Jump to content

Dejavu. Båt opp og motorer ut fra Princess 45


kdtran

Recommended Posts

Liten oppdatering. 
Loddingen på sugerøret er trolig original fra VP. 

Har inspisere sumpen relativt grundig, og finner ikke spor av spon i den. Olje pumpen er nok synderen. Får se om jeg skal få noen til å overhale den, eller om jeg gjør det enkelt og kjøper ny. Kommer også til å ta av oljekjøler og flushe denne. Må si at både jeg og lommeboken føler lettelse nå. 😅

Link to post

Antall driftstimer?

Slik saken står nå ville jeg veddet en femmer eller sogar en hel  hundrings på pumpa eller tilhørende o-ringer.

Ville satt et mindre beløp på feil ved  spyledyser. 

Men det var sponet, da.....? Du har jo bytta filter. Spon fra pumpa? 

 

Ville samtidig sjekka og eliminert feil på oljetrykksgiveren. Tror du har en giver til måleinstrument, og en bryter til oljetrykkslampa. Bytt over fra den andre motoren. 

Men du har hørt "surkling" fra filteret. Da må pumpa ha fått tak i noe luft. 

 

Ny pumpe eller overhale?

Nytt er nytt. Selvgjort er velgjort (for de som vet hva de driver med)! 

 

Venter på 100% riktig svar.......

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Hekri skrev for 2 timer siden:

Antall driftstimer?

Slik saken står nå ville jeg veddet en femmer eller sogar en hel  hundrings på pumpa eller tilhørende o-ringer.

Ville satt et mindre beløp på feil ved  spyledyser. 

Men det var sponet, da.....? Du har jo bytta filter. Spon fra pumpa? 

 

Ville samtidig sjekka og eliminert feil på oljetrykksgiveren. Tror du har en giver til måleinstrument, og en bryter til oljetrykkslampa. Bytt over fra den andre motoren. 

Men du har hørt "surkling" fra filteret. Da må pumpa ha fått tak i noe luft. 

 

Ny pumpe eller overhale?

Nytt er nytt. Selvgjort er velgjort (for de som vet hva de driver med)! 

 

Venter på 100% riktig svar.......

Litt usikker på driftstid, men trolig en plass mellom 1500 og 2000 timer. I hvert fall ikke over ut i fra båtens historikk. 
Har inspisert spyledyser med inspeksjonskamera. Alle er der og har riktig vinkel. Kan ikke se at det skal være mulig med andre feilkilder enn olje pumpa når det gjelder spon, all den tid det ikke finnes spon i sumpen. Har sjekket med magnet, kamera, lommelykt, hanske osv osv og den er fri for slikt. 
 

Føler for instrument er separat fra alarm switch. Avlesning på måler stemmer med trigger punkt for når olje alarmen begynner å gi lyd fra seg, også identisk oljetrykk på begge motorer de første 30-40 min etter oppstart så det er verifikasjon god nok for meg.
 

Litt trangt å komme til når motor står i båten, og jeg klarte ikke å få nok moment på fastnøkkel til å løsne sugerør fra pumpen, så jeg kjøpte meg en mutter trekker på vei hjem fra båten i dag. Tenker pumpen og rør er ute og inspisert i morgen. 😊 

 

Jeg har ikke tilgang til verktøyet jeg trenger for å få girene av pumpen, så da må jeg sette bort jobben om den skal overhales. Service kit koster ca 4500,- , ny pumpe ca 14 000,-  

Tar en med timekost tror jeg det blir svært lite å spare på å få 3. part til å overhale den, og nytt er nytt som du sier. Skal sjekke litt med mitt lokale VP verksted men heller mot ny pumpe. 
 

Venter uansett med en endelig avgjørelse til jeg har fått renset oljekjøler. Dersom denne har restriksjoner på ene eller andre siden kan høy oljetemperatur være medvirkende årsak til problemet. (Men det vil uansett ikke forklare sponet i filteret)

Link to post

Da er oljepumpe med tilhørende rør tatt ut og inspisert, og jeg er fortsatt ikke klokere. Om noe er jeg heller oppgitt. Inspeksjon av rammelager over oljepumpe avslørte en liten ripe. Ikke kritisk tenkte jeg, ettersom jeg ikke kunne kjenne den med fingeren eller neglen. (Bildet er tatt før jeg hadde tørket av lageret)
IMG_1346.jpeg.8882e2ba651ce78da8474f173d730221.jpeg


Inspeksjon av anleggsflate på veivaksling var dog mindre positiv. Denne ripen kjenner jeg med neglen. Pokker…

IMG_1345.jpeg.6c9f5a649a8bb35ed643e6b9347f2932.jpeg

 

Ingen magnetiske metall spon i sump, pumpe eller tilhørende rør, men stemplene er av aluminium, og jeg begynner å mistenke at kornene jeg har funnet er alu.

Fant ett lite, tilsynelatende metall flak i bunnpannen. Mesteparten av dette «smuldret opp» når jeg rullet det mellom fingrene, men en liten bit lot seg deformere. Stygt redd for at jeg kan ha revet ett stempel og at årsaken til at jeg ikke finner mer spon er at det nylig har skjedd. (Vi snakker trolig ca 20-30 minutters driftstid på lavt turtall om skaden oppstod når jeg mistenker.)


Årsak til lavt oljetrykk ved varm motor er fremdeles ett mysterie, og det er nok på tide å kalle inn ekstern kompetanse for vurdering av skade på veivaksling. 
 

FF

 

Link to post
Mr_Stian skrev On 29.9.2024 at 9.32:

Hvordan går det her? Fikk du noen til å se på motor? 

Mysteriet fortsetter her i gården. Fikk bunnpannen enkelt ut av båten, og har undersøkt den svært grundig. Kan ikke se at det finnes antydning til spon i den, ei heller i noen av rørene til eller fra pumpen. (Rørene ble flushet med bremserens og alt som kom ut av dem ble fanget opp i ett kar.) Inspeksjon av olje pumpen avdekket heller ingen tydelige feil eller mangler, men det var noen indikatorer på at den kan være uoriginal og muligens synderen. Har derfor bestilt ny original pumpe. Bytter alle relaterte gummitetninger i samme slengen, samt tar av oljekjøler og renser denne. 


Service manualen beskriver noe som kalles spalling, og ripen i veivakslingen passer til beskrivelsen. Den går også mindre enn halvveis rundt glideflaten. Ut i fra den svært gode tilstanden på glide lageret mistenker vi at skaden er gammel og at lageret har vært byttet etter at skaden oppsto. Dette er i tråd med informasjon jeg fikk når jeg kjøpte båten, og motoren har trolig kun gått i overkant av 1000 timer etter overhaling.

 

Skal undersøke noen få ting til, men har ett håp om at motorens tilstand er bedre enn jeg fryktet og at tiltakene som gjøres er det som skal til for å friskmelde den.  

 

Ser ingen hensikt i å begynne på en full overhaling når det ikke finnes antydning til indikatorer på begynnende stempel riving eller lager havari. Denne versjonen av 71B har heller ikke bypass ventil for stempel spyling, så da kan en slik utelukkes som potensiell årsak til fall i oljetrykk.

 

Trykkfallet oppstår kun ved varm motor, så da er det viskositet relatert med oljekjøler, oljepumpe, dårlige pakninger ett sted eller kombinasjon av dette som mest sannsynlige årsak. FFIMG_1351.jpeg.f4ab1ab90948a8b3157898e9ad1caf29.jpeg

Link to post

Dette kan tross alt være den minst kostbare årsaken. Men på bildene ser jeg bare sprekk i braketten.

Har du planer om svak varme og separasjon? 

 

Jeg har nettopp byttet 2x22 liter smøreolje og filtere, og mens jeg lå der i vinkel foran og litt under stb motor for noe så trivielt som å feste oljefilterbraketten, tenkte jeg med sterk empati på prosjektet ditt. 

 

Veldig spent på the final conclusion.

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Hekri skrev for 3 timer siden:

Dette kan tross alt være den minst kostbare årsaken. Men på bildene ser jeg bare sprekk i braketten.

Har du planer om svak varme og separasjon? 

Har prøvd å tette sil og blåse gjennom røret. Kan ikke umiddelbart si at jeg fant en åpenbar lekkasje rundt der brakett en er sprukket, men det er ikke helt usannsynlig at større bevegelse i den enden av røret vil føre til at pumpen suger luft.
Suge punktet i pumpen ligger i friluft, inntaket i pumpen er romslig, og det er to 3-4mm tykke gummi tetningsringer på røret som holdes på plass av en klemring. Ikke allverdens kompresjon av disse så vidt jeg kan bedømme og gummien er relativt hard, så med ca en meter fra brakett til festepunkt i pumpen tror jeg ikke det skal så mye bevegelse av røret til før pumpen suger luft. 
Det er i hvert fall det beste halmstrået av en teori jeg har å forholde meg til for øyeblikket. 

Virkelig ett mysterie dette her, og med en mastergrad i marint maskineri går det kraftig ut over stoltheten å ikke finne en tydelig «root-cause»! En god venn og kollega av meg er tidligere sjefsingeniør i utviklingsavdelingen hos en større dieselmotor produsent, så han brukes aktivt som sparringspartner. Det har vært mye «show and tell» på jobben i det siste, for å si det sånn. 😄

 

Vi har sammen kommet opp med noen ideer til hvordan innfesting av røret kan forbedres, så ja, det blir fjerning av dagens brakett og erstatning med noe bedre. 

 

Link to post
  • 3 uker senere...

Selvfølgelig enig med @Chilli Solbris!

Men kan vi som nå har ventet tålmodig i 3 uker i beundringsfull spenning, være litt trygge på at årsak er pumpa og brist i lodding?

Kan vi slå oss til ro med / være sikre på at ny løsning på feste av røret er langt bedre enn originalen? 

Og er / var lodding originalt fra Volvo? Eller.....? :usikker:

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post

Volvo laget løsningen med lodding, men røret mitt hadde nok blitt fikset på før. Den loddingen var IKKE original. Rot-årsak til fall i oljetrykk var trolig relatert til brukket brakett og feil vinkel på røret inn i pumpen, noe som medførte at pakningene på pumpe-enden av røret fikk skjev belastning + bevegelse og at pumpen dermed sugde luft.
Meen…følge skadene har jeg ikke helt kontroll på enda. Mistanken om at minst ett rammelager har blitt revet blir stadig sterkere. Fant indikasjoner i dag som gjør at mutter trekkeren jeg investerte i kommer til å bli brukt mye fremover. Lager bukk nr 4 sitter bom fast, oljen som kom ut når jeg løsnet på boltene lukter brent, og det ser ut som det ligger lager metall/spon mellom veiv og rammelager. Fant også ett nytt spon som helt klart er hvit-metall.

Koser meg faktisk med jobben, selv om det er «noe» ubehagelig å ligge i S mellom maskinene for å skru. 
Bruker den tiden det tar, og løser problemene etter hvert som de avdekkes. 
Inntil det motsatte er bevist satser jeg på at alt kan fikses med motor i båten. 
Om veiven er gåen så får den heller byttes. Ikke at jeg har lyst til å bruke flere titalls tusen på ny veiv, men det er uansett rimeligere enn å bytte maskiner, og motoriseringen passer båten utrolig godt. Bytte til hurtiggående D6 frister ikke i det hele tatt, og det som jeg har funnet av brukt 71B er i dårligere stand enn hva jeg har. 
Tar det som det kommer. Dette er min form for rekreasjon. 😄

Link to post

@Chilli Solbris Nei, bytte av veiv i båt blir nok vanskelig. Ikke umulig, men for å gjøre det må motor skilles fra girkasse, og ettersom aktre motorfeste er opplagret i denne blir det trolig mer hensiktsmessig å løfte maskinen ut for en slik jobb. Heldigvis kan jeg få ut motoren med kranbil i havnen båten ligger i. Håper jeg slipper, men godt å vite at det finnes løsninger om alt går den veien høna sparker. 😉

Link to post
kdtran skrev for 2 timer siden:

@Chilli Solbris Nei, bytte av veiv i båt blir nok vanskelig. Ikke umulig, men for å gjøre det må motor skilles fra girkasse, og ettersom aktre motorfeste er opplagret i denne blir det trolig mer hensiktsmessig å løfte maskinen ut for en slik jobb. Heldigvis kan jeg få ut motoren med kranbil i havnen båten ligger i. Håper jeg slipper, men godt å vite at det finnes løsninger om alt går den veien høna sparker. 😉

Krysser alt jeg har for at du skal slippe å ta maskinene ut @kdtran! Det er lissom nok synes jeg!🙏

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post

 

Lagerbukk nr 4. 

Bare det å få ut boltene er en bragd. 

Og bukken sitter vel så tight at du får ikke et barberblad, langt mindre en trekker i mellom??

 

Hva er minst jobb - motorfester, slanger, ledninger og propellaksel og noen kjettinger,

eller ligge med kroppen i vond vinkel og kose seg.........?

 

Min erfaring: Del nr 12 er lettest å angripe med blokka opp-ned. 

Da får du samtidig kontrollert samtlige 20 og 21. og hele smøresystemet........ og hvitt spon.

 

Det er likevel trykket som er usikker faktor nå.

Det er jo mulig å sette motoren på en bukk og prøvekjøre med instrumenter og kjøling før montering i båten. 

Jeg lot min tidligere 70-motor stå på en pall oppå en personbilhenger på tomgang en halvtime. Forferdelig bråk, men vi fikk målt alt. 

47469.png

 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post

Tror jeg trenger nye briller og litt mer «guts» når jeg skrur på motor. Litt overtalelse med en gummi klubbe så løsnet rammelager bukk nr 4. Nedre rammelager ser strøkent ut, og det er ikke tydelige tegn på spon noe sted.

 

i følge «konsulenten» min ser trust lagrene også helt strøkne ut. Det aner meg at jeg er i ferd med å lete etter feil som ikke finnes og finner feil som ikke er der i prosessen, så da monterer jeg ting sammen igjen og ser hvordan det går når motoren startes. 

IMG_1444.jpeg.a6b6cb989373ac0849e9c1a0ee579e64.jpeg

 

IMG_1445.jpeg.a5440d6c88f21541faad8224e8e4c04b.jpeg

Ps: bildet er fra før jeg tørket av overflaten. 

Link to post

Er det ikke lurt å ta en test for å se klaringen når lageret er skrudd sammen ?

 

Det er jo i råde og veivlagre at det er viktig at klaringer ikke er for store for at

oljetrykket skal opprettholdes.

Kan være noe feil der selv om det ikke ser skadet ut, bare slitasje.

 

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...