Jump to content

Stad Skipstunnel


Bern

Recommended Posts

Tenk på Telemarkskanalen.

I dag ville den helt sikkert ikke bli bygget pga. kostnadene. Men i dag er det en viktig turisatarksjon for hele distriktet som er berørt av den og det gir arbeidsplasser og inntekter.

 

Men langsiktighet for politikere betyr bare utredinger. For utredinger kan man holde på med i mange generasjoner. :crazy:

 

Hva tror du en slik utbygging hadde kostet i dag regnet i kroner per arbeidsplass? Tror du tallet du har kommet frem til kan forsvares utifra økonomiske beregninger som samfunsansvarlig?

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hva det hadde kostet å bygge telemarkskanalen i dag med dagens utstyr vet jeg ikke, men de hadde ikke brukt 100 år. Vi har vel noe andre hjelpemidler i dag. Har du tallene?

(For øvrig ble Telemarkskanalen brukt som en digresjon, på hva flere generasjoner får i utbytte av sådanne investeringer)

 

Om alt skal forsvares ut fra økonomsik samfunsansvarlig så bør vi:

Begynne å bygge veier, og kanskje ikke i distriktene.

Kutte ut bygg som Operabygget, div prestisjeprosjekter ++++.

 

Det som vel blir vanskelig å forsvare er kostnadene til alle utredningene.

Redigert av Sit (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Don't get me started med den der velodromen... Den får meg nesten til å klikke daglig. Kjører lange omveier om jeg skal til byen (bor slik til at jeg i utgangspunktet skal rett gjennom den på vei til sentrum). Mange kjenner vel den sprø historien.

De skulle bygget bro over rundkjøringen for dem som skal følge E39 rett frem. :headbang:

Heldigvis er Tjensvoll på feil side av byen... :tongue: Får håpe ting endrer seg i bynen når vår "kjære" ordfører går av...

Men ja. Det var veldig OT...

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Hva tror du en slik utbygging hadde kostet i dag regnet i kroner per arbeidsplass? Tror du tallet du har kommet frem til kan forsvares utifra økonomiske beregninger som samfunsansvarlig?

Vi har nok lik oppfatning av Telemarkskanalen, men Spangereidkanalen gikk jo utrolig nok "ihop" i form av et spleiselag mellom stat/fylke/kommune/private - og vil trolig gi en verdiskapning for alle aktørene? Uansett er slike prosjekter ikke et pri-1 samfunnsanvar etter min oppfatning. Synes det er mer interessant å vurdere selve _regnemetodene_ som synes å være beheftet med tildels store feil (for å si det mildt). Hvordan skal en regne for å få store "løft" som stamvei og jernbane til å gå opp?

 

- Hvordan ville bosetningsmønsteret i Norge nord for Trondheim vært uten kortbanenettet? (hint: look to Sweden..)

- Ville Norge totalt sett tjent på en sentralisering a-la Sverige?

- Hvordan er trafikkavviklingen i storbyer som aldri tok løftet med skikkelig "subway" i tide? (LA/Houston vs. Boston/New York/London, osv. osv.)

- Var investeringene i slike "subways" alltid "samfunnsøkonomisk ansvarlige" - iflg. samfunnsøkonomene?

- Hvordan i all verden kunne noen være gale nok til å vedta bygging av Bergensbanen? (de ville vel blitt stilt for riksrett i dag?)

 

Hva er kravet til nedbetalingstid på en slik investering iht. standarden som brukes i "utredningene"? En del slike investeringer gir jo bortimot evige verdier, selv om de er vanskelige å bokføre sånn helt uten videre? Hva med store (og alltid uventede) justeringer i verdens/nasjonaløkonomien? Vil ikke disse ofte kunne snu opp/ned på et resultat?

 

Kort sagt så tror jeg at slike løft aldri vil kunne justifiseres av økonomer som sitter med i beste fall usikre beregninger - de må ganske enkelt vedtas politisk på grunnlaget "vi har råd og vi er sikre på at dette vil gi varige verdier for våre etterkommere"..

 

Det blir litt som å bygge hus: De fleste synes det er skremmende dyrt, og veldig tøft i begynnelsen. Etter noen år irriterer en seg på at en var litt for kjip i utgangspunktet. Skulle en brukt 17 utredninger og spart penger til .74% rente i mellomtida ville en jo endt opp i en 20-fots container på siden av søppelfyllinga.

Link to post
Share on other sites

Jeg leste et svært interesant innlegg i Romsdal Budstikke i går. Det var innsendt av Ottar Aare i Hurtigbåtenes Rederiforbund. Det påpeker han at konklusjonen i kystverkets analyse er gjort på sterkt sviktende grunnlag.

Jeg siterer en del av innlegget hans:

 

Det er først og fremst datagrunnlaget for trafikk rundt Stadt som er feilaktig. Dette påvirker risikoanalysen på en avgjørende måte. Analysen baserer seg nemlig utelukkende på AIS-data for de to siste årene. Problemet med dette er at en stor del av de fartøyende som passerer Stadt ikke er utrustet med AIS.

Det gjelder flere fartøy-typer. Fiskebåter må være over 300 brt. eller over 40 meter før de er pålagt AIS. Mindre fraktebåter og andre yrkesbåter er heller ikke pålagt å ha dette utstyret. Det samme gjelder mindre passasjerbåter og alle fritidsbåter.

Som følge av dette blir en stor del av fartøygrunnlaget for å beregne risiko ved passering av Stadt ikke med i analysen.

 

Videre skriver ha i neste avsnitt:

Som grunnlag for å anslå antall ulykker som vil inntreffe legger analysen til grunn registrerte ulykker mellom Måløy og Ålesund de siste 30 år. Men analysen tar ikke hensyn til hendelser og nestenulykker. Grunnen er at det ikke finnes et rapporteringssysten for dette. Sitat slutt.

 

Er det mulig ? Er kystverket i stand til å gjøre en analyse basert på så totalt feil grunnlag ? Dette vil jo i praksis si at størstedelen av fartøykrysningene som vil være aktuell for å gå igjennom tunnelen, ikke har vært med i grunnlaget. Da blir jo heller ikke inntektsgrunnlaget i nærheten av riktig.

Link to post
Share on other sites

I gårsdagen og dagens Bergens Tidende kan man lese om denne saken.

Synd de ikke har lagt dette ut elektronisk på bt.no...

 

Denne saken har iflg. avisinnlegget i går vært igjennom 17 utgreiinger og nå skal den siste kvalitetssjekkes, da sier vi 18.....

 

I dagens Bt mener journalisten at den nye værradaren på Kjerringa er en av grunnene til at de ikke anbefaler en tunnell..

 

Det skrives lengre nede i artikkelen at denne viser nedbør men ikke bølger...En metrolog sier i intervjuet at ofte kan det følge vind med nedbøren. Men iflg. samme kan det være høy sjø samtidig som det er stille....

Link to post
Share on other sites

Metrologen har nok rett i sin analyse. Og tar en med strømretningen når det flør og fjærer, blir det mildt sagt jævlige forhold. En kombinasjon av disse faktorene kan utarte seg på mange nivåer og da bør en være forberedt på det verst tenkelige.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Siden den trafikkberegningen til Kystverket tydlighvis ikke var til å stole på...

Hva mener båtplassen er tallene på antall dager i året følgende båter ikke ville kunne passere:

Hurtigruta?

70m lang / 3000DWT bulkskip?

Større fiskebåt (40m loa?)?

40 fots fiskebåt?

fritidsbåt (motor)30 fot +?

fritidsbåt (seil) 30 fot +?

fritidsbåt (småbåter)?

 

Og ikke minst hvor mange er de og hvor mye er disse villige til å betale for å slippe å vente en dag eller 5?

Ett raskt overslag gir: Skal kanalen få inn 2 mrd på 100 år og det er 100 dager i året man trenger tunnell og det koster 1000,-* per passering, så kreves det 200 passeringer i døgnet. Er det så traffikert på Stad?

 

Edit:* 30.000 for "de store" og en hundrelapp eller 3 for de minste, kan vel tenkes å bli ca 1000,- i gjennomsnitt.

Redigert av millisivert (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Siden den trafikkberegningen til Kystverket tydlighvis ikke var til å stole på...

Ett raskt overslag gir: Skal kanalen få inn 2 mrd på 100 år og det er 100 dager i året man trenger tunnell og det koster 1000,-* per passering, så kreves det 200 passeringer i døgnet. Er det så traffikert på Stad?

Og hva blir et tilsvarende kost / nytte regnestykke for Operaen i Bjørvika? Noen som har tallene?

Link to post
Share on other sites

Dette må da være norges billigste tunnell... med bare en prislapp på 1,7-1,8 milliarder kroner for 1800 meter tunnell med tversnitt på 1625 m2 (1,62 mål)... Denne tunnellen koster det kun 1 million per. meter tunnel... inkludert engineering, bygging og kontrollstemer som trengs... Jeg tror prisen vil ligge noe høyere enn dette anslaget... Det er ikke noen liten tunnell vi snakker om med total høyde på 49 meter og bredde på 36 meter

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

[...]Hovedhensikten med å bygge tunell er ikke å tjene penger!

Likefult vil 2mrd til tunell bety 2mrd som ikke kan brukes til noe annet. Går dette fra kysterkets pengesekk vil det bety mindre vedlikehold av fyrlykter og sjømerker, tas det fra felles sekken blir det ferre flytimer på jagerflyene våre, noen færre barnhageplasser eller noe annet passende.

 

ps. 100års nedbetaling med 0% rente og ikke en krone til drift/vedlikehold er ikke "å tjene penger".

Link to post
Share on other sites

Før vi fikk tilgang til pengesekken vår, av olje og gass, fikk vi til mange prosjekter her på berget uten at noen tenkte så mye på at vi skulle tjene penger på disse prosjektene. Og den gang ble dette stort sett utført med lånte penger.

 

Idag er det budsjettene som styrer og nåde det budsjettet som ikke viser overskudd 12 måneder etter forrige. Da er helvete løs og kuttene ute i samfunnet kommer på løpende band. Inntektspilene skal av en eller annen merkelig grunn finne seg i å peke mot himmelen uansett hva som er ønskelig her på berget.

 

Sprøtt... :discuss:

 

2 mrd er en fis i vår økonomi og setter en denne fisen opp mot andre såkalte samfunnsgoder blir det en flau stank av fisen.

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Ola Braanaas frå Gulen, kjøpte statuen for to millioner kroner. Og ære være han for dette. Hadde ikke han kjøpt denne hadde denne blitt liggende et sted uten at noen hadde fått nytte av denne. Statuen var jo bestilt av samfunnet og skulle jo betales for uansett.

 

Hadde Ola Braanaas puttet disse pengen i utvidelser av oppdrettsanleggene sine hadde samfunnet sittet der med kostnadene.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...