Jump to content

Dejavu. Båt opp og motorer ut fra Princess 45


kdtran

Recommended Posts

Liten oppdatering. 
Loddingen på sugerøret er trolig original fra VP. 

Har inspisere sumpen relativt grundig, og finner ikke spor av spon i den. Olje pumpen er nok synderen. Får se om jeg skal få noen til å overhale den, eller om jeg gjør det enkelt og kjøper ny. Kommer også til å ta av oljekjøler og flushe denne. Må si at både jeg og lommeboken føler lettelse nå. 😅

Link to post
Share on other sites

Antall driftstimer?

Slik saken står nå ville jeg veddet en femmer eller sogar en hel  hundrings på pumpa eller tilhørende o-ringer.

Ville satt et mindre beløp på feil ved  spyledyser. 

Men det var sponet, da.....? Du har jo bytta filter. Spon fra pumpa? 

 

Ville samtidig sjekka og eliminert feil på oljetrykksgiveren. Tror du har en giver til måleinstrument, og en bryter til oljetrykkslampa. Bytt over fra den andre motoren. 

Men du har hørt "surkling" fra filteret. Da må pumpa ha fått tak i noe luft. 

 

Ny pumpe eller overhale?

Nytt er nytt. Selvgjort er velgjort (for de som vet hva de driver med)! 

 

Venter på 100% riktig svar.......

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

Hekri skrev for 2 timer siden:

Antall driftstimer?

Slik saken står nå ville jeg veddet en femmer eller sogar en hel  hundrings på pumpa eller tilhørende o-ringer.

Ville satt et mindre beløp på feil ved  spyledyser. 

Men det var sponet, da.....? Du har jo bytta filter. Spon fra pumpa? 

 

Ville samtidig sjekka og eliminert feil på oljetrykksgiveren. Tror du har en giver til måleinstrument, og en bryter til oljetrykkslampa. Bytt over fra den andre motoren. 

Men du har hørt "surkling" fra filteret. Da må pumpa ha fått tak i noe luft. 

 

Ny pumpe eller overhale?

Nytt er nytt. Selvgjort er velgjort (for de som vet hva de driver med)! 

 

Venter på 100% riktig svar.......

Litt usikker på driftstid, men trolig en plass mellom 1500 og 2000 timer. I hvert fall ikke over ut i fra båtens historikk. 
Har inspisert spyledyser med inspeksjonskamera. Alle er der og har riktig vinkel. Kan ikke se at det skal være mulig med andre feilkilder enn olje pumpa når det gjelder spon, all den tid det ikke finnes spon i sumpen. Har sjekket med magnet, kamera, lommelykt, hanske osv osv og den er fri for slikt. 
 

Føler for instrument er separat fra alarm switch. Avlesning på måler stemmer med trigger punkt for når olje alarmen begynner å gi lyd fra seg, også identisk oljetrykk på begge motorer de første 30-40 min etter oppstart så det er verifikasjon god nok for meg.
 

Litt trangt å komme til når motor står i båten, og jeg klarte ikke å få nok moment på fastnøkkel til å løsne sugerør fra pumpen, så jeg kjøpte meg en mutter trekker på vei hjem fra båten i dag. Tenker pumpen og rør er ute og inspisert i morgen. 😊 

 

Jeg har ikke tilgang til verktøyet jeg trenger for å få girene av pumpen, så da må jeg sette bort jobben om den skal overhales. Service kit koster ca 4500,- , ny pumpe ca 14 000,-  

Tar en med timekost tror jeg det blir svært lite å spare på å få 3. part til å overhale den, og nytt er nytt som du sier. Skal sjekke litt med mitt lokale VP verksted men heller mot ny pumpe. 
 

Venter uansett med en endelig avgjørelse til jeg har fått renset oljekjøler. Dersom denne har restriksjoner på ene eller andre siden kan høy oljetemperatur være medvirkende årsak til problemet. (Men det vil uansett ikke forklare sponet i filteret)

Link to post
Share on other sites

Da er oljepumpe med tilhørende rør tatt ut og inspisert, og jeg er fortsatt ikke klokere. Om noe er jeg heller oppgitt. Inspeksjon av rammelager over oljepumpe avslørte en liten ripe. Ikke kritisk tenkte jeg, ettersom jeg ikke kunne kjenne den med fingeren eller neglen. (Bildet er tatt før jeg hadde tørket av lageret)
IMG_1346.jpeg.8882e2ba651ce78da8474f173d730221.jpeg


Inspeksjon av anleggsflate på veivaksling var dog mindre positiv. Denne ripen kjenner jeg med neglen. Pokker…

IMG_1345.jpeg.6c9f5a649a8bb35ed643e6b9347f2932.jpeg

 

Ingen magnetiske metall spon i sump, pumpe eller tilhørende rør, men stemplene er av aluminium, og jeg begynner å mistenke at kornene jeg har funnet er alu.

Fant ett lite, tilsynelatende metall flak i bunnpannen. Mesteparten av dette «smuldret opp» når jeg rullet det mellom fingrene, men en liten bit lot seg deformere. Stygt redd for at jeg kan ha revet ett stempel og at årsaken til at jeg ikke finner mer spon er at det nylig har skjedd. (Vi snakker trolig ca 20-30 minutters driftstid på lavt turtall om skaden oppstod når jeg mistenker.)


Årsak til lavt oljetrykk ved varm motor er fremdeles ett mysterie, og det er nok på tide å kalle inn ekstern kompetanse for vurdering av skade på veivaksling. 
 

FF

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...