Jump to content

Ombygging til lithium forbruksbank - kva må til?


Ask

Recommended Posts

Ja. Men jeg tenker at på et forum som dette så er det alle type brukere. Noen har ikke interesse av å gå i dybden, mens andre er "gjørdetselvere" på sin hals  og er villige til å legge ned mye energi i å laborere og lese seg opp på egenhånd. Og i det ligger det jo også en forståelse av at man ikke har noen garanti for det man finner på.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 1 time siden:

 og at debattantene har over gjennomsnittlig forutsetning til å overvåke og evaluere parametrene på de eksperimentene de setter i gang.

 

No no no, sjefe, det var ikke det jeg mente å si. :smiley:
Jeg har ingenting imot -kontrollerte- eksperimenter, for man kan jo gjøre mye.
Men jeg har noe imot suggesjonen at noen uten kunnskap skal oppfatte metoden "avventing og å se hva som skjer" som noe generell mulighet.
Det er feil, dessuten også og kanskje spesielt på forum som BP (utenfor FB).

:seeya:
Jørg

 

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Joerg Becker skrev 1 minutt siden:

Jeg har ingenting imot -kontrollerte- eksperimenter, for man kan jo gjøre mye.
Men jeg har noe imot å suggesjonen at noen uten kunnskap skal oppfatte metoden "avventing og å se hva som skjer" som noe generell mulighet.
Det er feil, dessuten også og kanskje spesielt på forum som BP (utenfor FB).

Ser den Jørg 👍 Men  på et diskusjonsforum må man forvente at folk er i stand til å ta ansvar for de handlingene de selv gjør ut fra den informasjonen de leser seg til på forumet. De som ikke har den evnen og interessen må forholde seg til råd eller tjenester fra profesjonelle aktører som gir garanti. 

 

Det med BP/FB skjønte jeg ikke. Kanskje fordi jeg ikke er på FB??

Link to post
Share on other sites

D

Sitat

Det med BP/FB skjønte jeg ikke. Kanskje fordi jeg ikke er på FB??

 

Det gjorde jeg, BP er et seriøst forum, men FB? :crazy:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 13 minutter siden:

D

 

Det gjorde jeg, BP er et seriøst forum, men FB? :crazy:

.. nettopp, Lars, Facebook er nok noe av det verste og mest nytteløse tidstyv ever.

Godt å ha et ordentlig forum her. :flag_bp:

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Ask skrev 7 minutter siden:

Det vil vera fantastsk å kunne hyrt Joerg til å gått over anlegget i båten, og sagt kva som skal til.

 

Joerg. Skal du til Bergen i overskueleg framtid?

 

Takk for det, Ask.
Det finnes flere som ønsker meg mellom Bergen og Kristiansand.
Men det tror jeg (foreløpig) ikke at jeg klarer før neste år, dessverre.
Men jeg skal huske, i tilfellet det forandrer seg noe.

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Hei

 

Då er lithiumbatteria montert, og somme synest kanskje det er greitt med ei oppdatering.

 

Eg hadde ein "prøvetur" i helga.

 

Så langt er det rått! Lithiumbanken er som måsar. Den tek imot alt den får.

 

Då batteria var montert blei dei lada heilt opp med landstraumsladaren. Deretter har solcellepanela gjort at dei aldri har vore under 96 % fullada. Dette med kjøpeskapet på 24/7.

 

Eg måtte justera solcelleregulatoren, og då var det enklast å kjøpa ein med blåtann.

 

Spenninga på landstraumsladaren var justerbar, så den slapp eg å bytta.

 

Det måtte monterast ein victrondings som skal hindra at forbruksbanken blir for utlada.

 

Det er mindre "skjorareir" i batterirommet:smiley:

 

Båten har to motorar. Tidlegare har eg hatt eit startbatteri (Optima red top), og forbruksbanken til nødstart.

For å ha eit batteri til naudstart har eg fått montert eit startbatteri til.

 

Hitatchi 80 amp dynamoar, og eksterne YA 12-regulatorar. Desse er stilt heilt ned, men den eine leverer 14,6 volt målt på litiumbatteriet. Elektrikaren meiner at det er 0,2 volt for mykje.

Det er sikkert korrekt.

Kva gjer eg med det?

Link to post
Share on other sites

Ask skrev 6 minutter siden:

 

Hitatchi 80 amp dynamoar, og eksterne YA 12-regulatorar. Desse er stilt heilt ned, men den eine leverer 14,6 volt målt på litiumbatteriet. Elektrikaren meiner at det er 0,2 volt for mykje.

Det er sikkert korrekt.

Kva gjer eg med det?


Enig med elektriker ang spenning. Alt over 13.8-14 ish på Lithium gir veldig lite ekstra Ah og batteriene liker det ikke så godt/du risikerer at BMS slår ut ved ubalanse og blir ‘regulator’ i stedet for ‘siste skanse sikkerhetsfunksjon’.

 

Men du er jo heldig som har ekstern regulator som er lett å tukle med. Det høres litt merkelig ut at den ikke kan stilles lavere enn 14.6V, men dersom senseledning til regulator nå står koplet på Lithium direkte så kan det hjelpe å flytte denne oppstrøms, dvs evt helt til B+ på dynamo. Da vil den se absolutt høyeste spenning i systemet og regulere etter den, og spenning på Lithium vil dale tilsvarende spenningsfall i kabling (og evt ladeskiller el). Merk at når ladestrøm avtar så vil selvsagt denne forskjellen avta også.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville nok ikke akkurat anbefale å bruke YA-12 eller annen slik regulator fra første generasjonen.
Fjern heller den og bruk bare den interne, når du vil bruke dynamoen uten strømbegrensning allikevel.
En grunn er at det ikke kommer til å være til nytte til noe for deg uansett.
Andre grunnen er at det helelr kan bli til en feilkilde siden  det fantes en god del YA-12 som feilet
og som så enten are sluttet eller leverte alt for høy spenning.
Hvis du sikter på høy spenning og dermed økt strøm (hvorfor med Li?) da bør du i alle fall bruke en
regulator som også kan redusere til tydelig laver float og samtidig har en finger på dynamoen.

:fishing:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Bjørski. Eg skal sjekka. Det kan ta nokre dagar. 

 

Joerg. Eg siktar ikkje på høg spenning. Eg har hyrt elektrikar for å få så bra anlegg som mogeleg. 

 

Eg er innstilt på at nye regulatorar kan vera naudsynt.

Kva regulatorar rår du til? 

Link to post
Share on other sites

Ang varmgang ka er egentlig normalt for Volvo dynamoer ? D4. 
tappet mine litium batterier lang ned ved ein test og lot begge motorer gå på tomgang for og lade dei opp igjen .. låg vel på 80-90  inn med lading inn på batterier da. Bra lunk i  dynamoer. Brant meg ikkje når eg holdt på det men varm var dei. Aldri kjent på dei før ved lading verken med bly eller litium så aner ikkje om det er normalt ?

Link to post
Share on other sites

Ask skrev for 1 time siden:

Eg er innstilt på at nye regulatorar kan vera naudsynt.

Kva regulatorar rår du til? 

Som Jørg sier, det første du kan gjøre er å koble vekk de eksterne regulatorene og kjøre på dynamoenes interne originale regulatorer. De er rimelig slappe på de dynamoene du har, og gir sjeldent mer enn 14,2V. Har samme dynamo, og har tenkt å gjøre det samme. 

Link to post
Share on other sites

Captain A skrev for 7 timer siden:

Ang varmgang ka er egentlig normalt for Volvo dynamoer ? D4. 
tappet mine litium batterier lang ned ved ein test og lot begge motorer gå på tomgang for og lade dei opp igjen .. låg vel på 80-90  inn med lading inn på batterier da. Bra lunk i  dynamoer. Brant meg ikkje når eg holdt på det men varm var dei. Aldri kjent på dei før ved lading verken med bly eller litium så aner ikkje om det er normalt ?

 

Hadde sjekk av injektorer på to D6 hos en av østlandets største Volvo Penta forhandlere rett før påske. De så jeg hadde massivt med lithium og lurte på om jeg hadde hatt noe problemer, og tenkte spesielt på de orginale dynamoene. Svaret på det var nei, og de sa videre at de heller ikke hadde sett eller hørt om noen andre tilfeller hvor lading av lithium ødelegger dynamoer. Lihtium har vært tilgjengelig i mange år nå.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 6 timer siden:

Som Jørg sier, det første du kan gjøre er å koble vekk de eksterne regulatorene og kjøre på dynamoenes interne originale regulatorer. De er rimelig slappe på de dynamoene du har, og gir sjeldent mer enn 14,2V. Har samme dynamo, og har tenkt å gjøre det samme. 

Hei

 

Blir ikkje interne regulatatorar fjerna, frå dynamoar, når det blir brukt eksterne regulatorar?

 

Angåande varmgang i dynamoar, så har eg montert steiketermometre på dynamoane. Då kan eg lesa av temperaturaane. Steiketermometrene har òg alarm ved høg temperatur.

 

 

Link to post
Share on other sites

Ask skrev for 8 timer siden:

Eg har hyrt elektrikar for å få så bra anlegg som mogeleg. 

 

Eg er innstilt på at nye regulatorar kan vera naudsynt.

Kva regulatorar rår du til? 

Det er ikke nødvendigvis alle elektrikere som bygger på gammel erfaring og
er skjerpet på å kontrollere... om det de har hørt er det samme som dem finner i en aktuell oppgave.
Så gjør du nok ikke mye galt ved å tyde på det ved samtale eller mens vedkommende holder på.
 
Ang anbefaling er det avhengig av type dynamo, regulerings-teknikk som både kan brukes og er nyttig,
og til slutten hvor mye en ønsker å flette inn noe i et stående system.
Dynamoen din i så fall ville trenge direkte feltstyring. Som betyr at det bare er to 
full justerbare (nødvendig til korrekt adaptering) for tiden som er aktuelle i Europa,
og det er Balmar MC-618 eller Wakespeed WS500.

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Captain A skrev for 8 timer siden:

Ang varmgang ka er egentlig normalt for Volvo dynamoer ? D4. 
tappet mine litium batterier lang ned ved ein test og lot begge motorer gå på tomgang for og lade dei opp igjen .. låg vel på 80-90  inn med lading inn på batterier da. Bra lunk i  dynamoer. Brant meg ikkje når eg holdt på det men varm var dei. Aldri kjent på dei før ved lading verken med bly eller litium så aner ikkje om det er normalt ?

Jeg regner med at du mener Mitsubishi 115A som stort sett er blitt seriedynamo til dem.
Det finnes mange "meninger" om akkurat denne.
Mange kommer særlig av dem som hevder helt ukritisk at denne er udødelig,
og da gjerne grunnen mangel på teknisk innsyn ved overskudd av gruppedynamikk.
Andre ser både at dynamoen kan leve lengre, samtidig tilfelle der den ble skadet,
og forventete slitasjer som i hvert fall øker fælt når denne dynamoen (i likhet med
alle andre bil-dynamoer) må arbeide i et termisk miljø som tvinger aktive regulatorer regelmessig
til å redusere effekten.
Det siste gjelder særlig hvis en dynamo koker enda mer når regulatoren enten måtte justere ned til sin nederste evne (maks reduksjon), og så ikke en gang det er tilstrekkelig for å få den til vanligvis ønskelige <80°C, eller når den ikke har mulighet for noe som helst strømbegrensning i det hele tatt (som gjelder for nesten alle dynamoer).
Slike dynamoer koker både fett (lager) og kunststoff innvendig (alt som isolerer), stadig,
og det er meg bekjent bare i Norge der slik merkelig nok omsider er blitt til noe "helt ukjent"
særlig når noe erfaringsutveksling integrerer ordet "Litium".

Så, for å svare på det du spør om.
Nei, det er ikke normal, fordi det er heller ikke denne dynamoen skal kjøres konstant mot
sine maksimale evner, siden da minst slitasjen øker overproporsjonal.
(NB: se i bilen din hva dynamoen der er beregnet for. De fleste er rated til noe mellom 90 og 180A, 
mens forbruket er maks 45% av det ("maks", fordi bilen ikke bruker f.eks. varme i vindu, speil og seter, ekstra-varmer og vifte på høy ytelse, eller også lys mer enn 20% per år).
Det finnes ikke én bil som selges med noe dynamo som er rated med noe mindre enn minst 200%
av bilens absolutt maksimal forbruk, men gjerne enda større.
Hvorfor bruker altså kjøretøyindustrien dobbelt så mye penger for noe, når de ellers prøver å spare
f.eks. 0,1 Dollar/Euro på hver liter lakk?)

Siden altså dynamoen din leverer 80 til 90A er det et klart tegn for at din dynamo enda klarer å balansere
sylskarpt på øverste grensen, men også at den igrunn arbeider på sin maksimale evne, og det i et kjør.
Så er det opp til deg om du bare ignorerer det, eller ser mening i noe forbedring som enten
hjelper dynamoen du har (hver eneste grad Celsius er faktisk viktig), eller noe forandring i systemet slik at
du i det hele tatt kan adaptere komponentene slik det skal være.

NB: Før noen prøver å skyte: Denne dynamoen er beregnet til å yte kald (25°C) maks 115 Ampere @ 13.5V
og makter å yte (ingen her regner i Watt) ca 90A når den ankommer maks tillat temperatur.
NB2: Maks tillat temperatur betyr ikke "maks effekt ved maks levetid", men "maks mulig effekt
ved forventet kortest levetid".

Grunn for det er at regulatoren selv så ha nådd sin maksimale grense til regulering.
Når en så observerer enda mindre effekt, dvs. 80A eller noe helt ned til (observerte) 62A
er dette verdier der dynamoen er over-opphetet allerede og så mister sin evne til magnetisering.
Og da er vi inne i fysikk, altså, et begrep som de færreste overlast-motstandere med utdanningsgrad "FB"
har hørt noe om før.  (:smiley: .... sorry, måtte bare).

Noe annet som da jeg pleier å spørre: er systemet testet ut og trygd for det og,
eller har du en plan B for den dagen du blir tvunget til å kjøre med bare én motor?

Just to keep in mind: Murphey is waiting, ...alltid.

:seeya:
Jørg
 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Ask skrev for 2 timer siden:

Hei

 

Blir ikkje interne regulatatorar fjerna, frå dynamoar, når det blir brukt eksterne regulatorar?

 

Angåande varmgang i dynamoar, så har eg montert steiketermometre på dynamoane. Då kan eg lesa av temperaturaane. Steiketermometrene har òg alarm ved høg temperatur.

 

 

Bra med alt kontroll.

Ang regulator: Det er nok avhengig hva den skal.
Regulatorer med bare et trinn (fast setpoint, som din YA) velges ofte slik at den øker spenningen over det som internregulatoren har som setpoint. Da kan regulatorene kjøre parallelt, og danner faktisk også en slags backup til hverandre.
NB: Da må også begge være enten N eller P type, passe til dynamoen.

Med skillediode (spenningsfall) brukes gjerne begge, for å kompensere fallet
og da særlig når den eksterne er noe flertrinnregulator (fordel for batterier med laver floatspenning når full).
Da blir det både flertrinns og backup

Ellers kobles interne regulatorer gjerne ut når den eksterne har bedre evner som ikke skal påvirkes av en intern regulator (vedr. justering av spenning, strøm, ladetid, mv.) 

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Joerg Becker skrev 31 minutter siden:

Jeg regner med at du mener Mitsubishi 115A som stort sett er blitt seriedynamo til dem.
Det finnes mange "meninger" om akkurat denne.
Mange kommer særlig av dem som hevder helt ukritisk at denne er udødelig,
og da gjerne grunnen mangel på teknisk innsyn ved overskudd av gruppedynamikk.
Andre ser både at dynamoen kan leve lengre, samtidig tilfelle der den ble skadet,
og forventete slitasjer som i hvert fall øker fælt når denne dynamoen (i likhet med
alle andre bil-dynamoer) må arbeide i et termisk miljø som tvinger aktive regulatorer regelmessig
til å redusere effekten.
Det siste gjelder særlig hvis en dynamo koker enda mer når regulatoren enten måtte justere ned til sin nederste evne (maks reduksjon), og så ikke en gang det er tilstrekkelig for å få den til vanligvis ønskelige <80°C, eller når den ikke har mulighet for noe som helst strømbegrensning i det hele tatt (som gjelder for nesten alle dynamoer).
Slike dynamoer koker både fett (lager) og kunststoff innvendig (alt som isolerer), stadig,
og det er meg bekjent bare i Norge der slik merkelig nok omsider er blitt til noe "helt ukjent"
særlig når noe erfaringsutveksling integrerer ordet "Litium".

Så, for å svare på det du spør om.
Nei, det er ikke normal, fordi det er heller ikke denne dynamoen skal kjøres konstant mot
sine maksimale evner, siden da minst slitasjen øker overproporsjonal.
(NB: se i bilen din hva dynamoen der er beregnet for. De fleste er rated til noe mellom 90 og 180A, 
mens forbruket er maks 45% av det ("maks", fordi bilen ikke bruker f.eks. varme i vindu, speil og seter, ekstra-varmer og vifte på høy ytelse, eller også lys mer enn 20% per år).
Det finnes ikke én bil som selges med noe dynamo som er rated med noe mindre enn minst 200%
av bilens absolutt maksimal forbruk, men gjerne enda større.
Hvorfor bruker altså kjøretøyindustrien dobbelt så mye penger for noe, når de ellers prøver å spare
f.eks. 0,1 Dollar/Euro på hver liter lakk?)

Siden altså dynamoen din leverer 80 til 90A er det et klart tegn for at din dynamo enda klarer å balansere
sylskarpt på øverste grensen, men også at den igrunn arbeider på sin maksimale evne, og det i et kjør.
Så er det opp til deg om du bare ignorerer det, eller ser mening i noe forbedring som enten
hjelper dynamoen du har (hver eneste grad Celsius er faktisk viktig), eller noe forandring i systemet slik at
du i det hele tatt kan adaptere komponentene slik det skal være.

NB: Før noen prøver å skyte: Denne dynamoen er beregnet til å yte kald (25°C) maks 115 Ampere @ 13.5V
og makter å yte (ingen her regner i Watt) ca 90A når den ankommer maks tillat temperatur.
NB2: Maks tillat temperatur betyr ikke "maks effekt ved maks levetid", men "maks mulig effekt
ved forventet kortest levetid".

Grunn for det er at regulatoren selv så ha nådd sin maksimale grense til regulering.
Når en så observerer enda mindre effekt, dvs. 80A eller noe helt ned til (observerte) 62A
er dette verdier der dynamoen er over-opphetet allerede og så mister sin evne til magnetisering.
Og da er vi inne i fysikk, altså, et begrep som de færreste overlast-motstandere med utdanningsgrad "FB"
har hørt noe om før.  (:smiley: .... sorry, måtte bare).

Noe annet som da jeg pleier å spørre: er systemet testet ut og trygd for det og,
eller har du en plan B for den dagen du blir tvunget til å kjøre med bare én motor?

Just to keep in mind: Murphey is waiting, ...alltid.

:seeya:
Jørg
 

Ja er 2 slike Mitsubishi eg har

takker for godt og utfyllende svar 👍

Link to post
Share on other sites

Captain A skrev 3 minutter siden:

Ja er 2 slike Mitsubishi eg har

takker for godt og utfyllende svar 👍

Kan gå greit det.

Jeg bare skriver mye alminnelig og forklaring ved anledning
for å holde i hvert fall ufaglært vanlig folk og nybegynnere sensibilisert.

Ha en trivelig sommer, som kommer!
:seeya:

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Joerg Becker skrev for 4 timer siden:

Det er ikke nødvendigvis alle elektrikere som bygger på gammel erfaring og
er skjerpet på å kontrollere... om det de har hørt er det samme som dem finner i en aktuell oppgave.
Så gjør du nok ikke mye galt ved å tyde på det ved samtale eller mens vedkommende holder på.
 
Ang anbefaling er det avhengig av type dynamo, regulerings-teknikk som både kan brukes og er nyttig,
og til slutten hvor mye en ønsker å flette inn noe i et stående system.
Dynamoen din i så fall ville trenge direkte feltstyring. Som betyr at det bare er to 
full justerbare (nødvendig til korrekt adaptering) for tiden som er aktuelle i Europa,
og det er Balmar MC-618 eller Wakespeed WS500.

:seeya:
Jørg

 

Hei.

 

Takk for svar Joerg!

 

Eg ønsker at systemet skal vera enkelt, og godt nok, slik at ikkje noko blir øydelagt før tida.

Så får det kosta det det kostar.

 

Forstår eg deg rett i at du rår til at eg skiftar regulatorar?

Er det eventuelt mykje jobb, og er det noko eg kan gjera sjølv?

 

Link to post
Share on other sites

Ask skrev 30 minutter siden:

 

Hei.

 

Takk for svar Joerg!

 

Eg ønsker at systemet skal vera enkelt, og godt nok, slik at ikkje noko blir øydelagt før tida.

Så får det kosta det det kostar.

 

Forstår eg deg rett i at du rår til at eg skiftar regulatorar?

Er det eventuelt mykje jobb, og er det noko eg kan gjera sjølv?

 

Jeg anbefaler først og fremst å sjekke hva den gjør, ordentlig.
Hos deg finnes det et problem med spenningen allerede, som jeg ville ta som grunn.
-------------
Så ville jeg først sjekke hvordan dynamoen oppfører seg med original-regulatoren.
Det betyr for deg at den måtte bygges tilbake (åpnes) og reaktivere original, så sant den fortsatt er der).

Absorberer batteriene like begrenset som en del andre, slik at dynamoen ikke blir for varm,
da kan du ha flaks at ingenting må gjøres ellers.

---------------

Ellers: Å tilkoble en annen reg er avhengig hvordan dynamoen er koblet nå.
Original er den regulert i minus, og det er den også med YA-12.
Enklest nå (om intern er frakoblet) er å bruke en negativ regulator og da å koble
rett til feltledningen du allerede har (men ved å fjerne YA-12, så klart).
----------------

Ellers kan dynamoen bygges om til positiv regulering, er heller ikke noe problem for noen som kan.

Lykke til!

:seeya:
Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...