Brigg Svart 3.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2020 Mouche skrev 17 minutter siden: Min, eller din, eventuelle bruk som privatperson på et lystfartøy under ferieavvikling anser jeg ikke å ha noen nytteverdi i et samfunnsøkonomisk regnestykke/vurdering. Hmm, kanskje du bør lese deg opp på hvordan samfunnsøkonomisk nytte beregnes. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Eureka Svart 3.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2020 (redigert) Mouche, hva tror du finnes av næringsliv som vil ha bruk for tunellen? I Oslo blir restauranter, puber etc definert som hjørnesteinsbedrifter. Sikkert frisører og barberere også. her i vest produseres, foredles fisk til eksport. forøvrig, Hurtigruten ble nevnt her tidligere. De sa tidligere at de ikke ville bruke den. Havila Kystruten vil. Redigert 3.Desember.2020 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 3.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2020 Eureka skrev 5 minutter siden: Hurtigruten ble nevnt her tidligere. De sa tidligere at de ikke ville bruke den. Havila Kystruten vil. Når Hurtigruten får valget mellom å stoppe i Ålesund på sørgående pga drittvær og ligge å vente der i tre døgn for så å ta opp ruten på nordgående, eller å gå gjennom tunellen og holde rutetabellen ned til Bergen. Da tror jeg at de kommer til å bruke tunellen de også. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
bellen Svart 3.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2020 Shore skrev 50 minutter siden: Ok? Kunne man kanskje satt ut noen rykter om mulige edelstensfunn i borematerialet, så kunne man kanskje fått tunellen gratis? Kanskje tjent på den ved å selge skjerp? Var en lang artikkel om akkurat det i lokalavisen den 1.april Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 3.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2020 (redigert) Havarita skrev for 13 timer siden: Tunelldriving har vi etter hvert god kompetanse på, så burde være teknisk mulig uten for store utfordringer. Kystverkets info om prosjektet. 2mrd for 1700m er i overkant 1MNOK pr meter, som er på nivå med kostnaden for tunellen under Haukeland Sykehus i Bergen for en generasjon siden. Hvem bygger man egentlig denne tunellen for? Hurtigruten har ikke nytte av den. Lengre seilingstid, høyere utslipp, og / eller kortere tid i havn. Og fare for skrekkscenariet med brann i tunellen. Kanskje er også naturopplevelsen av 1700m i naturekte stein sett fra innsida er for spesielt interesserte, når det til alt overmål er pakket inn i betong og stål for (brann)sikkerhets skyld. Jeg tror derimot at de som regner på samfunnsnytte har har oversett en vesentlig oppside: Har hørt noen sier vannstanden i havet stiger, og at nå går det styggfort. Nederland, og resten av den flate verden blir desperate etter stein for å bygge på dikene sine for å sikre seg mot at havet oversvømmer de fattige små landområder vi har igjen på kloden. Verdien av massen de tar ut kommer til å overgå kostnaden med selve tunellen. Når til og med en del av volumet tas ut under vann og deponeres på land, motvirkes også havstigningen. Om vi er skikkelig lure selger vi steinen før vi slipper vann inn i tunellen slik at både dramaturgien og prisen vi oppnår blir maksimal. Dette er jo genialt og det mest lønnsomme klimatiltaket vi har for hånden for tiden. Dobbel miljøgevinst Godt det finnes så fremsynte politikere som viser vei og redder hele verden. Interresant betraktning ! første/øverste delen er jeg enig i ! men att steinen er verdt så pass mye....tror jeg du tar feil tunnelen har en area på 1661m2 * 1700m = 2,8 mill m3 normalfjell har en densitet på 2,5-3 tonn/m3......si 2,75 i snitt 2,8 * 2,75 = 7,7 mill tonn Hele prosjektet er kostn.beregnet til 2,7 milliarder kr 2 700 000 000 / 7 700 000 = 350 kr / tonn..... + transporten til eks Holland det blir betydlig rimeligere å ta ut stein i ett vanlig fjelltak! Holland og andre lavland ønsker også tung stein (høy densitet) og av viss størelse...for bygging av moloer etc.... i vanlig tunneldriving får du som oftest en maks-størelse på steinen på 300-400mm... det du kan gjøre er å foredle steinen, til tilslag til betong eller asfaltproduksjon men da kommer det inn andre kvalitetskrav....som eks kulmølle-krav (hardhet !) på steinen nå har jeg ikke lest den geotekniske rapporten på Stadt-tunnelen... så det er bare litt generelle betraktninger Sist, den volum av bortsprengt fjell under VL....som havet kommer ‘synke’ kan nok betegnes som ‘en mygg-piss i Missisippi’ Redigert 3.Desember.2020 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Komodo Svart 3.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2020 Gunga Din skrev 13 minutter siden: men att steinen er verdt så pass mye....tror jeg du tar feil ....... Sist, den volum av bortsprengt fjell under VL....som havet kommer ‘synke’ kan nok betegnes som ‘en mygg-piss i Missisippi’ Tror nok Havarita hadde lagt inn en god porsjon ironi i innlegget sitt Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Gunga Din Svart 3.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2020 Det tror jeg også........tror steinen må inneholde en hel del gull for å få ekvasjonen å gå sammen !....-og ja vanlig grå-fjell kan inneholde gull, men oftest i så små kvantiteter att det ikke er lønnsomt å bryte...... har vart med om det en gang, da var inneholdet 4gr gull / tonn gråfjell Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Eureka Svart 3.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2020 Brigg, jeg tror nok også Kystruten Hurtigruten kommer til å bruke den i stedet for å vente i Ålesund. De ville vel bare ikke love seg bort. For alt vi vet, er de konk innen tunellen åpner. Havila Kystruten har sagt de vil bruke den. De har lokal forankring og ønsker å fremme lokalt næringsliv og turisme. Dessuten kan de gå helelektrisk gjennom, med deres nybygg. Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 3.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2020 Her vart det veldig mykje politikk!! Eg vil heller, truleg på vegne at svært mange med fritidsbåter her på vestlandet, få lov til å glede meg over denne tunellen. Eit svært stort område vil no bli mykje meir tilgjengeleg for båtfolk på vestlandet. For dei som kjem nordfra, vil ei viktig barriere vere fjerna for å kome seg sørover. Når ein passerer Stad, så er i praksis heile vestlandet tilgjengeleg utan dei altfor store utfordringane. På same måte blir fjordane i Møre og Romsdal lett tilgjengelege for dei som kjem frå lenger sør. Det er mange som har kvidd seg veldig for turen rundt Stad, og det med rette. Har sjølv hatt fleire dagar med landligge for å finne eit "verhol" for å kunne passere Stad. Har også opplevd å starte turen rundt Stad men sol, finever og flatt hav - for så å avslutte med vindkast opp mot 20 m/s. Stad i styggever er ikkje noko stas. Eg vel å glede meg over dette vedtaket. Eg håper at de som har båt som hobby, kan vere med på å glede dykk over dette. Dersom alt som blir bestemt politisk, som er med på å påverke oss med fritidsbåt skal diskuterast i eit båtforum, blir ikkje dette anna enn eit politisk diskusjonsforum. Håper moderator gjer ein aktiv jobb med å stoppe dei politiske innlegga, og at innlegga med båt i fokus blir ståande. Finnast mange diskusjonforum som har politikk som hovudfokus. Håper at her ettererkvart kjem nye trådar på forumet der folk fortel om at dei no tek sjansen på å forlenge turane sine, også til å passere Stad. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 3.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2020 @sunnmøre Jeg har passert Statt to ganger med egen båt da jeg var nedover Vest-, Sør- og Østlandet i 2017. Både på sør- og nordtur kom jeg over i tilnærmet maksvær. Men uansett var det alt annet enn behagelig. Jeg hadde helt ny autopilot den gangen, og fant da ut at en fordel med autopilot er at man har to hender ledige til å holde seg fast. På sørtur lå jeg en halv uke og ventet på et værvindu. På Nordtur hadde vi planlagt å bruke mer tid i Sogn og Fjordane, men på grunn av værutsiktene måtte vi droppe dette og peise på slik at vi kom oss forbi Statt mens det var forhold for det. Jeg bestemte meg i 2017 for at jeg ikke skal forbi Statt igjen før tunellen er åpnet. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Havarita Svart 3.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2020 (redigert) Komodo skrev for 1 time siden: Tror nok Havarita hadde lagt inn en god porsjon ironi i innlegget sitt 🙂🙃😉 Du tog an. Tror nok likevel at av alle rare klimatiltak det bevilges penger til, er dette ett av det flest vil ha positiv nytteverdi av i ettertid. Redigert 3.Desember.2020 av Havarita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vidar F.H. Svart 3.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2020 Nå har jeg drevet på siden vi kjøpte huset våren 2019 og lekt "nisser og dverger, pisser i berget" rundt om på tomta. Vi bor på en fjellknaus. Dessverre litt for langt unna munninga på Etne-elva til at jeg kan planlegge en båtgarasje og tunnell. Men jeg har gjort meg noen erfaringer i dette å drive fjell, med min Meec fjellboremask...slagdrill og fjellkiler fra fjellkiler.no. Det slår meg at vi kan skalere opp utstyret, og således kile ut skipstunnellen. Da får en gjerne ut langt større steinblokker, som kan benyttes til å bygge på dikene i Nederland - skjønt, da blir det jo ikke nødvendig siden massene plasseres oppå allerede tørt land og havnivået således ikke endres... Men det var nå en digresjon. Jeg lanserer herved kiledriving av skipstunneller som vegen framover. En slipper skadelige avgasser fra eksplosiver - for ikke å snakke om alle HMS-hensyn som følger av ting som smeller mer enn en fyrverkerigal mann har godt av - det blir mindre rystelser for naboene og det bidrar til økt sysselsetting. Tidsaspektet er irrelevant, for om vi starter med dette i DAG, tar det like lang tid som 1,154 offentlige utredninger. Vi sparer da prosjektering, utlysing, kommunevalg, stortingsvalg, valgflesk, omkamper, kommisjonsarbeid, 2-3 anbudsrunder, entrepenørkonkurser og andre uforutsette "tiltak" før fjellet står der med et hull som er blitt for lite til moderne strykejernstrafikk. For ikke å snakke om skipstrafikken. Men når jeg nå leser korrektur på innlegget mitt, innser jeg at egentlig blir det jo MINDRE sysselsetting, verdiskapning og sentralisering om min måte skal følges.... Så jeg de-lanserer mitt forslag. God helg! Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
Mouche Svart 3.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2020 Brigg skrev for 2 timer siden: Hmm, kanskje du bør lese deg opp på hvordan samfunnsøkonomisk nytte beregnes. Mulig det, men hvor mye vektlegger man der nytten for fritidsbåter benyttet på ferieturer? Eureka skrev for 2 timer siden: Mouche, hva tror du finnes av næringsliv som vil ha bruk for tunellen? Du har nevnt noen mulige bruker selv, trolig finnes det flere også. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Havarita Svart 3.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2020 Vidar F.H. skrev 4 minutter siden: Jeg lanserer herved kiledriving av skipstunneller som vegen framover. Slik man bygget Bergensbanen for over hundre år siden. Her er penger å hente på kulturbudsjettet også. Bevaringsverdig yrke. Kanskje vi skal relansere ideen med å bruke steinbrudd i kriminalomsorgen også. Synergier å hente i massevis. PS: Med diamantwire trenger man bare 4 hull; ett i hvert hjørne, og så kan man dra ut hele osten i ett stykke. Tro kan flytte fjell sies det, og da skulle det være markedsmidler å hente fra Bergen bispedømmeråd også. De må jo bare ha logoen sin der når dette kommer på TV. Blir snart gratis denne tunellen her. Et par dager med dugnad fra båtplassens energiske medlemmer også, så er det lys i tunellen. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 3.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2020 Mouche skrev 20 minutter siden: Brigg skrev for 3 timer siden: Hmm, kanskje du bør lese deg opp på hvordan samfunnsøkonomisk nytte beregnes. Mulig det, men hvor mye vektlegger man der nytten for fritidsbåter benyttet på ferieturer? Det er nettopp det som er greia med samfunnsøkonomisk nytte. Man er ikke avhengig av at det skal være bedrifts- eller privatøkonomisk lønnsomhet for at det skal være samfunnsøkonomisk nytte. For eksempel vil det at jeg kan spare noen feriedager i venting på å komme forbi Statt innebære økt samfunnsøkonomisk nytte. Selv om det bare er feriedagene mine det er snakk om, og selv om jeg ikke har noen økt inntekt eller kostnadsbesparelse som følge av spart ventetid. Og i tillegg til min opplevde nytte vil det også være en nytteeffekt som følge av redusert risiko for at jeg skal havne i nød ute på Statthavet som også bidrar positivt i regnskapet. Det kan også tenkes at jeg har en nytte av tunellen selv om jeg ikke benytter meg av den, da som følge av at dens eksistens gjør at jeg har en mulighet til å passere Statt uten venting om jeg ønsker det. Og så må alle slike nytteeffekter for alle som har mulighet til å bruke tunellen summeres sammen, både fritids og næringsbruk. Hvordan denne nytten verdsettes tør jeg ikke uttale meg om. Men et poeng i samunnsøkonomiske analyser er at all nytte "omsettes" til pengeverdier. Dermed vil nytte for fritidsbåter summeres sammen med nytte for næringstrafikken, og begge deler teller dermed basert på pengeverdien for den enkelte komponent. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Shore Svart 3.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2020 (redigert) Får håpe det blir montert vifter, slik at vi som har seilbåt slipper å bruke motor. Redigert 3.Desember.2020 av Shore (see edit history) Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Mouche Svart 3.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2020 @Brigg - kan du gi meg en enkel forklaring/definisjon på hva som ligger i begrepet som du benytter, samfunnsøkonomisk nytte? Greit å være enige om hva vi diskuterer (utifra) for ellers blir det fort at man snakker forbi hverandre. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Sjøbliss Svart 3.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2020 En kjempefordel med denne tunnelen er at jeg kan sitte på hytta og se på alle båtene som vil gå inn fjorden og gjennom hullet. Det blir andre boller enn å se på båtsiluettene i horisonten i dag. Jeg er enig med de mange som tenker at dette sikkert ikke er samfunnsøkonomisk bærekraftig, men jeg tror det vil ha mange verdier som er vanskelig å måle. Bare nyhetens interesse for området og turister mm kan være like viktig som mye annet. Også handel og transport i området. Jeg heier på tunnelen og skal absolutt prøve den om den blir en realitet 👍 Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Mouche Svart 3.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2020 Sjøbliss skrev 11 minutter siden: EBare nyhetens interesse for området og turister mm kan være like viktig som mye annet. Turister som ellers hadde vært et annet sted, eller bringer det ny turisme, folk som ellers hadde sittet på hytta eller på hendene sine? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Sjøbliss Svart 3.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2020 Mouche skrev 1 minutt siden: Turister som ellers hadde vært et annet sted, eller bringer det ny turisme, folk som ellers hadde sittet på hytta eller på hendene sine? Jeg tror ny turisme. Summen av flere ting som vestkapp, Selja med legendene, surfemuligheter og en tunnel mm. Tror det kan skape mer tilsig, og kanskje noen flere turistskip tar turen innom og ikke bare forbi som i dag. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Hedwig Svart 3.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2020 Komodo skrev for 20 timer siden: Er du ute etter å få tråden stengt Hper? Du vet vel hva forumledelsen synes om politikk i diskusjonene. Dine holdninger til Frp gjorde du jo klinkede klart for de fleste da du opererte under nicket Pinkvin og beskrev Frp velgere som fluer på kuruka osv. Du bidro jo ganske effektivt til at "ordet er fritt" ble nedlagt også, et forum hvor andre forsøkte å diskutere seriøst. Så distriktspolitikk og pengebevilgninger får du nesten diskutere på Facebook eller noe. Støttes Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 3.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2020 Mouche skrev 42 minutter siden: @Brigg - kan du gi meg en enkel forklaring/definisjon på hva som ligger i begrepet som du benytter, samfunnsøkonomisk nytte? Greit å være enige om hva vi diskuterer (utifra) for ellers blir det fort at man snakker forbi hverandre. Jeg har hatt dette som pensum, men det begynner å bli veldig mange år siden. Så jeg begrenser meg til et overordnet perpektiv, tør ikke gå ned i detaljene. Men det finnes informasjon ute på nettet som gir et overblikk, feks her: https://snl.no/samfunnsøkonomisk_analyse Sjøbliss skrev 43 minutter siden: En kjempefordel med denne tunnelen er at jeg kan sitte på hytta og se på alle båtene som vil gå inn fjorden og gjennom hullet. Det blir andre boller enn å se på båtsiluettene i horisonten i dag. Dette er også et eksempel på samfunnsøkonomisk nytte. Men så kan det også tenkes at det er noen av naboene dine som vil oppleve tunellen som en ulempe, så det kan være vanskelig å si hvordan nettoeffekten blant naboene blir. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
NilsPils Svart 3.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2020 Som et apropos: Det blir bygget sykkelvei mellom Sandnes og Stavanger til 1.5 milliarder (pluss mulige overskridelser . .) Sammfunnsøkonomisk svært tvilsomt, men "kjekt å ha" . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
nomen Svart 3.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2020 Tenker nok at når(hvis) tunellen blir bygd, så er det såpass unikt og spesielt at Hurtigruten "må" seilen igjennom den. Det blir jo en opplevelse i seg selv, og vil bli enda en severdighet de kan selge til passasjerene. Er det ikke det noe av hva Hurtigruten lever av da? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
nomen Svart 3.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2020 Mouche skrev for 5 timer siden: Jeg klarer ikke helt å sette verdien av et rikt kulturliv opp mot rene kroner og øre, beklager. Mye mulig det, men koster penger det gjør det! Kan fort være at noen ikke klarer å se kroner og ører i verdien av at mor/far har en tryggere arbeidsplass, siden de med en tunell slipper å forsere ett av de farligste farvannene i Norge. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.