Jump to content

Stad Skipstunnel


Bern

Recommended Posts

Det et vel ikke helt sammenlignbart. Strekningen mellom Bergen og Stavanger er jo bra utbygd med vei og hurtige ferjer slik at reisetiden er omtrent den samme med buss som med båt. Lenger nord er det ikke like bra veinett så jeg mener at hurtigbåter har et bedre grunnlag der.

 

Sent from my SM-G900F using Tapatalk

Link to post

Vet ikke om det har vert diskutert tidligere i denne tråden (har ikke lest alt) .. Men på moderne nyttefartøy blir det noen lange minutt med 100 decibel alarmer hylende ut av hvert instrument :-) . Det er nå engang slik at når en mister et gps / satelitt signal så utløser dette en serie med alarmer og utstyr (radiostasjon , vdr , ecdis , vsat , etc) som vil vere ute av funksjon. Mye av dette tar tid å kjøre opp igjen også. Vil tro at hurtigruten vil få endel utfordringer med dette ?

Link to post

Vet ikke om det har vert diskutert tidligere i denne tråden (har ikke lest alt) .. Men på moderne nyttefartøy blir det noen lange minutt med 100 decibel alarmer hylende ut av hvert instrument :-) . Det er nå engang slik at når en mister et gps / satelitt signal så utløser dette en serie med alarmer og utstyr (radiostasjon , vdr , ecdis , vsat , etc) som vil vere ute av funksjon. Mye av dette tar tid å kjøre opp igjen også. Vil tro at hurtigruten vil få endel utfordringer med dette ?

Jeg vil tro de setter opp en re-rad for å unngå dette.

Link to post

Hva er en re-rad ? Trodde gyro stabiliserte sat antenner , samt gps antenner krevde fri sikt fortsatt? Tror de fleste på broen kan å kvåittere alarmer men det tar dessverre endel minutter å få utstyr opp å gå igjen - spesielt når maskin ringer opp for de internett ikke fungerer :-)

Link to post

En re-rad eller re-radiating device er en sånn dings som settes opp for å repetere GPS signalet til skjermede steder. For eksempel brukes den på verkstedet, i hangarer eller under dekk på båter for å sjekke at GPS transpondere virker som de skal.

Ulempen er at de speiler posisjonen til re-rad antenna og ikke posisjonen til antenna på de apparatet man jobber på. Koster fra ca. US$ 100 for et en-frekvens system til mange tusen dollar for en som tar alt.

Link to post

Ser at noen tar sikte på at vi får hurtigbåter Bergen - Ålesund osv. Ja muligens dette kan bli liv lage en stund. Årsaken til at det kolapser med ruten Bergen - Stavanger er som nevnt at bussen utkonkurere denne strekningen med flere daglige avganger. Det samme kan nok skje med Bergen - Ålesund når E39 blir oppgradert til det bedre. Idag kjøres strekningen med bil på ca. 7-8 timer med ferger. Hurtigbåt Bergen Seje ca. 6 timer...

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post

I rapporten Rattsø denne veka la fram - «Produktivitet - grunnlag for vekst» - brukar han Stad skipstunnel som eit døme på prosjekt som ikkje er samfunnsnyttige. Han meiner å kunne slå fast at tunnelen vil gje eit samfunnsøkonomisk tap på 1,6 milliardar kroner.

 

(nrk)

Link to post

I rapporten Rattsø denne veka la fram - «Produktivitet - grunnlag for vekst»

Samfunnsøkonomisk tap kontra gevinst. Det er jo ikke så vanskelig å finne tapsprosjekter over det ganske land og som ikke gir fem flate ører i gevinst hele 24/7/365. Likevel fullfører vi disse prosjektene av hensyn til at noen få kan få sin politiske fordel av en utvikling som spres rundt hele landet. Vi har jo en god del sykehus som går for halv maskin om natta, lange tuneller hvor nesten ingen passerer om natta, holmekollen, vikesund, Lillehammer, som står stille mesteparten av året. Ja ta også med operaen i Oslo som absolutt ikke klarer seg uten tilskudd. Samfunnsøkonomisk....

 

Og likevell klarer vi ikke å ha vann i basengene :giggle:

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post

Helt enig med deg Mulligan. Listen er ganske lang. Sist helg kjørte jeg strekningen Kristiansand - Tønsberg på ca. 3 timer. 1 time kortere enn hva jeg har gjort før. Samfunnsøkonomisk positivt ?? I hvertfall som trivselfaktor vist dette gjelder i regnskapet. Bompengene faller på meg.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
  • 2 uker senere...

Tror ikke på dette jeg da, men setter min lit til Frk. Jensen om at hun fjerne bompenger fra veiene... Regner med partiet hennes er troverdig.. og ikke løgnere

Oh, yes! Så langt (halvannet år) har Frk. Jensen i rollen som finansminister fjernet bomringene fra ganske mange strekninger. Not! Men vi kan kjøre Segway lovlig, da. Det er jo noe... ;-)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
  • 3 måneder senere...
  • 1 år senere...
  • 5 måneder senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...