Jump to content

Havarikommisjonen undersøker kantring av høyhastighetsbåt


Range Rover

Recommended Posts

Min mening

Høyhastighetskjøring med båt er ekstremsport.

Jo mer ekstremt det blir jo mindre andel av befolkningen vil beherske det.

Har kjente som overhode ikke kan føle når en bil sladder...

Noen båter går som på skinner i 60 knop.

Noen båter oppfører seg som barkbåt i en stri bekk i 60knop.

 

Noen har talent for å mestre en krevende båt når det går fort. Mye av det er medfødt, noe er opptrent og kan trenes opp. En må ha forståelsen av hva som er riktig i en gitt situasjon og en må ha reaksjonsevne til å utføre det i tide og en må ha koordinasjon til å kunne utføre det i praksis.

VELDIG få har alle egenskapene..

Selvfølgelig er et slikt kurs nyttig.

Men ikkeno kurs kan lære bort alt det på en uke.

En kan øke bevissthet. En kan trene på en spesiell situasjon med en spesiell båt. En kan lære tre viktige punkter og pugge rekkefølgen.. men å bli en dyktig båtfører det kreves mer.

 

Har ikke tatt kurset enda men alt jeg kan finne i kursmateriellet peker på at en skal agere som om det er en "standard" båt, det kan være meget farlig.

Om en har en lett, litt rundbunnet 26fot med fast overflatedrev, og drar på kurs for å bli dyktigere så tror jeg en kan bli skuffa..

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Grønngylt skrev for 14 timer siden:

 

 

Når man ligger med sånt løft som det her, i en sving, så er det ofte det føles som en god sladd. Men med steppa skrog, så er det litt mer risiko 

 

Jeg er ikke helt enig det med "litt mer risiko" koblet til steg-.skrog. Mest grunnet at de har skarpere skrogvinkel som gir grep!

 

Jeg mener at det er en ting som er den viktigste årsaken til at man hører om steg-skrog og ulykker:

 

-motorkraft og høyt montert drev/motorer

 

GF 29 med 725 hk og overflatemontert drev: hvor ofte ser du en annen 29" med 725hk? Det er ikke så mange båter der ute med fartspotensiale over 70 knop. Og at båter som går j.. fort også kan være involvert i ulykker som feks på bane der man skal runde bøyer "så fort du klarer"...

 

Det siste er at flere båter som går veldig fort (60+) har overflatemontert propell/undervannshus. Det gir veldig lite grep i sjøen for å manøvrere i sving.

 

Et vanlig drev er nedi fra antiventileringsplate og ned, mao en lang og dyp finne i lengderetning på båten, mens jeg kun har skeg som er nedi. Det er klart det gir mindre grep på hekken!!! Selv når jeg kjører i 40 knop.

 

Derfor er det krevende å kjøre båter som er rigget for å kjøre fort. Selv i lavere hastighet.

 

IKKE stegskroget i seg selv. Stegskroget kan jeg få til å fungere med grep ved å kjøre trim. Jeg har 24 graders skrog i hekken - det er det få andre som har. Så det biter godt.

 

Det er ingenting annet enn klok kjøring som kan hjelpe meg i sving, selv om jeg trimmer rett så har jeg nesten ingenting som er "roret" bak. Så det er lite som  "holder akterskipet" i sving. Derfor MÅ jeg trimme så det lille jeg har av grep i "roret"  blir opprettholdt.

 

 

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, baatsman said:

Nor- Tech har vel båter som er raskere en da Gjelsten ble verdensmester. Inntil nå kunne hvem som helst født før 1980 kjøre de.  Så et høy-hastighets sertifikat er på sin plass.

Ikke hvem som helst kan kjøpe dem!! :blush:  Burde jo uansett vært sikkelig opplæring for båter som går under 50knop også! Er vel der de fleste ulykker skjer!!  høyhastighetsbåter er vel bare en liten del!  bare at det får så store konsekvenser!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

alfaalfa skrev for 6 timer siden:

Jeg er ikke helt enig det med "litt mer risiko" koblet til steg-.skrog. Mest grunnet at de har skarpere skrogvinkel som gir grep!

 

Jeg mener at det er en ting som er den viktigste årsaken til at man hører om steg-skrog og ulykker:

 

-motorkraft og høyt montert drev/motorer

 

Med ett usteppa skrog, så har man kun 30cm akter av båten nedi vannet, når man kjører skikkelig høyt. Med steppa, så er det gjerne 2-3 punkter som er nedi, gjerne 30cm i ræva og 5-10cm ved steppene. Når en bølge for eks treffer de punktene lenger frem, så skal det ikke så mye til for å skyve båten litt ut av den vinkelen man ligger i og da skjer det ting fort. Har fått noen overraskelser opp igjennom årene 

 

Har kjørt noen usteppa og steppa båter, men jeg må si jeg liker de usteppa best, selv om steppa går mykere i sjø og 1-3knop fortere. Men det er smak og behag da, når man har kjørt såpass mye, så vet man hva man selv liker 

 

Det er vel ikke veldig mange, som ligger med såpass høyt løft og "sladder" rundt holmer og skjær, det er for spessielt interesserte, men #&@(_ så morro det er, deiligt over bølger også, når man ser spissene ligger stabilt i lufta og man kjenner det bare dunker litt i ræva på båten. Bølgene til en gjennomsnittelig 30foter i halvplan, er null problem i 70knop, kjenner de nesten ikke engang 

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev for 3 timer siden:

Ikke hvem som helst kan kjøpe dem!! :blush:  Burde jo uansett vært sikkelig opplæring for båter som går under 50knop også! Er vel der de fleste ulykker skjer!!  høyhastighetsbåter er vel bare en liten del!  bare at det får så store konsekvenser!

 

Kan ikke hvem som helst kjøpe en nor-tech ? Trur ikke nor-tech hadde nekta noen som helst å kjøpe båt av de, med mindre de viste det var en 17åring som har solgt dop/drept naboen for å finansiere båten. 

 

Så med andre ord, selger de en båt som er god for 300km (60km mer enn Røkke/gjeldsten) til hvem som helst 

 

Men du er inne på noe, strengere opplæring uansett fart. Så burde det bli båtførerprøve uansett alder. Gjerne like strengt som bil sertifikat 

Link to post
Share on other sites

Det finnes jo superraske biler og motorsykler også der uerfarne unge kan kjøre seg fra 0-Død på 3 sekunder. Hverken bilappen eller MC lappen gir noe god opplæring hvordan man skal håndtere slike ekstremkjøretøy.

Det handler rett og slett om å bruke bittelitt vett og lære seg gradvis og forsiktig om man har tilgang til slike ekstrem kjøretøy.

I den virkelige verden vil ikke 16 åringer ha råd til en ekstrembåt, heller ikke få lov til å kjøre/ låne den.

 

På den andre siden kan sikkert kursarrangør ta en liten gjennomgang på hvor langt dem skal pushe grensene ved krappe svinger i høy hastighet.

 

Link to post
Share on other sites

3 minutes ago, hanto1 said:

Det finnes jo superraske biler og motorsykler også der uerfarne unge kan kjøre seg fra 0-Død på 3 sekunder. Hverken bilappen eller MC lappen gir noe god opplæring hvordan man skal håndtere slike ekstremkjøretøy.

Det handler rett og slett om å bruke bittelitt vett og lære seg gradvis og forsiktig om man har tilgang til slike ekstrem kjøretøy.

I den virkelige verden vil ikke 16 åringer ha råd til en ekstrembåt, heller ikke få lov til å kjøre/ låne den.

 

På den andre siden kan sikkert kursarrangør ta en liten gjennomgang på hvor langt dem skal pushe grensene ved krappe svinger i høy hastighet.

 

 

Det er jo helt riktig. Det er jo snakk om holdninger her, men på sjøen er har det jo vært tradisjon på fritt frem filosofien! At vannscooter f.eks er sluppet uten tilstrekkelig opplæring er jo helt absurd i dette lov og regelverket vi har her i norge.

Selv har jeg R sykkel som går 3xfartsgrensene i Norge og har erfaring med motorsterkt kjøretøy. men syntes det var skremmende da jeg satte meg på en vannscooter med 300hk. Dette vet jeg mange ikke hadde taklet og spessielt de som ikke har kunskap om hvordan vannjet funker

 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

hanto1 skrev 53 minutter siden:

 

På den andre siden kan sikkert kursarrangør ta en liten gjennomgang på hvor langt dem skal pushe grensene ved krappe svinger i høy hastighet.

 

På kurset er det lagt opp til en sikk-sakk kjøring mellom bøyer. Disse ligger ikke på linje men slik at du virkelig må legge over tidlig og planlegge kursendringene for å få med den neste "port". De kan ligge med +10 meter fra hverandre i forhold til den rette linjen og alt for tett etter hverandre. Og man må ha fullt utslag ellers klarer du ikke neste bøye. Dette starter man i 35 knop før man tar den første bøyen. Men med slik svinging synker hastigheten vesentlig. 

 

Det kjøres inn i en slik løype der man setter hastigheten før eleven begynner på svingene. Slik at instruktør kan gi tilbakemelding om at man skal sette ned hastigheten /eller opp følr første bøye. Poenget her er ikke å se hvor fort du kan klare dette. Men å ha en hastighet som oppleves som håndterlig (35 knop! er ikke fort), og allikevel få problemer med å planlegge svingene slik at en ikke kløner og havner langt på etterskudd utover i løypen.

 

Oppgaven lærer både hvor vanskelig det er å klare svinger selv i så liten hastighet som 35 kn, hvor mye saktere du må kjøre enn du tror for å få en båt til å klare slike krappe påfølgende svinger, som er å lære båtens oppførsel i en relativt lav hastighet. Mye lavere enn man skulle tro man kan klare.

 

MEN det er mulig å kløne, og det er mulig å komme borti gasshendel i slik ratting, og gi på underveis.

 

Når man legger opp en slik undervisning har man kjørt gjennom løypen for å sikre at det er passe vanskelig. Med den båten man skal kjøre med. Så denne båten i dette tilfelle har helt sikkert kjørt denne løypen, den har vært gjennom, jeg vil tro man har testet både i saktere og høyere fart før man slipper til elever, -dette har vist seg å fungere.

 

Det er ikke snakk om å teste grenser slik det beskrives over, for å se "hvor fort man kan kjøre!" Det kan på flere måter sammenlignes med glattkjøringskurs med bil. Jeg opplevde det mer som kjedelig enn en måte å se hva bilen tåler av fart...  :-) 

 

 

 

 

 

Redigert av alfaalfa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bare en liten kommentar: Det som skiller høyhastighets biler/mc og båter er at det (utover de båtkyndige) er liten kunnskap om farene ved høye hastigheter på vann, mens «alle» vet om farene ved bil/mc. 
 

Som dere har vært innom, er også båt i høy hastighet noen helt egne dyr. Ikke alle som vet det. Mange som har hatt en båt som klarer 32kn på en god dag og så tror de kan alt om båtkjøring i hastighet. 
Få ting som er så farlig som litt kunnskap - er vel nesten det viktigste mdd høyhastighetskurset: Å vise folk alt de ikke kan.  

Link to post
Share on other sites

Havelle skrev 1 time siden:

Bare en liten kommentar: Det som skiller høyhastighets biler/mc og båter er at det (utover de båtkyndige) er liten kunnskap om farene ved høye hastigheter på vann, mens «alle» vet om farene ved bil/mc. 
 

Som dere har vært innom, er også båt i høy hastighet noen helt egne dyr. Ikke alle som vet det. Mange som har hatt en båt som klarer 32kn på en god dag og så tror de kan alt om båtkjøring i hastighet. 
Få ting som er så farlig som litt kunnskap - er vel nesten det viktigste mdd høyhastighetskurset: Å vise folk alt de ikke kan.

 

:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Havelle skrev 1 time siden:

Mange som har hatt en båt som klarer 32kn på en god dag og så tror de kan alt om båtkjøring i hastighet. 

Det er også et skremmende høyt antall personer som kjører rundt i teslaer og bruker disse subsidierte miljøsvinene på en slik måte at det kan synes som om de mangler 97% av grunnopplæringen... vel vitende om at de kjører rundt i 2.2-3 tonn og dermed vinner massefart konkurransen i møte med alle normale kjøretøy og dermed stort sett overlever sine egne feil.

Slike klare skiller har vi ikke på sjøen. Ikke plages vi med autonome drapsmaskiner heller.

 

Den største utfordringen vi har på sjøen generelt, er alle "fellesferie" båtbrukere.

De kan godt ta 20 høyhastighetskurs, men så lenge de ikke får holdt kunnskap og den minimalt opptrente ferdigheten vedlike, så mister de treningen fordi det er 11mnd til "neste" gang...

 

Når det er lenge siden jeg har kjørt en båttype så liker jeg å starte rolig, bygge meg opp, få tilbake følelsen, også kjøre utpå...

Hadde flere fulgt den oppvarmingen, tror jeg statistikken hadde bedret seg.

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev for 7 timer siden:

Du tok ikke poenget!  båtene koster vel fra 4,5 mil og oppover!  :crazy:

 

Når jeg ser båtene på jobben og hvem som har de, så kan virkelig hvem som helst kjøpe seg en nor-tech. Folk har så mye penger for tiden og det er virkelig mannen i gata som svir av 3-5mill på båter 

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev for 2 timer siden:

Det er også et skremmende høyt antall personer som kjører rundt i teslaer og bruker disse subsidierte miljøsvinene på en slik måte at det kan synes som om de mangler 97% av grunnopplæringen... vel vitende om at de kjører rundt i 2.2-3 tonn og dermed vinner massefart konkurransen i møte med alle normale kjøretøy og dermed stort sett overlever sine egne feil.

Slike klare skiller har vi ikke på sjøen. Ikke plages vi med autonome drapsmaskiner heller.

Ingen hevdet at biltrafikken er perfekt. Men der har da alle en relativt omfattende sertifisering med eksamen.
Før høyhastighetsreglene var det slik at de over 43 år (født før 1980) ikke trenger noen form for sertifisering eller kunnskapsprøve. Så det er en god start. Men mer kan gjøres og mye hadde vært løst om folk brukte vett, som du også er inne på:

dieselfan skrev for 2 timer siden:

Den største utfordringen vi har på sjøen generelt, er alle "fellesferie" båtbrukere.

De kan godt ta 20 høyhastighetskurs, men så lenge de ikke får holdt kunnskap og den minimalt opptrente ferdigheten vedlike, så mister de treningen fordi det er 11mnd til "neste" gang...

 

Når det er lenge siden jeg har kjørt en båttype så liker jeg å starte rolig, bygge meg opp, få tilbake følelsen, også kjøre utpå...

Hadde flere fulgt den oppvarmingen, tror jeg statistikken hadde bedret seg.

Enig i at det er lurt å ta det rolig. Må innrømme at jeg personlig ikke gjør det. Pleier ofte å bruke opp mot 90% av Havelles fartspotensial første tur, eller altså ta henne helt opp i nærmere 7,5 knop.

Link to post
Share on other sites

Havelle skrev 29 minutter siden:

Enig i at det er lurt å ta det rolig. Må innrømme at jeg personlig ikke gjør det. Pleier ofte å bruke opp mot 90% av Havelles fartspotensial første tur, eller altså ta henne helt opp i nærmere 7,5 knop.

Skal ikke være for bombastisk, for alle farkoster har sine farepotensialer... men om du ikke sovner på en overfart, så er neppe Havelle den største faren i havna, selv om du skulle presse henne opp i 94% av potensialet.. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Havelle skrev for 8 timer siden:

Bare en liten kommentar: Det som skiller høyhastighets biler/mc og båter er at det (utover de båtkyndige) er liten kunnskap om farene ved høye hastigheter på vann, mens «alle» vet om farene ved bil/mc. 

 

.. men jeg  tenker at en likhet med høytytende fartøyer både tll lands og til vanns - en mindre vant fører vil kunne få en mestringsfølelse som ikke er reell..  Det går fortere og fortere inntil marginene er oppbrukt - og ferdighetene rekker ikke lenger til for å parere situasjonen. 

Er iallefall 2 "rally replicaer" her i byen hvor eierne fart ut at pusher man bare nok på så kan man feks finne seg selv og bilen i full 4 hjuls skrens og deretter tvinna rundt en lyktestolpe :eek:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Mulligan skrev for 13 timer siden:

Og den er feil.... dessverre ikke lett dette.

 

Om man ser på tegningen ser man den tydelige feilen. De tror at vannet skal treffe skroget som en > for hvert step. At du får en ny helt fersk og fin > form på vannet som treffer skroget for hvert steg. Vannet samler seg ikke langs kjølen og begynner en helt ny spiss som treffer vannet før hvert step. Det skjønner vi alle som har sett en båt i sjø.

 

Teksten er bedre enn bildet, men deres beregninger blir da også feil...

 

Derfor Lorne Campbells beskrivelse over.

Link to post
Share on other sites

4 minutes ago, alfaalfa said:

Og den er feil.... dessverre ikke lett dette.

 

Om man ser på tegningen ser man den tydelige feilen. De tror at vannet skal treffe skroget som en > for hvert step. At du får en ny helt fersk og fin > form på vannet som treffer skroget for hvert steg. Vannet samler seg ikke langs kjølen og begynner en helt ny spiss som treffer vannet før hvert step. Det skjønner vi alle som har sett en båt i sjø.

 

Teksten er bedre enn bildet, men deres beregninger blir da også feil...

 

Derfor Lorne Campbells beskrivelse over.

Helt enig! dette blir for teoretisk!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...