Jump to content

Ombygging til lithium forbruksbank - kva må til?


Ask

Recommended Posts

Hei

 

Som nemnt i ein annan tråd tok forbruksbanken vår brått kvelden. Banken var 2*220 ah bly/syra. Me har stort sett hatt nok straum.

Eg må såleis ha ein ny forbruksbank.

Båten er ein seglkatamaran med to motorar. 12-volts system.

 

Utgangspunktet.

Begge motorane har ein Hitatchi 80 amp ladar, og eksterne regulatorar.

Eit skiljerele fordeler straumen til start og forbruksbanken. Releet er av ukjent merke. Minst 20 år gamalt, kanskje 27 år gamalt.

Dette har fungert fint.

Startbatteriet er eit Optima Red. AGM?

Ladaren er ein Pro Charge Ultra. 50 amp. Ladaren er 6-8 år gamal, og har innstilling for ulike typar batteri, inkl. lithium.

 

To solcellepanel. Tilsaman ca. 8 amp. Victron MPPT ladar. Berre kopla til forbruksbanken.

 

Spenningmålarar i går kveld.

Bb. motor 1200 rpm. Sb motor ikkje i drift

Målt rett på dynamoen - 15,23 volt.

Battmeteret viste 14,53 volt

Målt på forbruksbatteriet. Eit mellombels 140 ah snf-batteri frå Biltema. 14,02.

Startbatteriet. 14.32

 

Sb. motor 1200 rpm. Bb motor ikkje i drift

Målt rett på dynamoen - 15,14 volt.

Battmeteret viste 14,10 volt

Målt på forbruksbatteriet. Eit mellombels 140 ah snf-batteri frå Biltema. 14,12.

Startbatteriet. 14.25.

 

Målt på skiljereleet.

Inn 15,1

Ut 14,12

 

Når motorane var av lada landstraumsladaren 9,6 amp med 14,5 volt.

Forbr. 14,58 volt.

Start 14,69

 

Eg gløymde å måla kvilespenningane.

 

Eg vurderer å montera ein lithium (LifeEp4) forbruksbank.

Tradisjonelle bly/syrebatterier, 2*220 er ikkje noko dårleg alternativ, og det er rimeleg og enkelt. Vekta er ca. 110 kg, og det er ikkje feil å spara vekt.

På den andre sida er det litt "no eller aldri", om eg skal ha lithiumbatterie.

 

Motorane er 25 og 27 år gamle, og eg ønsker ikkje å kjøpa nye dynamoar, og/eller nye reimhjul.

 

Kan eg kopla dynamoane slik at dei berre ladar startbatteriet, og

montera ein DC-DC ladar mellom start og forbruksbatteriet.

Dersom denne ladaren er på td. 30 amp vil eg då unngå at dynamoane jobbar så hardt at dei blir øydelagt?

 

Kopla solcelleregulatoren til startbatteriet.

Då vil vel startbatteriet alltid vera fullada, og overskotet vil lada forbruksbanken?

 

Landstraumsladaren (som me skjelden brukar) kan stillast inn på rett spenning, og koplast rett berre til forbruksbanken.

 

VIl dette fungera?

Er dette ein god plan?

 

I så fall slepp eg unna med nye lithiumbatterier, 14 000 +, og ein ny DC-DC ladar til ca. 4 000

 

Eg er takksam for synspunkt?

 

 

Link to post
Share on other sites

 

Ask skrev for 2 timer siden:

Begge motorane har ein Hitatchi 80 amp ladar, og eksterne regulatorar.

Eit skiljerele fordeler straumen til start og forbruksbanken.

Hva slags regulatorer har du? Noen regulatorer har mulighet for strømbegrensning. Da kan du lade rett på batteriene, og får mer effektiv lading enn med en 12V-12V lader.

 

 

Ask skrev for 2 timer siden:

Startbatteriet er eit Optima Red. AGM?

Ja, det er AGM. 

 

 

Ask skrev for 2 timer siden:

Målt på skiljereleet.

Inn 15,1

Ut 14,12

Heftig spenningsfall! Dette kan umulig være et rele, det må vel være en skillediode?

 

 

Ask skrev for 2 timer siden:

Kan eg kopla dynamoane slik at dei berre ladar startbatteriet, og

montera ein DC-DC ladar mellom start og forbruksbatteriet.

Dersom denne ladaren er på td. 30 amp vil eg då unngå at dynamoane jobbar så hardt at dei blir øydelagt?

Ja, det går bra. Men dynamoene dine har kapasitet til å lade med til sammen 160 ampere. Da blir det jo veldig slapt med 30A lading...

 

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Takk for svar Komodo. 

 

Du har rett. Det er ikkje eit skiljerele, men skiljediodar. 

 

Eg har blitt fortalt at dynamoane neppe klarar å gje 80 amp over tid. Blybatteri vil berre ta imot slike straumar ei kort tid, før spenninga blir redusert kraftig.

Difor DC DC ladaren. Om dette er rett veit eg ikkje.

Nokon som veit?

Link to post
Share on other sites

Makspower har noen testprosjekter der de har brukt denne dynamoen. De sier at original regulator er ‘noe slapp’, som vel også kan være en fordel når en går over til Lithium. Ellers dønn enig med @Komodopå alle punktene. Om du klarer å finne betegnelse på de eksterne regulatorene så går det nok an å finne ut litt mer. Merk også at enkelte har opplevd dårlig lading av Lithium ved bruk av Victron 30A DC-DC da denne visstnok blir temmelig varm. Mener bla @Swingswongvar borti dette?

Link to post
Share on other sites

Har selv gått over til lithium (fra makspower). En kompis gjorde meg nylig oppmerksom på en problemstilling jeg ikke har reflektert over: forsikring. Stilles det noen krav til drop-in-batterier utover korrekt oppkobling og bruk ifm. forsikring? Kompisen mente at man måtte bygge batteriene inn i brannsikre kasser. Synes det høres omstendig ut. Noen erfaringer med hvordan forsikringsselskapene ser på lithium i båt? 

Link to post
Share on other sites

Ask skrev 1 time siden:

Hei.

 

Takk for svar Komodo. 

👍

 

Ask skrev 1 time siden:

Eg har blitt fortalt at dynamoane neppe klarar å gje 80 amp over tid. Blybatteri vil berre ta imot slike straumar ei kort tid, før spenninga blir redusert kraftig.

Ja, dynamoene blir nok litt svett under topplokket om de blir liggende konstant på 80A. Disse dynamoene kan også komme opp i 90A. Men 30A totalt blir litt i andre enden. Jeg er snart i samme situasjon som deg, så jeg engasjerer meg litt i dette. Har spekulert litt på om man kan lure  ned ladestrømmen litt med en diode. Må tenke litt mer på det der med et skjema foran meg. Men nå sitter jeg på ei strand rett utenfor Aya Napa og det er kokvarmt, så nå skal jeg bade og snorkle 😎 må teste ut de nye svømmeføttene jeg kjøpte i går :diving:

 

Og til setning nr 2: Nei, det er motsatt. Spenningen øker, men strømmen faller.

Link to post
Share on other sites

På tilbud ifm båtmessen kjøpte jeg 3xFarcoPower Litiumbatteri "Freeze" 12,8/100AH, samt en Victron Cyrix-Li-ct 12/24V-230A intelligent Li-ion battery (skillerelee).

Fra før har jeg solceller med Victron MPPT regulator, og to motorer med originale Valeo (?) 60A dynamoer (intern regulator), ingen landstrøm da vi omtrent alltid ligger på svai.

Jeg mener å huske at ladespenning for motor har pleid å ligge på maks 14,4-14,5

Planen er å kjøpe et Optima RedTop AGM til start, skille dette fra lithium-pakken med releet, la dynamoene peise på med det de har og sette MPPT-en til lithium-program.

AGM-en får da ikke topplading fra solcellene, men det burde gå fint. RedTop er et særdeles robust batteri.

Lithium-ene får potensielt litt høy spenning ved motorkjøring (14,2-14,4 ihht spec), men jeg regner med at det også går greit. Vi kjører lite med motor, så litt høy spenning av og til burde være uproblematisk 

Dynamoene får potensielt kjørt seg litt hardt, men tror dette også går greit. Det er mange andre som gjør dette, og det er noen som roper høyt om at det kan gå galt, men aldri noen som rapporterer at det gjør det.

 

Kjøpte forøvrig også en 1200W Victron inverter på tilbud som erstatning for min gamle 350W, så jeg kan kjøre vannkoker, støvsuger og evt annet. Med eco-mode kan den vel også stå på konstant.

 

Regner med at strøm ombord nå bare vil fungere så lenge jeg har båt :cool:

Link to post
Share on other sites

 

Maika skrev for 2 timer siden:

Planen er å kjøpe et Optima RedTop AGM til start, skille dette fra lithium-pakken med releet, la dynamoene peise på med det de har og sette MPPT-en til lithium-program.

AGM-en får da ikke topplading fra solcellene, men det burde gå fint. RedTop er et særdeles robust batteri.

Ja, Optima er robuste batterier, men er de mer robuste enn et åpent syrebatteri med korker der du kan etterfylle med vann? Jeg kjøpte et nytt startbatteri i år, da gikk jeg for et åpent syrebatteri fra Varta på 180Ah. Fritt etter husken har det en CCA verdi på 1150. 

 

Maika skrev for 2 timer siden:

Lithium-ene får potensielt litt høy spenning ved motorkjøring (14,2-14,4 ihht spec), men jeg regner med at det også går greit. Vi kjører lite med motor, så litt høy spenning av og til burde være uproblematisk 

Lithiumbatteriene kommer til å svelge unna mye strøm, så det er ikke sikkert at du kommer til å se så høye ladespenninger før du er i slutten av ladesyklusen. Og med lite motorkjøring, som du jo sier, er det ikke sikkert at du kommer dit. Problemet slik jeg oppfatter det er at man lader batteriene til ett for høyt nivå, og da vil de enkelte cellene nå en høyere spenning enn det som anbefales ved normal drift. Denne høye cellespenningen vil du ikke se tidligere i ladesyklusen. 

 

Maika skrev for 2 timer siden:

Dynamoene får potensielt kjørt seg litt hardt, men tror dette også går greit. Det er mange andre som gjør dette, og det er noen som roper høyt om at det kan gå galt, men aldri noen som rapporterer at det gjør det.

Jeg tenker også litt det samme. Det går jo an å skru det sammen og teste, og heller stoppe i tide om det ikke går. Men det ideelle må uansett være å få ned setpunktet på regulatoren slik at man ikke lader batteriene høyere opp enn nødvendig. Da får man kortere levetid på cellene, og fort ball med balanseringen. @Fantino og @Dreuf har nok mer å bidra med der.

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 6 timer siden:

Ja, Optima er robuste batterier, men er de mer robuste enn et åpent syrebatteri med korker der du kan etterfylle med vann? Jeg kjøpte et nytt startbatteri i år, da gikk jeg for et åpent syrebatteri fra Varta på 180Ah. Fritt etter husken har det en CCA verdi på 1150. 

Jeg har tenkt at RedTop på 50Ah er det lureste for meg, siden det har nok kraft i massevis (815 CCA) for å starte mine relativt små VP 28Hk, er robust, og ikke veier mye (vekt er et poeng for meg).

Men kanskje et billigere åpent syrebatteri på feks 60Ah vil fungere like bra/bedre så lenge jeg følger med og etterfyller?

Link to post
Share on other sites

Maika skrev 15 minutter siden:

Jeg har tenkt at RedTop på 50Ah er det lureste for meg, siden det har nok kraft i massevis (815 CCA) for å starte mine relativt små VP 28Hk, er robust, og ikke veier mye (vekt er et poeng for meg).

Men kanskje et billigere åpent syrebatteri på feks 60Ah vil fungere like bra/bedre så lenge jeg følger med og etterfyller?

Hei

 

Mitt Optima Red overlevde når forbruksbanken tok kvelden. Eg har hatt det batteriet i 7-8 år. Eg er svært nøgd.

 

I dykkebåten min var det eit blått optimabatteri, frå 2012. Det batteriet blei utlada maaange gangar, men tok først kvelden no i vår.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Maika skrev for 10 timer siden:

På tilbud ifm båtmessen kjøpte jeg 3xFarcoPower Litiumbatteri "Freeze" 12,8/100AH, samt en Victron Cyrix-Li-ct 12/24V-230A intelligent Li-ion battery (skillerelee).

 

Dynamoene får potensielt kjørt seg litt hardt, men tror dette også går greit. Det er mange andre som gjør dette, og det er noen som roper høyt om at det kan gå galt, men aldri noen som rapporterer at det gjør det.

 

Kjøpte forøvrig også en 1200W Victron inverter på tilbud som erstatning for min gamle 350W, så jeg kan kjøre vannkoker, støvsuger og evt annet. Med eco-mode kan den vel også stå på konstant.

 

Regner med at strøm ombord nå bare vil fungere så lenge jeg har båt :cool:

Hei.

 

Kva betalte du for h. h. v. batteri, skiljerele og inverter?

 

Ein Vitron DC DC ladar på 30 amp kostar ca. 3500. Då er eg jo langt inne i kva ein ny dynamo kostar.

Det er vel rimeleg klart at det er meir effektivt om lithiumbatteria blir lada direkte frå dynamoane, og ikkje omvegen om ein DC DC ladar?

Link to post
Share on other sites

Ask skrev for 23 timer siden:

Hei

 

Som nemnt i ein annan tråd tok forbruksbanken vår brått kvelden. Banken var 2*220 ah bly/syra. Me har stort sett hatt nok straum.

Eg må såleis ha ein ny forbruksbank.

 

Med utgangspunkt i " If it ain't broken, dont fix it" : Hvorfor vil du bytte til Lithium hvis dagens opplegg er godt nok ? Hvorfor ikke bare bytte til nye bly syre, evt AGM (selv om du ikke har krenge utfordringer i katamaran). Vekt er vel ikke en kritisk faktor på katamaran heller ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Ask skrev 4 minutter siden:

Kva betalte du for h. h. v. batteri, skiljerele og inverter?

 

Ein Vitron DC DC ladar på 30 amp kostar ca. 3500. Då er eg jo langt inne i kva ein ny dynamo kostar.

Det er vel rimeleg klart at det er meir effektivt om lithiumbatteria blir lada direkte frå dynamoane, og ikkje omvegen om ein DC DC ladar?

Batteriene, skillerelee og Victron BMV-712 jeg kjøpte hos Farco var i en pakke på 20K, annonsert da med 20% rabatt, men reelt var faktisk rabatten på 30%(!). Inverteren (Victron Phoenix 1200W) var det 10% avslag på, så den betalte jeg 4K for.

Makspower tror jeg fortsatt har rabatt ut måneden på lithium, solceller og invertere med koden MESSEBAAT22

 

Hensikten med å introdusere DC-DC-lader(e) er vel for å kunne lade begge batteribankene optimalt i stedet for å skille de med et relee og måtte velge om man vil lade den ene eller den andre optimalt. Har man DC-DC, så kan man sette MPPT/landstrøm/dynamo til å lade kun den ene banken optimalt, og så setter man DC-DC til å lade den andre optimalt. Ulempen er at man må potensielt ha flere, da maks på i hvert fall Victron sine er 30A, de veier litt/tar litt plass, mer komlisert system, og så koster det jo penger.

 

Hadde jeg kjørt mye for motor, så hadde jeg nok byttet dynamoene for å unngå at de ble kjørt for hardt og for å regulert spenningen mer ideelt til lithium. Kanskje gjør jeg det senere, men 2xBalmar+regulator(er?) kommer vel på rundt 30K, så det sitter langt inne..

Link to post
Share on other sites

Er vel victron sin 18ah dc-fc jeg monterte. Har ingen problemer med å få ladet lifepo på 280ah. Blir ladet som det skal det.

Har optima blue top 50ah til truster og har nettopp byttet ut den store 162ah start klumpen fra biltema med optima blue top på 75ah. Sitter et sådan cyrix rele mellom start å truster batteri.

 

Dette oppsett fungere veldig bra.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Erik skrev 1 time siden:

Med utgangspunkt i " If it ain't broken, dont fix it" : Hvorfor vil du bytte til Lithium hvis dagens opplegg er godt nok ? Hvorfor ikke bare bytte til nye bly syre, evt AGM (selv om du ikke har krenge utfordringer i katamaran). Vekt er vel ikke en kritisk faktor på katamaran heller ?

Kan bare svare for min egen del:

Vekt er et poeng i en katamaran (men sannynsligvis mindre i Ask sin enn min).

Plassbruk ift utnyttbar kapasitet er et poeng for meg.

Prisene på Lithium-batterier ift. levetid er nå blitt gunstig sammenlignet med blysyre.

Men ja, har man noe som fungerer fint, så er det lurt å vurdere om det er fornuftig å bytte til noe som er mer komplisert, og som er dyrt hvis man ødelegger det.

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev 30 minutter siden:

Er vel victron sin 18ah dc-fc jeg monterte. Har ingen problemer med å få ladet lifepo på 280ah. Blir ladet som det skal det.

Har optima blue top 50ah til truster og har nettopp byttet ut den store 162ah start klumpen fra biltema med optima blue top på 75ah. Sitter et sådan cyrix rele mellom start å truster batteri.

 

Dette oppsett fungere veldig bra.

Hvis dynamoen din ikke kan levere mer enn 18A, så fungerer vel 18A DC-DC fint, dvs du får utnyttet dynamoen maksimalt, men har du så svak dynamo?

Redigert av Maika (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Maika skrev 1 time siden:

Makspower tror jeg fortsatt har rabatt ut måneden på lithium, solceller og invertere med koden MESSEBAAT22

Jeg ville valgt noe annet enn Makspower som leverandør av batterier.  At de bruker samme batterier som Tesla er ikke nødvendigvis bra i en båt. En kompis har hatt feil 2 ganger på batterier derfra. Mulig han har vært uheldig. 
 

 

BAF9BA3F-0948-4622-B59F-B949FC16B991.jpeg

Redigert av Swingswong (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tesla har nå både prismatisk og sylindrisk batterikonstruksjon, og både LFP og LI-ion kjemi, så "reklamen" til Makspower er på en måte litt utdatert, men Makspower leverer jo også batterier med begge konstruksjoner :D

Jeg oppfatter Farco som en litt mer seriøs leverandør, de har jo vært på markedet lenger, men det kommer kanskje mest av at Makspower har fokuseret mer på å innføre lithiumbatterier til lavere pris, så hvem som leverer de beste "billigbatteriene" er jo umulig å vite. Begge er i hvert fall raske til å svare:)

Link to post
Share on other sites

@Ask Dette er hva Makspower sier om Hitachi dynamo, men om denne har ekstern regulator som standard vet jeg ikke. Ville som sagt prøvd å finne betegnelsen da den gjerne kan si noe om hvordan den vil passe/kan tilpasses Litium.

 

051EFB37-3006-4749-9C51-628CCFE09529.png.0134d0da4dcc14274eccc324951a01f6.png

 

Ville som @Komodo er inne på testet med et minimumsopplegg og heller utvidet ved behov. Kritisk punkt for dynamoene ser ut til å være tomgang med tom/halvtom Lithiumbank. Klarer de dette uten å gå for varme så hadde jeg ikke vært bekymret. De bør også helst ‘gi seg’ på en ‘snill’ ladespenning for Litium når banken er full, 14.2 ish V eller så.

 

Skilledioden ville jeg kvittet meg med og erstattet med ArgoFET eller skillerelé (og latt dynamoer lade Litium direkte i det siste tilfellet, og start via skillerele). Men smart å finne ut om en vil gå for DC-DC eller direkte lading først for i så fall trengs ikke ladeskille.

 

Ang type Litium så har jeg kun brukt enkle.

Link to post
Share on other sites

Maika skrev for 2 timer siden:

Hvis dynamoen din ikke kan levere mer enn 18A, så fungerer vel 18A DC-DC fint, dvs du får utnyttet dynamoen maksimalt, men har du så svak dynamo?

Er vel 110ah dynamo mener jeg å huske. Men ser ingen grunn for å skulle risikere å ødelegge dynamo på en fabrikks ny motor. Vil nok ikke få ny på garanti, hvis den blir ødelagt grunnet lading av lithium. 

 

Batteriet blir fult uansett.

Ligger ikke ukesvis i uthavn. Ligger stort set i gjestehavn hvor en har strøm/dusj++. Da jeg vil ha komfort.

 

så om dc-fc er på 18 eller 80ah har nada betydnibetydning for meg.

 

Batteri er i tillegg hjemmebygget.

 

 

 

 

 

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

 

Komodo skrev for 12 timer siden:
Maika skrev for 15 timer siden:

Lithium-ene får potensielt litt høy spenning ved motorkjøring (14,2-14,4 ihht spec), men jeg regner med at det også går greit. Vi kjører lite med motor, så litt høy spenning av og til burde være uproblematisk 

Lithiumbatteriene kommer til å svelge unna mye strøm, så det er ikke sikkert at du kommer til å se så høye ladespenninger før du er i slutten av ladesyklusen. Og med lite motorkjøring, som du jo sier, er det ikke sikkert at du kommer dit. Problemet slik jeg oppfatter det er at man lader batteriene til ett for høyt nivå, og da vil de enkelte cellene nå en høyere spenning enn det som anbefales ved normal drift. Denne høye cellespenningen vil du ikke se tidligere i ladesyklusen. 

Ved å koble releet til batterimonitoren, så kan strømmen kuttes hvis spenningen blir for høy:

https://player.vimeo.com/video/716707184?title=0&byline=0

Link to post
Share on other sites

Erik skrev for 8 timer siden:

Med utgangspunkt i " If it ain't broken, dont fix it" : Hvorfor vil du bytte til Lithium hvis dagens opplegg er godt nok ? Hvorfor ikke bare bytte til nye bly syre, evt AGM (selv om du ikke har krenge utfordringer i katamaran). Vekt er vel ikke en kritisk faktor på katamaran heller ?

 

Hei.

 

Takk for alle svar.

 

Erik har eit godt poeng, og det er freistande å berre lempa inn eit par nye bly/syrebatterier, MED påfyllingsmoglegheit.

 

No når blybatteria tok kvelden så er det litt "no eller aldri", om eg skal skifta til lithium.

 

Vekt spelar nok mindre rolle for meg, enn kva det gjer for Maika. Samstundes har eg ikkje noko i mot å ha 50-70 kg mindre i båten.

 

Eg ser at Makspower tek 6 900 for ny dynamo laga for å lada lithiumbatterier. Desse passar Yanmar,

Det er jo betre å kjøpa ein slik, enn ein DC DC til 3 500.

Men eg har jo to motorar, og må kanskje ha DC DC uansett, for å lada startbatteriet?

 

Eit alternativ er kanskje å ha ein slik dynamo på den eine motoren, og la den lada litiumbank, beholda ein Hitatchidynamo på den andre motoren, og la den lada startbatteriet?

 

Kanskje blir det for komplisert.

 

Eg er heller ikkje veldig lysten til å bruka 20 000 på båten nett no.

 

Siktemålet med denne tråden er òg å få oversikt over alt eg treng, om eg skal gå over til lithium.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...