Jump to content

Stad Skipstunnel


Bern

Recommended Posts

Sakset fra Sunnmørsposten:

 

"Stad-tunnelen til Stortinget i 2009

 

Stad skipstunnel skal være ferdigbehandlet i Fiskeri- og kystdepartementet i løpet av 2008, og vil bli lagt fram for Stortinget i 2009.

 

Skrevet av: NTB (mandag, 10.desember 2007 13:07)

 

Departementet vil bruke hele neste år til en gjennomgang og kvalitetssikring av prosjektet, opplyser statssekretær Vidar Ulriksen (Ap) til NTB.

- Vi har tenkt å gjøre et grundig arbeid med dette, sier han.

 

Ulriksen ønsker ikke å kommentere Kystverkets konklusjon nå utover at Fiskeri- og kystdepartementet mottok rapporten mandag.

 

Kystverket mener at en skipstunnel gjennom Stad vil gi et positivt bidrag til samfunnsregnskapet, blant annet med økt sikkerhet og en mer stabil transport. Kystverket anbefaler bygging av en stor tunnel til 1,73 milliarder kroner. Tunnelen blir så stor at selv de største hurtigruteskipene kan passere gjennom. (©NTB)"

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Denne skipstunnelen bør absolutt bli en realitet. Den lille omveien kan utvide småbåters rekkevidde enormt, og kanskje spare liv også.

Prosjektet har versert i mange år. Jeg husker et avisinnlegg for mange år siden av en sjøkaptein som advarte mot prosjektet fordi det var gjort beregninger som viste at det ville bli en enormt kraftig tidevannsstrøm gjennom tunnelen. Det måtte derfor etter hans mening bygges sluser i hver ende. Vet ikke om noen andre har vært inne på dette som et problem?

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Fryktar for skipstunnelen

Vestlandsrådet meiner det er grunn til uro

 

Sitater:

 

Vestlandsrådet meiner det er avgjerande at ein snarast får lagt fram ei eiga sak til Stortinget om Stad skipstunnel.

 

– Bakgrunnen er dei mange store og grundige utgreiingane som allereie er gjort omkring Stad skipstunnel, melder Vestlandsrådet i ei pressemelding.

 

- Verdien av å få realisert Stad skipstunnel er ved fleire høve vist til som stor både med omsyn til generell samfunnsnytte, for auka tryggleik langs kysten, og miljøpolitisk.

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Kystverket frårår Stad skipstunnel

Risikoen med å segle rundt Stad er vesentleg nedjustert - difor meiner Kystverket at skipstunnelen ikkje bør byggjast.

 

Sitater:

 

Konklusjonen i rapporten er at kostnadane vert for høge i forhold til nytten og at veret er ikkje dårleg nok ved Stad.

 

 

I 20 år har det vore planar om ein 1700 meter lang tunnel gjennom fjellet mellom Kjødepollen og Moldefjorden.

 

Kystverket fekk i vår oppdrag frå Fiskeridepartementet om å gjennomføre ei såkalla konseptvalutgreiing av Stad skipstunnel. Dette var den 17. utgreiinga på 20 år.

 

No er rapporten klar, og Kystverket tilrår å ikkje byggje tunnel ut frå ei heilskapsvurdering. Skal det likevel byggjast ein tunnel, så meiner dei at ein bør gå for alternativet med ein mindre tunnel. Det vil seie at mellom anna hurtigruta ikkje kan passere gjennom.

Link to post
Share on other sites

17 utredninger på 20 år vitner om at sterke krefter kort og godt ikke ønsker noen skipstunnel. I den samme perioden har det på Nordvestlandet blitt bygget bruer i hopetall - det er verken penger eller innsatsvilje det skorter på. Jeg blir matt av myndighetene. Dessuten, å hevde at Stadhavet plutselig har blitt nærmest ufarlig høres besynderlig ut, selv om fartøyene sikkert er bedre "skodd" enn før.

Link to post
Share on other sites

Kanskje Kystverket har fått tips av en statssekretær at dette ligger jo på vestlandet !

 

Arbeiderpartiet har jo fått Romsdalinger fly f.... pga manglendende sykehusbygging.

 

Nå er det vel sunnmøringer og nordfjordinger,samt hele vestlandet som skal tråkkes på når det gjelder Stadt tunnel !

 

Hvorfor har vi helseminister, kystdirektør og forsvarsminister uten fagkompetanse, er det kvotering i praksis ?

Link to post
Share on other sites

Det er vel omtrent samme pris. 1,8 milliarder for den store tunnelen, +++ som jo er vanlig.

 

Nå er det ikke Kystverket som bestemmer i denne saken, men Stortinget. Bare se hva de gjorde på Fedje. Selv om der bør de nok følge rådet de har fått.

 

PS! Det er snakk om 5 hoppbakker og ett skianlegg til den prisen. Ikke bare en hoppbakke :)

Link to post
Share on other sites

har det noen gang i de siste utredningene blitt antydet hva passeringsavgiften vil bli? jeg tror jeg er villig til å betale minst 500 kroner for beleiligheten og den nedkortede avstanden, og om jeg skulle tatt hensyn til fleksibiliteten så er jeg nok villig til å betale en båtpenge. Kunne sikkert betalt mere også.. Det gir jo tilgang til hele vestlandet syd til Jæren uten havstrekk av betydning. Tenk for en oppblomstring det hadde blitt i havnemiljøer, båtmiljøer, gjestehavner.. omkring selve tunnelen. Økt omsetning av båter for det blir mere attraktivt. Det er helt i orden at Oslo har både Opera og Hoppbakke, så kan vestlandet få Stadtunnel. :)

Link to post
Share on other sites

Etter å ha fulgt denne saken tett i noen år nå så begynner selv jeg å tvile på at tunnelen noen ganger kommer i den størrelsen det har vært omtalt som. At størrelsen på tunneltaket vokste proporsjonalt med størrelsen på hurtigrutene har nok blitt en faktor som teller i negativ retning. Dette er jo moderne skip som ikke har noen problemer med å krysse rundt Stad. At været en gang vert 10 år er håpløst så kan jo disse gå lengre ut og således slippe unna det verste uføret. Behovet ligger ved mindre båter som ofte blir liggende å vente på været.

 

Selv har jeg aldri ventet på å runde de gangene vi har dratt rundt, men uten seil ville selv jeg hadd betenkeligheter med å runde for får du motorstopp med pålandsvind er du ille ute. At det har vært ubehagelig noen ganger er sikkert men vi har kommet oss rundt. Problemet har som oftest ligget i rundingen nordover inn mot Vanylvsgapet og vind og sjø fra NW, men det har da gått bra dette også. Sørover mot Sildegapet / Måløy har "alltid" godt greit.

 

En faktor som har opptatt meg en tid er - dersom tunnelen bygges - at dette unektelig vil forandre på strømretningen i Vanylvsgapet med ofte vind og sjø fra NW. Alt det vannet som presser seg på innover mot Kjødepollen skal jo få lov å komme ut på sørsiden i Moldefjorden. I dag stopper dette vanntrykket opp mot fast fjell, men med en tunnelåpning kan dette bli moro. Både for fisk og båter.

Utløpet i Moldefjorden vil også forandre den lille fjorden til noe annet, som idag er et yndig og rolig sted å ligge oppankret i.

 

Joda en kan bygge sluseporter, men disse vil få en anseelig dimensjon (muligens fler Holmekollbakker) for å stå i mot vanntrykket. En tukler ikke med naturen ustraffet...

Link to post
Share on other sites

17 utredninger på 20 år vitner om at sterke krefter kort og godt ikke ønsker noen skipstunnel.<>

Alternativt så kan det kanskje bety at det finnes sterke krefter i området som ønsker en tunell, og som aldri gir seg..

 

Tar ikke stilling da jeg overhodet ikke har satt meg inn i detaljene, men for meg så fremstår i utgangspunktet slike prosjekt som "kjekt-å-ha" frem til vi har 4-felts stamvei langs hele kysten + noen strategiske fjelloverganger, samt jernbane i stedet for utendørs jernbanemuseum.

 

(kaster meg i dekning for "flame-war"...)

Link to post
Share on other sites

hehe, du trenger da ikke søke dekning. Men jeg tenker litt så her: man må se ting i det lange løp for å finne fornuften i investeringer i nåtiden. En skipstunnel vil være der for evig og all fremtid også når våre tippoldebarn skal på sjøen. Dersom man i dag mener det er "for godt vær" på Stad til å bygge, eller grave blir det vel riktig å si, så vet vi jo ifølge prognosene at det er klimaendringer på gang, mer ekstremvær, mer vind, etc etc. Så hvorfor ikke bygge den med en gang? -når vi uansett kommer til å bygge den. En eller annen gang i løpet av de nærmeste 30 åra kommer det jo en regjering som sier "bygg i vei". Sånn sett er det "jo tidligere jo bedre". Når den er bygget, er det jo begrensede kostnader og verdien av den vil forbli.

 

Når jeg først er inne på langsiktighet,for å billedgjøre litt. -nå skal vistnok ubåten utnfor Feie med 75 tonn kvikksølv dekkes over. jeg tenker da: der er jo ikke en permanent løsning for fremtiden?- det er kanskje permanent for vår generasjon, men hva skjer om 100 år eller 400 år? -verden skal jo eksistere videre! vi vil alltid være avhengig av fiske og et rent hav. Hva om drite lekker ut?

jeg synes det er så mye kortsiktighet i politisk handling. vi bygger ut en veistubb i gangen og det koster flesk... Da nye "autobahn" på sørlandet skulle bygges nordover så tok man et stort stykke med en gang. Tyske entreprenører kom med kjempemaskiner og gjorde det raskt og rimelig istede for med mikkemusveivalsene vi tuller med her i landet.

 

Fantino, hvor mye kostet den nye rundkjøringen for sykkel i stavanger og som gå over veibanen og dimensjonert for semitrailere? hehe

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Enig med Eureka - ingen grunn for Fantino å søke dekning. Jeg er også enig i at det samfunnsmessig er langt viktigere å sikre et skikkelig stamveinett, både mht sikkerhet og effektiv transport. Men når det er sagt, jeg syns ikke vi skal holde disse to tiltakene opp mot hverandre. Det som muligens vil kunne skje er å nedjustere tunneldimensjonene, slik at hurtigruta fortsatt går rundt Stad. Disse båtene vil nok uansett bare bli større og større. Men for fritidsbåtflåten kan tunnelen ha en viktig funksjon.

 

Når det gjelder endrede strømforhold, har jeg ingen aning hva som vil skje. Om jeg tror det vil komme noen tunnel de neste 10-15 årene? Nei.

Link to post
Share on other sites

Mange bra innlegg.

 

Tenk på Telemarkskanalen.

I dag ville den helt sikkert ikke bli bygget pga. kostnadene. Men i dag er det en viktig turisatarksjon for hele distriktet som er berørt av den og det gir arbeidsplasser og inntekter.

 

Men langsiktighet for politikere betyr bare utredinger. For utredinger kan man holde på med i mange generasjoner. :crazy:

Link to post
Share on other sites

<>Fantino, hvor mye kostet den nye rundkjøringen for sykkel i stavanger og som gå over veibanen og dimensjonert for semitrailere? hehe

Don't get me started med den der velodromen... Den får meg nesten til å klikke daglig. Kjører lange omveier om jeg skal til byen (bor slik til at jeg i utgangspunktet skal rett gjennom den på vei til sentrum). Mange kjenner vel den sprø historien. Det som irriterer meg grenseløst var at de kunne kuttet litt på design og italiensk flislegging og prioritert kollektivtrafikken i eget plan gjennom krysset - som i utgangspunktet var planlagt som 2-plans. Da hadde de oppnådd forbedring i flyt for både kollektivtrafikk og personbil, nå har vi kun fått konstant kø fra Tjensvoll til Madla samt kollisjoner i hytt og vær rett før krysset der personbilene har fått hele 13.24 meter å krysse kollektivfila før de skal til høyre. Men dette er vel OT :smiley:

 

 

Ellers ser det ikke ut som om vi er så fryktelig uenige. Liker heller ikke å la den Fedje-ubåten ligge, og irriterer meg grenseløst på slik mikke-mus bygging som vi driver på med. Problemet er vel i stor grad at politikerene i dag velges på grunnlag av følesesbaserte/overfladiske saker som er hypet til de grader - men som i realiteten ikke betyr noe særlig for de fleste. Det vil egentlig si at de visjonære politikerene bare kan gi opp, da de aldri blir valgt/evt. ikke får sitte særlig lenge (tenk f.eks. på han der samferdselsministeren på 60-tallet(?) som fikk satt i gang bygging av det unike kortbanenettet i Norge - tviler på han hadde hatt sjans i dag). Media har også en utrolig lav interesse for suksesshistorier fra bygg og anlegg. Det ble jo ikke akkurat mediestorm da Operaen ble bygget på tid og litt under budsjett (men gudhjelpe meg for et tyt om den fordømte steinen), eller at åpningen av Gardermoen fremsto som så vellykket at luftfartsmyndigheter fra mange land har reist på studietur dit for å lære.

 

Hvis vi en gang kunne blitt enige om at en ikke-ubetydelig del av "oljeformuen" burde pløyes tilbake som investeringer i varige verdier i Norge så hadde vi hatt råd til en del slike prosjekter som bla. Stadt-tunnellen. Så kommer problemet med inflasjon og overoppheting. Vi er jo dessverre for rike, og må mao. begrense oss litt. Derfor mener jeg at 4-felts og _jernbane_ (ikke utendørs jernbanemuseum) er ambisiøst nok for øyeblikket. Etterslepet er jo mildt sagt drøyt.

 

I mellomtida kan kanskje kineserene interesseres i å bygge hele Stadt-tunellen og andre prosjekter mot en forholdsvis lang konsesjonsperiode og en kostnadsbasert bomavgift.. Det vil visstnok også løse inflasjonsproblemet da de tar med seg absolutt alt de trenger når de driver og bygger ut Afrika for tida

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...