VegJoh Posted June 29 Share Posted June 29 arnearmoa skrev 34 minutter siden: Tipper 1/4" er mer vanlig, Ja det mitt inntrykk. 1/4’’ eller 6mm er svært vanlig. Jeg hadde 6mm probe, men den lot seg alikevel lett feste godt i en fitting tilpasset 1/4’’ probe (6mm vs 6,35mm). Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Posted June 30 Author Share Posted June 30 @arnearmoa beklager at jeg forledet deg, men sitater på andre forum tyder på at han er oppfattet slik der også. @VegJoh den boksen løser jo en stor og omfattende kalibreringsjobb på ett blunk. Du er jommen litt av en mann å ha på laget Koniske gjenger - gjenging med tapp av koniske gjenger er egentlig ikke å anbefale om det er vesentlig trykk eller giftige medier. Til vårt bruk vil det trolig gå ok, men generelt vær klar over at der gjengetappen avslutter sitt kutt legger den igjen en "brøytekant" av materiale som gjør at en med fordel bør bruke et flytende tettemiddel i forbindelsen. Frest i en CNC maskin vil gjengen bli tilnærmet perfekt. Link to post Share on other sites More sharing options...
VegJoh Posted July 11 Share Posted July 11 dieselfan skrev On 30.6.2023 at 10.08: @VegJoh den boksen løser jo en stor og omfattende kalibreringsjobb på ett blunk. Da er boksen «i hus», og her kommer en liten rapport om dens prestasjoner. Testet den først mot et multimeter. Verdiene er nøyaktige og «dead steady». Her er to eksempler på 9mV og 24,6mV (24,6mv tilsvarer 600grader C) For å sjekke om mV signalet ut fra boksen var «rent» fikk det seg også en tur i oscilloskopet: Noen små signalforstyrelser, så tok da en K-type thermoprobe lik den jeg har i båten og sjekket den i oscilloskopet: Betydelig høyere «peaks» fra denne og mer støy, så da betrakter jeg signalet fra boksen som bedre og mer enn godt nok til å kalibrere instrumenter med. Så tok jeg de to instrumentene som fulgte med probene jeg kjøpte og testet disse. De viste seg å følge hverandre helt likt i registeret. Det jeg imidlertid oppdaget etter litt testing med forskjellige temperatur rundt instrumentet er at disse ikke kompenserer for omliggende temperatur (se tidligere postede innlegg om «cold junction»), men istedet har lagt til en fast korrigering på +20 grader. Det er jo forsåvidt greit i F.eks en kupe i en bil der temperaturen stort sett med klimaanlegg er +-20 grader, men F.eks i et kaldt styrhus i en båt på vinterstid kan man for få intill 30 graders feilvisning på et slikt instrument Her har jeg matet instrumentet med 24,6mV (med K-type som gir 0,041mV pr. grad tilsvarer det 600g C - 24,6/0,041=600) Da viser instrumentene 620 g C Instrumentene hadde også en varselsdiode. Den utløste når instrumentene viste 900 grader (dvs 876 grader input fra boksen, 35,9mV/0,041 = 876) Link to post Share on other sites More sharing options...
arnearmoa Posted July 11 Share Posted July 11 Sikkert verdensrekord i grundighet Keep up the good work Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Posted July 13 Author Share Posted July 13 Takk for nok et meget verdifullt og oppklarende bidrag @VegJoh 👍🥇 Resultatet av testene ble meget avklarende og din evne til å gjøre avansert elektronikk forståelig for "hvermandsen" gav meg et glimt av klarsyn 👍☀️ Dine funn vil spare meg for 2 toppakninger pr motor, og myyye skruing, noe som igjen vil gjøre at motor1 blir ferdig til bruk adskillig tidligere. Link to post Share on other sites More sharing options...
VegJoh Posted July 13 Share Posted July 13 @dieselfan, jeg tar gjerne med meg elektronikken og bistår med kalibreringen. Det hadde jo selvfølgelig også vært artig å sett på prosjektet. Er sikker på at jeg skulle ha klart å lurt med meg @Komodo på tur også Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Posted July 13 Author Share Posted July 13 Jeg kommer på mer enn 20 grunner til at det hadde vært helt vilt hyggelig (og lærerikt for meg) Gode nyheter denne uka: Motor2 er i hus, en 2017 6LPA-STP2 svært få timer, pen og ren innvendig. Pga en flytting tar det 2-3 mnd til jeg kan begynne å teste før demontering. Ingen hemmelighet at jeg gleder meg som en makrellterneunge som er lovet småfisk DPH: Noe av det første blir å konvertere motor1 til DPH installasjon. Det er gjort av flere allerede så ikke noe sensasjonelt med det. Vil først pønske ut min egen løsning (uten påvirkning), så vil jeg se inn i hvordan andre har gjort det, og kanskje ende opp med en løsning hvor en henter "litt her og litt der" og setter det sammen til noe ganske bra Spesialverktøy til 6LP: Har heller ikke fått kjøpt inn alle 6LP spesifikke spesialverktøy, så det blir spennende å se hvor mye som er igjen i potten når det er gjort. Om noen har forslag til smarte løsninger så kjør på... Kan noen av verktøyene enkelt lages "hjemme"? Spesialverktøy til DPH: Det må også skaffes, men det tror jeg passer bedre i en annen tråd, for her skal det handle om 6LP Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Posted July 13 Share Posted July 13 VegJoh skrev for 3 timer siden: Er sikker på at jeg skulle ha klart å lurt med meg @Komodo på tur også Just say when! Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Posted August 11 Author Share Posted August 11 OLJETRYKK Når en skal ta ut litt ekstra av en 6LP så er en av de elementære betingelsene at oljetrykket er iht spec. 6LP har et betydelig antall registrerte feil på oljetrykksensor. @VegJoh har gjort et brilliant dypdykk inn i saken og jeg linker til hans tråd og anbefaler alle med interesse for temaet å lese/følge tråden hans. https://baatplassen.no/i/topic/171786-yanmar-6lp-serie-oljetrykk-sensorinstrument-problematikkbytte/ Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Posted August 11 Author Share Posted August 11 Eksosmanifold Har lenge forsøkt å få tak på en eksosmanifold som var kassert i den hensikt å kunne sage den i fillebiter for å finne ut hvor langt fra flensene kjølekanalene går, dette for å kunne plassere et Type-K element i hver eksosport, uten å punktere kjølekanalene. En kompis som også har 6LP fikk tak i en eksosmanifold som lå og ventet på meg når jeg kom hjem fra ferie... (snakk om gledelig overraskelse ) Det var bare ett skår i gleden... den var dønn strøken så da besluttet jeg å forsøke med langholdsskudd med røntgenrør og se hva en kan få til med røntgen. Har ikke tilgang på slikt utstyr lengre så leverte det til en som driver i bransjen. Han skulle ta det "innimellom" så nå er jeg rimelig spent på om jeg snart kan borre... (tannlegen borer og jeg borrer, ikke sant ?) @VegJoh har jo som presentert over, gjort en glimrende jobb med å forberede alt rundt Type-K elementer så det jeg forventet å bruke mye av vinteren på er ferdig "tygd" og egentlig bare å montere så snart jeg vet hvor hullene skal borres. Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Posted August 12 Share Posted August 12 dieselfan skrev for 13 timer siden: OLJETRYKK Når en skal ta ut litt ekstra av en 6LP så er en av de elementære betingelsene at oljetrykket er iht spec. 6LP har et betydelig antall registrerte feil på oljetrykksensor. @VegJoh har gjort et brilliant dypdykk inn i saken og jeg linker til hans tråd og anbefaler alle med interesse for temaet å lese/følge tråden hans. https://baatplassen.no/i/topic/171786-yanmar-6lp-serie-oljetrykk-sensorinstrument-problematikkbytte/ Har lest @VegJoh eminente tråd om oljetrykksensor, men har dessverre ikke noe konstruktivt å komme med der. Men som du sier så er jo det å vite at man har korrekt oljetrykk helt essensielt. Hva med å sette på et T-stykke og legge opp en redundans? For å gjøre det helt banalt kan man jo trekke opp et tynt rør til et konvensjonelt manometer. Bare for å ha en helt idiotsikker backup som kontroll. Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Posted September 11 Author Share Posted September 11 Da har mine KUS EGT 0-800 grader C instrumentene blitt sjekket av @VegJoh og resultatet var oppløftende. 7 instrumenter ble sjekket og vi opplever at variasjonen mellom instrumentene, er mindre enn det vi i praksis vil kunne avlese på instrumentene under drift. Se diagrammene under for detaljer. Men, søylene er et utsnitt av aksen for å forstørre forskjellene mellom instrumente. Minner om konseptet: Ett instrument til hver sylinder og det syvende instrumentet til den Yanmar originale porten rett før turbo, slik at jeg har en referanse mellom "samleporten" og mine "hver sylinder for seg" avlesninger og for å kunne ha en referanse til "standard" Yanmar måliger utført av andre med 6LP. Innstendig takk til @VegJoh for hans bidrag til prosjektet med bla sin analytiske gjennomgang av EGT instrumentene, sjekk av avlesningsnøyaktighet og vurdering av egnethet. I bakgrunnen pågår arbeidet med en testbenk for motorene. Eksosmanifolden er levert til røntgen sjekk og så snart den er tilbake skal jeg bore hull i eksosmanifolden og gjenge opp for TypeK thermoelementer. Motorstativ for 2 motorer i høyden med drypptrau er også påbegynt. Har ikke fått ut alt fra min "grønne" periode av garasjen, så jeg sliter med tilgjengelig plass. Link to post Share on other sites More sharing options...
VegJoh Posted September 21 Share Posted September 21 dieselfan skrev On 11.9.2023 at 14.09: Innstendig takk til @VegJoh for hans bidrag til prosjektet med bla sin analytiske gjennomgang av EGT instrumentene, sjekk av avlesningsnøyaktighet og vurdering av egnethet. Det var med den største glede dieselfan skrev On 11.9.2023 at 14.09: 7 instrumenter ble sjekket og vi opplever at variasjonen mellom instrumentene, er mindre enn det vi i praksis vil kunne avlese på instrumentene under drift. Se diagrammene under for detaljer. Men, søylene er et utsnitt av aksen for å forstørre forskjellene mellom instrumente. Ja, instrumentene er i praksis "helt like", og nyansene mellom de er sterkt fremhevet i din graf, men vil altså praktisk være vanskelig å detektere på instrumente av klokketype med nål som angivelse for verdier. De små nyansene kan jo også skyldes at den ble gjort over en liten periode tid der det kan ha vært mindre forskjeller i omliggende temperatur. Etter "kalibreringene" av instrumentene til @dieselfan, gikk jeg til anskaffelse av et identisk instrument som det han skal bruke, for å gjøre noen tester til. Det viser seg at instrumentet som er av typen KUS/Wema korrigerer for omliggende temperatur: Her er instrumentet etter en periode i 18 minus i fryseboksen. Her må det mates med hele 25,2 mV for at instrumentet skal vise 600 grader (Noe som tilsvarer at instrumentet her har en temperatur på ca -14). Etter en halv times tid holder det med 23,7mV for samme indikasjon på instrumentet. Hadde instrumentet holdt 0 grader ville det vist 600 grader ved 24,6mV (type K elementer avgir 0.041mV pr grad. 600x0,041 = 24,6) Når instrumentet her viser 600 ved 23,7mV tilsier det at: 24,6 - 23,7 = 0.9mV. 0,9mV / 0,041 = 21,95grader. Temperaturen til instrumentet er nå blitt 22 grader, som er den temperaturen som er i rommet. Så disse instrumentene er svært gode/nøyaktige, selvfølgelig forutsatt at kabel til k-type element er terminert direkte i instrument uten å ha blitt forlenget med annen type kabel. Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Posted September 21 Author Share Posted September 21 VegJoh skrev for 2 timer siden: Så disse instrumentene er svært gode/nøyaktige, selvfølgelig forutsatt at kabel til k-type element er terminert direkte i instrument uten å ha blitt forlenget med annen type kabel. Da slår jeg meg til ro og avventer levering av TypeK elementer før neste steg. Takk Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Posted September 25 Author Share Posted September 25 Bunnpanne Hvor mange forskjellige bunnpanner finnes til 6LP ? Går alle om hverandre? Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now