avmønstret5 Svart 29.November.2014 Link til dette innlegget Svart 29.November.2014 Slike konsept vil i praksis bli kostbart å bruke pga at den vil også kreve en administrasjon. Trafikken kan nok automatiseres, men mest sannsynlig vil den være betjent. Som sammenligning med hensyn til trafikktype og lengde kan en ta Korintkanalen. Den ble vel bygget på 1800-tallet og skulle være godt nedbetalt, men den koster ca 1500 kr for en vanlig turbåt å passere. Tenker man på en ikke så usansynlig pris på 2-3 båtpenger, da vil kanskje mange vente på bedre vær. Det betyr vel at det i første rekke blir en tunell for kommersiell trafikk. En må også ta høyde for at et mindre oljesmurt samfunn ikke vil "sponse" fritidsaktiviteter. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 29.November.2014 Link til dette innlegget Svart 29.November.2014 Og en må vel antagelig ha slepebåtberedskap, til og med på begge sider siden en båt/skip jo fort kan blokkere for passasje. Eller vil faktisk hurtiggruta og andre skip kunne passere i den leia + tunnel uten slepebåtberedskap? Og hva med los...? Er vel regler for slikt.. Ser at mange av skipene som går opp/ned til Porsgrunn har slepebåt og los, og jeg tror det er bedre plass der de går enn inni fjorden mot en evt. Stadt-tunnel. Riktignok har mange av de farlig last, men det er kanskje regler for skip med opp mot 1000 passasjerer også hvis de skal inn i kronglete farvann? ------- Kanskje en bør skalere ned hele prosjektet og satse på en fritidsbåttunnel i stedet? Skalere ned så mye at en faktisk kan avvikle trafikken på en rimelig og kostnadseffektiv måte for fritids/småbåter? Mtp sikkerhet og risiko er det jo småbåter som i hovedsak kan havne i trøbbel rundt Stadt, eller som ikke kan gå der i det hele tatt. Hurtigruta er jo ikke kjent for å ikke tåle mye vær... den går jo hele kysten og mange strekk som vel er minst like tøffe som Stadt. --------- På et tidspunkt blir det kanskje mer kostnadseffektivt å løfte båter på inntill x tonn over hele greia med helikopter :-)) Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 29.November.2014 Link til dette innlegget Svart 29.November.2014 Den ble vel bygget på 1800-tallet og skulle være godt nedbetalt, men den koster ca 1500 kr for en vanlig turbåt å passere. ... det er vel noe naivt å tro at alle infrastrukturprosjekter finansieres på samme måte. Dersom organisasjonen som drifter denne kanalen har som mandat å maksimere inntekten, så avhenger prisen først og fremst av etterspørsel og tilbud - dvs, hvor høyt kan prisen settes uten at alt for mange tar omveien rundt eller velger bort turen? Hvor mye ledig kapasitet har kanalen? En må også ta høyde for at et mindre oljesmurt samfunn ikke vil "sponse" fritidsaktiviteter. Bruer i Danmark og Sverige åpner etter min erfaring ofte, og av og til på forespørsel (f.eks. Sotekanalen), og det er alltid gratis og ikke "oljesmurt". Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 29.November.2014 Link til dette innlegget Svart 29.November.2014 Dette har vært utgreid massevis av ganger, hvorfor ikke lese rapportene i stedet for å synse om kostnadsnivå på drift og trafikkkontroll? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
sunnmøre Svart 29.November.2014 Link til dette innlegget Svart 29.November.2014 Vel å tru på prosjektdirektør Håkon Raabe i Sintef: http://www.nrk.no/mr/trur-skipstunnelen-blir-meir-lonsam-enn-venta-1.12047949 Det er enkelt å synse om desse sakene som blir diskutert, og det er vel det vi skal gjere i eit slikt forum Heldigvis sit det kyndige folk å reknar og vurderer desse sakene også. Eg vel å tru at desse folka gjer riktige vurderingar, og kjem fram til eit svar som vi må godta. Ein 100% fasit kjem vi ikkje til å få. Sjølvsagt er det eit vanskeleg arbeid. M.a. må dei lage ei sannsynsberekning kva ei framtidig ulykke vil koste samfunnet, og om kor stort sannsynet er for at ei slik ulykke vil skje. Jf. det som står i artikkelen om Midnattsol. Ei totalforlis med Midnattsol ville kosta opp mot 5 milliard. Kan ein unngå ei slik tenkt ulykke i framtida, så blir plutseleg kostnaden ved å bygge tunnelen ikkje så stor. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 29.November.2014 Link til dette innlegget Svart 29.November.2014 (redigert) X Redigert 29.November.2014 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 29.November.2014 Link til dette innlegget Svart 29.November.2014 Brua over sotenkanelen, vel ikke den mest relevante sammenligningen tror jeg. Men tar du hullet under Oslofjorden kan det ligne litt. Og her har man betalt noen år. Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 29.November.2014 Link til dette innlegget Svart 29.November.2014 Brua over sotenkanelen, vel ikke den mest relevante sammenligningen tror jeg. Men tar du hullet under Oslofjorden kan det ligne litt. Og her har man betalt noen år. Og med det meiner du? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 29.November.2014 Link til dette innlegget Svart 29.November.2014 Vel å tru på prosjektdirektør Håkon Raabe i Sintef: http://www.nrk.no/mr/trur-skipstunnelen-blir-meir-lonsam-enn-venta-1.12047949 Det er enkelt å synse om desse sakene som blir diskutert, og det er vel det vi skal gjere i eit slikt forum Heldigvis sit det kyndige folk å reknar og vurderer desse sakene også. Eg vel å tru at desse folka gjer riktige vurderingar, og kjem fram til eit svar som vi må godta. Ein 100% fasit kjem vi ikkje til å få. Sjølvsagt er det eit vanskeleg arbeid. M.a. må dei lage ei sannsynsberekning kva ei framtidig ulykke vil koste samfunnet, og om kor stort sannsynet er for at ei slik ulykke vil skje. Jf. det som står i artikkelen om Midnattsol. Ei totalforlis med Midnattsol ville kosta opp mot 5 milliard. Kan ein unngå ei slik tenkt ulykke i framtida, så blir plutseleg kostnaden ved å bygge tunnelen ikkje så stor. Jo men med 17 rapporter som konkluderer i begge retninger de siste 20 år så kan ingen påstå at disse kyndige utredningene bidrar til noe klart svar. Om avgjørelsen skal baseres på et faglig fundament vil det i praksis si at en bør utsette bygging og få en ny utredning, og en ny utredning osv. Mao det som har blitt gjort i alle år. I bunn og grunn må det rett og slett tas en politisk avgjørelse basert på et vaklende faglig grunnlag, noe som slett ikke er uvanlig ;-) -------- En kan vel sette strek og si at utredningsjobben er gjort godt nok, nå får politikerne ta en avgjørelse. Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 29.November.2014 Link til dette innlegget Svart 29.November.2014 Pinkvin: Enig i det du seier. Må likevel seie at eg har stor sans for det prosjektdirektøren i Sintef hevdar. Det har naturlegvis ingenting å gjere med at konklusjonen støttar mitt syn Det som gjer saka så vanskeleg, er at det er uråd å sjå inn i framtida. Dersom dei verste spådomane slår til, med ulykker og forlis, så er dei ei katastrofe om tunnelen ikkje blir bygd. Motsatt - dersom det ikkje blir ulykker, og framtida blir prega av roleg hav, så er tunnelen ei bortkasta investering. Ein ting er sikkert, mange småbåteigarar her på vestlandet kjem til å heise flagget til topps den dagen tunnelen er ferdig. Stad er rett og slett ei stor bøyg for mange, og det med rette. Sitér dette innlegget Link to post
Kapteinbåt Svart 29.November.2014 Link til dette innlegget Svart 29.November.2014 Og en må vel antagelig ha slepebåtberedskap, til og med på begge sider siden en båt/skip jo fort kan blokkere for passasje. Eller vil faktisk hurtiggruta og andre skip kunne passere i den leia + tunnel uten slepebåtberedskap? Og hva med los...? Er vel regler for slikt.. Ser at mange av skipene som går opp/ned til Porsgrunn har slepebåt og los, og jeg tror det er bedre plass der de går enn inni fjorden mot en evt. Stadt-tunnel. Riktignok har mange av de farlig last, men det er kanskje regler for skip med opp mot 1000 passasjerer også hvis de skal inn i kronglete farvann? Hurtigruta og andre Cruiseskip går jo allerede idag inn i trange fjorder uten slepebåter, så er vel neppe behov for det, men et godt argument for å få fleire slepebåter, for det er jo mangelvare likevel:) For min egendel kjem eg til å bruke evt tunell når eg skal krysse Stadt. Men på en annen side kan eg jo altids dra båten min på henger og kjøre en liten times tid og sjøsette den, så har eg passert Stadthavet uten å ta sjøveien:) Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 29.November.2014 Link til dette innlegget Svart 29.November.2014 Og med det meiner du? Det var bare en merknad til tobixen sitt innlegg (skulle ha kopiert han). Nå det gjelder slepebåter har Korintkanalen noe som kan steppe inn. Det kan være båter som ikke er manøversinndyktige nok til å forsere en smal kanal/tunnel på en sikker måte. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 29.November.2014 Link til dette innlegget Svart 29.November.2014 Ser at mange av skipene som går opp/ned til Porsgrunn har slepebåt og los, I Brevikstrømmen er det strengt regime. Brevik VTS styrer. Kun et skip i strømmen av gangen. Noen av de har svært farlig last. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 29.November.2014 Link til dette innlegget Svart 29.November.2014 Lesten en av disse rapportene, var vel en 2011 fra... eh var det Sintef. Småbåter/fritidsbåter er ikke nevnt med ett ord. Får jo håpe de lager et regime som også inneholder fritidsbåter...? Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 29.November.2014 Link til dette innlegget Svart 29.November.2014 Brua over sotenkanelen, vel ikke den mest relevante sammenligningen tror jeg. Ikke med Stadt-tunellen nei, men generelt sett - vi båtbrukere er vant med at fellesgoder er gratis å bruke, selv om det er reelle kostnader knyttet til bruken. Eneste unntaket omtrent er gjestehavner. Men tar du hullet under Oslofjorden kan det ligne litt. Og her har man betalt noen år. Veiforbindelsen fra Drøbak til Hurum? Nå er vel båttrafikken der helt marginal, og det er ingen manuell trafikkontroll der, så det er ingen relevant analogi. Hvor mye ekstra koster det forresten å ta en båt med seg gjennom hullet? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
sailorboy Svart 29.November.2014 Link til dette innlegget Svart 29.November.2014 En kan sammenligne en eventuell Stad tunnel med Listeid båttrekk Ved Listeid båttrekk blir båtene fraktet over land med traktor for å slippe å kjøre rundt den værutsatte Lista. Prisen for å bli fraktet mellom Listeid og Sigersvoll er ca 700 kroner i dag. (Max 32 fot) Billigere enn dette kan det vel neppe bli å kjøre gjennom Stad tunnel ? SailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 30.November.2014 Link til dette innlegget Svart 30.November.2014 Hurtigruta og andre Cruiseskip går jo allerede idag inn i trange fjorder uten slepebåter, så er vel neppe behov for det, Det er ca 100 meters bredde mellom 10 meterskotene i inngangen av fjorden, rett før sving. Så jeg vet ikke... syns det virker bra smalt ja. Og om noe skjer inne i tunnelen? Tror det må en eller annen beredskap til som innebærer mulighet for slep. Men vet ikke hva de har tenkt jeg så... er det ikke behov så er det ikke behov. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 12.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2015 http://www.tu.no/industri/2015/01/12/kystverket-har-lett-og-lett-etter-argumenter-mot-skipstunnel--finner-ingen Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 12.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2015 Er nok den beste artikkelen jeg har lest i saken. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 12.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2015 Enig Eureka. Muligens vi nå får oppleve denne passeringen i vår levetid. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
sunnmøre Svart 12.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2015 Vi nærmar oss http://www.tu.no/industri/2015/01/12/kystverket-har-lett-og-lett-etter-argumenter-mot-skipstunnel--finner-ingen Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 13.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2015 Spennende men jeg er spent på de praktiske detaljer: Blir det "Bompenger"? Om det blir vil nok mange kjøre rundt om været er greit nok. Da kan blir det trafikk bare i dårlig vær og finanseringsgrunnlaget blir tynnt. Det blir åpenbart einveistrafikk. Blir det da en sentral som frigir innkjørsel per VHF, eller blir det noe slags trafikklys? Med en nautisk mil lengde og 4 knop blir passeringstid 15 minutt? I praksis kan det lett oppstå ventetider på iallefall en halvtime eller mer om man venter på prioritert rutegående trafikk. Det er vel ikke problematisk for mange, men kan vippe noen til å gå rundt Stad. Spennende uansett. Gleder meg å ta turen når den står ferdig. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
tobixen Svart 13.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2015 Blir det "Bompenger"? Det undres jeg også over. Det har vært debatert før her i tråden, det er ulike syn på "brukerfinansiering", men det hadde vært greit å vite hva beslutningstagerene tenker om saken. Det blir åpenbart einveistrafikk. Blir det da en sentral som frigir innkjørsel per VHF, eller blir det noe slags trafikklys? Artikkelen er noe vag der, "skal betjenes av eksisterende trafikksentraler", "skal automatiseres" og "trafikken skal prioriteres - passasjerer først, deretter nyttetransport, til sist fritidsbåter". Samt regler om kolonneseiling - hvor mange skip som kan være i tunellen samtidig til enhver tid. Dette tror jeg nok blir litt for komplekst til at et trafikklys kan regulere trafikken alene. Kanskje VHF for nyttetransporten og trafikklys for fritidsflåten? Forøvrig, det er neppe noe problem med toveis trafikk når småbåter skal igjennom? Det blir spennende å se hvordan dette blir regulert i praksis. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Christel III Svart 19.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2015 Meiner dette er ein hurtigbåtrevulusjon – Stad skipstunnel er det viktigaste einskildprosjektet for å fremje utvikling innanfor norsk hurtigbåtnæring. Det seier Hurtigbåtforbundet (HRF), om prosjektet professor Jørn Rattsø nyleg nemnde blant døma sine på satsingar samfunnet får for lite att for, då kommisjonen han leiar la fram rapporten sin om korleis Norge skal få fart på produktiviteten. Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post
Ida Marie III Svart 19.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2015 Nja..vet ikke helt..de greier jo ikke drive hurtigbåt mellom Bergen - Stavanger lenger... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.