Jump to content

Stad Skipstunnel


Bern

Recommended Posts

Fatter ikkje at absolutt ALT skal ha bomring i dette landet.

 

Enig med Puffen. Blir nok ikkje så mange passeringane i året likevel...., men bomring i Ålesund er e imot for vi betaler allerede for mye når vi tenker på hvor lite vi får igjen av nye veier og vedlikehold :lipseal:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Såvidt jeg kan se, den første som enkelt påpeker det faktum at det bare er å gå lenger ut.

 

Lenger = mere drivstoff = river i hjerteroten på sunnmøringen, det koster penger.... Dette er et dårlig forslag... Møringan vil heller at fritidsbåtene i blindleia skal betale for dem

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

No er det ikkje alle som er født i nordvest kuling og sjøkave. Dersom ein ser litt på aktuell bruk av ein tunell gjennom Stadt, så trur eg at det er den offentlege transporten som vert mest revolusjonert ved ein slik tunell. Ein opnar for t.d. hurtigbåttransport frå Stavanger og til Molde, kanskje Kristiansund og Trondheim og, dersom det vert teke veirforbehold på Hustadvika. I dag er det omlag uråd å reise frå den eine Vestlandsbyen til den neste utan ei mellomlanding på Gardermoen.

For mindre båtar er det klart mindre risiko knytt til ei tunellpassering enn å runde Stadt. Sjølv vikingane visste dette, dei drog skipa sine over Stadtlandet frå Fure til Leikanger via Dragseidet. Eg trur ikkje ein skal gjere seg for store forventingar når det gjeld turistane, eg vil tru at dei fleste vil ha andre stopp enn rundt tunellen, det er t.d. berre 28 n.mil til Ålesund, d.v.s. at dersom ein ligg over natta i Florø, så vert neste stopp Ålesund. Men ein opnar for at mindre båtar vil kunne ferdast lengre enn tidlegare. Eg har og tru på at Hurtigruta vil nytte tunellen, det er lite triveleg ombord ved kryssing av Stadt sjølv i ein kuling, og turistane matar krabben på lugaren. Av sjølvsyn er det då lite folk i salongane eller på dekk for å sjå på naturen.

 

At eit slikt prosjekt bør være delfinansiert på linje med vegar og bruer, trur eg ikkje det er noko stor motsatand mot. Her på Vestlandet er vi godt vane med å måtte betale for auka trefikksikkerheit og regularitet spesielt på landsida. At dei som kan velgje å bruke kollektitransport ikkje forstår dei særeigne transportvilkåra vi har, er ikkje noko nytt. Skulle likt å sett reaksjonane dersom t.d. alle innfartsvegar til Oslo vart stengde. For oss på vestlandskysten er ofte sjøveien den einaste kommunikasjoon vi er sikre på er open til alle tider. At ein flaskehals som Stadthavet då ikkje skal kunne utbetrast ved å lage eit alternativ via ein tunell, er bedrøveleg, og fråtek oss noko som andre ser som det mest sjølvsagte. Men "time vill show" som det seier i Flåklypa.

 

Såg at det var spørsmål om kor mange båtar som låg veirfaste då det var 20 m bølgjer på Stadt. På havna i Måløy låg det tre ringnotbåtar og ein fire-fem lastebåtar. Kva som låg på nordsida av Stadt veit eg ikkje. Men containere som skulle vidare frå Måløy på laurdags kvelden var ikkje komne då båten gjekk nedover til Rotterdam.

Link to post
Share on other sites

Møringan vil heller at fritidsbåtene i blindleia skal betale for dem

Stadlandet og tunellen ligger i Sogn og Fjordane og som gode naboer hjelper Møringene til slik at Sogningane kan få sin tunell og turistattraksjon.

 

Og mens vi er igang så er det sikkert mange båteiere her på Vestlandet som bidrar til Holmekollen og Operabygget m.m. så ideen om å innkassere bompenger fra Blindleia og Drøbaksundet er jo ikke så ille når en skal stå solidarisk med båteiere her på BP. Kun viljen til å gjennomføre dette må legges på planken :wink:

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Skipstunnellen ved Stadt var oppe i stortingets spørretime nå og det som synes stadig tydeligere er at dette kun dreier seg om at regjeringen ikke ønsker å finansiere byggingen over statsbudsjettet. Det er en ærlig sak, men går det ikke an å si det som det er da? Jeg kan gå med på å dele på regningen dersom det er et rimelig forhold mellom kostnad og nytte. Det er vel dét spørsmålet som må avklares? Kanskje det egentlig er innlysende men at det ikke er så lett å dokumentere? Lettere å trenere.....

Link to post
Share on other sites

Når tunnelen er bygget gir den avkastning til evig tid ved kortere, sikrere og raskere seiling.

Men Fiskeriministeren har slått fast at norske kapteiner ikke vil kunne treffe hullet!

 

Operabygget gir til gjenggjeld utgifter til evig tid til fordel for "fiffen" i Oslo. Og det er ok, dersom

de hadde latt den brukt varmluften gå ut i rister på gateplan slik at bostedløse hadde et sted å ligge i frostnettene.

Men det ville jo være et fælt syn som "fiffen" må spares for.

Link to post
Share on other sites

Du får det til å høres ut som at det er selvsagt at denne tunnellen er samfunnsøkonomisk lønnsom. Den vil ha driftsutgifter som alle andre byggverk, sikkerhetssystemer som koster penger osv. Det som kanskje er mest interessant er at vi faktisk må prioritere her i Norge også. Hvordan er det med taueberedskap, oljevernberedskap, redningsskøyter? Hvordan står det til med samferdselsinfrastruktur? Selvfølgelig er det ønskelig med tunnell for de som ferdes rundt stadt. For andre er det viktigere å rassikre den eneste veien de har.

Link to post
Share on other sites

jeg er vestlending , men bor og jobber for tiden i Oslo .

 

Nå må alle vestlendinger og nordlendinger snart våkne opp

og forstå at det er noe som heter: KOST - NYTTE.

 

ref f.eks Stadt tunnell for båt eller ny T-forbindelse

Haugesund/Karmøy til Bokn, hvis eneste nytte er at karmøybuen spare 15min,

når de skal på Ikea i Stavanger 1-gang i året.

 

I Oslo står all trafikk f.eks på E18 stille omtrent døgnet rundt,

med de kostands konsekvenser dette medfører .

 

Det å bo på ei øy på vestlandet med ferger, blir ren luksus i

forhold til å stå parkert på E18 hver dag.

 

nemlig !!!!!!!!!!!!!!!

Link to post
Share on other sites

Her er visst mange som har meninger om tunnel, og noen påberoper seg masse fartstid/erfaring. Hvis dere hadde så mye fartstid så er det rart at ingen av dere refererer til den Norske Los og hva som står der angående Stadthavet.

Og så er her noen østlendinger som tenker på pengebruken. La med si det sånn: I 2008 var verdiskapningen i Møre&Romsdal på 112.000 kr. pr. inbygger. Verdiskapningen i Oslo samme år var på 12.000 kr. Personlig vil jeg gi Østlandet til svenskene, for oss vestlendinger er østlandet en klamp rundt foten som hindrer vekst og utvikling. Det eneste det kan østafor er å spy ut papir og restriksjoner.

Link to post
Share on other sites

Mens møringene bannende og svertende setter sjøbein i vind og vær mens de pumper opp oljen sin (den er vel deres, siden røra stikker opp av sjøen der), sitter vi østlendingene tilbakelent og nyter sola mens vi klipper håret på hverandre...

 

Helt grei arbeidsfordeling for min del... :cool:

 

Uten møringene stopper Norge, og vi er dere evig takknemlig. Vennlig hilsen trygdemisbrukerne på Østlandet (altså samtlige av oss).... :wink:

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Går det som spådommene sier om finanskrisen kan vi pakke inn snippeska og begynne å dyrke poteter på hver en bidige jordlapp. Og da har vi ikke så mye bruk for tunnelen. 125000 industriarbeidere (hvor er nå disse da) står i fare for å ta porten fatt. Og resten av oss får ikke råd til å kjøpe saks slik at vi kan klippe hverandre. Kammen kan vi bare glemme :lol:

 

Forøvrig JA til tunnelen, men den må jo finansieres på et vis og Jensemann er for feig i denne sammenhengen til å innrømme at de gir f.... bare de får stemmekveget til å flyte i sin retning.

 

Og som nevnt tidligere til det kjedelige er tunnelen planlagt å fortsatt ligge i Sogn og Fjordane. Ble det slutt med geografiundervisningen da dere fikk vann under kjølen :saint:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...