Jump to content

Ombygging til lithium forbruksbank - kva må til?


Ask

Recommended Posts

Komodo skrev for 2 timer siden:

Den delen med paring var nytt for meg. Akkurat dette har vel så vidt jeg har sett ikke vært et tema i de trådene jeg har lest her inne, f.eks. tråden til @Dreuf 

https://baatplassen.no/i/topic/151187-billig-diy-lifepo4-batteri/ 

 

Absolutt interessant med den paringen ja. Vi gjorde ikke det da 3P4S pakke ble satt sammen og ser nå at balansekort jobber veldig ved lading til 100% når pakken har vært syklet lenge i området 40-80% i forkant. Om en lader raskt opp så greier de ikke å henge med. Men en dag eller to med ‘trikling’ med oppjustert solcellelader ordner det greit.

 

Ser en får kjøpt ulike kapasitetstestere på Ali for noen hundrelapper som måler kapasitet og avslutter nedtapping ved innstilt spenning. Noen av de er også ladere. Når jeg en gang kommer så langt at jeg skal inn mef Lithium i egen båt (de Victron AGM-batteriene er 10 år nå, men seige.. ) så frister det nok å ha en slik kapasitetstester for hånden. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 2 timer siden:

Den delen med paring var nytt for meg. Akkurat dette har vel så vidt jeg har sett ikke vært et tema i de trådene jeg har lest her inne, f.eks. tråden til @Dreuf 

https://baatplassen.no/i/topic/151187-billig-diy-lifepo4-batteri/ 

 

Absolutt interessant med den paringen ja. Vi gjorde ikke det da 3P4S pakke ble satt sammen og ser nå at balansekort jobber veldig ved lading til 100% når pakken har vært syklet lenge i området 40-80% i forkant. Om en lader raskt opp så greier de ikke å henge med. Men en dag eller to med ‘trikling’ med oppjustert solcellelader ordner det greit.

 

Ser en får kjøpt ulike kapasitetstestere på Ali for noen hundrelapper som måler kapasitet og avslutter nedtapping ved innstilt spenning. Noen av de er også ladere. Når jeg en gang kommer så langt at jeg skal inn mef Lithium i egen båt (de Victron AGM-batteriene er 10 år nå, men seige.. ) så frister det nok å ha en slik kapasitetstester for hånden. 

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev for 1 time siden:

 😂😂 Helt tørrlagt men etter ørten forsøk på å legge inn innlegget gav jeg opp - trodde jeg. Hadde visst større suksess enn jeg var klar over.

 

@Moderator: Helt supert om du har lyst til å fjerne…

Haha ja sådan går det av og til:smiley:

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev for 4 timer siden:

Ser en får kjøpt ulike kapasitetstestere på Ali for noen hundrelapper som måler kapasitet og avslutter nedtapping ved innstilt spenning. Noen av de er også ladere. Når jeg en gang kommer så langt at jeg skal inn mef Lithium i egen båt (de Victron AGM-batteriene er 10 år nå, men seige.. ) så frister det nok å ha en slik kapasitetstester for hånden. 

Jeg kjøpte en slik. Kommer uansett til å trenge den til endel andre mindre prosjekter, f.eks. dykkelykter. Den kan også kobles til PC for å få opp en graf. 

20230531_001341.jpg.a3ab2fd834b064e1ec5262b580e1d8c7.jpg

Link to post
Share on other sites

6 hours ago, Code0 said:

Hvor lavt er det? Jeg tenker at ser jeg 12 tallet er det på tide å fylle på.

I det tilfellet jeg refererte, utladet jeg helt til 12V. Det er fremdeles godt innenfor det cellene skal tåle.

Vanligvis "klattlader" jeg etter behov og opererer for det meste innenfor 30% - 70% SOC, dvs 13.0 - 13.25 V

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...