Jump to content

Ombygging til lithium forbruksbank - kva må til?


Ask

Recommended Posts

Her er ladekurve for 2 stk Misubishi 115A (VP D6) på en kort tur med SOC ca 55% ved oppstart. Lithiumpakke på 816 Ah. Senseledninger koplet til B+ og begge B+ til inngang ArgoFET. Max strøm ca 120A totalt men avtar til snaut 100A. Ingen modifikasjoner av regulator. Dynamoene går altså med ca 60A initielt, avtakende til 50A. Har separat strømmåling og temp overflate dynamoer i annen applikasjon og de jobber temmelig parallellt, dvs leverer ganske nøyaktig samme ladestrøm. Kritisk punkt mhp varme er tomgang ved oppstart, der dynamoenes interne tempbeskyttelse slår inn etter få minutter og regulerer ned lading. Har forholdsvis lite å si hvor tom Lithiumbank er da den er sulten uansett. Systemet har vært i drift et pr sesonger nå, så umulig å si noe om dette påvirker dynamoer negativt på sikt foreløpig. Modifikasjon til ekstern regulator er klussete å få til på disse visstnok. Fant en bildebeskrivelse og det fristet ikke.

 

 

IMG_3082.jpeg

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev 6 minutter siden:

Systemet har vært i drift et pr sesonger nå, så umulig å si noe om dette påvirker dynamoer negativt på sikt foreløpig.

 

Når en av østlandets største VP-forhandlere ikke kjenner til ett eneste tilfelle hvor en D4 eller D6 har knekt dynamo etter installasjon av lithium-batterier så forteller det meg foreløpig nok til _min_ sårbarhetsanalyse. Med "foreløpig nok" mener jeg at jeg definitivt kan endre mening om ny informasjon eller erfaring kommer frem. Lithium har vært lenge nok på markedet til at man skulle begynt å se tilfeller av havarerte dynamoer nå. Lytte man til krisemaksimering og skrekkpropaganda kan man få inntrykk av at dette er en binær problemstilling.

 

At noen som selger sykkelhjelmer hevder at det øker beskyttelsesgraden ved ulykke om du bruker sykkelhjelm mens du kjører bil ville ikke vært overraskende. Tror likevel få ville brukt sykkelhjem ved bilkjøring, fordi risikoen ved å unnlate er akseptabel sett opp i mot bekvemmelighet og sannsynlighet.

 

Min vurdering er at en ny dynamo til D6 (jeg har også dobbeltinstallasjon) er så 1) billig, 2) lett å få tak, 3) og enkel å skifte, - at det er mitt korrigerende tiltak. Jeg har en seilbåtnabo (Bavaria 38 Cruiser m/ VP motor) i havna som kjøpte en Balmar-dynamo med noe som måtte programmeres og som ikke fungerte, og de holdt på i dagesvis med å få support og få fikset problemene. Slikt orker ikke jeg å ha det, Mitsubishi 115A er melk og brød, og der hvor jeg ferierer (Bohuslän) har man lokalisert en ny dynamo på under én time. Åpen for at tilgjengeligheten for andre er annerledes.

Link to post
Share on other sites

Sequoia skrev 11 minutter siden:

 

Når en av østlandets største VP-forhandlere ikke kjenner til ett eneste tilfelle hvor en D4 eller D6 har knekt dynamo etter installasjon av lithium-batterier så forteller det meg foreløpig nok til _min_ sårbarhetsanalyse. Med "foreløpig nok" mener jeg at jeg definitivt kan endre mening om ny informasjon eller erfaring kommer frem. Lithium har vært lenge nok på markedet til at man skulle begynt å se tilfeller av havarerte dynamoer nå. Lytte man til krisemaksimering og skrekkpropaganda kan man få inntrykk av at dette er en binær problemstilling.

 

At noen som selger sykkelhjelmer hevder at det øker beskyttelsesgraden ved ulykke om du bruker sykkelhjelm mens du kjører bil ville ikke vært overraskende. Tror likevel få ville brukt sykkelhjem ved bilkjøring, fordi risikoen ved å unnlate er akseptabel sett opp i mot bekvemmelighet og sannsynlighet.

 

Min vurdering er at en ny dynamo til D6 (jeg har også dobbeltinstallasjon) er så 1) billig, 2) lett å få tak, 3) og enkel å skifte, - at det er mitt korrigerende tiltak. Jeg har en seilbåtnabo (Bavaria 38 Cruiser m/ VP motor) i havna som kjøpte en Balmar-dynamo med noe som måtte programmeres og som ikke fungerte, og de holdt på i dagesvis med å få support og få fikset problemene. Slikt orker ikke jeg å ha det, Mitsubishi 115A er melk og brød, og der hvor jeg ferierer (Bohuslän) har man lokalisert en ny dynamo på under én time. Åpen for at tilgjengeligheten for andre er annerledes.

4-5000kr er vel ikke just billig for en dynamo vil nu jeg mene. Men mulig om en har lønn på 3+mill i året, at så bryr en seg lite om sådan. 

Av samme grunn kjøre jeg en dc-dc lader mot lithium banken. Da jobber dynamo som tiltenkt av fabrikken/motor produsent. 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Sequoia skrev for 1 time siden:

 

Når en av østlandets største VP-forhandlere ikke kjenner til ett eneste tilfelle hvor en D4 eller D6 har knekt dynamo etter installasjon av lithium-batterier så forteller det meg foreløpig nok til _min_ sårbarhetsanalyse. Med "foreløpig nok" mener jeg at jeg definitivt kan endre mening om ny informasjon eller erfaring kommer frem. Lithium har vært lenge nok på markedet til at man skulle begynt å se tilfeller av havarerte dynamoer nå. Lytte man til krisemaksimering og skrekkpropaganda kan man få inntrykk av at dette er en binær problemstilling.

 

At noen som selger sykkelhjelmer hevder at det øker beskyttelsesgraden ved ulykke om du bruker sykkelhjelm mens du kjører bil ville ikke vært overraskende. Tror likevel få ville brukt sykkelhjem ved bilkjøring, fordi risikoen ved å unnlate er akseptabel sett opp i mot bekvemmelighet og sannsynlighet.

 

Min vurdering er at en ny dynamo til D6 (jeg har også dobbeltinstallasjon) er så 1) billig, 2) lett å få tak, 3) og enkel å skifte, - at det er mitt korrigerende tiltak. Jeg har en seilbåtnabo (Bavaria 38 Cruiser m/ VP motor) i havna som kjøpte en Balmar-dynamo med noe som måtte programmeres og som ikke fungerte, og de holdt på i dagesvis med å få support og få fikset problemene. Slikt orker ikke jeg å ha det, Mitsubishi 115A er melk og brød, og der hvor jeg ferierer (Bohuslän) har man lokalisert en ny dynamo på under én time. Åpen for at tilgjengeligheten for andre er annerledes.

@Sequoia Nå er jeg ikke i DC-DC menigheten om du fikk det inntrykket. Dette var mer en ‘sann historie fra virkeligheten’ med aktuelle data i stedet for teoretiske data og nominelle nominelle verdier, og så valgte jeg å ikke være bombastisk ift evt noe forkortet levetid på dynamoene eller ikke - siden jeg ikke hadde grunnlag for det. Systemet har virket upåklagelig men jeg pusler litt med en dings for å heve spenning inn på sense noe ved tomgangskjøring og når batterier er fulladete for å senke ladestrøm/spenning og slik at dynamoer lever et enda lettere liv samt at BMS aldri slår ut dersom det er noe ubalanse når batterier fullades. Rett og slett fordi temp beskyttelse av dynamo gjerne kan være siste skanse og ikke normalt i bruk, samme med BMS. Andre dynamoer kan ha ulik regulatorkarakteristikk og temp beskyttelse.

 

Sporer vel også av tråden til @Ask her da - beklager det. Jeg ville som sagt prøvd ‘gratistiltaket’ ved å flytte sense til dynamo B+ aller først for å se om det utgjør den lille forskjellen (om de ikke allerede er koplet der da). Dersom minimum setting på dynamo er 14.6V så kan det sikkert være riktig at YA-12 regulator er gåen på denne, men det står i monteringsveiledning av justering må foregå med fulladete batterier om ikke annet så det er gjerne verdt et forsøk om det ikke er gjort. Det fremgår også at forbindelse til intern regulator brytes om den monteres iht bruksanvisning så den må i så fall gjenopprettes om intern regulator skal ta over. Ser at YA-12 har både + og - senseinngang. Dersom begge flyttes til hhv B+ og B- vil spenning på batteriene droppe tilsvarende tur/retur i kabling og det kan også utgjøre den lille forskjellen en er ute etter. 
 

(Monteringsveiledning ligger i dok arkiv)

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev 10 minutter siden:

 Systemet har virket upåklagelig men jeg pusler litt med en dings for å heve spenning inn på sense noe ved tomgangskjøring og når batterier er fulladete for å senke ladestrøm/spenning og slik at dynamoer lever et enda lettere liv samt at BMS aldri slår ut dersom det er noe ubalanse når batterier fullades. Rett og slett fordi temp beskyttelse av dynamo gjerne kan være siste skanse og ikke normalt i bruk, samme med BMS. 

 

Hvilke dings benytter du for å manipulere "Sense"-inngang på dynamo? Dette kan jo være en fin løsning for å unngå ekstern regulator. 

Link to post
Share on other sites

Martin_ skrev 5 minutter siden:

 

Hvilke dings benytter du for å manipulere "Sense"-inngang på dynamo? Dette kan jo være en fin løsning for å unngå ekstern regulator. 


Pusler med = hjemmemekk med komponenter fra Ali. Den er ikke kommet lengre enn tegnebrettet ennå men fikk en pakke med LM317 spenningsregulatorer nettopp og venter på en med noen micro DC-DC forsyninger som kan løfte spenningen litt. Har ikke kommet over noe ferdig vare på denne fronten. 

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev for 3 timer siden:

Her er ladekurve for 2 stk Misubishi 115A (VP D6) på en kort tur med SOC ca 55% ved oppstart. Lithiumpakke på 816 Ah. Senseledninger koplet til B+ og begge B+ til inngang ArgoFET. Max strøm ca 120A totalt men avtar til snaut 100A. Ingen modifikasjoner av regulator. Dynamoene går altså med ca 60A initielt, avtakende til 50A. Har separat strømmåling og temp overflate dynamoer i annen applikasjon og de jobber temmelig parallellt, dvs leverer ganske nøyaktig samme ladestrøm. Kritisk punkt mhp varme er tomgang ved oppstart, der dynamoenes interne tempbeskyttelse slår inn etter få minutter og regulerer ned lading. Har forholdsvis lite å si hvor tom Lithiumbank er da den er sulten uansett. Systemet har vært i drift et pr sesonger nå, så umulig å si noe om dette påvirker dynamoer negativt på sikt foreløpig. Modifikasjon til ekstern regulator er klussete å få til på disse visstnok. Fant en bildebeskrivelse og det fristet ikke.

 

 

IMG_3082.jpeg

 

Spennende. Jeg har bygd om på liknende måte i min Windy 42GB, dog med bare 600Ah bank lithium. Banken hadde relativt høy SOC når jeg startet motorene første gang, men så noe liknende. ca 45A med én motor i gang og dobbelt med begge.

 

Jeg har derimot etter samtale med VP-mekaniker koblet sense mot henholdsvis thruster- og start-bank. I praksis har det vel svært lite å si, da det uansett ikke er mye spenningsfall mot de bankene som lader mye saktere.
14V inn på ArgoFET og 13,8 på pol på forbruk ved 90A. Kunne nok med fordel økt fra 35 til 70mm2 tversnitt for ladekablene. Jeg antar/håper at spenningen øker noe når strømtrekk synker, og at man får toppet lithium-banken.

Link to post
Share on other sites

mortentr skrev 16 minutter siden:

 

Spennende. Jeg har bygd om på liknende måte i min Windy 42GB, dog med bare 600Ah bank lithium. Banken hadde relativt høy SOC når jeg startet motorene første gang, men så noe liknende. ca 45A med én motor i gang og dobbelt med begge.

 

Jeg har derimot etter samtale med VP-mekaniker koblet sense mot henholdsvis thruster- og start-bank. I praksis har det vel svært lite å si, da det uansett ikke er mye spenningsfall mot de bankene som lader mye saktere.
14V inn på ArgoFET og 13,8 på pol på forbruk ved 90A. Kunne nok med fordel økt fra 35 til 70mm2 tversnitt for ladekablene. Jeg antar/håper at spenningen øker noe når strømtrekk synker, og at man får toppet lithium-banken.


Vil tro spenningen kryper noe oppover når strøm avtar ja, men tenker vel at det egentlig ikke er noe mål i seg selv å pushe Lithium særlig høyt, da det er så lite å hente kapasitetsmessig samt at det visstnok ikke liker det så godt. Jeg har tatt utg i denne tabellen (dette er vel og merke hvilespenning) og den ser ut til å stemme rimelig bra. Så om spenning lander rundt 13.8-14V når pakken er full-ladet så må det være optimalt slik jeg ser det. Det gir og litt mer margin for ubalanse mellom cellene vs at BMS kutter.

 

 

IMG_3083.jpeg

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev 1 time siden:

@Sequoia Nå er jeg ikke i DC-DC menigheten om du fikk det inntrykket. Dette var mer en ‘sann historie fra virkeligheten’ med aktuelle data i stedet for teoretiske data og nominelle nominelle verdier, og så valgte jeg å ikke være bombastisk ift evt noe forkortet levetid på dynamoene eller ikke - siden jeg ikke hadde grunnlag for det. Systemet har virket upåklagelig men jeg pusler litt med en dings for å heve spenning inn på sense noe ved tomgangskjøring og når batterier er fulladete for å senke ladestrøm/spenning og slik at dynamoer lever et enda lettere liv samt at BMS aldri slår ut dersom det er noe ubalanse når batterier fullades. Rett og slett fordi temp beskyttelse av dynamo gjerne kan være siste skanse og ikke normalt i bruk, samme med BMS. Andre dynamoer kan ha ulik regulatorkarakteristikk og temp beskyttelse.

 

@Fantino: Har definitivt ikke fått inntrykk av det Fantino, og synes det er flott at du publiserer empiriske data slik at det er mulig å vurdere dette noenlunde objektivt. Bra jobba og fortsett og del erfaringer! 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev for 3 timer siden:

4-5000kr er vel ikke just billig for en dynamo vil nu jeg mene. Men mulig om en har lønn på 3+mill i året, at så bryr en seg lite om sådan. 

Av samme grunn kjøre jeg en dc-dc lader mot lithium banken. Da jobber dynamo som tiltenkt av fabrikken/motor produsent. 


Tror ikke man må tjene 3+mill for å ikke synes 4-5k er så fryktelig mye. Mine dynamoer har nå holdt fire år med lithium, og ryker en av de i år er det snakk om under 1000 kr per år i såfall. Det må vel være den minste båtutgiften jeg har. 

 

Men bare så det er sagt, jeg hadde også hatt en annen løsning om erfaring viste at dynamoene ikke tålte å lade lithium. Jeg har som nevnt hørt direkte med en stor VP-forhandler som ikke kjenner til ETT eneste tilfelle av kokt dynamo pga lading av lithium. Jeg har nå et tosifret antall bekjente med båt som har hatt lithium i to til fem år. Ingen har problemer. Så da skjønner ikke jeg helt hvor skremselsprooagandaen kommer fra. 

 

Spør man Sector Alarm om man MÅ ha alarm så svarer de naturligvis ja... 🤷‍♂️

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev for 6 timer siden:

Her er ladekurve for 2 stk Misubishi 115A (VP D6) på en kort tur med SOC ca 55% ved oppstart. Lithiumpakke på 816 Ah. Senseledninger koplet til B+ og begge B+ til inngang ArgoFET. Max strøm ca 120A totalt men avtar til snaut 100A. Ingen modifikasjoner av regulator. Dynamoene går altså med ca 60A initielt, avtakende til 50A. Har separat strømmåling og temp overflate dynamoer i annen applikasjon og de jobber temmelig parallellt, dvs leverer ganske nøyaktig samme ladestrøm. Kritisk punkt mhp varme er tomgang ved oppstart, der dynamoenes interne tempbeskyttelse slår inn etter få minutter og regulerer ned lading. Har forholdsvis lite å si hvor tom Lithiumbank er da den er sulten uansett. Systemet har vært i drift et pr sesonger nå, så umulig å si noe om dette påvirker dynamoer negativt på sikt foreløpig. Modifikasjon til ekstern regulator er klussete å få til på disse visstnok. Fant en bildebeskrivelse og det fristet ikke.

 

 

IMG_3082.jpeg

Ja, det er ikke enkelt å modifisere til bruk med ekstern regulator nå den skal styre direkte på felt.
Men hvorfor skulle du også.
Med 50A er dynamoene fortsatt 10A t.o.m. under ønskelige maks, og selv om det blir 70 - 90A er det ikke vanskelig enn så lenge den får tilstrekkelig kjøling. Og dette kan ofte forbedres.
Temperaturen er jo også stabil. Økende temperatur ved oppstart er ikke noe problem.
For økende er ikke glødende, dvs. slik jeg har vist med termografiene tidligere der vi observerte 165°C.
Det er konstante høy temperaturer i kjernen som er skadelige, ikke de kortvarige. 
Og akkurat det er et godt eksempel for en ordentlig sjekk. Du vet hva du har i vente, mens mange
bare gjetter og satser på at det forhåpentlig er det samme hos dem som hos andre.
Som er feil i utgangspunkt.

:seeya:
Jørg

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Sequoia skrev for 5 timer siden:

 

Når en av østlandets største VP-forhandlere ikke kjenner til ett eneste tilfelle hvor en D4 eller D6 har knekt dynamo etter installasjon av lithium-batterier så forteller det meg foreløpig nok til _min_ sårbarhetsanalyse. Med "foreløpig nok" mener jeg at jeg definitivt kan endre mening om ny informasjon eller erfaring kommer frem. Lithium har vært lenge nok på markedet til at man skulle begynt å se tilfeller av havarerte dynamoer nå. Lytte man til krisemaksimering og skrekkpropaganda kan man få inntrykk av at dette er en binær problemstilling.

 

At noen som selger sykkelhjelmer hevder at det øker beskyttelsesgraden ved ulykke om du bruker sykkelhjelm mens du kjører bil ville ikke vært overraskende. Tror likevel få ville brukt sykkelhjem ved bilkjøring, fordi risikoen ved å unnlate er akseptabel sett opp i mot bekvemmelighet og sannsynlighet.

 

Min vurdering er at en ny dynamo til D6 (jeg har også dobbeltinstallasjon) er så 1) billig, 2) lett å få tak, 3) og enkel å skifte, - at det er mitt korrigerende tiltak. Jeg har en seilbåtnabo (Bavaria 38 Cruiser m/ VP motor) i havna som kjøpte en Balmar-dynamo med noe som måtte programmeres og som ikke fungerte, og de holdt på i dagesvis med å få support og få fikset problemene. Slikt orker ikke jeg å ha det, Mitsubishi 115A er melk og brød, og der hvor jeg ferierer (Bohuslän) har man lokalisert en ny dynamo på under én time. Åpen for at tilgjengeligheten for andre er annerledes.

 

Mja, unner meg noen linjer før jeg tar kvelden for idag.
Når en av østlandets største forhandlere ikke kjenner til ett eneste tilfelle av dynamoer som får skader grunnen høy batterikapasitet, dårlig kjøling, og manglende tiltak, som du sier, og alle problemer som kan følge bak det, er det i grunn lite nyttig å snakke om det med deg. For det mangler litt logikk.
Dynamoer som får problemer grunnen høy batterikapasitet og lav motstand finnes og fantes både lenge før og uforandret enda idag. Hvorfor du da stadig propaganderer at det da omsider ikke lengre skal være noe problem, når kapasitet og ladetid dobles og tredobles med Litium, blir mildt sagt helt uforståelig for meg.
Jeg sa dette en gang tidligere, så er ikke det noe nytt heller.

Bortsett av det, siden du beskriver din oppfatning ang "krisemaksimering" og "skrekkpropaganda" mv, og din måte å fikse noe som ikke er noe problem for deg, finnes det likevel omtrent mange andre type dynamoer som er montert i flere hundretusen båter rund omkring deg, som da verken har tilstrekkelig reserver, kapasitet eller temperaturavhengig feltstyring, og som ikke ønsker å provosere mulig trøbbel.
Tenker du også på det, eller er du bare opptatt med å erklære at denne Mitsubishien er bullet proof?
Jeg må da dessverre skuffe deg, for det er den ikke, for selv om den er seig så sliter den allikevel.
Men kanskje både du og den største østlandske VP forhandler bare bytter hele enheter,
men driver ikke med vedlikehold, da kan det være forståelig at dere ikke ser noe.
Så hadde jeg egentlig vært litt takknemlig hvis du kunne slutte å fortelle folk stadig noe
om grønne enger og teknisk blindflyging slik du sannsynligvis driver.

Og bare for å si et ord også om det.
Når du så skriver om din nabo, som slet med justere en Balmar (hva da?), hvorfor gikk ikke du bare inn for å hjelpe? 
For meg er dette vanligvis ikke noe problem.
Og tror du nå virkelig at det kan være så vanskelig, lurer du da ikke om hvordan i all verden flere tusen andre Nordmenn klarte det? Helt selvstendig? Og hundretusenvis andre i hele verden?
Hører du eller den østlandske mange klager, som ikke jeg vet noe om? På FB, eller her?
Problemer som noen opplever havner jo tross alt vanligvis først hos meg.
Men jeg hører bare at de fleste ikke har nevneverdige problemer ved installasjonen, men bare nyter og skryter av de fenomenale ladekurvene de ser etter hvert og uten å svette.
Og det er forståelig, for tross alt dreier seg det "mest vanskelige" vanligvis bare om enten strøm som batteriene kan/skal absorbere, eller om å holde temperaturer i sjakk når miljøet er for varm i utgangspunkt.
Begge deler koster kanskje en time når alt er ferdig installert allerede, og da hovedsakelig ved å
observere et display, og evt å gjøre en to finjusteringer når en går tett på limit.
Men en kan også velge kraftig og bare begrense med god margin, for disse dynamoene pleier jo
å levere mye mer enn det meste andre i sin klasses allikevel,
uten å svette og uten å slite.
En kunne nå også nevne f.eks. at bare én XT 170 grovt sagt kan levere brutto mer enn
dine begge to Mi tilsammen. 250A versjonen gir nesten 3,5 ganger mer, og er like stor som din Mitsubishi.
Og XT kan også styres akkurat slik en ønsker, responssive, for ingen har noe bedre flux.
Dine derimot styres med 1 trinn, fast setpoint 14.35V, med dårlig fordi ren spenningsavhengig strømbegrensning, og slik at Litium batterier med statisk BMS faktisk overlades både hver eneste gang og allerede lenge før du ser 14,1V.

Men, who cares, unntatt slike som meg som i hvert fall prøver og henviser til det.  :smiley:

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

 

Fantino skrev for 5 timer siden:


Pusler med = hjemmemekk med komponenter fra Ali. Den er ikke kommet lengre enn tegnebrettet ennå men fikk en pakke med LM317 spenningsregulatorer nettopp og venter på en med noen micro DC-DC forsyninger som kan løfte spenningen litt. Har ikke kommet over noe ferdig vare på denne fronten. 

Trafo kan bli kinkig.
Jeg brukte vår "Voltage Cheater" til statisk spenningsreduksjon med ca. +0,9V på S
for å redusere fra 14.7 til 13.8, slik at våre PDAR kunne overstyre oppover igjen.
14.4 blir da 13.5V, og så stabil opp igjen.
Må kanskje finne fram noen kretskort og regne litt over dem. :)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Joerg Becker skrev for 4 timer siden:

 

Trafo kan bli kinkig.
Jeg brukte vår "Voltage Cheater" til statisk spenningsreduksjon med ca. +0,9V på S
for å redusere fra 14.7 til 13.8, slik at våre PDAR kunne overstyre oppover igjen.
14.4 blir da 13.5V, og så stabil opp igjen.
Må kanskje finne fram noen kretskort og regne litt over dem. :)

DC-DC jeg har tenkt å bruke er variable 8-40V input boost type - justerbar output - så det går fint. En sense-inngang trekker vel max noen hundre mA vil jeg tro.

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev for 2 timer siden:

DC-DC jeg har tenkt å bruke er variable 8-40V input boost type - justerbar output - så det går fint. En sense-inngang trekker vel max noen hundre mA vil jeg tro.

Ja, hvis det trekker så mye i det hele tatt da.
Men litt teknisk.
En Volt ned på setpoint er nok bedre for batteriene i float.
Bare at det trolig ikke blir noe nevneverdig strømbegrensning ved kun statisk økning av spenningen på sense
enn sålenge det finnes noe i andre enden på ladekablene som kan spise det som kommer ut av B-.
Da blir det nok omtrent det samme strøm, med bare mindre spenning, regner jeg med.
Eller tenkte du å kombinere noe annet?

:seeya:
Jørg
 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

En ting dere smarte folk kansje kan svare på. 

Jeg pratet med en leverandør av kjente batterier for en tid tilbake, da jeg skal montere baugpropell, og trengte batterier til denne.

Han lurte på hva som sto i båten nå. Det er 690Ah AGM pakke i god stand, ca 5 år gamle..

Han anbefalte meg å ta to av disse batteriene til BP, og heller utvide AGM forbrukspakken med en eller to lithium batterier. De kunne monteres rett inn uten å gjøre noen endringer i værken ladeoppsettet eller dynamoen. Og kunne stå parallelt med eksisterende AGM pakke. Når jeg spurte om varmgang i dynamo, mente han at tomme AGM batterier er tørstere en lithium, så det ville ikke bli noen problem om det fungerte bra som det er nå. Det var lavere indre motstand i AGM batterier som er nesten tomme, en lithium batterier.

Hva tenker dere om denne løsningen?

Jeg synes dette høres litt rart ut, og stoler ikke helt på det han sier. Så endte opp med å kjøpe to standard blybatterier til BP, og koble dette sammen med startbatteriet. Og heller beholde forbruk som det er. 

Redigert av larsenigarasjen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

larsenigarasjen skrev 1 time siden:

En ting dere smarte folk kansje kan svare på. 

Jeg pratet med en leverandør av kjente batterier for en tid tilbake, da jeg skal montere baugpropell, og trengte batterier til denne.

Han lurte på hva som sto i båten nå. Det er 690Ah AGM pakke i god stand, ca 5 år gamle..

Han anbefalte meg å ta to av disse batteriene til BP, og heller utvide AGM forbrukspakken med en eller to lithium batterier. De kunne monteres rett inn uten å gjøre noen endringer i værken ladeoppsettet eller dynamoen. Og kunne stå parallelt med eksisterende AGM pakke. Når jeg spurte om varmgang i dynamo, mente han at tomme AGM batterier er tørstere en lithium, så det ville ikke bli noen problem om det fungerte bra som det er nå. Det var lavere indre motstand i AGM batterier som er nesten tomme, en lithium batterier.

Hva tenker dere om denne løsningen?

Jeg synes dette høres litt rart ut, og stoler ikke helt på det han sier. Så endte opp med å kjøpe to standard blybatterier til BP, og koble dette sammen med startbatteriet. Og heller beholde forbruk som det er. 

Vet det blir foreslått løsninger med lithium i motorrom, og at man monterer booster-batteri (AGM) nær baugpropell.

 

Valgte selv å bygge om til 3 banker i min. Start, thruster/vinsjer og så alt annet forbruk.

Thruster-banken kan kobles i crossover til både forbruk og start dersom det skulle være behov.

Link to post
Share on other sites

Kanskje noe blitt missforstått?
AGM -kan- være like absorpsjonsvillige for de første Ah når dem er nesten helt tomme.
Det er også der en faktisk må kikke på maks tillat strøm til AGM (kan bli for mye og
t.o.m. varmgang på bl.a gitteret).
Men det blir fort mindre opptak straks spenningen øker litt, som ifølge begynner å begrense strømmen ved lading.

Ellers har vel en del folk fulgt ideen som da sa at både kapasitet og spenning av et slik kombinasjon
fordeles fordelaktig også ved utlading. AGM skulle da lades ut først (og skulle gi mest strøm ved hard belastning), mens Litium var tiltenkt til å støtte med sin høyere spenning.
Slik skulle den samlete kapasiteten kunne brukes lengre siden arbeids-spenningen ikke sank så fort
som med bare bly (å unngå a) funksjonssvikt av apparater grunnen for lav spenning, og b)sulfatering,
og c) ladesykler, d) ...deteneellerandretil.)
Jeg tror at det var noe slikt det var, men korriger meg gjerne. 

Hva enn.
Når det blir brukt billige BMS som både lader og utlader via kretskort med mange motstander på (isteden via relé og bare å bruke motstander til begrenset utlading ved balansering) er det nok mulig at det ene eller andre, eller enda en LFP med anbefalt veldig lite ladestrøm, kan ha litt høy motstand ift gode AGM.
Men dette bør nok ikke forutsettes, men siles.
LFP som ikke er anbefalt med minst 1C i alle fall fra produsenten bør nok behandles og lades med omhu.
Det er ikke sjelden at dette har en grunn som er verdt å få forklart, mener jeg da.

:fishing:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Joerg Becker skrev for 4 timer siden:

Ja, hvis det trekker så mye i det hele tatt da.
Men litt teknisk.
En Volt ned på setpoint er nok bedre for batteriene i float.
Bare at det trolig ikke blir noe nevneverdig strømbegrensning ved kun statisk økning av spenningen på sense
enn sålenge det finnes noe i andre enden på ladekablene som kan spise det som kommer ut av B-.
Da blir det nok omtrent det samme strøm, med bare mindre spenning, regner jeg med.
Eller tenkte du å kombinere noe annet?

:seeya:
Jørg
 

Ja var mer worst case, sense er jo en sensorinngang og burde trekke bortimot ingenting strøm. Ved å fore sense med litt høyere spenning enn reell spenning vil nok regulator på et eller annet tidspunkt slakke av, slik en ser når batteriene nærmer seg fulladet. Jeg ser for meg at denne kun er aktiv på tomgang og ved SOC bortimot 100% (styres av en liten microcontroller). Får jeg dynamo til å legge seg på 13.8 ish inn på Lithium når de er fulle er det fint og gir margin slik at BMS aldri vil kople ut lading pga ubalanse i celler (som ofte oppstår når de blir raskt ladet slik at balansefunksjon ikke har sjans til å henge med). Slik det er koplet i dag ‘lander’ dynamo på ca 14.2+V. Men nå er jeg selvsagt over på nerdete flisespikking da 😁

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev 29 minutter siden:

Får jeg dynamo til å legge seg på 13.8 ish inn på Lithium

 

Nå begynner jeg nok å bli litt "gammel" og klarer ikke alltid å følge med. Hva i alle dager betyr disse 3 tegnene, "ish"? Nå har jeg ikke satt meg noe særlig inn i spenninger ved lithium, så 13,8 ish sier meg ikke så mye.

:easter:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 10 minutter siden:

Omtrent 13,8 (sånn ca) 'ish. Engelsk som sniker seg inn. 

Så da betyr det?

Får jeg dynamo til å legge seg på Ca. 13.8V inn på Lithium  :sweat:

Ja ja, man lærer så lenge man lever, og da var det ikke noe nytt elektrisk jeg ikke hadde fått med meg. :thumbsup:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...