Jump to content

Yanmar 6LP / 6LPA – Effektøkning av mekanisk dieselmotor – Eksostemperaturmonitorering


dieselfan

Recommended Posts

arnearmoa skrev 34 minutter siden:

Tipper 1/4" er mer vanlig,


Ja det mitt inntrykk. 1/4’’ eller 6mm er svært vanlig. Jeg hadde 6mm probe, men den lot seg alikevel lett feste godt i en fitting tilpasset 1/4’’ probe (6mm vs 6,35mm).

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post

@arnearmoa beklager at jeg forledet deg, men sitater på andre forum tyder på at han er oppfattet slik der også.

 

@VegJoh den boksen løser jo en stor og omfattende kalibreringsjobb på ett blunk. Du er jommen litt av en mann å ha på laget :thumbsup: :clap:

 

Koniske gjenger - gjenging med tapp av koniske gjenger er egentlig ikke å anbefale om det er vesentlig trykk eller giftige medier. Til vårt bruk vil det trolig gå ok, men generelt vær klar over at der gjengetappen avslutter sitt kutt legger den igjen en "brøytekant" av materiale som gjør at en med fordel bør bruke et flytende tettemiddel i forbindelsen. 

Frest i en CNC maskin vil gjengen bli tilnærmet perfekt.

 

Link to post
  • 2 uker senere...
dieselfan skrev On 30.6.2023 at 10.08:

@VegJoh den boksen løser jo en stor og omfattende kalibreringsjobb på ett blunk.


Da er boksen «i hus», og her kommer en liten rapport om dens prestasjoner.

 

Testet den først mot et multimeter. Verdiene er nøyaktige og «dead steady». Her er to eksempler på 9mV og 24,6mV (24,6mv tilsvarer 600grader C) 

IMG_0189.jpeg.001ba701b6bfa7b929d62f4e61fa191c.jpeg

 

IMG_0185.jpeg.ea274c77e4e53abaab20ab2c78d07d73.jpeg

 

For å sjekke om mV signalet ut fra boksen var «rent» fikk det seg også en tur i oscilloskopet:

 

IMG_0177.jpeg.cf64d75a56c35a941ef539e1dc34f6dc.jpeg

 

Noen små signalforstyrelser, så tok da en K-type thermoprobe lik den jeg har i båten og sjekket den i oscilloskopet:

IMG_0178.jpeg.f09f67998a42bd6445b958fb4457f251.jpeg
 

Betydelig høyere «peaks» fra denne og mer støy, så da betrakter jeg signalet fra boksen som bedre og mer enn godt nok til å kalibrere instrumenter med.


Så tok jeg de to instrumentene som fulgte med probene jeg kjøpte og testet disse. De viste seg å følge hverandre helt likt i registeret. Det jeg imidlertid oppdaget etter litt testing med forskjellige temperatur rundt instrumentet er at disse ikke kompenserer for omliggende temperatur (se tidligere postede innlegg om «cold junction»), men istedet har lagt til en fast korrigering på +20 grader. Det er jo forsåvidt greit i F.eks en kupe i en bil der temperaturen stort sett med klimaanlegg er +-20 grader, men F.eks i et kaldt styrhus i en båt på vinterstid kan man for få intill 30 graders feilvisning på et slikt instrument

 

Her har jeg matet instrumentet med 24,6mV (med K-type som gir 0,041mV pr. grad tilsvarer det 600g C - 24,6/0,041=600) Da viser instrumentene 620 g C

IMG_0180.jpeg.a37e6c06e92aaa2067e0fe9006334ee8.jpeg

 

Instrumentene hadde også en varselsdiode. Den utløste når instrumentene viste 900 grader (dvs 876 grader input fra boksen, 35,9mV/0,041 = 876)

IMG_0184.jpeg.6adb3d73e9ba7ec4af6e885ee42adcd4.jpeg


 

 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post

Takk for nok et meget verdifullt og oppklarende bidrag @VegJoh 👍🥇

 

Resultatet av testene ble meget avklarende og din evne til å gjøre avansert elektronikk forståelig for "hvermandsen" gav meg et glimt av klarsyn 👍☀️

 

Dine funn vil spare meg for 2 toppakninger pr motor, og myyye skruing, noe som igjen vil gjøre at motor1 blir ferdig til bruk adskillig tidligere. 

Link to post

Jeg kommer på mer enn 20 grunner til at det hadde vært helt vilt hyggelig :thumbsup: :yesnod: :clap:  (og lærerikt for meg)

 

Gode nyheter denne uka: Motor2 er i hus, en 2017 6LPA-STP2 svært få timer, pen og ren innvendig.

Pga en flytting tar det 2-3 mnd til jeg kan begynne å teste før demontering. Ingen hemmelighet at jeg gleder meg som en makrellterneunge som er lovet småfisk :cheers:

 

DPH: Noe av det første blir å konvertere motor1 til DPH installasjon. Det er gjort av flere allerede så ikke noe sensasjonelt med det. Vil først pønske ut min egen løsning (uten påvirkning), så vil jeg se inn i hvordan andre har gjort det, og kanskje ende opp med en løsning hvor en henter "litt her og litt der" og setter det sammen til noe ganske bra  :saint: 

 

Spesialverktøy til 6LP: Har heller ikke fått kjøpt inn alle 6LP spesifikke spesialverktøy, så det blir spennende å se hvor mye som er igjen i potten når det er gjort. Om noen har forslag til smarte løsninger så kjør på... Kan noen av verktøyene enkelt lages "hjemme"?

 

Spesialverktøy til DPH: Det må også skaffes, men det tror jeg passer bedre i en annen tråd, for her skal det handle om 6LP :thumbsup:

Link to post
  • 4 uker senere...

OLJETRYKK

Når en skal ta ut litt ekstra av en 6LP så er en av de elementære betingelsene at oljetrykket er iht spec.

6LP har et betydelig antall registrerte feil på oljetrykksensor.

@VegJoh har gjort et brilliant dypdykk inn i saken og jeg linker til hans tråd og anbefaler alle med interesse for temaet å lese/følge tråden hans. 

 

https://baatplassen.no/i/topic/171786-yanmar-6lp-serie-oljetrykk-sensorinstrument-problematikkbytte/

 

Link to post

Eksosmanifold

Har lenge forsøkt å få tak på en eksosmanifold som var kassert i den hensikt å kunne sage den i fillebiter for å finne ut hvor langt fra flensene kjølekanalene går, dette for å kunne plassere et Type-K element i hver eksosport, uten å punktere kjølekanalene. 
En kompis som også har 6LP fikk tak i en eksosmanifold som lå og ventet på meg når jeg kom hjem fra ferie... (snakk om gledelig overraskelse :yesnod:)

Det var bare ett skår i gleden... den var dønn strøken :sweat: så da besluttet jeg å forsøke med langholdsskudd med røntgenrør og se hva en kan få til med røntgen. Har ikke tilgang på slikt utstyr lengre så leverte det til en som driver i bransjen. Han skulle ta det "innimellom" så nå er jeg rimelig spent på om jeg snart kan borre...  (tannlegen borer og jeg borrer, ikke sant ?)

@VegJoh har jo som presentert over, gjort en glimrende jobb med å forberede alt rundt Type-K elementer så det jeg forventet å bruke mye av vinteren på er ferdig "tygd" og egentlig bare å montere så snart jeg vet hvor hullene skal borres. 

Link to post
dieselfan skrev for 13 timer siden:

OLJETRYKK

Når en skal ta ut litt ekstra av en 6LP så er en av de elementære betingelsene at oljetrykket er iht spec.

6LP har et betydelig antall registrerte feil på oljetrykksensor.

@VegJoh har gjort et brilliant dypdykk inn i saken og jeg linker til hans tråd og anbefaler alle med interesse for temaet å lese/følge tråden hans. 

 

https://baatplassen.no/i/topic/171786-yanmar-6lp-serie-oljetrykk-sensorinstrument-problematikkbytte/

 

Har lest @VegJoh eminente tråd om oljetrykksensor, men har dessverre ikke noe konstruktivt å komme med der. 

 

Men som du sier så er jo det å vite at man har korrekt oljetrykk helt essensielt. Hva med å sette på et T-stykke og legge opp en redundans? For å gjøre det helt banalt kan man jo trekke opp et tynt rør til et konvensjonelt manometer. Bare for å ha en helt idiotsikker backup som kontroll. 

Link to post
  • 5 uker senere...

Da har mine  KUS EGT 0-800 grader C instrumentene blitt sjekket av @VegJoh og resultatet var oppløftende. 7 instrumenter ble sjekket og vi opplever at variasjonen mellom instrumentene, er mindre enn det vi i praksis vil kunne avlese på instrumentene under drift.

Se diagrammene under for detaljer. Men, søylene er et utsnitt av aksen for å forstørre forskjellene mellom instrumente. 

 

Minner om konseptet: Ett instrument til hver sylinder og det syvende instrumentet til den Yanmar originale porten rett før turbo, slik at jeg har en referanse mellom "samleporten" og mine "hver sylinder for seg" avlesninger og for å kunne ha en referanse til "standard" Yanmar måliger utført av andre med 6LP.

 

Innstendig takk til @VegJoh for hans bidrag til prosjektet med bla sin analytiske gjennomgang av EGT instrumentene, sjekk av avlesningsnøyaktighet og vurdering av egnethet. :thumbsup: 

 

EGT1.JPG.9d7a2e2681ff4598ae2c47b8f4cafd5e.JPG

EGT2.JPG.709590dfdfca843e90c04c21aa79208f.JPG

EGT3.JPG.20b54dac2138c4947fc249b79589e904.JPG

 

I bakgrunnen pågår arbeidet med en testbenk for motorene.

Eksosmanifolden er levert til røntgen sjekk og så snart den er tilbake skal jeg bore hull i eksosmanifolden og gjenge opp for TypeK thermoelementer.

 

Motorstativ for 2 motorer i høyden med drypptrau er også påbegynt. Har ikke fått ut alt fra min "grønne" periode av garasjen, så jeg sliter med tilgjengelig plass.

Link to post
  • 2 uker senere...
dieselfan skrev On 11.9.2023 at 14.09:

Innstendig takk til @VegJoh for hans bidrag til prosjektet med bla sin analytiske gjennomgang av EGT instrumentene, sjekk av avlesningsnøyaktighet og vurdering av egnethet. :thumbsup: 

 

Det var med den største glede :thumbsup:

 

dieselfan skrev On 11.9.2023 at 14.09:

7 instrumenter ble sjekket og vi opplever at variasjonen mellom instrumentene, er mindre enn det vi i praksis vil kunne avlese på instrumentene under drift.

Se diagrammene under for detaljer. Men, søylene er et utsnitt av aksen for å forstørre forskjellene mellom instrumente. 

Ja, instrumentene er i praksis "helt like", og nyansene mellom de er sterkt fremhevet i din graf, men vil altså praktisk være vanskelig å detektere på instrumente av klokketype med nål som angivelse for verdier. 

 

De små nyansene kan jo også skyldes at den ble gjort over en liten periode tid der det kan ha vært mindre forskjeller i omliggende temperatur. 

Etter "kalibreringene" av instrumentene til @dieselfan, gikk jeg til anskaffelse av et identisk instrument som det han skal bruke, for å gjøre noen tester til. 

Det viser seg at instrumentet som er av typen KUS/Wema korrigerer for omliggende temperatur:

image.jpeg.6741570da27f26595fa27961be9b1065.jpeg

Her er instrumentet etter en periode i 18 minus i fryseboksen. Her må det mates med hele 25,2 mV for at instrumentet skal vise 600 grader (Noe som tilsvarer at instrumentet her har en temperatur på ca -14).

 

 

image.jpeg.9f644fb3df58dab55d66cd495215d02b.jpeg

Etter en halv times tid holder det med 23,7mV for samme indikasjon på instrumentet.

 

Hadde instrumentet holdt 0 grader ville det vist 600 grader ved 24,6mV (type K elementer avgir 0.041mV pr grad.   600x0,041 = 24,6)
 

Når instrumentet her viser 600 ved 23,7mV tilsier det at: 24,6 - 23,7 = 0.9mV.  

0,9mV / 0,041 = 21,95grader. Temperaturen til instrumentet er nå blitt 22 grader, som er den temperaturen som er i rommet. 

 

Så disse instrumentene er svært gode/nøyaktige, selvfølgelig forutsatt at kabel til k-type element er terminert direkte i instrument uten å ha blitt forlenget med annen type kabel.

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
  • 10 måneder senere...

Bumper denne tråden og skal komme med noen EGT betraktninger «det nye viktigste instrumentet ombord» (mitt utsagn). Som tidligere nevnt i noen poster i denne tråden, så mekket jeg meg en EGT i fjor til min 6LP.

 

Båten gikk på vannet i slutten av mai og jeg har bare hatt anledning til å bruke den en gang tidligere i år (rundt 20 juni). I den forbindelse så sjekket jeg båt og propell for groe, og sørget for at alt så rent og pent ut under vann.

 

På tirsdag satte vi kursen fra Larkollen til Strømstad. Båten hadde da ligget stille i båsen i nesten 4 uker. Etter å ha kjørt motor varm skulle jeg dra på litt. Dro båten opp i 3100 o/min der jeg ofte ligger når vi vil ha litt fremdrift på båtturen. Til min overraskelse viste EGT en temperatur på 660 grader. Her har jeg tidligere ligget på en temp på rundt 590 grader. 
Tenkte at 660 er for høyt og måtte ned på 2400 i/min før den lå på mer komfortable 625 grader.

 

Ut over temperatur, så var det ikke merkbare viberasjoner eller spesielt stort fartstap på båten sammenlignet med tidligere (dvs. jeg tror ikke jeg ville ha reagert på dette hvis det ikke var for EGT temperaturen)

 

Tenkte for meg selv at her jobber motor hardt og at båten må være stinn av groe. 
Etter å ha fått unnagjort litt nautiske, tok jeg båten ned i displacment fart og fortsatte i roligere tempo mot Strømstad. Testet ved flere anledninger forskjellige turtall og sammenlignet opp mot tall jeg hadde avdekket tidlig (graf i en tidligere post). Så at temperatur lå relativt mye høyere på alle turtall der skroget får litt større motstand i vannet. 

I Strømstad fikk jeg på meg dykkermaske, og i mangel på noe bedre, gule oppvaskhansker og tok skrape og skurebørste med under vann for å sjekke forholdene. Her så det aldeles ikke værst ut. Litt groe av små rur på propellbladene foran og bak, men ikke spesielt omfattende. For å gi et anslag så var det ca 10 små rur på ca 2mm diameter innenfor en 10x10cm flate. I tillegg var det noen rur på ror, men fortsatt ikke i større omfang en på propell. Til sist så var den ca 1m med ubehandlet propell aksel fra hylserøret og ned til stevnlageret godt dekket av normalstore rur. Disse ble også fjernet. 

Slik har også båten vært tidligere år når jeg har sjekket i løpet av sesongen, uten at jeg har gitt det noen stor oppmerksomhet.

 

Ferden fortsatte deretter fra Strømstad til Grebbestad. Nå kunne jeg legge meg på 3100o/min med 605 grader eksostemperatur (ca 20 grader mer enn den normalt er når den kommer rett fra land, men fortsatt en betydelig bedring. Altså en reduksjon på 55 grader. Reduksjonen i temperatur gjalt i hele turtallsregisteret. 

Så dette fikk meg til å tenke: Når så relativt lite groe kan ha en slik voldsom effekt på hvor hardt motor går, så kunne jeg lett i mangel på bedre vitende (dvs. manglende vitende som følge av at jeg ikke hadde hatt et EGT instrument), lett ha valgt å legge meg på et turtall og en fart der EGT over tid kunne ha ligget godt over de anbefalte 670 gradene. 

Det snakkes i mange tråder om motorhavarier som følge av at motorer går for tungt med for stor propell osv. , men her erfarer jeg altså at et fire ukers stilleligge på båten medfører en betydelig effekt i forhold til motorens helse og velvære hva gjelder temperatur.

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post

Her redder grundigheten din ferien din igjen  @VegJoh :clap:

EGT er nyttig, det vet vi og her får du bekreftet det igjen.

Notatene dine sammen med EGT gir deg trygghet og kontroll

 

EGT + helt elementær kunnskap + EGT alarm ville trolig reddet et høyt antall motorer fra havari.

 

Til nye :

Kjenner du ikke tråden så les post #1 før du poster...

Denne tråden er dedikert til Yanmar 6LP og forhold relevant for 6LP.

Link to post
dieselfan skrev for 9 timer siden:

Til nye :

Kjenner du ikke tråden så les post #1 før du poster...

Denne tråden er dedikert til Yanmar 6LP og forhold relevant for 6LP.


Det er en viktig presisering @dieselfan.
 

Mitt innlegg over her er «Off topic», men siden «min 6LP motor» har vært så heldig å få være med litt under «forskningen», så tenkte jeg at også denne erfaringen kunne ha en relevans :smiley:

 

(Ps. Har også gjort en liten endring på slutten av innlegget) 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...