Jump to content

Dejavu. Båt opp og motorer ut fra Princess 45


kdtran

Recommended Posts

Komodo, fin tråd du hadde, denne hadde jeg ikke fått med meg :-)

Har samme båt som Bonita med samme tapping.

Det lekker fra begge tanker i underkant av jurene, har midlertidig reparert med epoxy og kjemisk metall, er tett nå men må gjøres skikkelig.

Regner med å skifte bunnplater og lage nye jur. må være sikker på at dette blir bra, er mye jobb.

 

Okkaby, det er alternativ å legge tappingen i rør bakover :-)

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Det er alltid "gøy" å tømme en dieseltank, for så å ta første titt ned i hullet og se hva en finner.

 

Er dette noe en bør gjøre noe med, eller er det bare å fylle dieseltanken igjen?

"Spør for en venn" :lol:

 

1394923930_tankinnvendig.jpg.106482c42ab50b7e76f0e2a314f70683.jpg

 

 

Kan ikke se at det er rustangrep av noen som helst betydning, og jeg har gått til innkjøp av en helt genial flexilanse + tilhørende lettvekt høytrykkspyler fra AVA, 6 stk inspeksjonslokk fra WEMA, en høykvalitets hullsag og en dunk med kraftig vaskemiddel. 

Gjett hva jeg skal gjøre i helgen?

 

FF

Link to post
Share on other sites

kdtran skrev 56 minutter siden:

Det er alltid "gøy" å tømme en dieseltank, for så å ta første titt ned i hullet og se hva en finner.

 

Er dette noe en bør gjøre noe med, eller er det bare å fylle dieseltanken igjen?

"Spør for en venn" :lol:

 

1394923930_tankinnvendig.jpg.106482c42ab50b7e76f0e2a314f70683.jpg

 

 

Kan ikke se at det er rustangrep av noen som helst betydning, og jeg har gått til innkjøp av en helt genial flexilanse + tilhørende lettvekt høytrykkspyler fra AVA, 6 stk inspeksjonslokk fra WEMA, en høykvalitets hullsag og en dunk med kraftig vaskemiddel. 

Gjett hva jeg skal gjøre i helgen?

 

FF

Kan det være at det blir litt oppvask?😁😁😁😁

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

kdtran skrev for 3 timer siden:

Det er alltid "gøy" å tømme en dieseltank, for så å ta første titt ned i hullet og se hva en finner.

 

Er dette noe en bør gjøre noe med, eller er det bare å fylle dieseltanken igjen?

"Spør for en venn" :lol:

 

1394923930_tankinnvendig.jpg.106482c42ab50b7e76f0e2a314f70683.jpg

 

 

Kan ikke se at det er rustangrep av noen som helst betydning, og jeg har gått til innkjøp av en helt genial flexilanse + tilhørende lettvekt høytrykkspyler fra AVA, 6 stk inspeksjonslokk fra WEMA, en høykvalitets hullsag og en dunk med kraftig vaskemiddel. 

Gjett hva jeg skal gjøre i helgen?

 

FF

Alltid spennende å følge dine prosjekter.

Blir nok en god følelae når dette er gjort.

Hvilke inspeksjonslokk tenker du å bruke?

Link to post
Share on other sites

_Bliss_ skrev for 1 time siden:

Alltid spennende å følge dine prosjekter.

Blir nok en god følelae når dette er gjort.

Hvilke inspeksjonslokk tenker du å bruke?

Kikket litt på diverse «vi renser fuel tanker» hjemmesider, og så at Wema sitt lokk blir brukt til denne type oppgave. 
https://www.maritim.no/wema-insp-luke-tett-diam-115mm-

 

Fikk også anbefalt denne løsningen av verkstedet der båten ligger og har positiv erfaring med det fra tidligere, så da gikk jeg for det. Kommer til å montere lokkene i øverste 1/4 av tanken, slik at det statiske væsketrykket blir så lavt som mulig. Ideelt sett burde jeg ha montert dem på toppen av tanken, men der kommer jeg ikke til. 

Link to post
Share on other sites

kdtran skrev 1 time siden:

Kikket litt på diverse «vi renser fuel tanker» hjemmesider, og så at Wema sitt lokk blir brukt til denne type oppgave. 
https://www.maritim.no/wema-insp-luke-tett-diam-115mm-

 

Fikk også anbefalt denne løsningen av verkstedet der båten ligger og har positiv erfaring med det fra tidligere, så da gikk jeg for det. Kommer til å montere lokkene i øverste 1/4 av tanken, slik at det statiske væsketrykket blir så lavt som mulig. Ideelt sett burde jeg ha montert dem på toppen av tanken, men der kommer jeg ikke til. 

 

De er kurrante de inspeksjonslukene der. Jeg har kun erfaring med dem på topp av tank. Da tank av plast, de har en tendens til å bule litt. Som gjør at det kan bli litt mer utfordrende å få det tett. 

Jeg har sett flere som har disse montert i siden på tank, da ofte med tegn til forsøk på tetting med fugemasse. Så det er vel en risiko for lekkasje. Jeg ville ihvertfall montert dem der hvort der er mulig å oppdage evt lekkasje.

Ellers vet jeg at disse lokkene tidligere hadde plast bolt og plastgjenger i underdel som gjerne blir dårlige over tid. Nå som det er erstattet med syrefast, er det gjerne ikke noen bekymring lenger?:smiley:

Link to post
Share on other sites

@_Bliss_ Jeg er ikke 100% komfortabel med å ha inspeksjonsluker med o-ring tetting i sidene på tankene, og ideelt sett ville jeg nok ha foretrukket luker med en større anleggsflate og pakning. Det fant jeg ikke, så da prøver jeg med Wema sine. Går det så går det. Kommer nok til å legge på tec7 i tillegg. Det største kammeret i senter av tanken tror jeg at jeg kommer til gjennom hullet til tankmåleren, noe som er bra ettersom eventuelle luker i midten av tanksidene vil være «umulige» å komme til når motorene er montert i maskinrommet. 
All fuel er pumpet over i styrbord tank, og jeg vasker babord tank først og pumper så dieselen over i denne. Da får jeg verifisert at det holder tett før jeg borer hull i styrbord tank. Hadde jeg kunnet sveise så hadde jeg nok valgt å sveise igjen hullene. 

Link to post
Share on other sites

kdtran skrev 7 minutter siden:

@_Bliss_ Jeg er ikke 100% komfortabel med å ha inspeksjonsluker med o-ring tetting i sidene på tankene, og ideelt sett ville jeg nok ha foretrukket luker med en større anleggsflate og pakning. Det fant jeg ikke, så da prøver jeg med Wema sine. Går det så går det. Kommer nok til å legge på tec7 i tillegg. Det største kammeret i senter av tanken tror jeg at jeg kommer til gjennom hullet til tankmåleren, noe som er bra ettersom eventuelle luker i midten av tanksidene vil være «umulige» å komme til når motorene er montert i maskinrommet. 
All fuel er pumpet over i styrbord tank, og jeg vasker babord tank først og pumper så dieselen over i denne. Da får jeg verifisert at det holder tett før jeg borer hull i styrbord tank. Hadde jeg kunnet sveise så hadde jeg nok valgt å sveise igjen hullene. 

Diesel tar knekken på Tec7 og alle andre polymerlim. Du må bruke spesialmaskiner som ikke påvirkes av oljebaserte produkter. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

kdtran skrev 57 minutter siden:

Jeg er ikke 100% komfortabel med å ha inspeksjonsluker med o-ring tetting i sidene på tankene, og ideelt sett ville jeg nok ha foretrukket luker med en større anleggsflate og pakning.

Det går helt fint med inspeksjonsluker (mannluke/ håndluke) med O-ring tetning i siden på tanke, det kommer bare an på hvordan luka er konstruert. 

 

I denne tråden kan du se noen bilder av hvordan jeg lagde inspeksjonsluke på bensintanken i min Dracojolle. Har gjort det samme på diesletanken i Viksunden, den er i alu. Mener ikke at du skal gjøre det slik, det er kun ment som et eksempel på at O-ring på mannlokk kan være en premium løsning så sant detaljene er ivaretatt. 

https://baatplassen.no/i/topic/122661-draco-20-fra-daycruiser-til-jolle/page/23/

 

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

kdtran skrev 1 time siden:

Det var jeg ikke klar over. Har du tips til hva jeg bør bruke? Flytende pakning til f.eks forgassere? 

Jeg husker ikke hva den heter, må kontakte min leverandør og sjekke! Kommer tilbake!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Man får kjøpt slike. Ikke så billig riktignok.

https://ahoy.no/innredning/eksterior/dekksluker-lukelofter/batluke/inspeksjonsluke-for-tank-316?gclid=Cj0KCQiAsdKbBhDHARIsANJ6-jdkK_tzPtaCUchph54WvJLQqxv4yVSYysDWIJY_d_ZyBg0OSNgzkaEaApomEALw_wcB

Personlig, ville jeg nok ikke hatt de i plast på siden, men ser på bilder at fuelservice monterer disse.

https://fuel-service.no/dieselrens-bat/

Ellers har jeg sett firkantede av samme prinsipp, på flere båter. Da sitter boltene i lokket inni, som blir tredd inn i diagonalen på hullet, og muttere ute. Ser for meg at de kan lages relativt greit.

Link to post
Share on other sites

Hulda bruker Biltema flenstetting. 22 år uten lekkasje. Mannlokket har vel ikke vært av mer enn fire, fem ganger i løpet av den perioden.

 

Må bare legge til at det finnes en rekke mye dyrere produkter som gjør akkurat samme nytten. Men Tec7 er ikke å anbefale. Les bruksanvisningen. På Hulda bruker jeg kun flenstettingen, bruker ikke pakning i tillegg.

 

Det er en drøss andre måter å gjøre det på, som alle er like pottetette over tid. Blant annet o-ring.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er spennende og ikke så ganske lite ubehagelig å gå løs på egen båt med 114mm hullbor. Spesielt når en er penetrerer en flate som er ment å være uniform og tett.

E77289CD-2CB0-4B9D-8C8E-ECBA70617A21.jpeg.d33992e7bfc8c32eca8ee66b8757d53f.jpeg

 

1646DD76-DEBF-4DFB-86AA-A70B9B3BF2D0.jpeg.c8b5c123895f4ddfc99032ac9c5905fb.jpeg

 

3AD89307-7234-4378-920C-171270BF5BBE.jpeg.0f01f5c921bc9f50f26b49dedc2b9a04.jpeg

 

Tankene ser svært bra ut innvendig, om en noe skitne. 

 

Fleksi lansen fra AVA viste seg å være helt genial til vaskejobben. 
51BD7405-120D-4FA8-B21B-FE408126B9FB.jpeg.c9daafccfab3abf36205f1001056facf.jpeg

 

Bore, bore, spraye, spraye med vaskemiddel og spyle, spyle. 
 

Begynner å se bedre ut. 

Før:
3833B940-0245-419A-95B6-99BECEC27647.jpeg.58c1277a488e806d1d2089232df374ae.jpeg

 

Underveis:

28BED94E-BEDF-4446-9217-A9D26FA10070.jpeg.be9c3e7f4adf400c0e53b2dd0e5a761f.jpeg


Etter:

9BFBC2DA-AE62-40E6-95F2-59DB35E22556.jpeg.5c568b863a007c6939cdd4a773135427.jpeg


Litt av det som kom ut av babord tank:

772BB62C-2BC4-4534-BABD-63BFE2E00CBF.jpeg.d7609418dc3bf38e42592b85d2dd436b.jpeg


Tenker vi sier at godt nok er godt nok. Risikoen for stans i dårlig vær er herved betydelig redusert. 
 

 

FF

Redigert av kdtran (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev Just now:

Hodt jobba @kdtran! Beundringsverdig innsats! ☺️☺️☺️

Takker @Chilli Solbris  

Av en eller annen grunn ender jeg alltid opp med å gjøre denne type jobber når gradestokken kryper ned i det blå feltet. 
Må bli ferdig med babord tank så fort som mulig slik at jeg kan få varmeapparatet igang igjen. 😄

Link to post
Share on other sites

kdtran skrev 46 minutter siden:

Takker @Chilli Solbris  

Av en eller annen grunn ender jeg alltid opp med å gjøre denne type jobber når gradestokken kryper ned i det blå feltet. 
Må bli ferdig med babord tank så fort som mulig slik at jeg kan få varmeapparatet igang igjen. 😄

Ja, jeg må si meg enig i at du noen ganger velger underlige tidspunkt for enkelte ting!😂😂😂

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Glemte å nevne en liten ting. 
Stålet tanken er laget av er «knallhardt»!

Selv med ett høykvalitets hullbor til en ikke ubetydelig pris tok det flere minutter å bore hull i tanken. 

Tankene er helt klart laget av høykvalitets materiale og ikke av billig mykstål, så disse  har nok mange års levetid igjen i seg. 
En bekymring mindre å forholde seg til. 😉
 

Link to post
Share on other sites

kdtran skrev for 1 time siden:

Stålet tanken er laget av er «knallhardt»!

 

kdtran skrev for 1 time siden:

Tankene er helt klart laget av høykvalitets materiale og ikke av billig mykstål, så disse  har nok mange års levetid igjen i seg. 

 

Tankene dine er sikkert gode, men du kan ikke konkludere noe om korrosjonsbestandigheten på stålet ut fra hvor hardt det er å bore i. Det eneste det sier meg er at de har brukt plater som er kaldvalsede og har tatt en viss grad av deformasjonsherding. Ellers er det stort sett en ting som gjelder for å øke fastheten i svartstål, og det er å øke karboninnholdet, noe som i seg selv ikke er en fordel i forhold til korrosjon. Men så lenge du ikke har vann stående i bunn av tanken kommer du nok langt uansett materiale :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...