i snitt så langt på de 29 timene fordelt på ca 50% kjøring i plan og 50% kjøring i 5-7 knop.

Takk for info. Ikke så galt som en skulle tro da 👍

Link to post
Share on other sites

Ja, vi er forskjellige @NilsPils. Det er noe av styrken til Baatplassen. 

 

Min båt inklusive alle oppgraderinger (inkl "ny" motor) summerer seg til under 200.000 i innkjøp, og årlig kost er vel ca 10-15000 inkl løft, båtplass og vedlikehold. Betydelig egeninnsats.

 

I år har det foreløpig vært nærferie, med ca 70 liter diesel i alt. Dvs det er det jeg har fylt. Og jeg har fremdeles en del liter igjen. Blir ikke noe langtur heller. Har hatt båten i halvplan et par ganger for å holde turbo ved like. Ellers har det meste vært innenfor 5-knops fartsgrenser. 

 

Mye å glede seg over:

 

Vært mye bading. 6-åringen svømte for første gang i går. Og endte dagen med å hoppe øverst fra akterkabinen, så svømme inn igjen for egen maskin. Mange ganger...

 

Guttene har kost seg med å øve mye på å legge til med 12" jolla i nesten alle scenarioer. Og herjet mye på sup. 12-åringen har lest ut alle Harry Potter bøkene. 15-åringen har småmekket på båten sin.

 

Jeg har kost meg hver morgen en drøy times tid før noen andre har stått opp. Starter dagen med å koke en kopp te. Litt god kjeks, og lese litt her på Baatplassen og andre steder.

 

Kona har lest bøker,  nytt solen og bading. Og at ungene har i lange tider underholdt seg selv.

 

Fordelen med å ha nærferie er at gode venner med dagsturbåter kan komme "på besøk". Hadde besøk av noen nære venner i går, og det var en tid med balsam for sjelen.

 

Når jeg tenker etter har vi ikke vært utaskjærs utenom når vi har tømt septiken. 

 

Så dieselprisen har ikke lagt demper på gleden her i båten. Vi har bare endret litt på hva vi gjør hvor.

 

Så får andre folk disponere sitt budsjett slik de ønsker. Om så er å selge båt å reise til andre land. :giggle:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Bare for moro, regnet litt på båteiers forbruk på turen.

27 000 i diesel til ca 20 kr/l vil si at det er kjørt bort ca 1 300 liter.

Avstand fra Bergen til Arendal er ca 250 nm.

Med de tallene vil det si et forbruk på ca. 5l/nm. Da har det ikke gått sakte.

Om man anslår fart til 25 knop vil det si 125 l/t. Hver liter cir ca 5 hk/t, det vil si at gjennomsnittlig effektuttak på motorer samlet er ca. 625hk.

Enten er opplysningene i avisen feil, eller så har mannen kjørt på max fart hele veien. Om siste er riktig, så må dette bli dyrt!

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jens_P skrev 36 minutter siden:

Bare for moro, regnet litt på båteiers forbruk på turen.

27 000 i diesel til ca 20 kr/l vil si at det er kjørt bort ca 1 300 liter.

Avstand fra Bergen til Arendal er ca 250 nm.

Med de tallene vil det si et forbruk på ca. 5l/nm. Da har det ikke gått sakte.

Om man anslår fart til 25 knop vil det si 125 l/t. Hver liter cir ca 5 hk/t, det vil si at gjennomsnittlig effektuttak på motorer samlet er ca. 625hk.

Enten er opplysningene i avisen feil, eller så har mannen kjørt på max fart hele veien. Om siste er riktig, så må dette bli dyrt!


Tipper han har brukt nærmere 27 kr literen i regnestykket. Det gir et forbruk på ca 4 liter per nm. Min 42 foter brukte i snitt rundt 3 liter per nm i marsjfart, avhengig av sjø og vindretning. Og en Princess er gjerne litt buttere og graver seg litt mer ned i sjøen, så 3,5-4 liter pr nm ser jeg sannsynlig. I tillegg kan det være avstanden han kjørte er mer enn de 250 nm om man kjører litt omvei i stedet for direkte. Men mulig 27000kr er noe overdrevet. Med mindre regnestykket gjelder for begge veier da?

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

finnmarken skrev for 1 time siden:

Så er det vel også på sin plass å spørre hvorfor denne saken er skrevet? Er det båteier som har kontaktet NRK, eller?

NRK var ute og laget reportasje om årets båtsesong, sett i lys av de økte drivstoffkostnadene. De snakket med flere enn denne karen. Men han så vel sitt snitt til å få litt ekstra oppmerksomhet, og smurte på litt ekstra. Og mer oppmerksomhet fikk han jo...

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Fuel skrev On 20.7.2022 at 12.40:

Vurderer å hente en 31 fots cabincruiser med Volvo Penta KAD300 i Bergen å kjøre den til Tønsberg.  Noen som har en formening om forbruk? Og tid?

2 dager, ca 20-25 timersgange i 25 knop?

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Lazyjack skrev On 21.7.2022 at 8.07:

Ser en del nye båter her på Østlandet med V8 påhengere på rundt 300-400 på hekken. Lurer på hva bensinforbruket er på disse med båten i plan og fart rundt 25-30 knop. Noen som vet? 

Jeg har 2 stk 4,2 v6 Yamaha. 

De bruker 90 liter i timen i ca 30kn (totalt). 

 

Når jeg sammenligner med tilsvarende diesel båter så bruker vi sikkert 10-30% mer. Men når vi sammenligner vedlikeholdskostnaddene så skal det kjøres MANGE timer med diesel for at den skal bli billigere. Og når ikkjøpsprisen er dobbelt med innbords så er det ikke så dumt med påhengs alikavel. 😁

Link to post
Share on other sites

Thomas_h skrev for 2 timer siden:

Jeg har 2 stk 4,2 v6 Yamaha. 

De bruker 90 liter i timen i ca 30kn (totalt). 

 

Når jeg sammenligner med tilsvarende diesel båter så bruker vi sikkert 10-30% mer. Men når vi sammenligner vedlikeholdskostnaddene så skal det kjøres MANGE timer med diesel for at den skal bli billigere. Og når ikkjøpsprisen er dobbelt med innbords så er det ikke så dumt med påhengs alikavel. 😁


90 liter i timen i 30 knop = 3 liter per nm.

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Jeg traff Jølle i Stavanger og hjalp ham litt i motoren. Dieselfiltrene var ikke helt på stell, så jeg viste ham hvordan de kunne byttes. Det sitter to Kad44 i bunnen på båten. Antar den veier i overkant av 10 tonn? 
Hadde en prat med ham, og han var en festlig utadvendt kar som nok ikke likte rolig dorgefart, så at han har gått over marsjfart er nok ikke usannsynlig.

To 44er på over 10 tonn koster litt i god fart, så summen er nok riktig.

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev 4 minutter siden:

Ut fra båttype og distanse har denne karen smurt kraftig på kostnadene. Selv med dagens priser er ikke dette reellt.

Mulig bergenseren er på ferie og har tatt avstikkere innom tettstedene underveis  og  oppdager drivstoffutgiftene på kontoutskriften i minibanken i Arendal. Løper så ned i gjestehavna og selger båten til høyst bydende sporenstreks , tar taxi til Kristiansand og fly hjem for båtpengene. Nå må Støre og Vedum ta grep når de ser hvilke konsekvenser drivstoffprisene har for vanlige folk.

Link to post
Share on other sites

Lingefan skrev 55 minutter siden:

Bra!

Hva slags båt er det? Er det den du har oppgitt?
Min 42 foter på 10 tonn brukte lignende mengde med drivstoff med 2x d6350. Men det var væravhengig, litt mindre i medvind og motsatt.

 

Ja, den jeg har oppgitt. Kort 29' på ca 5500kg. Går dårlig i lav hastighet. 

 

De jeg sammenlignet med var targa, nordstar og sargo da det var de jeg så/ser på. De bruker noe mindre, men ikke så mye. 

Link to post
Share on other sites

Ugleseth skrev 18 minutter siden:

Mulig bergenseren er på ferie og har tatt avstikkere innom tettstedene underveis  og  oppdager drivstoffutgiftene på kontoutskriften i minibanken i Arendal. Løper så ned i gjestehavna og selger båten til høyst bydende sporenstreks , tar taxi til Kristiansand og fly hjem for båtpengene. Nå må Støre og Vedum ta grep når de ser hvilke konsekvenser drivstoffprisene har for vanlige folk.

Ja blir interessant å se hva som skjer framover der.

Ser prisene har gått litt ned i det siste og enkelte vitere mener toppen er passert.
Prisene er uansett alt for høye og staten er den eneste vinneren.

Link to post
Share on other sites

Tror ikke noe på at diesel og bensin på sikt blir noe særlig billigere enn i dag. Stortinget har bestemt at fossilt brennstoff skal ut og erstattes. Åpner markedet og prisene faller så kommer avgiftstrykket. Men det går ann å kjøre langsomt m Princess også.

Sushi

Link to post
Share on other sites

Martine29 skrev 4 minutter siden:

Traff på denne båten i ei havn forleden dag. 6 m bred og med totalt 120 kvadrat boflate over 3 etasjer. 2 digre Cummins motorer. Kunne marsje på 25 knop. Var ikke særlig bekymret over drivstoff bruk. Seilbåten ved siden av er på 42 fot. 

Hvilken båt snakker vi om? Mangler vel kanskje et bilde til teksten eller?

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...