Jump to content

Havarikommisjonen undersøker kantring av høyhastighetsbåt


Range Rover

Recommended Posts

Havarita skrev 2 minutter siden:

At de som rammes hyppigst også er menn som er fritatt for båtførerbevis, kan man også hente ut av statistikken.

 

En god grunn for at INGEN burde fritas for båtførerprøven, uansett alder eller fart på båten. Hvis det skal være unntak, burde det være de små som farter rundt i gummijoller med 4hk, som er kunnskaps magneter og lærer sjøvett in real life. 

Link to post
Share on other sites

Havarita skrev 10 minutter siden:

Hvor har du tallmateriale som støtter denne påstanden? Ulykkesstatistikken til Sjøfartsdirektoratet støtter den ikke.

Blant 34 tragiske dødsfall ifm fritidsbåt i 2022 kan kun et fåtall av dem relateres til stor fart. Om de er innenfor 30-40 knop er umulig å fastslå ut fra hendelses rapportene.

Tallmaterialet som direktoratet har fra 2001 forteller egentlig akkurat det samme.

 

Så det støtter ikke noe krav om 50 knops grense mhp de offisielle statistikk.

 

Men om du gidder å søke opp de hendelsene i 2022 som står nevnt i sdirs statistikk fra avisene som har skrevet om disse ulykkene så vil du finne anslått hastighet. Og det ligger mellom 30-40 knop.

 

Selv om dette da er enten avisenes anslag eller de som har overlevd ulykken eller vitner - så er det bedre enn det som sdir tar med seg i sin statistikk.

 

Link to post
Share on other sites

For noen år siden var det en hendelse med en Goldfish som kantret. Tror det var ifm en demonstrasjon for forsvaret.

2 personer omkom, etter hva jeg husker.

 

Den gang fremkom en teori om hvorfor steppede skrog kunne være farlige.

Steppene i skrogene er der for å redusere motstand. Om man blokkerer ventileringen ved at man går skrått i bølger i akkurat passe store bølger, vil motstanden øke på den ene siden, og senere på den andre i det bølgen passeres (man pløyer igjennom).

Dette vil bringe båten ut av kurs, som man sannsynligvis som ryggmargsrefleks vil korrigere for.

Er man da riktig uheldig, møter båten neste bølge med baugen samtidig som man har 'rorutslag', og man risikerer 'broaching'. (Seilere vet hva det er, men ifm seiling oppstår det gjerne i følgende sjø).

 

Men det er lenge siden jeg har sett denne teorien diskutert.

Jeg vet ikke om det er noe i den, eller hvilke faktorer som avgjør en vellykket / mislykket step-utforming.

Jeg registrer dog at også familiebåter nå oftere har steppede skrog, så kanskje konstruktørene har lært seg riktig utforming.

Link to post
Share on other sites

Blir dagens båter testet og godkjent av f.eks Veritas eller er det produsentene som godkjenner egne produkter?

Kanskje unnamanøver burde være med i testen.

 

Tror at det var A-klasse mercedes bil som hvælva under en unnamanøvertest. Den ble vel holdt tilbake av produsent til de hadde fått en del ting på stell.

Link to post
Share on other sites

Allan E skrev 4 minutter siden:

Blir dagens båter testet og godkjent av f.eks Veritas eller er det produsentene som godkjenner egne produkter?

Kanskje unnamanøver burde være med i testen.

 

Tror at det var A-klasse mercedes bil som hvælva under en unnamanøvertest. Den ble vel holdt tilbake av produsent til de hadde fått en del ting på stell.

 

Må tydeligvis igjennom noen form for godkjenning

 

https://www.plastforum.no/article/view/804218/lanserte_plastbat_sa_sank_den

Link to post
Share on other sites

alfaalfa skrev 27 minutter siden:

 

Så det støtter ikke noe krav om 50 knops grense mhp de offisielle statistikk.

 

Nei det har du helt rett i.

 

Fra 2022 er det bare 1 ulykke som har opphav i 50+ knop. En 11 åring omkom.

Føreren var etter hva som er fremkommet 'godt utlært' racebåt fører, så om sertifikatet kunne påvirket utfallet av denne er høyst diskutabelt.

Utvalget av dødsulykker i 50+ knop er særdeles begrenset også tidligere år. (heldigvis)

Utvalget av båter som gjør 50+ knop er også en forsvinnende liten andel av alle båter, men økende. Så derfor kanskje et naturlig sted å starte med sertifikatkrav.

 

Aviser som sannhetsvitner er ofte særdeles lite objektive.

Både i utvalg av hendelser de omtaler, og hvordan hendelsesforløp omtales. (Opplaget først og sannheten sist)

Redigert av Havarita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Havarita skrev 1 minutt siden:

Nei det har du helt rett i.

 

Fra 2022 er det bare 1 ulykke som har opphav i 50+ knop. En 11 åring omkom.

Føreren var etter hva som er fremkommet 'godt utlært' racebåt fører, så om sertifikatet kunne påvirket utfallet av denne er høyst diskutabelt.

Utvalget av dødsulykker i 50+ knop er særdeles begrenset. (heldigvis)

Utvalget av båter som gjør 50+ knop er også en forsvinnende liten andel av alle båter, men økende. Så derfor kanskje et naturlig sted å starte med sertifikatkrav.

 

Aviser som sannhetsvitner er ofte særdeles lite objektive.

Både i utvalg av hendelser de omtaler, og hvordan hendelsesforløp omtales. (Opplaget først og sannheten sist)

 

Der sa du noe meeeeget skummelt. "godt utlært" i det sekundet man er utlært så kan man alt. Den dagen jeg er utlært, så gir jeg opp det jeg holder på med, for da er det jo null utfordring mer 

 

Det er jo mange som mener de er utlært når det kommer til bilkjøring, men sett de bak rattet på en bil med 300 hk på en bane, så de innser hvor lite de faktisk kan

Link to post
Share on other sites

Steppede skrog er gode på å kjøre rett frem. Liten våt flate gir lavere forbruk og høyere fart.

Men lite våt flate skaper problemer i sving. Hekken har dårlig grep, og spinner ut.

Norges mest meriterte racing båt designer har kunnskapen.

Sakset fra Cormate.uk:

Utility 23 also has an ... compared to many other modern hulls. This further reduces the risk of the bow to oversteer in following swells or a "Spin Out" at high speeds.

Link to post
Share on other sites

Med 'godt utlært' i denne sammenheng, mener jeg like mye kunnskaper som høyhastighetssertifikatet er ment å tilføre.

 

Race-miljøet er brukt som høringsinstans til kursinnholdet, så kunnskaper og ferdigheter var nok på plass.

 

Ingen blir forøvrig noen gang utlært. Men, noen mener seg helt klart utlært.

Link to post
Share on other sites

Havarita skrev 3 minutter siden:

Med 'godt utlært' i denne sammenheng, mener jeg like mye kunnskaper som høyhastighetssertifikatet er ment å tilføre.

 

Race-miljøet er brukt som høringsinstans til kursinnholdet, så kunnskaper og ferdigheter var nok på plass.

 

Ingen blir forøvrig noen gang utlært. Men, noen mener seg helt klart utlært.

 

Det var vel kun 1 fra racing miljøet som blei spurt om dette, en som missbrukte stillinga si som ambassadeur i RS. Han prøvde også og få til at han skulle være eneste som kunne holde disse kursene. 

 

Han gjorde seg upopulær i racingmiljøet når han sa at offshore lisens og VM deltagelse ikke burde gi fritak og at alle måtte til han for å ha kurs. Konkurrenter som har gjort det bedre enn han i VM, kunne vist ikke kjøre båt i høye hastigheter, så han måtte lære de opp. 

Link to post
Share on other sites

Karl Norge skrev 18 minutter siden:

Steppede skrog er gode på å kjøre rett frem. Liten våt flate gir lavere forbruk og høyere fart.

Men lite våt flate skaper problemer i sving. Hekken har dårlig grep, og spinner ut.

Norges mest meriterte racing båt designer har kunnskapen.

Sakset fra Cormate.uk:

Utility 23 also has an ... compared to many other modern hulls. This further reduces the risk of the bow to oversteer in following swells or a "Spin Out" at high speeds.

 

Vi som er glade i å kjøre fort, vet hvor viktigt det er at "ræva sitter", har man kontroll på ræva, så er mye gjort. 

 

Jeg liker gjerne å tilte såpass at det kun er ræva som er nedi, da kan man svinge godt, man kjenner ikke bølgene noe særligt og i tilegg gir det følelsen av og fly. Mister ett par knop da, men det er det verdt for kjøre følelsen og feedback 

 

Båten i filmen under, er beste vbunneren jeg har kjørt. Hadde samme for noen år siden og angrer som en våt katte, på at jeg solgte den 

 

 

Link to post
Share on other sites

Grønngylt skrev for 3 timer siden:

 

Det er mye jeg hører i båtbransjen, som jeg ikke snakker høyt om her inne. Kjenner flere som har vært på kurs med denne arrangøren i ulykkes båten, som har vært i avhør med politi og havarikommisjon, som forteller div etter avhør. 

 

Folk er bekymra for at kursbevis skal trekkes tilbake, siden ikke alt var på stell. 

 

Denne ulykka er noe man må lære av. Båtene som skal brukes i denne sammenhengen burde gå gjennom noe godkjennings apparat, kurs arrangører burde være noe mer enn en privatperson med tøff båt. Skal man holde kurs, burde det være jævla strenge greier med masse krav til både båt og arrangør. Hvor strengt er det for å holde kurs i sammenheng med moped/bil/lastebil ? 

 

Jeg har sagt det før og sier det igjen, få ett sertifikat ala bilsertifikat, med kjøretimer og sensor som skal godkjenne kjøringa, uansett alder. Ulykkes statestikken viser vel at det er flest over 40 som er innvolvert i ulykker, de i den alderen som er fritatt for båtførerprøven. 

Helt enig med deg!!!!

Link to post
Share on other sites

Grønngylt skrev for 5 timer siden:

 

Vi som er glade i å kjøre fort, vet hvor viktigt det er at "ræva sitter", har man kontroll på ræva, så er mye gjort. 

 

Jeg liker gjerne å tilte såpass at det kun er ræva som er nedi, da kan man svinge godt, man kjenner ikke bølgene noe særligt og i tilegg gir det følelsen av og fly. Mister ett par knop da, men det er det verdt for kjøre følelsen og feedback 

 

Båten i filmen under, er beste vbunneren jeg har kjørt. Hadde samme for noen år siden og angrer som en våt katte, på at jeg solgte den 

 

 

Er dette en Ranvig-design? Nydelig video!

Link to post
Share on other sites

Kallethekid skrev for 2 timer siden:

Er dette en Ranvig-design? Nydelig video!

 

Ranvig på sitt beste :) ja det er en nydelig video, synd jeg ikke har noe med den filmen å gjøre, for den følelsen mannen bak spakene har, er ganske god :) 

 

Savner r20'n min sånn ca hver eneste dag, men jeg har blitt for gammel og feit for vbunnere, de banker og slår, det gjør vondt i flere dager etterpå. Mye bedre med catte som ligger "stabilt" på en luftpute og tar imot de værste slagene. Liker litt mer comfort, når man har passert 50% av pensjons alderen 

Link to post
Share on other sites

39 minutes ago, Chilli Solbris said:

Hersketeknikk? Den får du utdype! Jeg går ut i fra at du har lest samtlige kommenterer?

 

Jeg har lest et par av dine kommentarer, der hevder du å sitte med masse informasjon du ikke vil dele og ber samtidig andre om å slutte å skrive noe om den konkrete saken.

Dette er en klassisk hersketeknikk. Det mangler bare at du omtaler folk som "gutten min" eller "jenta mi" i tillegg for å komplettere.

Link to post
Share on other sites

Anonym skrev for 3 timer siden:

 

Jeg har lest et par av dine kommentarer, der hevder du å sitte med masse informasjon du ikke vil dele og ber samtidig andre om å slutte å skrive noe om den konkrete saken.

Dette er en klassisk hersketeknikk. Det mangler bare at du omtaler folk som "gutten min" eller "jenta mi" i tillegg for å komplettere.

Dette må være det mest idiotiske jeg noen gang har sett her inne!

Jeg tar ikke stilling til skyld, ikke skyld. Jeg tar ikke vedkommende i forsvar i forhold til handling. Jeg ber bare om at man forholder seg til fakta og ikke spekulerer i skyld. At jeg vet mer enn det som kommer fram her kan da ikke ha noe saken å gjøre. Jeg presiserer at jeg ikke tar stilling til om det er begått feil. 
Så hvordan det å be om en edruelig diskusjon er å bruke klassisk hersketeknikk går langt utenfor min forstand! Tror ikke jeg har kommentert noe som underbygger din påstand. Videre diskusjon har jeg ikke lagt meg borti i det hele tatt!

Link to post
Share on other sites

Karl Norge skrev for 4 timer siden:

Sjøfartsdirektoratet må også ettergåes. Det er de som har ansvaret for sikkerheten, og har kommet med dette påfunnet. Dette sertifikatet medfører ulykker som en aldri før har sett. Noen har pønsket ut en ny måte å flå båtfolk på, under dekke av økt sikkerhet. 

 

Det neste nå er vel at båter som gjør over 50knop må spesial godkjennes hos noen ala biltilsynet. Bilene til politiet er jo spesialbygd sånn at de trygt kan kjøre fortere enn fartsgrensa. Så nå er sikkert båtene demmes også spesialbygd for hastighet over 50knop 

 

Men når verkstedene bestiller deler, så er det helt standar deler som monteres 

Link to post
Share on other sites

Grønngylt skrev 1 time siden:

 

Det neste nå er vel at båter som gjør over 50knop må spesial godkjennes hos noen ala biltilsynet. Bilene til politiet er jo spesialbygd sånn at de trygt kan kjøre fortere enn fartsgrensa. Så nå er sikkert båtene demmes også spesialbygd for hastighet over 50knop 

 

Men når verkstedene bestiller deler, så er det helt standar deler som monteres 

Etter hvert som flere får seg båt, og en stadig større andel ikke er vokst opp med båt fra barndommen og med en far eller mor som har gitt godt båtvett, går det den veien. Eneste måten å motvirke dette på er hvis alle båtførere til enhver tid oppfører seg upåklagelig. Ulykker er den sterkeste driveren. Men hver gang en rask båt kjører nært land eller andre båter, padlere, etc. eller en stor båt lage store bølger som er til hindring for badere, padlere, etc. så er det en ekstra sten til byrden som tvinger gjennom nye reguleringer. (En liten digresjon: Derfor bør båtfolk være relativt moralistiske og ikke se gjennom fingrene med slikt)


Ingen grunn til å tro at reglene på sjøen ikke er utsatt for de samme prosessene som de på veien.

Et tips er å ta alle de sertifikatene man tenker at man noen gang kan trenge så raskt som mulig.
Det kommer bare til å bli dyrere, mer omfattende og mer tidskrevende fremover...

Har nytt ungdomstid og første halvdel av voksentiden min vel vitende om at tiden for friheten på sjøen lever på lånt tid og glad for at jeg var født tidlig nok til å få den med meg. Våre barn som blir født nå møter nok andre regler. 

Redigert av Havelle (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Havelle skrev 41 minutter siden:

Etter hvert som flere får seg båt, og en stadig større andel ikke er vokst opp med båt fra barndommen og med en far eller mor som har gitt godt båtvett, går det den veien. Eneste måten å motvirke dette på er hvis alle båtførere til enhver tid oppfører seg upåklagelig. Ulykker er den sterkeste driveren. Men hver gang en rask båt kjører nært land eller andre båter, padlere, etc. eller en stor båt lage store bølger som er til hindring for badere, padlere, etc. så er det en ekstra sten til byrden som tvinger gjennom nye reguleringer. (En liten digresjon: Derfor bør båtfolk være relativt moralistiske og ikke se gjennom fingrene med slikt)


Ingen grunn til å tro at reglene på sjøen ikke er utsatt for de samme prosessene som de på veien.

Et tips er å ta alle de sertifikatene man tenker at man noen gang kan trenge så raskt som mulig.
Det kommer bare til å bli dyrere, mer omfattende og mer tidskrevende fremover...

Har nytt ungdomstid og første halvdel av voksentiden min vel vitende om at tiden for friheten på sjøen lever på lånt tid og glad for at jeg var født tidlig nok til å få den med meg. Våre barn som blir født nå møter nok andre regler. 

 

Jeg ønsker det faktisk velkomment. Skikkelig sertifikat uansett hvordan båt man har eller hvor gammel man er, samt strengere krav til hva man kan fikse selv på båtene. Vi lar ikke amatører fikse skada biler som er ramme skeive, så hvorfor skal vi la amatører jobbe med strukturelle skader på båt ? 

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...