Jump to content

Havarikommisjonen undersøker kantring av høyhastighetsbåt


Range Rover

Recommended Posts

Merkelig ulykke. I følge artikelen var det flatt vann og vindstille, hastigheten skal ha vært vesentlig lavere en 50 knop og med sertifisert instuktør ombord. Kan det være mulig å tverre en slik båt slik at den faktisk ender opp ned i slike forhold? Har båttypen rett og slett et for høyt tyngdepunkt?

Link to post
Share on other sites

23 minutes ago, Kallethekid said:

Merkelig ulykke. I følge artikelen var det flatt vann og vindstille, hastigheten skal ha vært vesentlig lavere en 50 knop og med sertifisert instuktør ombord. Kan det være mulig å tverre en slik båt slik at den faktisk ender opp ned i slike forhold? Har båttypen rett og slett et for høyt tyngdepunkt?

Har ikke kjennskap til båttypen, men skrog med step kan i noen tilfeller slå over ja å være uforutsigbar om dem ikke brukes med fornuft! Trodde egentlig Hydrolift skulle være bra saker! men vi cet jo ikke nok om saken til å si hva som har skjedd!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

På kurset skal man svinge i høy hastighet dvs over 35 kn, flere krappe svinger etter hverandre. Det er litt av poenget med kurset å se hva som skjer.

Men man skal lære seg å trimme ut for å få grep i hekken, samt å ikke dra av på hastighet.

En kursholder står kun ved siden av når man gjør dette, og deltager kan kløne... ved å gi for mye gass, dra av på gassen eller trimme feil.

Ingen problemer å broache med en båt som går over 35 kn - men få drar på maks sving med baugen ned... OM du drar på med en scandi-.flick i tillegg, så skjer det samme som med bil - du sladder. Stanser sladden i en bølge så kan du tippe over.

 

Derfor er det lurt å gå kurs - det er utrolig hvilke kraftige manøvre man kan gjøre - om du trimmer rett og ratter rett. Men fullt mulig å broache og å få ventilering av propeller.

 

Ta et kurs, eller prøv selv- spennende å prøve i stedet for å skrive at det er feil med båten... som er feil å hevde.

 

 

Link to post
Share on other sites

alfaalfa skrev 46 minutter siden:

På kurset skal man svinge i høy hastighet dvs over 35 kn, flere krappe svinger etter hverandre. Det er litt av poenget med kurset å se hva som skjer.

Men man skal lære seg å trimme ut for å få grep i hekken, samt å ikke dra av på hastighet.

En kursholder står kun ved siden av når man gjør dette, og deltager kan kløne... ved å gi for mye gass, dra av på gassen eller trimme feil.

Ingen problemer å broache med en båt som går over 35 kn - men få drar på maks sving med baugen ned... OM du drar på med en scandi-.flick i tillegg, så skjer det samme som med bil - du sladder. Stanser sladden i en bølge så kan du tippe over.

 

Derfor er det lurt å gå kurs - det er utrolig hvilke kraftige manøvre man kan gjøre - om du trimmer rett og ratter rett. Men fullt mulig å broache og å få ventilering av propeller.

 

Ta et kurs, eller prøv selv- spennende å prøve i stedet for å skrive at det er feil med båten... som er feil å hevde.

 

 

Nå har jeg ikke kjørt noen båter av denne typen, men har kjørt raske båter sammen med flinke folk og prøvd å lære så mye så mulig. Jeg er enig i risikoen du beskriver, men det som overrasker meg er at båten faktisk går rundt og blir liggende opp ned i slike rolige forhold. For eksempel GF 29 "MKII" med den rette baugen tverret jo noen gangen med tragisk utfall, men jeg har ikke hørt at den var i nærheten av å faktisk gå rundt. Selvfølgelig stor forskjell på en RIB og en båt av den aktuelle typen, men jeg trodde ikke den faktisk skulle flippe rundt. Dette viser vel egentlig bare at slike kurs er viktige.

Link to post
Share on other sites

Er spent på konklusjonen til havarikommisjonen, x27 suv med 450 har vært en våt drøm siden første gang jeg så en komme i 50knop i 1m sjø 

 

Har mine mistanker om hva som har skjedd, jeg liker best usteppa båter selv, mye lettere og ta svinger på sladd med masse løft, uten at man føler skroget lugger i svingene. Litt lettere og holde grepet med ræva 

Link to post
Share on other sites

Kallethekid skrev for 22 timer siden:

Nå har jeg ikke kjørt noen båter av denne typen, men har kjørt raske båter sammen med flinke folk og prøvd å lære så mye så mulig. Jeg er enig i risikoen du beskriver, men det som overrasker meg er at båten faktisk går rundt og blir liggende opp ned i slike rolige forhold. For eksempel GF 29 "MKII" med den rette baugen tverret jo noen gangen med tragisk utfall, men jeg har ikke hørt at den var i nærheten av å faktisk gå rundt. Selvfølgelig stor forskjell på en RIB og en båt av den aktuelle typen, men jeg trodde ikke den faktisk skulle flippe rundt. Dette viser vel egentlig bare at slike kurs er viktige.

Mye av vekten på båter med utenbordsmotor ligger i blokka på motoren(e). Og de fleste båter som planer har sitt tyngdepunkt over vannet, høyere enn inboard og drev. Som betyr at nok krefter vil kunne vippe båten rundt. Men skroget lener seg innover i sving og det hjelper.

Denne har skarpt V-bunnsom gjør at den kan og vil lene seg mye in i svingen. Som det skal.

 

Men pontonger på en rib vil hjelpe på hvor store krefter som skal til før å komme rundt.

 

Båter/skrog med rett stevn er ugreie i medsjø. Og det har langt mindre påvirkning i sving. Med mindre man ikke trimmer båten med baugen opp...

 

Stegskrog har mer løft i skroget lengre bak, ettersom de har baugløft per steg - det gjør dem effektive og lettdrevne. Men det gjør også at de kan ha skarpere V bunn og ta skarpere svinger. Samme V bunnsvinkel ville  på et vanlig skrog gitt mer våt flate og levere effektivitet.

Stegene kan gi deg et skarpere skrog med høyere skrogvinkel lengre bak som biter seg fast i sving.

 

Det er ingen problemer å kjøre en GF 29 (eller noen andre GF) så skarpt i sving at du ikke klarer å holde deg fast med to hender. Du må ha hjelp av å presse kroppen inn i setet. 

 

Kurset SKAL vise at man skal trimme høyt -ikke lavt- i sving. Det må prøves ut - ikke så fort at det broacher, men i "høy hastighet". Kurset må jo være realistisk! Aller helst bør det gå så fort at det ventilerer i propellen. Da er du veldig nær å slippe med hekken...

 

Båter for opplæring har ikke to ratt og to gass-spaker. Så om eleven gir på mer eller mindre, eller trimmer midt i svingen har man ikke mulighet som instruktør å gripe inn i.

 

Dessverre er det også slik at det er mulig å melde seg på kurs UTEN å ha en rask båt selv. Du MÅ ikke ha en båt som går over 50 knop for å ta kurset. Slik at det er fullt mulig å ikke ha "noen erfaring" før du kommer på kurset - og da kan det skje mye rart!!!

 

Det er et faremoment som nok ingen har tenkt på...

 

Link to post
Share on other sites

Her må jeg bare be alle spekulanter om å være svært forsiktig med sine uttalelser om båt, fører og årsak. 
Avisartikkelen har ikke alle fakta. 
Det har seg slik at jeg kjenner instruktøren meget godt! Og jeg vet hva denne karen er god for. Jeg vet også hva slags hendelsesforløp som ligger bak denne ulykken. 
La det bli med det til havarikommisjonen har gjort jobben sin. 

Redigert av Chilli Solbris (see edit history)

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev On 3.11.2022 at 18.30:

Er det riktig at det KUN er Redningsselskapet som sertifiserer instruktører til høyhastighetskursene?

Chilli Solbris skrev 11 minutter siden:

Nei det er det så definitivt ikke!

Takk, det var en viktig avklaring for meg. 

Da slipper jeg å selge båten...

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev 2 minutter siden:

Takk, det var en viktig avklaring for meg. 

Da slipper jeg å selge båten...

Skal du ha høyhastighetskurs kan du ta kontakt med Norsk Maritimt Kurssenter. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

 

Chilli Solbris skrev 15 minutter siden:

Skal du ha høyhastighetskurs kan du ta kontakt med Norsk Maritimt Kurssenter.

Takk for tipset. Jeg kommer nok til å ta kontakt med en instruktør anbefalt av venner med høyfartkompetanse. 

Jeg kommer IKKE til å ta kurset med en pilothose båt.

Dersom instruktøren setter som betingelse at jeg skal føre båten på en måte som etter min erfaring er unødvendig risikabel kommer jeg til å avbryte kurset.

 

Dersom kurset inneholder øvelser som er helt på kanten så virker det snodig at det skal utføres med passasjerer... En unødvendig risiko spør du meg

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Det er dårlig kutyme å spekulere i slike saker under granskning, og i alle fall å legge skyld på mennesker. For alt vi vet kan de ha truffet en trestokk.

Det er morsomt å spekulere, så når det gjelder mekaniske problemer kan det vel være greit (ref det cruiseskipet uten fremdrift). Men når det gjelder mennesker i en så tragisk sak så får man i det minste vente til havarikommisjonen er ferdig med sitt arbeid og helst bør man uansett roe ned personkarakteristikkene.

Redigert av Havelle (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kallethekid skrev for 10 timer siden:

Jeg vet ikke hvem som sertifiserer instruktørene, men det burde være mulig  google seg frem til.

 

Står om ordningen hos Sjøfartsdirektoratet:

https://www.sdir.no/fritidsbat/sertifikater/hoyhastighetsbevis2/

 

Finnes liste over godkjente læresteder og beskrivelse av bl.a. opplæring av instruktører. Pr. i dag ser det ut som det bare er en tilbyder av opplæring for instruktører (nederst på siden).

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

alfaalfa skrev for 18 timer siden:

Båter/skrog med rett stevn er ugreie i medsjø. Og det har langt mindre påvirkning i sving. Med mindre man ikke trimmer båten med baugen opp...

 

Stegskrog har mer løft i skroget lengre bak, ettersom de har baugløft per steg - det gjør dem effektive og lettdrevne. Men det gjør også at de kan ha skarpere V bunn og ta skarpere svinger. Samme V bunnsvinkel ville  på et vanlig skrog gitt mer våt flate og levere effektivitet.

Stegene kan gi deg et skarpere skrog med høyere skrogvinkel lengre bak som biter seg fast i sving.

 

Nå spør jeg for å lære, ikke arrestere deg. Men mener du det er mer løft i ræva på ett steppa skrog ? Trudde det var luftsmøringa fra steppene som gjorde at det blei mindre motstand for båten. På den måten får man en lenger våt flate som gir bedre stabilitet

 

Jeg har mest erfaring med catter de siste årene, der er usteppa langt mer kos å kjøre med, samme har de vbunnerne jeg har kjørt vært, men det er noe med psykiske sperrer, for jeg vet godt hva som skjer når det lugger i de fremre steppa og det slepper i ræva, plutselig blir man kasta inn i en 200graders tverring i 65knop. 

Link to post
Share on other sites

På et forum som dette er det vel naturlig at en slik sak blir diskutert og jeg mener det må være innenfor å spekulere i årsak så lenge dette holdes på et nivå der ikke personer henges ut. Jeg tenker at hvis en slik ulykke kan skje under slike kontrollerte forhold er det stor risiko for at det kan skje med andre brukere. Dette må jo være lov å diskutere.

Link to post
Share on other sites

Kallethekid skrev Just now:

På et forum som dette er det vel naturlig at en slik sak blir diskutert og jeg mener det må være innenfor å spekulere i årsak så lenge dette holdes på et nivå der ikke personer henges ut. Jeg tenker at hvis en slik ulykke kan skje under slike kontrollerte forhold er det stor risiko for at det kan skje med andre brukere. Dette må jo være lov å diskutere.

 

Jeg har selv opplevd hvor jævli det er å komme inn på baatplassen som pårørende etter en dødsulykke og lese spekulasjonene som blei skrevet om en av mine beste venner kun noen timer etter ulykka. Derfor jeg vaneligvis kjemper så imot det 

 

Men her skal det ha vært kurs med proffe instruktører, ingen hardt skada og "krembåt" til dette fartsområde. Er spent på hva havarikommisjonen sier til slutt 

Link to post
Share on other sites

Kloke ord. Man må ta i betraktning hva ulykken har ført til. Her virker det jo (uten at jeg kjenner saken annet en ryktesveien) som om det er gjort en god jobb under forberedeler/evakuering av båten. Sikkert en veldig ubehagelig opplevelse å være fanget opp ned inne i et styrehus under vann, mest sannsynlig forslått etter å ha gått rundt. Kan fort få fatale konsekvenser om panikk oppstår når fem man med kanskje oppblåste vester skal ut. 

Link to post
Share on other sites

Kallethekid skrev 17 minutter siden:

Kloke ord. Man må ta i betraktning hva ulykken har ført til. Her virker det jo (uten at jeg kjenner saken annet en ryktesveien) som om det er gjort en god jobb under forberedeler/evakuering av båten. Sikkert en veldig ubehagelig opplevelse å være fanget opp ned inne i et styrehus under vann, mest sannsynlig forslått etter å ha gått rundt. Kan fort få fatale konsekvenser om panikk oppstår når fem man med kanskje oppblåste vester skal ut. 

 

Når det var kurs på jobben, så fikk alle Fladen flytedress, de demper jo endel av slagene og er enkle å komme seg ut av døra på

 

Hvis det har skjedd sånn jeg ser for meg, så var det nok lett å komme seg ut døra, det tar litt tid før den legger seg opp ned. Men de har nok vært litt sjokka de første sekundene da. Husker godt åssen det var å tverre i 65, tok litt tid før jeg fikk summa meg 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...