Jump to content

"27.000 kroner i drivstoff ble for dyrt – solgte båten og fløy hjem"


Gudrun

Recommended Posts

Alle henger seg opp i dieselbruk og kostnad. Men ingen tenker på hva som skjer når man selger en 42 fots båt. Man må rydde utav den. Og det gjør man ikke langt hjemmefra og flyr hjem. Ikke med mindre man har gode kontakter i forsvaret og får låne en Orion eller DHL og får flydd hjem alt som man har dradd med ombord. Jeg fylte nesten garasjen da jeg tømte en 38foter...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Har i år og fjor gjort mye med båten. Skiftet kallesjer trekt om fb, sandblåsing, støping av hull etter blåsing. Byttet pakkbokser, gjennomføringer, ny teak osv. Og service gear/motorer. Dette er vedlikeholdskostnader med faktura. Hva gjør man med hus/biler, nemlig tar vedlikehold. Må gjøres. Viktig at man setter av penger til dette. For det kommer. 
 

Vi har kjørt Gøteborg til Danmark og til Gøteborg igjen. Iron Maiden i går, og videre nordover i morgen. Diesel er ikke største utgiften, tar man vedlikehold i beregning. 
 

MEN selvfølgelig er diesel for kostbart i Norge som sitter på de ressursene. Det er faktisk helt på trynet. Fylte diesel i går til 14,40 i Sverige. Sverige produserer lite olje.

 

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

baatsman skrev for 12 timer siden:


 

Vi har kjørt Gøteborg til Danmark og til Gøteborg igjen. Iron Maiden i går, og videre nordover i morgen. Diesel er ikke største utgiften, tar man vedlikehold i beregning. 
 

 

 

Skal vi spå at de store båtene med høye drift/ vedlikeholdskostnader og høyt dieselforbruk blir formidable tapsbomber når tiden går og privatøkonomiene folk flest skrumper inn?

 

Og kanskje et oppsving for de med undermotoriserte båter med lave kostnader?

Link to post
Share on other sites

 

Ugleseth skrev 7 minutter siden:

Og kanskje et oppsving for de med undermotoriserte båter med lave kostnader?

Nå er vel ikke undermotorisert synonymt med lavt forbruk? 

 

En båt med stor motor som går i 6 kn eller en lik båt med liten motor som går i 6 kn er vel relativt likt?

 

Men muligens deplasement båter blir mer populert? 

 

Edit: tenkte ikke på vedlikeholdskostnaddene her med stor motor og innkjøpspris. Bare på forbruket. 

Redigert av Thomas_h (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ugleseth skrev 3 minutter siden:

Skal vi spå at de store båtene med høye drift/ vedlikeholdskostnader og høyt dieselforbruk blir formidable tapsbomber når tiden går og privatøkonomiene folk flest skrumper inn?

 

Og kanskje et oppsving for de med undermotoriserte båter med lave kostnader?

Nå viser vel de fleste undersøkelser at de med god råd har fått enda bedre råd gjennom pandemien og de som i utgangspunktet hadde mindre har fått det vanskeligere. 

 

Link to post
Share on other sites

Tja, har set hvordan di store 40+ går i 6-8 knop i Ryfylke i år. Samme båter gikk i plan i fjor.

Ser også daglig fra balkongen hvordan disse går i kose fart.

Så er der så klart noen inn i mellom, som ikke bryr seg, da de nok har råd å fylle, samme hva prisen er.

 

Så at diesel prisen påvirker, er ganske så sikkert ja.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Ganske spesielt å selge båten midt i ferien, langt hjemmefra, og deretter ta flyet hjem grunnet høye drivstoffkostnader. Kan ikke ha fulgt spesielt godt med hvis han har tanket for 27K og kjørt fra Bergen til Kristiansand før han innser at dieselen har blitt dyr:smiley:.

 

Kanskje det kan være en ny kjøperstrategi; henge litt rundt på marinaer og legge inn et skambud på større båter rett før tanking?

 

Ellers er det visst en del som mener at man må være "millionær" for å eie en båt som (en litt eldre?) Princess V42 - dette er ikke nødvendigvis riktig. Jeg vet om noen helt vanlige lønnsmottakere som eier båter i dette segmentet. Dette er gjerne familier som prioriterer båt høyt, foran ny bil, utenlandsreiser, oppussing osv. Ofte tilbringer de nær all fritid i båten, har over gjennomsnittlig kompetanse og utfører det meste av vedlikehold og reparasjoner selv. Båtene kan være 20-30 år gamle, men er velholdte og kan nok fremstå som nyere enn de i realiteten er. 

Disse eierne vil nok merke en dobling av drivstoffkostnaden godt. Forhåpentligvis kan de beholde drømmebåten ved å legge om bruksmønster, gå med sakte fart og kortere distanser. Eller bli liggende i havn som jeg ser en del også gjør:smiley:

Redigert av Olepo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Inflasjon på 7-8% slår ut på allt av kostnader.  Og rammer først og fremst vanlige folk. Økte renter tar lufta ut av boligmarkedet og båtmarkedet. 

vi går mot en resesjon/depresjon og om 10-15 tusen i økt drivstoff i sesongen  tar bort båtgleden bør man nok selge båten ganske raskt. 

 

Link to post
Share on other sites

Olepo skrev 14 minutter siden:

 

 

Ellers er det visst en del som mener at man må være "millionær" for å eie en båt som (en litt eldre?) Princess V42 - dette er ikke nødvendigvis riktig. Jeg vet om noen helt vanlige lønnsmottakere som eier båter i dette segmentet. Dette er gjerne familier som prioriterer båt høyt, foran ny bil, utenlandsreiser, oppussing osv.

Det burde vært millionærene som hadde disse båten. Nå er det ofte vanlige familier med vanlige inntekter . De bor i store hus med opparbeidet hage, har en audi Q og en volvo cx90   , hytte på fjellet , 2 sydenturer i året , 2 barn og hund. De økte utgiftene til mat, strøm og renter kan muligens oppleves som en nær døden opplevelse. Er glad jeg aldri har hoppet på den karusellen.

Link to post
Share on other sites

Jeg regnet litt på Bergen - Smögen - Bergen i fjor, og dessverre gjorde været at jeg ikke kunne gjennomføre turen da. Da ville turen kostet meg mindre enn 13 000 Kroner i diesel, mens i år ville samme distanse kostet meg minst 27 000 i Diesel i økonomisk marsjfart 18 Knop. Min 27 foter bruker godt under 1,5 L/NM(1,1-1,3) med unntak av toppfartfart i 33 Knop. Da bruker den knappe 1,6 L/NM, men i den farten er jeg aldri. Likevel kalkulerer jeg inn et forbruk på 1,5 L/NM når jeg planlegger turer for å ikke få noen stygge overraskelser om jeg skulle bomme på en bunkersstasjon. 

Men det å forflytte en 42+ foter som veier 3-4 ganger så mye som min båt, koster fort 3-4 ganger det jeg kalkulerer med. Og det tror jeg nok at båteieren var innforstått med. Så jeg tror nok at salget og svarene i intervjuet bar preg av å lage litt blest rundt galskapen i de unødvendig høye drivstoffprisene. Noe han egentlig burde fått kudos for. 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev for 2 timer siden:

Tja, har set hvordan di store 40+ går i 6-8 knop i Ryfylke i år. Samme båter gikk i plan i fjor.

Ser også daglig fra balkongen hvordan disse går i kose fart.

Så er der så klart noen inn i mellom, som ikke bryr seg, da de nok har råd å fylle, samme hva prisen er.

 

Så at diesel prisen påvirker, er ganske så sikkert ja.

Det er sikkert forskjellig hvor man holder til, men jeg synes oftest de større motorbåter jeg møter går i skrogfart, selv før drivstoffprisen økte.  Er vel kanskje lenger, kjedelige transportetapper de normalt går i plan og nå sparer penger på å sakte ned. 

Link to post
Share on other sites

Oggiwara'en skrev 31 minutter siden:

Jeg regnet litt på Bergen - Smögen - Bergen i fjor, og dessverre gjorde været at jeg ikke kunne gjennomføre turen da. Da ville turen kostet meg mindre enn 13 000 Kroner i diesel, mens i år ville samme distanse kostet meg minst 27 000 i Diesel i økonomisk marsjfart 18 Knop. Min 27 foter bruker godt under 1,5 L/NM(1,1-1,3) med unntak av toppfartfart i 33 Knop. Da bruker den knappe 1,6 L/NM, men i den farten er jeg aldri. Likevel kalkulerer jeg inn et forbruk på 1,5 L/NM når jeg planlegger turer for å ikke få noen stygge overraskelser om jeg skulle bomme på en bunkersstasjon. 

Men det å forflytte en 42+ foter som veier 3-4 ganger så mye som min båt, koster fort 3-4 ganger det jeg kalkulerer med. Og det tror jeg nok at båteieren var innforstått med. Så jeg tror nok at salget og svarene i intervjuet bar preg av å lage litt blest rundt galskapen i de unødvendig høye drivstoffprisene. Noe han egentlig burde fått kudos for. 

Dette mener jeg er et godt eksempel på at høyere priser virker for å få ned drivstoffbruk. En slik tur ville vel brukt ca 1000 liter diesel? Det er vel rundt regnet et normalt årsforbruk på en normal familiebil, som da brukes opp på en tur. Når vi nå vet at vi må bruke mindre fossilt drivstoff, mener jeg at den høyere prisen har en positiv effekt da den gjør det mindre attraktivt å bruke slike mengder på "unødvendig" bruk. Bil er vanskeligere å kutte ned på for de fleste. Jeg kunne selvsagt også likt en slik tur, men det er faktisk ikke bærekraftig i lengden. Jeg håper og tror at jeg alltid vil bruke båt, men har nå oppdaget at det er i stort sett like hyggelig på øyene her i trakten som å dra lenger unna. Hadde bensin og diesel ikke hatt noen negativ påvirkning på klima/miljø og prisen fortsatt ligget på 15 kr ville jeg nok tatt flere turer lenger ned i Sverige og kanskje til Danmark, men sån er det jo ikke.

Redigert av Kallethekid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kallethekid skrev 6 minutter siden:

Dette mener jeg er et godt eksempel på at høyere priser virker for å få ned drivstoffbruk. En slik tur ville vel brukt ca 1000 liter diesel? Det er vel rundt regnet et normalt årsforbruk på en normal familiebil, som da brukes opp på en tur. Når vi nå vet at vi må bruke mindre fossilt drivstoff, mener jeg at den høyere prisen har en positiv effekt da den gjør det mindre attraktivt å bruke slike mengder på "unødvendig" bruk. Bil er vanskeligere å kutte ned på for de fleste. Jeg kunne selvsagt også likt en slik tur, men det er faktisk ikke bærekraftig i lengden. Jeg håper og tror at jeg alltid vil bruke båt, men har nå oppdaget at det er i stort sett like hyggelig på øyene her i trakten som å dra lenger unna. Hadde bensin og diesel ikke hatt noen negativ påvirkning på klima/miljø og prisen fortsatt ligget på 15 kr ville jeg nok tatt flere turer lenger ned i Sverige og kanskje til Danmark, men sån er det jo ikke.

Om dieselprisen ikke blir nevneverdig dyrere enn 25 Kroner literen, skal jeg uansett ha meg den turen fra Bergen til Smögen før jeg pensjonerer meg om 2-3 år. Om noen mener det er en "unødvendig" tur, bryr meg ikke i det hele tatt. For når jeg blir pensjonist har jeg ikke råd til en slik tur uten at jeg bytter til en seilbåt. Noe som for så vidt kan være like attraktivt når en er pensjonist uten de helseutfordringer jeg har og har tid til en 2-3 måneders sommerferie. Men det får tiden vise. 

 

Link to post
Share on other sites

Oggiwara'en skrev 1 minutt siden:

Om dieselprisen ikke blir nevneverdig dyrere enn 25 Kroner literen, skal jeg uansett ha meg den turen fra Bergen til Smögen før jeg pensjonerer meg om 2-3 år. Om noen mener det er en "unødvendig" tur, bryr meg ikke i det hele tatt. For når jeg blir pensjonist har jeg ikke råd til en slik tur uten at jeg bytter til en seilbåt. Noe som for så vidt kan være like attraktivt når en er pensjonist uten de helseutfordringer jeg har og har tid til en 2-3 måneders sommerferie. Men det får tiden vise. 

 

Jeg skrev "unødvendig" innen tegn for å poengtere at dette er et veldig subjektivt begrep. Alle får naturligvis bruke pengene sine på det de ønsker og jeg synes virkelig du skal ta denne turen hvis du har lyst til det! Det finnes garantert ting jeg bruker tid, penger og naturresurser på som andre synes virker unødvendig og det er mange ting her i verden andre mennesker liker som jeg ikke klarer å se verdien i. Det jeg mente var at prisen på resurser er et godt verktøy for å få mennesker å tenke etter hvor viktig det er for dem.

Jeg skulle for eksempel en tur for å overnatte i Oslo for en tid siden. Hvis jeg kjører båten min i plan bruker jeg ca 2,5 timer hver vei og får en hyggelig tur Båten ville da brukt ca 180 liter bensin tur-retur. For et år siden eller to ville turen kostet ca 2500 + havneleie. Nå blir det minimum 4500,- i bensin. 

Tog+ hotell koster vel rundt 2500,-.og går på raskere. 

Jeg er veldig glad i å kjøre båt så hvis jeg skulle tenkt rent egoistisk ville jeg fortrukket båt om prisen ikke var veldig forskjellig. Med 2000 kr i ekstra kostnad i kombinasjon med klimasamvittigheten blir det lettere å ta det mer fornuftige valget (tog+hotell).

Link to post
Share on other sites

Kallethekid skrev 25 minutter siden:

Jeg skrev "unødvendig" innen tegn for å poengtere at dette er et veldig subjektivt begrep. Alle får naturligvis bruke pengene sine på det de ønsker og jeg synes virkelig du skal ta denne turen hvis du har lyst til det! Det finnes garantert ting jeg bruker tid, penger og naturresurser på som andre synes virker unødvendig og det er mange ting her i verden andre mennesker liker som jeg ikke klarer å se verdien i. Det jeg mente var at prisen på resurser er et godt verktøy for å få mennesker å tenke etter hvor viktig det er for dem.

Jeg skulle for eksempel en tur for å overnatte i Oslo for en tid siden. Hvis jeg kjører båten min i plan bruker jeg ca 2,5 timer hver vei og får en hyggelig tur Båten ville da brukt ca 180 liter bensin tur-retur. For et år siden eller to ville turen kostet ca 2500 + havneleie. Nå blir det minimum 4500,- i bensin. 

Tog+ hotell koster vel rundt 2500,-.og går på raskere. 

Jeg er veldig glad i å kjøre båt så hvis jeg skulle tenkt rent egoistisk ville jeg fortrukket båt om prisen ikke var veldig forskjellig. Med 2000 kr i ekstra kostnad i kombinasjon med klimasamvittigheten blir det lettere å ta det mer fornuftige valget (tog+hotell).

Om jeg kun skulle tenke snusfornuftig økonomi, ville jeg gjort som jeg gjorde nå for en drøy uke siden 8 dager fra Bergen til København via Västkusten og retur med bil. Ble langt billigere enn med båten selv om jeg regnet inn hotellene vi lå på. Jeg har kjørt over og gått langs deler av Sotekanalen, besøkt Orust, Kungshavn/Smögen, Hunnebostrand med flere steder på Västkusten mange ganger opp gjennom årene. Reiste ofte dit også når jeg bodde i Sverige.
Men. Og det er et stort MEN. Den opplevelsen det er å oppfylle en gammel drøm/ønske om å en eneste gang gå med egen båt langs norskekysten fra Bergen om Sørlandet til litt oppover østlandet(Tønsberg/Sandefjord) over til Sverige og kanskje helt til København, kan innenfor rimelighetens grenser ikke måles i penger i mine øyne.

Klimaet tar solen seg av, så får jeg være så pass forsiktig med resursene at jeg tar turen bare en gang, være seg motorbåt eller seilbåt.

Link to post
Share on other sites

Oggiwara'en skrev 21 minutter siden:

Om jeg kun skulle tenke snusfornuftig økonomi, ville jeg gjort som jeg gjorde nå for en drøy uke siden 8 dager fra Bergen til København via Västkusten og retur med bil. Ble langt billigere enn med båten selv om jeg regnet inn hotellene vi lå på. Jeg har kjørt over og gått langs deler av Sotekanalen, besøkt Orust, Kungshavn/Smögen, Hunnebostrand med flere steder på Västkusten mange ganger opp gjennom årene. Reiste ofte dit også når jeg bodde i Sverige.
Men. Og det er et stort MEN. Den opplevelsen det er å oppfylle en gammel drøm/ønske om å en eneste gang gå med egen båt langs norskekysten fra Bergen om Sørlandet til litt oppover østlandet(Tønsberg/Sandefjord) over til Sverige og kanskje helt til København, kan innenfor rimelighetens grenser ikke måles i penger i mine øyne.

Klimaet tar solen seg av, så får jeg være så pass forsiktig med resursene at jeg tar turen bare en gang, være seg motorbåt eller seilbåt.

Gamle drømmer bør absolutt forvirkliges, hvis det lar seg gjøre.!

Link to post
Share on other sites

Var en tur innom gjestehavna i Strømstad for å fylle vann og handle mat.  Det var det nærmest helt fullt av nordmenn  i alle restaurantene og bordene bugnet av reker, kreps og andre godsaker , flere flasker vin og fulle vinglass. Dette koster som alle vet  skjorta og man svir fort et par tusen kroner for et måltid i tillegg til havneavgift på kr 3-400. Fiskeaffæren stod det en lang kø av nordmenn som bar ut kilovis med ferske reker til svimlende summer. Det kan bli en kald høst og vinter hvis man prioriterer feil.

 

https://e24.no/privatoekonomi/i/7db618/ingen-brems-i-ferieforbruket?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no

Link to post
Share on other sites

baatsman skrev for 21 timer siden:

Diesel er ikke største utgiften, tar man vedlikehold i beregning. 

Jeg gjør ALT vedlikehold selv. Dieselutgiftene kommer på 2. plass etter utgiftene til båtplass . . Det er ikke bare båtdiesel som koster. Jeg har 120 km hver vei med dieselbil til hjemmemarinaen.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev 8 minutter siden:

Jeg gjør ALT vedlikehold selv. Dieselutgiftene kommer på 2. plass etter utgiftene til båtplass . . Det er ikke bare båtdiesel som koster. Jeg har 120 km hver vei med dieselbil til hjemmemarinaen.

Skjønner jeg er privilegert når jeg kan gå hjemme ifra til  båten på 3-4min

 

Å hadde jeg brukt mindre på diesel, enn båtplass, så hadde det blitt en kjedelig sesong hehe

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

 

Om man må kjøre saktere med skuta si på grunn av drivstoffpriser så kan jo et alternativ være seilbåt?

 

Å seile i 7 knop er 7 ganger gøyere enn å putre avgårde i samme hastighet med en planende cabincruiser :giggle:.

 

Er på niende dagen på sjøen og drivstoffpila viser ingen endring på den 75L store tanken siden vi startet (ble fylt i fjor høst) Nå har vi riktignok hatt fin seilevind på Vestlandet siste ukene og motoren blir stortsett bare brukt til og fra havn/ankring.

 

 

Link to post
Share on other sites

Coasthunter430 skrev 29 minutter siden:

 

Om man må kjøre saktere med skuta si på grunn av drivstoffpriser så kan jo et alternativ være seilbåt?

 

Å seile i 7 knop er 7 ganger gøyere enn å putre avgårde i samme hastighet med en planende cabincruiser :giggle:.

 

Er på niende dagen på sjøen og drivstoffpila viser ingen endring på den 75L store tanken siden vi startet (ble fylt i fjor høst) Nå har vi riktignok hatt fin seilevind på Vestlandet siste ukene og motoren blir stortsett bare brukt til og fra havn/ankring.

 

 

Motor båter trives fint i 7 knop

og sitte nede i ein kjellerleilighet er aldri noe alternativ på havet for min del

Motor båter går nå tross alt strake veien fra A til B sakte fart. Seilbåter er jo innom heile alfabetet før dei kommer fram….

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...