Range Rover Startet 3.November.2022 Del på Facebook Startet 3.November.2022 https://havarikommisjonen.no/Sjofart/Undersokelser/22-605 Havarikommisjonen undersøker kantringen av båten .......... som gikk rundt under et høyhastighetskurs. RR Kommentar fra moderator:Navn på båt fjernet. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 3.November.2022 Del på Facebook Svart 3.November.2022 Merkelig ulykke. I følge artikelen var det flatt vann og vindstille, hastigheten skal ha vært vesentlig lavere en 50 knop og med sertifisert instuktør ombord. Kan det være mulig å tverre en slik båt slik at den faktisk ender opp ned i slike forhold? Har båttypen rett og slett et for høyt tyngdepunkt? Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 3.November.2022 Del på Facebook Svart 3.November.2022 23 minutes ago, Kallethekid said: Merkelig ulykke. I følge artikelen var det flatt vann og vindstille, hastigheten skal ha vært vesentlig lavere en 50 knop og med sertifisert instuktør ombord. Kan det være mulig å tverre en slik båt slik at den faktisk ender opp ned i slike forhold? Har båttypen rett og slett et for høyt tyngdepunkt? Har ikke kjennskap til båttypen, men skrog med step kan i noen tilfeller slå over ja å være uforutsigbar om dem ikke brukes med fornuft! Trodde egentlig Hydrolift skulle være bra saker! men vi cet jo ikke nok om saken til å si hva som har skjedd! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
alfaalfa Svart 3.November.2022 Del på Facebook Svart 3.November.2022 På kurset skal man svinge i høy hastighet dvs over 35 kn, flere krappe svinger etter hverandre. Det er litt av poenget med kurset å se hva som skjer. Men man skal lære seg å trimme ut for å få grep i hekken, samt å ikke dra av på hastighet. En kursholder står kun ved siden av når man gjør dette, og deltager kan kløne... ved å gi for mye gass, dra av på gassen eller trimme feil. Ingen problemer å broache med en båt som går over 35 kn - men få drar på maks sving med baugen ned... OM du drar på med en scandi-.flick i tillegg, så skjer det samme som med bil - du sladder. Stanser sladden i en bølge så kan du tippe over. Derfor er det lurt å gå kurs - det er utrolig hvilke kraftige manøvre man kan gjøre - om du trimmer rett og ratter rett. Men fullt mulig å broache og å få ventilering av propeller. Ta et kurs, eller prøv selv- spennende å prøve i stedet for å skrive at det er feil med båten... som er feil å hevde. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 3.November.2022 Del på Facebook Svart 3.November.2022 Disse kursene er jo så farlige at de må bli forbudt.. Takk alfaalfa for forklaring. Har opplevd broach en gang og leker ikke lenger med høyhastighets svinger. Lett å unngå. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 3.November.2022 Del på Facebook Svart 3.November.2022 alfaalfa skrev 46 minutter siden: På kurset skal man svinge i høy hastighet dvs over 35 kn, flere krappe svinger etter hverandre. Det er litt av poenget med kurset å se hva som skjer. Men man skal lære seg å trimme ut for å få grep i hekken, samt å ikke dra av på hastighet. En kursholder står kun ved siden av når man gjør dette, og deltager kan kløne... ved å gi for mye gass, dra av på gassen eller trimme feil. Ingen problemer å broache med en båt som går over 35 kn - men få drar på maks sving med baugen ned... OM du drar på med en scandi-.flick i tillegg, så skjer det samme som med bil - du sladder. Stanser sladden i en bølge så kan du tippe over. Derfor er det lurt å gå kurs - det er utrolig hvilke kraftige manøvre man kan gjøre - om du trimmer rett og ratter rett. Men fullt mulig å broache og å få ventilering av propeller. Ta et kurs, eller prøv selv- spennende å prøve i stedet for å skrive at det er feil med båten... som er feil å hevde. Nå har jeg ikke kjørt noen båter av denne typen, men har kjørt raske båter sammen med flinke folk og prøvd å lære så mye så mulig. Jeg er enig i risikoen du beskriver, men det som overrasker meg er at båten faktisk går rundt og blir liggende opp ned i slike rolige forhold. For eksempel GF 29 "MKII" med den rette baugen tverret jo noen gangen med tragisk utfall, men jeg har ikke hørt at den var i nærheten av å faktisk gå rundt. Selvfølgelig stor forskjell på en RIB og en båt av den aktuelle typen, men jeg trodde ikke den faktisk skulle flippe rundt. Dette viser vel egentlig bare at slike kurs er viktige. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 3.November.2022 Del på Facebook Svart 3.November.2022 Er det riktig at det KUN er Redningsselskapet som sertifiserer instruktører til høyhastighetskursene? Sitér dette innlegget Link to post
Selco Racing Svart 3.November.2022 Del på Facebook Svart 3.November.2022 Man blir ikke god høyfarts båtjører bare ved å ta et kurs. Det gir falsk trygghet. Man må gå gradene fra jolle til racer. I dette tilfellet skyldes det nok en alvorlig feilkonstruert båt, og en inkompetent instruktør. En dødelig mix. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 3.November.2022 Del på Facebook Svart 3.November.2022 Er spent på konklusjonen til havarikommisjonen, x27 suv med 450 har vært en våt drøm siden første gang jeg så en komme i 50knop i 1m sjø Har mine mistanker om hva som har skjedd, jeg liker best usteppa båter selv, mye lettere og ta svinger på sladd med masse løft, uten at man føler skroget lugger i svingene. Litt lettere og holde grepet med ræva Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 4.November.2022 Del på Facebook Svart 4.November.2022 Kallethekid skrev for 22 timer siden: Nå har jeg ikke kjørt noen båter av denne typen, men har kjørt raske båter sammen med flinke folk og prøvd å lære så mye så mulig. Jeg er enig i risikoen du beskriver, men det som overrasker meg er at båten faktisk går rundt og blir liggende opp ned i slike rolige forhold. For eksempel GF 29 "MKII" med den rette baugen tverret jo noen gangen med tragisk utfall, men jeg har ikke hørt at den var i nærheten av å faktisk gå rundt. Selvfølgelig stor forskjell på en RIB og en båt av den aktuelle typen, men jeg trodde ikke den faktisk skulle flippe rundt. Dette viser vel egentlig bare at slike kurs er viktige. Mye av vekten på båter med utenbordsmotor ligger i blokka på motoren(e). Og de fleste båter som planer har sitt tyngdepunkt over vannet, høyere enn inboard og drev. Som betyr at nok krefter vil kunne vippe båten rundt. Men skroget lener seg innover i sving og det hjelper. Denne har skarpt V-bunnsom gjør at den kan og vil lene seg mye in i svingen. Som det skal. Men pontonger på en rib vil hjelpe på hvor store krefter som skal til før å komme rundt. Båter/skrog med rett stevn er ugreie i medsjø. Og det har langt mindre påvirkning i sving. Med mindre man ikke trimmer båten med baugen opp... Stegskrog har mer løft i skroget lengre bak, ettersom de har baugløft per steg - det gjør dem effektive og lettdrevne. Men det gjør også at de kan ha skarpere V bunn og ta skarpere svinger. Samme V bunnsvinkel ville på et vanlig skrog gitt mer våt flate og levere effektivitet. Stegene kan gi deg et skarpere skrog med høyere skrogvinkel lengre bak som biter seg fast i sving. Det er ingen problemer å kjøre en GF 29 (eller noen andre GF) så skarpt i sving at du ikke klarer å holde deg fast med to hender. Du må ha hjelp av å presse kroppen inn i setet. Kurset SKAL vise at man skal trimme høyt -ikke lavt- i sving. Det må prøves ut - ikke så fort at det broacher, men i "høy hastighet". Kurset må jo være realistisk! Aller helst bør det gå så fort at det ventilerer i propellen. Da er du veldig nær å slippe med hekken... Båter for opplæring har ikke to ratt og to gass-spaker. Så om eleven gir på mer eller mindre, eller trimmer midt i svingen har man ikke mulighet som instruktør å gripe inn i. Dessverre er det også slik at det er mulig å melde seg på kurs UTEN å ha en rask båt selv. Du MÅ ikke ha en båt som går over 50 knop for å ta kurset. Slik at det er fullt mulig å ikke ha "noen erfaring" før du kommer på kurset - og da kan det skje mye rart!!! Det er et faremoment som nok ingen har tenkt på... Sitér dette innlegget Link to post
El barco de Sol Svart 4.November.2022 Del på Facebook Svart 4.November.2022 Dette viser vel at høyhastighetskrav var berettiget? Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 4.November.2022 Del på Facebook Svart 4.November.2022 dieselfan skrev for 23 timer siden: Er det riktig at det KUN er Redningsselskapet som sertifiserer instruktører til høyhastighetskursene? Hva slags erfaring har de med fartøyer i dette hastighetsområdet? Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 4.November.2022 Del på Facebook Svart 4.November.2022 dieselfan skrev On 3.11.2022 at 18.30: Er det riktig at det KUN er Redningsselskapet som sertifiserer instruktører til høyhastighetskursene? Nei det er det så definitivt ikke! Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Chilli Solbris Svart 4.November.2022 Del på Facebook Svart 4.November.2022 (redigert) Her må jeg bare be alle spekulanter om å være svært forsiktig med sine uttalelser om båt, fører og årsak. Avisartikkelen har ikke alle fakta. Det har seg slik at jeg kjenner instruktøren meget godt! Og jeg vet hva denne karen er god for. Jeg vet også hva slags hendelsesforløp som ligger bak denne ulykken. La det bli med det til havarikommisjonen har gjort jobben sin. Redigert 4.November.2022 av Chilli Solbris (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
dieselfan Svart 4.November.2022 Del på Facebook Svart 4.November.2022 dieselfan skrev On 3.11.2022 at 18.30: Er det riktig at det KUN er Redningsselskapet som sertifiserer instruktører til høyhastighetskursene? Chilli Solbris skrev 11 minutter siden: Nei det er det så definitivt ikke! Takk, det var en viktig avklaring for meg. Da slipper jeg å selge båten... Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 4.November.2022 Del på Facebook Svart 4.November.2022 dieselfan skrev 2 minutter siden: Takk, det var en viktig avklaring for meg. Da slipper jeg å selge båten... Skal du ha høyhastighetskurs kan du ta kontakt med Norsk Maritimt Kurssenter. Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
dieselfan Svart 4.November.2022 Del på Facebook Svart 4.November.2022 Chilli Solbris skrev 15 minutter siden: Skal du ha høyhastighetskurs kan du ta kontakt med Norsk Maritimt Kurssenter. Takk for tipset. Jeg kommer nok til å ta kontakt med en instruktør anbefalt av venner med høyfartkompetanse. Jeg kommer IKKE til å ta kurset med en pilothose båt. Dersom instruktøren setter som betingelse at jeg skal føre båten på en måte som etter min erfaring er unødvendig risikabel kommer jeg til å avbryte kurset. Dersom kurset inneholder øvelser som er helt på kanten så virker det snodig at det skal utføres med passasjerer... En unødvendig risiko spør du meg Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 4.November.2022 Del på Facebook Svart 4.November.2022 Jeg har fått innbydelse/reklame for to kurs, begge holdt av Pål Virik Nilsen. Jeg vet ikke hvem som sertifiserer instruktørene, men det burde være mulig google seg frem til. Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 4.November.2022 Del på Facebook Svart 4.November.2022 (redigert) Det er dårlig kutyme å spekulere i slike saker under granskning, og i alle fall å legge skyld på mennesker. For alt vi vet kan de ha truffet en trestokk. Det er morsomt å spekulere, så når det gjelder mekaniske problemer kan det vel være greit (ref det cruiseskipet uten fremdrift). Men når det gjelder mennesker i en så tragisk sak så får man i det minste vente til havarikommisjonen er ferdig med sitt arbeid og helst bør man uansett roe ned personkarakteristikkene. Redigert 4.November.2022 av Havelle (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 5.November.2022 Del på Facebook Svart 5.November.2022 Kallethekid skrev for 10 timer siden: Jeg vet ikke hvem som sertifiserer instruktørene, men det burde være mulig google seg frem til. Står om ordningen hos Sjøfartsdirektoratet: https://www.sdir.no/fritidsbat/sertifikater/hoyhastighetsbevis2/ Finnes liste over godkjente læresteder og beskrivelse av bl.a. opplæring av instruktører. Pr. i dag ser det ut som det bare er en tilbyder av opplæring for instruktører (nederst på siden). Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Eika Svart 5.November.2022 Del på Facebook Svart 5.November.2022 alfaalfa skrev for 18 timer siden: Båter/skrog med rett stevn er ugreie i medsjø. Og det har langt mindre påvirkning i sving. Med mindre man ikke trimmer båten med baugen opp... Stegskrog har mer løft i skroget lengre bak, ettersom de har baugløft per steg - det gjør dem effektive og lettdrevne. Men det gjør også at de kan ha skarpere V bunn og ta skarpere svinger. Samme V bunnsvinkel ville på et vanlig skrog gitt mer våt flate og levere effektivitet. Stegene kan gi deg et skarpere skrog med høyere skrogvinkel lengre bak som biter seg fast i sving. Nå spør jeg for å lære, ikke arrestere deg. Men mener du det er mer løft i ræva på ett steppa skrog ? Trudde det var luftsmøringa fra steppene som gjorde at det blei mindre motstand for båten. På den måten får man en lenger våt flate som gir bedre stabilitet Jeg har mest erfaring med catter de siste årene, der er usteppa langt mer kos å kjøre med, samme har de vbunnerne jeg har kjørt vært, men det er noe med psykiske sperrer, for jeg vet godt hva som skjer når det lugger i de fremre steppa og det slepper i ræva, plutselig blir man kasta inn i en 200graders tverring i 65knop. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 5.November.2022 Del på Facebook Svart 5.November.2022 På et forum som dette er det vel naturlig at en slik sak blir diskutert og jeg mener det må være innenfor å spekulere i årsak så lenge dette holdes på et nivå der ikke personer henges ut. Jeg tenker at hvis en slik ulykke kan skje under slike kontrollerte forhold er det stor risiko for at det kan skje med andre brukere. Dette må jo være lov å diskutere. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 5.November.2022 Del på Facebook Svart 5.November.2022 Kallethekid skrev Just now: På et forum som dette er det vel naturlig at en slik sak blir diskutert og jeg mener det må være innenfor å spekulere i årsak så lenge dette holdes på et nivå der ikke personer henges ut. Jeg tenker at hvis en slik ulykke kan skje under slike kontrollerte forhold er det stor risiko for at det kan skje med andre brukere. Dette må jo være lov å diskutere. Jeg har selv opplevd hvor jævli det er å komme inn på baatplassen som pårørende etter en dødsulykke og lese spekulasjonene som blei skrevet om en av mine beste venner kun noen timer etter ulykka. Derfor jeg vaneligvis kjemper så imot det Men her skal det ha vært kurs med proffe instruktører, ingen hardt skada og "krembåt" til dette fartsområde. Er spent på hva havarikommisjonen sier til slutt Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 5.November.2022 Del på Facebook Svart 5.November.2022 Kloke ord. Man må ta i betraktning hva ulykken har ført til. Her virker det jo (uten at jeg kjenner saken annet en ryktesveien) som om det er gjort en god jobb under forberedeler/evakuering av båten. Sikkert en veldig ubehagelig opplevelse å være fanget opp ned inne i et styrehus under vann, mest sannsynlig forslått etter å ha gått rundt. Kan fort få fatale konsekvenser om panikk oppstår når fem man med kanskje oppblåste vester skal ut. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 5.November.2022 Del på Facebook Svart 5.November.2022 Kallethekid skrev 17 minutter siden: Kloke ord. Man må ta i betraktning hva ulykken har ført til. Her virker det jo (uten at jeg kjenner saken annet en ryktesveien) som om det er gjort en god jobb under forberedeler/evakuering av båten. Sikkert en veldig ubehagelig opplevelse å være fanget opp ned inne i et styrehus under vann, mest sannsynlig forslått etter å ha gått rundt. Kan fort få fatale konsekvenser om panikk oppstår når fem man med kanskje oppblåste vester skal ut. Når det var kurs på jobben, så fikk alle Fladen flytedress, de demper jo endel av slagene og er enkle å komme seg ut av døra på Hvis det har skjedd sånn jeg ser for meg, så var det nok lett å komme seg ut døra, det tar litt tid før den legger seg opp ned. Men de har nok vært litt sjokka de første sekundene da. Husker godt åssen det var å tverre i 65, tok litt tid før jeg fikk summa meg Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.