Jump to content

Yanmar 6LP / 6LPA – Effektøkning av mekanisk dieselmotor – Eksostemperaturmonitorering


dieselfan

Recommended Posts

VegJoh skrev for 6 timer siden:

Var en tur i båten nå og sjekket og skrudde ut blindpluggen. 
den var mindre enn jeg trodde. Hadde et litt dårlig skyvelær tilgjengelig, men diameter er ca 9,6mm. Med gjengelær målte jeg 28 gj.pr.tomme (withworth gjengelær) . Vanskelig også å se om det er 55˚ gjenger eller 60˚. Den så ikke ut til å være konisk. Så da er det ut fra de gjengetabellene jeg har tilgjengelig her to alternativer. 

BSPP G 1/8’’ 

 

eller

 

UNR 3/8’’ - 28

Dette er nok 1/8" BSP. Flankevinkelen er55°, men det betyr lite. Stigningen er viktigere.

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev 39 minutter siden:

Denne siden påstår at det er 1/8 NPT og det er godt nytt for meg..

Godt mulig at det er NPT og ikke BSP som jeg gjettet. Det viktigste er ikke om den er litt konisk, men at man har kontroll på at stigningen er riktig. Men så lenge man skrur ut en blindplugg er jo det problemet løst, da er det jo bare å måle stigningen på den. 

 

Edit: Kom på at @VegJoh har målt stigningen til 28 gj/". Fritt etter husken er det da BSP, ikke NPT. 

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Porten er 1/8 BSPP (PF 1/8 eller no sånt på japansk, dvs. JIS, kopi av BSPP)

 

Jeg kjøpte følgende for 12 år siden fra http://www.thesensorconnection.com, som passet rett inn og funket fjell:

 

1 pc. EGT-DP-072-S411-SS-N  Diesel Exhaust Probe, Straight  @ $51.75

 

1 pc. PMD-RD-000-0000-PH-0  "SuperLite" Mini Meter Amplifier with Peak Hold @ $74.00

 

1 pc. PMD-EB-000-0000-00-B  Protective Box Enclosure for "SuperLite" Meter @ $21.50

 

1 pc. Extension Cable Assembly with Connectors, 4 meters @ $17.75

 

1 pc. SS-300-1-2RSBT, compression fitting, straight BSP thread, plus a copper gasket @ $21.50

 

1 pc. Swagelok gap inspection gauge for the above fitting @ $11.85

Link to post
Share on other sites

En ting til. Dieselkjøleren står i retur til tanken. Tror det er det normale, har det samme i Volvo Penta D6-370 nå.

 

Ut fra husken fikk jeg rundt 550-590 grader avhengig av hvor tungt båten var lastet. Typisk 640-650 grader ved full spiker. Mener du ikke bør over 670-680 eller hva det var.

 

Jeg sørget for å plassere tuppen av temperatursensoren midt i strømningen.

 

Turbotrykket burde også instrumenteres, og tallene man får på begge instrumentene burde helst logges i ny og ne, sammen med RPM, knop og evt. info om situasjon (bagasje, groing, før/etter propellbytte, start/slutt av sesong e.l.).  Kan fort være viktigere å følge med på utvikling over år og eventuelle unormale endringer enn på selve absoluttverdien.

Link to post
Share on other sites

arnearmoa skrev for 2 timer siden:

Turbotrykket burde også instrumenteres,

Det står jo ladetrykkmåler på instrumentpanelet til Yanmar, men som jeg har etterspurt 20 ganger i Yanmartråden så står det panel avbildet i Yanmar rep håndbok av instrument med 3 bar skala, noe jeg mener er veldig fornuftig, men motoren jeg trolig kjøper har 0-5 bar skala, noe jeg ikke liker, fordi en på lavere turtall har vrient for å avlese eksakt verdi, og da er mye av vitsen borte.

 

Kan dere som har motorer være så greie å hjelpe med å dele hvilken "range" dere har?

Link to post
Share on other sites

arnearmoa skrev for 3 timer siden:

Dieselkjøleren står i retur til tanken. Tror det er det normale, har det samme i Volvo Penta D6-370 nå.

Det er nok gjort slik som et HMS tiltak.

Det er ikke den beste løsningen om en er opptatt av effekt.

Ref det Yanmar selv sier om at det er 9hk forskjell på 25 og 40 graderC, inn på dieselpumpa...

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev 51 minutter siden:

Kan dere som har motorer være så greie å hjelpe med å dele hvilken "range" dere har?

 

image.png.702d2dd91c5a61c08f637d0a85a2e813.png

 

Her er min.   0-3 x 10 Mpa.

 

Her går jeg på 2750 o/min. (14,5kn SOG) 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev for 10 timer siden:

Denne siden påstår at det er 1/8 NPT og det er godt nytt for meg..

 

Siden sier vel at man kan bore opp og tappe opp et hull til 1/8" NPT og ikke at det er et slikt originalt ?  

Jeg er ganske trygg på, spesielt etter at @arnearmoa også har kommentert, at det er 1/8" BSPP (Det står PF1/8 i manualen, og det er som nevnt her en japansk standard som samsvarer med BSP)

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Er mange som spør om det samme på Yanmar-gruppa på Face.. De fleste nevner Goldfish og henviser den veien. De har visst nå gått fra 6LP til 8LV. 

 

Men som du nevner så er luft det første å ta tak i. Jeg er av den oppfatning av at mer luftgjennomstrømning i motorrommet, enn det motoren selv konsumerer er bra. Da blir man kvitt både varme og gasser og tilfører motoren frisk luft.

 

Har opplevd forskjellen godt på en gammel Windy 22 DC, med en like gammel firesylindret Penta 145A bensin. Går som en dass på dagtid og sol. Kjører vi på med motorroms-vifta så går den litt renere. Sent på kvelden etter at solen har gått ned, og med ei tomflaske som holder motorrommet på gløtt, jo da fikk vi plutselig 28 knop, nesten 29 knop, samt at motoren gikk mye penere. På dagtid klarte vi knapt 25 knop. Båt og motor fra 1976. 

 

Jeg tenker at båtkonstruksjonen blir helt feil når altfor varm luft slår mot deg når et motorrom åpnes. 

Link to post
Share on other sites

VegJoh skrev for 1 time siden:

 

Siden sier vel at man kan bore opp og tappe opp et hull til 1/8" NPT og ikke at det er et slikt originalt ?  

Jeg er ganske trygg på, spesielt etter at @arnearmoa også har kommentert, at det er 1/8" BSPP (Det står PF1/8 i manualen, og det er som nevnt her en japansk standard som samsvarer med BSP)

BSPP og BSPT er veldig uvanlig «over there», og ofte vanskelig å få tak i der. Jeg er nok grunnen til at The Sensor Connection har den jeg linket til i systemet sitt. De måtte gå til Swagelok og få hjelp når jeg trengte. Sto ikke i katalogen til Swagelok heller, og de måtte bestille inn et visst antall for at Swagelok skulle ta imot bestillingen. De bestilte en bunke siden de visste at den motoren er solgt en del borti der. Tipper de har funnet en annen produsent etterpå.

Link to post
Share on other sites

Torsen67 skrev 1 time siden:

Jeg er av den oppfatning av at mer luftgjennomstrømning i motorrommet, enn det motoren selv konsumerer er bra. Da blir man kvitt både varme og gasser og tilfører motoren frisk luft.

Er mitt inntrykk at dette er undervurdert av mange.. 

 

Har du kommet over ladetrykkurver for 6LP eller Dmax? 

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev 12 minutter siden:

ladetrykkurver for 6LP


Har også vært på jakt etter dette. Det eneste jeg har funnet er denne plansjen. Den sier forøvrig noe om maks ladetrykk (32PSI), som skulle bli noe slikt som 0,22 Mpa. (Så på min klokke 2,2 x 10-1)

Tabellen sier også noe om maks eksostempratur og ventilasjonsbehov.

E5C362D3-ADD7-4B8E-9AE7-C72D2673DC7A.jpeg.3a3d61aaf781cf8dd5123a0414af8c86.jpeg

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte Wema 0-2 bar. Gikk aldri helt i taket på den, men  nærmet seg litt på full pupp (glemte ofte å sjekke pga. fokus på EGT). Normalt 0,8-1,0 bar i marsj på en gammel Baltic. Klarte typisk 4000 rpm. Det sies at det er viktig å ha lett nok propell til å klare ca. det, men jeg mener det begrenser maks. effektuttak, for da har dieselpumpa begynt å strupe… Jeg tror uansett det kan være risky med lavere maksturtall. Fort gjort å havne litt over komfortsonen for motoren. Men med kjølig motorrom, god lufttilgang og lite motstand i eksosutløp, skinnende ren sjøvannskrets osv. osv. pluss måling på eksostemperatur, kan man jo bare følge med og dempe seg når det ikke ser pent ut.  Risikoen øker gjerne mot slutten av sesongen.

Link to post
Share on other sites

@arnearmoa veldig takknemlig for super deling hele veien og for tålmodig opplæring av meg på 6LP 👍 i andre tråder, særlig med tanke på at du har blitt D6er.. :giggle: flott for oss at du fortsatt har hjerterom for 6LP👍

 

Er det noen som har lagt merke til om det er noen vesentlig forskjell i ladetrykk eller eksostemperatur på halvplanere VS planene skrog? 

Link to post
Share on other sites

Boost-curve for båten til brukeren "Rws" i Yanmar 6LP-forumet på www.boatdiesel.com, trolig et innlegg i februar/mars 2010.  Mener det var en typisk amerikansk helplanende 2-motors båt (mer til fisking enn norsk campingcruiserferie) med propeller på aksling.  Hvis du vil lese om motoren i månedsvis, kan dette forumet anbefales...

image.png.2d61b8bfaecf5463a65c8d127167e13c.png

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...