Jump to content

Yanmar 6LP / 6LPA – Effektøkning av mekanisk dieselmotor – Eksostemperaturmonitorering


dieselfan

Recommended Posts

arnearmoa skrev 1 minutt siden:

Husk hvis du bestiller deg f.eks. K-type temperatursensor, at riktig kabel kreves når du må forlenge

Takk !, tror heller ikke en kan korte de inn? Ser at noen leverer 3.5m, skal sjekke om det er langt nok.

Ser ut som de fleste er basert TC type "K" av de som oppgir. 

Link to post
Share on other sites

Målte forøvrig «dybden» på porten der EGT sensor skal sitte i går. 
Skrur man ut blindpluggen er det 76,3mm tilgjenglig målt fra flush på flensen. Dvs. Maks lengde på sensor er ca 76mm målt fra innsiden av skruehodet. (Altså inklusiv gjengepartier) 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Jeg målte utvendig bredde på flensen og plasserte tuppen midt i. Sikkert litt slingringsmonn.  Selve proben kan plasseres fritt i BSPP fittingen jeg linket til lenger oppe. Den blir klemt fast når man strammer låsemutteren. Jeg hadde ikke mye erfaring med kompresjonsfitting og tubing og tenkte proben kunne være tynnvegget. Men fikk med en mal som kunne holdes mellom mutterne for å få riktig avstand når det er stramt nok.

Tror det var uvanlig luksus. Sikkert mye slingringsmonn her også.

 

 

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev for 20 timer siden:

Er mitt inntrykk at dette er undervurdert av mange.. 

 

Har du kommet over ladetrykkurver for 6LP eller Dmax? 

Ja, det er nok det dessverre. 

 

Nei, kan ikke huske å ha sett slike kurver. Men skal selvsagt si i fra fra hvis jeg gjør det..

Link to post
Share on other sites

Jag monterade eksosttempmätare på min 6LPA-STP2(315hk) när jag bytte motorn i min NB870, just eftersom jag hört att den kan bli farligt varm om man kör den väldigt hårt:

bild.png.7477f39fe5947f8f5111066dacb8527d.png

Men inte ens vid hård körning efter lång tid på maxvarv kom jag över 500°C ("farlig" temperatur är väl över 650°C).

 

Köpte en mätare och givare från Aliexpress för ett par hundra kronor med mätområde 200-1200°C. Kabeln förlängdes ända fram till instrumentbrädan.

EP-DGT8110BK 1 -

Köpte även en extra givare (om den medföljande skulle gå sönder någon gång), som jag dock aldrig behövde använda. Tror gängan var 1/8 NPT:

TKK-CGQ02 -

Redigert av Ingper (see edit history)

Ingemar E.

NB Forum

Link to post
Share on other sites

Ladetrykk og Eksostemperatur

 

Har forsøkt å sette meg inn i hva som er riktige verdier for 6LP(A) motorer og hva som er maksverdier satt av Yanmar.

Ladetrykk kurver ser ut til å være Yanmars best bevarte hemmelighet. Finner to kilder på nett som virker troverdige, den ene fra 1998 og den andre fra 2002/2004.

Begge kildene sier at 2.2bar / 32psi er maks verdi for både 12 ventiler og 24V motorer.

Når det gjelder eksostemperatur så er det forskjell på de to kildene. Begge kildene oppgir 30 C lavere maks eksostemperatur for 12 ventiler motoren. Marine Yanmar Quick Reference Guide oppgir maks eksostemperatur til 680 C og Marx Technology 650 C for 24 ventileren...

 

Kan Yanmar ha endret sin spec på de 4-6 årene som det er mellom de to utgivelsene??

 

Kan Yanmar ha byttet dyser eller satt opp trykket og oppnådd bedre forstøvning og dermed lavere eksostemperatur ?

 

Om noen flere har egne data eller alternative kilder så hadde det vært supert.

 

  Yanmar Q R-98 Yanmar Q R-98 Marx Tech Marx Tech
  Ladetrykk Eksostemp Ladetrykk Eksostemp
6LPA-STE 24V 32psi / 2.2bar 680 C 2.2bar / 32psi 650 C
6LPA-DTE 12V 32psi / 2.2bar 650 C 2.2bar / 32psi 620 C
Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev for 15 timer siden:

Om noen flere har egne data eller alternative kilder så hadde det vært supert


I dokumentarkivet under 6LP, så ligger i første posten installasjonsmanualen til 6LPA-STP2 (fra 2007). I denne er det noen flere data enn i de andre manualene. Så last den ned og ta en kikk.

 

Her blir bla. Maks ladetrykk oppgitt til 25psi. Eksostemp maks. 670 C

20 kubikk luft/min ventilasjonsbehov.

 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Supert:thumbsup:  Jeg skal gå igjennom den 2007 versjonen en gang til, jeg har den men maks ladetrykk på 25psi / 1.72bar har jeg misset. Det kan også forklare at @arnearmoa ikke makser sitt 2bar "range" manometer med sin 6LPA.

 

Ventilasjonsbehovet - ser at der Yanmar har oppgitt det metrisk er det konskvent brukt 20m3/min mens der det oppgis i imperial så er det forskjellig verdi for 12 og 24 ventiler motorene... 

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev for 2 timer siden:

Ventilasjonsbehovet - ser at der Yanmar har oppgitt det metrisk er det konskvent brukt 20m3/min mens der det oppgis i imperial så er det forskjellig verdi for 12 og 24 ventiler motorene... 

 

Nå er ikke jeg noen ingeniør, men jeg tenker slik:

Motor er på 4164ccm. 4,164 liter.

4 takt så «bruker» 2,082 liter luft pr omdreining.

Er den uten turbo eller kompressor, så er det ikke 100% volumeffektivitet ved innsug, et lett vakuum i sylinder, men man regner kanskje 0,9 effekt på en god motor (her kommer vel 12 eller 24 ventiler inn i bildet)
Det skulle tilsvare luftforbruk ved 3800o/min på:

2.082 * 0,9 * 3800 = 7120 liter/min 

 

Er det turbotrykk på 25 psi / 1,72 bar skulle det medføre et luftforbruk på

2.082 * 2,72 * 3800 = 21519 liter/min.


Eller kan man ikke regne det slik ???

 

edit: klar over at det er en forenklet regnemåte og at den ikke tar hensyn til en hel rekke faktorer som økt trykk som følge av tempratur osv..

 

 

Redigert av VegJoh (see edit history)

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Her er forøvrig et dokument fra Caterpillar som beskriver motorromsventilasjon. På de siste sidene er det anbefalinger for båt.

 

Ser også at i denne så beregner de luftforbruk til forbrenning etter «rule of thumb» med 0,1 m3 luft/min pr kw. Det skulle tilsvare på en 315hk 6LP: 232kw * 0.1 = 23200 liter luft/min. 
 

Men det jeg stusset på er hvis motoren bruker 20m3 luft til forbrenning, så blir det lite luft igjen til kjøling når anbefaling fra Yanmar er >20m3. 
I den tabellen jeg linket til tidligere i denne tråden så var anbefalt ventilasjon for 6LPA-STE på 1588,95 ft3 som skulle tilsvare noe sånn som 45m3 luft. 
 

CM20160713-53120-44971

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Nå kan det virke som jeg har fått litt heng på motorromsventilasjon her… og vil nødig forurense tråden med skrotinformasjon, men siden det å holde motorromstemperaturen lav og å ha nok luft til forbrenningen er en vesentlig faktor for god effekt fra motor så får dere bære over med meg.

Videre så kaster jeg ut det her, og så får «de voksne» korrigere ved behov. Poengen skal vel være at man skal lære litt underveis også. 
 

Så tilbake til poenget. 
I dokumentet fra Cat som jeg postet i forrige innlegg så nevner de åpningene på luftslusene inn i motorrommet og gir en anbefaling om at luftstrømmen/air velocity gjennom luftekanalene ikke bør overstige 610m/min altså ca 10m/s.

 

Så tar man utgangspunkt i at ventilasjonen skal være som den ene anbefalingen 45m3/min og setter luftstrøm til 8m/s for å ligge noe under anbefalingen så skal det i følge denne kalkulatoren. 
https://www.cuidevices.com/product/resource/calculators/airflow-conversion


bli slik at luftslusen må ha et areal på ca 900cm2 typ 30x30cm ?

 

 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

VegJoh skrev 5 minutter siden:

vil nødig forurense tråden med skrotinformasjon, men siden det å holde motorromstemperaturen lav og å ha nok luft til forbrenningen er en vesentlig faktor for god effekt fra motor så får dere bære over med meg.

Kan ikke svare for "alle" andre. men for egen del opplever jeg det som meget relevant, nyttig og lærerikt.:thumbsup:

 

Mitt ønske var at tråden skulle handle om hvordan en best mulig kan optimalisere en standard 6LP og hvordan en med enkle midler kan øke effekten moderat og hva en bør monitorere for å holde motoren i sunn drift. 

Alt du og de andre har kommet med til nå har vært topp info slik jeg ser det :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Spennende tråd, uten at eg har innenbordsmotor selv. 
Men har jobbet ein del med dieselmotorer (traktor).

 

Nå kjenner ikke eg Yanmar, men ang ladetrykk og optimalisering så ville eg begynt med å sjekke hvor senseslangen til Wastegate tar ut turbotrykk. (Bildet eg fant på nettet vedlagt, viser at den henter det trykket like ved utløpet fra turboen)

Det er ikke optimalt og den burde vert tatt ut fra innsugsmanifolden etter intercooler osv.

Då får du mer korrekt turbotrykk inn i motoren og ein bedre måte å få jevnere turbotrykk på en å justere på selve wastegaten.

 

Har gjort dette på fleire dieselmotorer og det har god effekt.7FB079F9-9D7A-425C-9550-A1CCD81C9A66.jpeg.a59375b62ef2f7f25cc12bb3fe66d6ba.jpeg

Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…)

Nå:  92- Nor-Dan 6100  Mercury Verado 200 (2016-...)

Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90         (2008-2016)

Før: 80- GH10               Evinrude 8             (Midt på 90-tallet)

Link to post
Share on other sites

Om en gjør en fri oversettelse av det CAT anbefaler så skal en etterstrebe å designe et motorrom for en dieselmotor slik at motorromstemperaturen ikke er mer enn 8-12 grader høyere enn utetempereturen...

 

Jeg mener at det er generell diesel teori om at det spiller mindre rolle om det er stasjonærmotor i en container eller om det er en 6LP i et motorrom i en båt...

 

Er veldig interessant at en motorprodusent sier noe om dette. 

Blir frustrert og provosert over hvor mange som er villige til å kjøpe en "fjotte-boks" til 8000kr som gir 30hk mer sammenliknet med hvor mange som er villige til og sørge for at motorrommet får nok luft, slik at en ikke mister 30hk pga for varm luft i motorrommet...

Å putte et termometer i motorrommet som en begynnelse, er ingen stor jobb, å lese av noen ganger og flytte termometeret og lese av igjen burde være innafor..

 

Link to post
Share on other sites

Bergsholmen skrev for 2 timer siden:

ang ladetrykk og optimalisering så ville eg begynt med å sjekke hvor senseslangen til Wastegate tar ut turbotrykk. (Bildet eg fant på nettet vedlagt, viser at den henter det trykket like ved utløpet fra turboen)

Det er ikke optimalt og den burde vert tatt ut fra innsugsmanifolden etter intercooler osv.

Då får du mer korrekt turbotrykk inn i motoren og ein bedre måte å få jevnere turbotrykk på en å justere på selve wastegaten.

:wink:  du trenger ikke ha Yanmar for å være dyktig på dieselmotorer og for å kunne bidra i en Yanmar tråd. Likte rådet ditt og skal prøve det ut :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev 49 minutter siden:

:wink:  du trenger ikke ha Yanmar for å være dyktig på dieselmotorer og for å kunne bidra i en Yanmar tråd. Likte rådet ditt og skal prøve det ut :thumbsup:

Det er sant😉

Vis eg husker riktig tilbake til dei motorene vi flytta ‘sensslangen’ på. Så økte faktisk ladetrykket med 0,2-0,3 bar i innsugsmanifolden.

Det sammen med kald innsugsluft er der jo ein del å hente på.


Mener at innsugsluften er viktig å holde tempen nede på.

Sjå eksempelvis på bil som henter innsugsluft så langt vekke fra motoren som mulig.

Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…)

Nå:  92- Nor-Dan 6100  Mercury Verado 200 (2016-...)

Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90         (2008-2016)

Før: 80- GH10               Evinrude 8             (Midt på 90-tallet)

Link to post
Share on other sites

Tok opp båten i går. Men gjorde et liten sjekk på,hva boost indikatoren viste av turbotrykk før jeg heiste den på land. 
Det ser ut til at turbo får trykk og «hvining» starter et sted mellom 2000-2200o/min.

På 3000 o/min har jeg ca 1 * 10-1 mPa = 14.5 Psi = 1 bar

På 3500 o/min har jeg ca 1,5 * 10-1 mPa = 21,7 psi = 1,5 bar

På 3750 o/min har jeg ca 1,8 * 10-1 mPa = 26,1 psi = 2,6 bar

 

Båten har ligget i ro i båsen siden slitten av august, så det var litt groe både under, på flaps og på propell samt propell aksling, så det påvirket nok toppturtallet.

 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

VegJoh skrev for 2 timer siden:

På 3750 o/min har jeg ca 1,8 * 10-1 mPa = 26,1 psi = 2,6 bar


Ble gjort oppmerksom på at det ble en liten skrivefeil her. Den følger også her selvfølgelig samme standard som de lavere turtallene. 1,8 bar skal det være og ikke 2,6. 

 

Rakk ikke å rette det opp før redigeringsfristen utløp :wflag:

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Hehe. Jeg rakk ikke å kommentere den feilen.  Skvatt litt før jeg skjønte det.  Jeg kom nok aldri over 1,9, men jeg fant et notat om at jeg har vært oppi det på maks, men da viste min turteller 3950rpm, på 2002-mod. 6LP-STE'en som jeg hadde.  By the way, disse turtellerne er kjent for å vise litt mye på noen, noe som kan bety at du har for tung propell uten å vite det.  Dvs. motoren klarer ikke det turtallet du tror den klarer, noe som normalt betyr høyere forbrenningstemperatur.  Jeg kjøpte meg en billig optisk turteller fra Asia og festet medfølgende reflekstape på reimhjulet fra veivakselen.  Husker ikke helt hva jeg kom fram til, men den viste iallfall litt mindre enn den på dashbordet.

 

I Baltic'en jeg hadde etterpå sto det en D6-310.  Der fikk jeg  1,5 bar allerede ved marsj på 3100-3200 rpm. Nå har jeg Seaco 1030 med D6-370 med drev, og der får jeg rundt 1,4 bar ved marsj på 2800-2900 rpm.  Tror jeg hadde bare 0,8-ish på den første Baltic'en med Yanmar ved ca.3300 rpm eller no...  Husker ikke helt, og rekker ikke lete etter notater nå.

 

Mangler EGT på den jeg har og Baltic'en med D6, men Seaco'en mangler også alarm for manglende sjøvann i miksebend. Det var originalmontert i siste Baltic.  Det skal jeg montere i Seaco'en også.  Hvis det slutter å komme sjøvann der, vil jeg stoppe motoren så fort som mulig, før kjølevæsken piper og koker... og før eksosslangen blir svidd.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...