Jump to content

Stad Skipstunnel


Bern

Recommended Posts

Med en kostnad på mellom 1 og 2 mrd skulle det være vettug investering både for nåtid og ikke minst framtid når en tenker på alle de positive effekter en slik tunell ville ha. Er det noen som kommer på noen negative sider ved saken?

I den grad en kan kalle det negativt, så vil dette prosjektet i likhet med alle andre måtte gjøres på bekostning av noe annet. (Raskere utbygging av 4 felt på E18 f.eks.) Tror likevel at det er så mange spektakulære positive sider ved dette, at det må betraktes som lønnsomt. Og derved prioriteres.
Link to post
Share on other sites

Burde laget en rundt Lista også spør du meg :sailing:

Det finnes jo et alternativ over Lista - traktordraget fra Sigersvoll over Listeidet til Framvaren i Herad. Her planla tyskerne å lage kanal under krigen - noe det desverre aldri ble noe av. Men ideen har blitt tatt opp igjen med jevne mellomrom, - og det kommer den nok til å bli i framtiden også.

 

Da blir vel Jæren neste prosjekt - en liten kanal fra Sandnes til Egersund - eller kanskje helt til Flekkefjord. :lol:

Redigert av Solgangsbris (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det går også en tunnell under Oslo. Med jolle kan man gå inn i utløpet av Akerselva ved den nye operaen. En kanal fører deg da under E18 med 3-4 filer i hver retning og videre under NSBs skinner ut fra Oslo S. Etter en god stund kommer du ut midt på tjukkeste Grønland. Total lengde på tunnellen er ca 600 m. Selve tunnellen er helt greit vedlikeholdt med lys i taket, og grei dybde for en påhenger, men se opp for sykler og handlevogner når du kommer ut på andre siden. Dessverre er ikke Akerselva farbar så veldig langt innover, men det er en artig tur likevel.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Det finnes jo et alternativ over Lista - traktordraget fra Sigersvoll over Listeidet til Framvaren i Herad.

Klut.. Husker at jeg så det på Norge Rundt for mange år siden, men jeg trodde de hadde lagt den ned.. Traktoren så ganske skrøplig ut og. Vet du hvor store båter den tar? Vekt??
Link to post
Share on other sites

Dette sto i Dagbladet:

 

FARSUND- LISTEIDET- SIGERSVOLL:

Fra Farsund, under brua drei vestover Krossnessundet, inn i Hellvikfjorden gjennom straumen Suttevikpollen og nordover i innsjøen Framvaren. Seks km opp i Framvaren har du Listeid. Her kan båten løftes over til Eidsfjorden. Sjøsetting ved Sigersvoll. Turen kan og gjøres motsatt vei.

Mer info: Farsund Turistformasjon, tlf 38 39 08 39.

 

Bilder

 

Det har visst stått noe om det her på båtplassen tidligere. Klikk her (båter opptil 35 fot står det)

Redigert av Solgangsbris (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den er tenkt stor nok til at de største hurtigrutene kommer igjennom på flo sjø. Det er også meningen at to så store skip skal kunne møtes inne i tunnelen. Noen begrensning nedover kjenner jeg ikke til, men vil anta at det kreves motorisering.

 

Her har jeg rota en god del. De planer som foreligger i dag tilsier en tunnel som er 23 m. bred og 19 m. høy. Altså ikke stor nok til en enkelt av de største hurtigrutene. Beklager så meget. Sånn går det når man går videre med det en har hørt. Kilder må sjekkes.

Det som jeg kan si til mitt forsvar er imidlertid at det arbeides aktivt for at dimensjonene skal bli noe større. Nettopp for at hurtigrutenen skal komme igjennom, og at en derved oppnår å kunne presentere prosjektet for en stor mengde turister.

Link to post
Share on other sites

Da havna jeg i samme fella, Puffen.

 

I åpningsinnlegget mitt skrev jeg følgende: ”.......jeg har sett på dette prosjektet som noe som først og fremst er viktig for småbåter. Men den 7 november i år hadde kaptein Arne-R. Gran Ernstsen et innlegg i Sunnmørsposten som fikk meg til å forstå at dette handler om langt mer enn småbåttrafikk.”

 

Innlegget til Kaptein Arne-R. Gran Ernstsen i Sunnmørsposten tyder på at han også ser på dette som et prosjekt for bortimot all skipstrafikk.

 

Vi får håpe at de vinner frem med planene om økte dimensjoner.

 

Mvh Bern

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Får beklage først og så legge til et bilde

Bilde

 

det var t.o.m lys i taket :lol:

 

Nå har jeg lyst til å komme meg på sjøen igjen nå!!!!

 

100 meter akter for Amorosa hadde jeg Dorryen liggende sist sesong i marinaen på Herøya, og var desidert den aller største båten som kom ut/inn av tunnelen. Måtte legge ned lanternemasten og holde meg i midten - ved høyvann hadde jeg da ca. 15-20 cm på sidene av doghous til taket. En "tut og kjør" aktivitet hver gang. :lol: Til de som skal kjøre tunnel og akkurat kommer gjennom, vil jeg opplyse om at det er en enda lavere bro i andre enden av havnebassenget (ikke mye, men noe), så pass på å ha litt klaring.

 

 

Når det gjelder tunnel på Stadt, så burde jo dette være på lik linje som at man legger andre vanskelige strekninger i tunnel - land/sjø, her burde det ikke være noen forskjell. Mange øyer får tunneler (broer, istedet for ferjer), da burde Stadt få tunnel!

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

I går hadde Sunnmørsposten et oppslag som oste av optimisme og iver etter å komme i gang med

bygging av en tunnel som er stor nok til å ta de største av Hurtigrutene. Under overskriften ”Stormønstring for skipstunnel” forteller de at ”selskapet Stad Skipstunnel inviterer til storsamling i Ålesund 24. mars. Der skal brukere og politikere møtes, og blant innlederne er kaptein Arne R. Gran-Ernstsen på hurtigruta "Trollfjord".”

Les hele saken: http://www.smp.no/default.asp?page=1003,10...585043,1〈=1

 

 

Men i dag kom nytt oppslag i samme avis (som jm linker til ovenfor). Det var en kalddusj for oss som håper på at det skal skje noe. Dagens oppslag viser at myndighetene ikke har planer om noen stor tunnel. Hvis det i det hele tatt blir noe, så er det i så fall en mindre variant.

Les hele saken: http://www.smp.no/default.asp?page=1024&item=585276,1〈=1

 

 

Jeg kan ikke forstå at det skal være så enorm forskjell på kostnadene mellom ”stor” eller ”liten” tunnel. La oss håpe at forkjemperne for den store varianten vinner frem.

 

 

Mvh Bern

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
  • 5 måneder senere...

Er bosatt i Vanylven og opplever stadig forholdene på "Vestkapp" / Stadt. At dette må på dagsorden har vært oppe i lange tider, men ingenting skjer med saken. Det ser ut for at andre proskjekter prioriteres forran tunellen som er viktig for oss som ferdes rundt Stadt. Les tidligere innlegg under denne tittelen på BP. De fleste sporer av med å dra fram andre proskjekter som for eks. Lista osv. Dette hjelper ikke oss som til daglig kjemper for en tunell. At politikerne er tafatte og ikke får fingern ut kan ikke bli et stående resultat. Vi må kjempe videre for en tunell, men må innrømme at det ikke ser lyst ut slik det politiske landskapet er og har vært her på berget. All støtte tas i mot med takk og muligens en gratisbilett gjennom tunellen. Vi hadde besøk av en delegasjon fra Kina som studerete proskjektet med tanke på å bygge noe lignende der nede. Er sikker på at de får det gjort ganske raskt, mens vi sitter å ser på. En kan bli eitandes :discuss:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 10 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...