Jump to content

Stad Skipstunnel


Bern

Recommended Posts

Frøken Fryd, i morgen, den 8. okt kommer det kongelige norske statsbudsjet...

 

Men enten har de rødgrønne klart å holde dette unna lekkasjer, ellers så er det ikke noe å lekke, for det blir ikke penger til det.

 

Dog, det er snart valg, og om det begynner å sprenges i berget ved Selje innen neste høst, så tror jeg Jens er sikret maaange stemmer og han trenger ikke bruke en krone av valgkampkassen her i distriktet.

 

Men la oss alle be....

Link to post
Share on other sites

Er det noen grunn til å vente?

 

Den eneste grunnen til å vente, heter Arbeiderpartiet. Deres skepsis bunner i at de tror båtene får problemer med å treffe åpningen (uttalelsen kommer trolig fra en i AP-partiet som aldri har sett en båt). Både Høyre og FRP går inn for tunell, så hvis tilstrekkelig mange stemmer på dem 9. september neste år, blir Stad-tunellen realisert.

Link to post
Share on other sites

Den eneste grunnen til å vente, heter Arbeiderpartiet. Deres skepsis bunner i at de tror båtene får problemer med å treffe åpningen (uttalelsen kommer trolig fra en i AP-partiet som aldri har sett en båt). Både Høyre og FRP går inn for tunell, så hvis tilstrekkelig mange stemmer på dem 9. september neste år, blir Stad-tunellen realisert.

 

Seriøst??? Jeg lurer på hvor du har det i fra, det hadde vært morsom og samtidig meget irriterende lesning. :lol:

 

Og vedrørende et kommende regimeskifte, så tror jeg det er så mye penger å hente at simpelthen den nye blå regjeringen ikke klarer å la være å sette i gang med arbeidet.

 

Å ligge værfast å vente på bedre vær koster fiskerinæringen 30 til 40 mill årlig. Hurtigruten og annen nasjonal turisttrafikk er også økonomisk sterkt skadelidene. Jeg tror sittende regjering vegrer seg for kostnadene ved å realisere denne 150 år gamle tanken om en skipstunell forbi landets mest værharde farvann. .

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Share on other sites

det hadde vært morsom og samtidig meget irriterende lesning. :lol:

 

 

.

Post #130 i denne tråden

 

Det er noe av det dummeste jeg har lest! :lol: Dette er jo å fornærme en hel yrkesgruppe! :thumbsdown: Skipsførerne langs norskekysten har tidvise større utfordringer enn å treffe en 25 meter bred tunellåpning røft vær. Det som sjokkerer mest, er at det er fiskeriministeren som har kommet med dette. Fiskerinæringa taper flere titalls milioner pr år pga at det blir mange værfaste døgn i påvente av tryggere vær, og det gjør de fordi at noen på land vet bedre enn erfarne sjøfolk.

 

Ikke for å snakke politikk, ( for det skal man ikke ) men, jeg tror de eneste som ikke kaller dette en bevist trenering er fiskeriministerens egne partifeller. Vi får bare håpe ikke flere sjøfolk mister livet på denne strekningen mens det som har blitt utredet siden 1990 tallet blir utredet påny.

 

Dette er ikke politisk ytring by the way. Det kunne like gjerne vært blå trenering som rødgrønn trenering. ( hvilket betviles på det sterkeste. hehehe) :saint:

Redigert av Lovart låring (see edit history)

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Share on other sites

Seriøst??? Jeg lurer på hvor du har det i fra, det hadde vært morsom og samtidig meget irriterende lesning. :lol:

 

Flere på forumet har vist til kilden: Selveste fiskeriministeren! Det er ikke til å tro at Stoltenberg utnevner slike middelmådigheter. Uttalelsen kommer etter at det er gjennomført 17 større utredninger om saken. Hva venter vi på? Hva er kost / nytte-verdien i forhold til operaen i Bjørvika? Få ut anbudsdokumentene og kom i gang med sprengningen jo før jo heller! Jeg formoder BP stiller med fet konvoi på åpningsdagen ..

Link to post
Share on other sites

Fiskeriministeren er faktisk en av få rødgrønne som i det hele tatt har hatt lønnet jobb i privat sektor. Hun er faktisk muligens den eneste? Jeg kan også bekrefte at hun har både sett og ført båter tidligere, både gjennom hennes arbeid i familieeid oppdrettsnæring samt gjennom hennes styreverv ved Fosen ASA.

 

Synd at hun ikke klarer å komme på bedre unnskyldninger for at pengene vil gjøre mere nytte for seg (dvs kjøpe bedre jobber til avtroppende ministere) i utlandet, dog.

 

:lol:

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Få ut anbudsdokumentene og kom i gang med sprengningen jo før jo heller! Jeg formoder BP stiller med fet konvoi på åpningsdagen ..

 

Selvsagt må vi ha BP konvoi!! :sailing: :sailing: :sailing:

 

Tror jaggu jeg får stålsette meg for en langtur om dette ble en realitet. hehehe...

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Share on other sites

Jeg bor bare ett par mil fra den eventuelle åpningen, så skulle lett vært med på konvoi!

 

Gikk rundt stadt 27. Sept. Og det er langt rundt, skulle gjerne hatt tunnellen da!

Var til måløy for å hente båt. 6,5 time hjem. Storparten av tiden brukte vi rundt Stadt. Hadde nok gått sørover oftere, om det ikke var for værforholdene uttafor.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

De klarer nå å fjerne eksos fra biltunneller på en mil så de klarer sikkert det her også hvis det er behov for det.

Jeg tviler på at hurtigruten og andre klarer å seile gjennom der uten fartstriper langs skutesiden.

 

Er det noen som har beregnet tidevannstrømmene en slik tunnel vil få?

Link to post
Share on other sites

Har selv vært om stadlandet mange ganger og hele greia er oppskrytt. Det er liten tvil om at en tunnel vil øke komforten til fritidsbåter, og at småbåttrafikken vil øke, men det er ett svært kort havstrekk det er snakk om. Som fint kan seiles ved normalt vær. Å bruke slike summer på en tunnel er bortkastet. Men den kan bygges om man vil. Alt kan bygges om man vil. Nevner Panamakanalen. Suezkanalen. Som begge har forandret skipsfarten. Men i disse tilfellene er det snakk om å forbinde verdensdeler og ikke èn nautisk mil. Man skulle heller ha brukt relative små summer på å bygge "vente-brygger" fra Bud og sør om stadlandet, istedenfor å kaste penger ut av vinduet på å bygge en gigantisk tunnel

 

 

bilde

Redigert av remiremi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det vil være svært vanskelig å få en så stor lastebåt igjennom for egen maskin som det vises i reklame video.

 

Alle som har kjørt større båter i kanaler vet at en må være på vakt for å ikke komme for nær kanten av kanalen. Gjør en det så vil båten suges mot kanten. Gi på mer motorkraft for å rette opp båten i en slik situasjon øker problemet.

 

Fenomenet kalles "bank effekt" og er et velkjent problem. Unngås ved å holde god klaring til kanten, eller å kjøre med sakte fart.

 

Løsningen for denne "kanalen" kan være å bruke elektriske trekkvogner på hver side som trekker båtene igjennom.

 

Regner med at planleggerene har sjekket med båtførere og hydrodynamikere før de starter på jobben....

 

SailorBoy

Link to post
Share on other sites

[...]Regner med at planleggerene har sjekket med båtførere og hydrodynamikere før de starter på jobben....

Og jeg regner med at planleggerene viselig unngår alle fordyrende og kompliserende faktorer inntil bygging er vedtatt og penger bevilget. Så om det vil være mulig å få hurtigrutene gjennom uten bulker og merker, om fjell og løsmasser egner seg for tunellbygging eller om byggingen vil bli mye dyrere enn forespeilet holdes det nok kjeft om lengst mulig.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...