Jump to content

Havarikommisjonen undersøker kantring av høyhastighetsbåt


Range Rover

Recommended Posts

Kallethekid skrev for 1 time siden:

På et forum som dette er det vel naturlig at en slik sak blir diskutert og jeg mener det må være innenfor å spekulere i årsak så lenge dette holdes på et nivå der ikke personer henges ut. Jeg tenker at hvis en slik ulykke kan skje under slike kontrollerte forhold er det stor risiko for at det kan skje med andre brukere. Dette må jo være lov å diskutere.

Å diskutere hvordan båter på generelt grunnlag kan utsettes for ytre krefter som kan føre til uhell kan fint diskuteres. Denne spesifikke hendelsen får man vente på havarikommisjonens utredning. 

Grønngylt skrev for 1 time siden:

 

Jeg har selv opplevd hvor jævli det er å komme inn på baatplassen som pårørende etter en dødsulykke og lese spekulasjonene som blei skrevet om en av mine beste venner kun noen timer etter ulykka. Derfor jeg vaneligvis kjemper så imot det 

 

Men her skal det ha vært kurs med proffe instruktører, ingen hardt skada og "krembåt" til dette fartsområde. Er spent på hva havarikommisjonen sier til slutt 

Det er mer i denne saken enn det artiklene i pressen skriver. Det gjelder også artikkelen i Båtmagasinet. Det gjelder også skadeomfang. 

Kallethekid skrev 47 minutter siden:

Kloke ord. Man må ta i betraktning hva ulykken har ført til. Her virker det jo (uten at jeg kjenner saken annet en ryktesveien) som om det er gjort en god jobb under forberedeler/evakuering av båten. Sikkert en veldig ubehagelig opplevelse å være fanget opp ned inne i et styrehus under vann, mest sannsynlig forslått etter å ha gått rundt. Kan fort få fatale konsekvenser om panikk oppstår når fem man med kanskje oppblåste vester skal ut. 

Som sagt har ikke pressen det hele og fulle bildet i denne saken. 
Det være seg hverken skadeomfang eller hendelsesforløp. 
Men jeg kan stå inne for at instruktøren kan sine saker. Langt utover de kravene som gjelder for instruktør til dette kurset. 
Og på et eller annet tidspunkt vil både skadeomfang og årsakssammenheng bli frigitt. 
Først da vil jeg kommentere med det jeg vet om denne saken. 
Det eneste jeg ber om er en saklig og god debatt rundt båters egenskaper generelt og ikke denne saken spesielt. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Grønngylt skrev for 1 time siden:

 

Nå spør jeg for å lære, ikke arrestere deg. Men mener du det er mer løft i ræva på ett steppa skrog ? Trudde det var luftsmøringa fra steppene som gjorde at det blei mindre motstand for båten. På den måten får man en lenger våt flate som gir bedre stabilitet

 

Jeg har mest erfaring med catter de siste årene, der er usteppa langt mer kos å kjøre med, samme har de vbunnerne jeg har kjørt vært, men det er noe med psykiske sperrer, for jeg vet godt hva som skjer når det lugger i de fremre steppa og det slepper i ræva, plutselig blir man kasta inn i en 200graders tverring i 65knop. 

Den største virkningen er løftet steget gir. Det er gjort video av «luftsmøringen» og det bidrar til lavere friksjon. Men litt som ulike bunnsmøringet så er friksjonensreduksjon artig, og bidrar med en knop på en god dag.

 

https://www.proboat.com/2017/03/video-lorne-campbells-notes-stepped-hulls/
 

men se gjerne Lorne Campbells forklaring på video. Blant de bedre. Noen tror at hvert steg gir FN ny V formet treff mot vannet-det er feil. Den flaten som treffer sjøen etter steget er i skrogets fulle bredde (avhengig av hvor langt bak i skroget det er plassert). Løftet fra steget(ene) gir mindre våt flate og annen vinkel i vannet- det gir vesentlig mindre kraft for å skyve båten.

 

men det er krevende dom fører å bruke dette løftet, og krevende å designe det slik at skroget blir effektivt uten at det blir vanskelig/farlig.

 

Somsagt så gir løftet mulighet for skarpere skrog, det gir mykere gange i sjø Det samme er det med at steg gir flatere gange/lavere angrepsvinkel, der ikke baugen får samme løft når det treffer bølger.

 

På en cat blir dette j.. mye vanskeligere ettersom en cat må trimmes ned i baugen for å bruke hele skrogkanten/lengden for å svinge. Det er farlig med steg som allerede er løftet i hekken. Derfor har man fast trim nivå for sving på racing cat - dette stilles inn før racet.
 

Derfor må kurset lære bort at man MÅ ha baugen opp! (i sving) og det er trim og fart som gir det!

Ikke nødvendig å trimme opp før sving, egentlig, men få trimmer høyt nok i fart. Så de lærer bort rett trim og balanse i fart - og hold den trimmen i sving…

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev for 1 time siden:

Det eneste jeg ber om er en saklig og god debatt rundt båters egenskaper generelt og ikke denne saken spesielt. 

Nei, det er ikke det du gjør.

Du tar kraftig "parti" med instruktøren og gjentar gang på gang at du går god for instruktøren i denne saken. Da er det bare en part igjen, dermed har du insinuert hvem som har skyld. Deretter så ber du om "munnkurv" på alle andre..

Var du tilstede og så ulykken?

 

Chilli Solbris skrev for 1 time siden:

Og på et eller annet tidspunkt vil både skadeomfang og årsakssammenheng bli frigitt. 
Først da vil jeg kommentere med det jeg vet om denne saken. 

Du har siden denne tråden startet kommet med partiske innlegg så vær så grei å hold deg til fakta.

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev 11 minutter siden:

Nei, det er ikke det du gjør.

Du tar kraftig "parti" med instruktøren og gjentar gang på gang at du går god for instruktøren i denne saken. Da er det bare en part igjen, dermed har du insinuert hvem som har skyld. Deretter så ber du om "munnkurv" på alle andre..

Var du tilstede og så ulykken?

 

Du har siden denne tråden startet kommet med partiske innlegg så vær så grei å hold deg til fakta.

Jeg ber ikke om munnkurv men at man skal ha i mente at alle fakta ikke har kommet fram i pressen. 
Og nei! Jeg tar IKKE part med instruktøren. Hva vedkommende har gjort og ikke gjort sier jeg ingenting om!

Det betyr IKKE at han ikke kan ha gjort feil! Jeg tar bare ikke stilling til det!

Like fullt går jeg god for instruktøren og hans kompetanse og som det mennesket jeg kjenner ham som!

Og jeg gjentar! Jeg tar IKKE stilling til hva han eller noen andre involverte i denne saken har eller ikke har gjort!

Det er derfor jeg sier at det må bli opp til havarikommisjonen å konkludere!

Jeg har IKKE vært til stede! Det utelukker likevel ikke at jeg kjenner til detaljer som ikke har kommet fram i pressen!

Er dette klart nok for deg @dieselfan?

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Takk, det var klar tale og gode og viktige presiseringer.

Siden du velger å gjenta dette:

Chilli Solbris skrev 20 minutter siden:

Like fullt går jeg god for instruktøren og hans kompetanse og som det mennesket jeg kjenner ham som!

Så velger jeg å balansere din sympati litt, med at alle de andre som var ombord i båten er svært erfarne profesjonelle båtfolk, med et meget høyt kompetansenivå på båt og båtbruk av et meget bredt utvalg av skrogtyper. Dette inkluderer også redning og berging.

 

For egen del tror jeg det kan være læring i ulykken allerede nå, uten å vite en tøddel om hvorfor det skjedde.

Når dette kan skje i 0 vind, 0 bølger med en ultramoderne båt med spesialutdannet instruktør, så kan det jommen skje alle..

 

Hvor mange av oss tar alle disse punktene alvorlig?

- rømningsplan- hvem gjør hva i en nødsituasjon

- viktigheten av vest/flyteplagg

- om en ender opp/ned, skal skadede ut først eller sist ?(når det er best plass i styrhus)

For egen del kommer jeg til å kjøpe håndflaske med pusteluft igjen.

Nå er det veldig mange år siden jeg tok "cockpit-opp-ned-i-vann" test. Det er en del av opplæringen for å få "Offshore lisens" (båtrace) Folk på min alder har en tendens til å tro at de er udødelige, men statistikken sier det motsatte så jeg skal jommen prøve å friske opp den testen om jeg slipper til. Utfordrer alle andre "avdanka" racere til å gjøre det samme og gjerne ta med seg en gjeng av de yngre som tror alt om båt finnes på en æpp.. slik at den gjengen får litt virkelighet.. 

Noen av oss har jevnlig måtte gjennomgå "helikopter" test og det er utrolig nyttig. Mange bruker kajakk flittig og mange har meget relevant trening derfra. Generelt så anbefaler jeg alle om å teste seg av og til i vann i en litt "ekkel" situasjon og kanskje gjøre det på hytta med venner/naboer/kolleger/barn/barnebarn, kanskje legge en 8fot pioner opp ned på grunt vann og redde ut en strisekk med stapp. Det kan være litt lek og litt alvor men det kan øke bevisstheten og det kan gjøre en forskjell.

En viktig forskjell..

 

 

 

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev 29 minutter siden:

Takk, det var klar tale og gode og viktige presiseringer.

Siden du velger å gjenta dette:

Så velger jeg å balansere din sympati litt, med at alle de andre som var ombord i båten er svært erfarne profesjonelle båtfolk, med et meget høyt kompetansenivå på båt og båtbruk av et meget bredt utvalg av skrogtyper. Dette inkluderer også redning og berging.

 

For egen del tror jeg det kan være læring i ulykken allerede nå, uten å vite en tøddel om hvorfor det skjedde.

Når dette kan skje i 0 vind, 0 bølger med en ultramoderne båt med spesialutdannet instruktør, så kan det jommen skje alle..

 

Hvor mange av oss tar alle disse punktene alvorlig?

- rømningsplan- hvem gjør hva i en nødsituasjon

- viktigheten av vest/flyteplagg

- om en ender opp/ned, skal skadede ut først eller sist ?(når det er best plass i styrhus)

For egen del kommer jeg til å kjøpe håndflaske med pusteluft igjen.

Nå er det veldig mange år siden jeg tok "cockpit-opp-ned-i-vann" test. Det er en del av opplæringen for å få "Offshore lisens" (båtrace) Folk på min alder har en tendens til å tro at de er udødelige, men statistikken sier det motsatte så jeg skal jommen prøve å friske opp den testen om jeg slipper til. Utfordrer alle andre "avdanka" racere til å gjøre det samme og gjerne ta med seg en gjeng av de yngre som tror alt om båt finnes på en æpp.. slik at den gjengen får litt virkelighet.. 

Noen av oss har jevnlig måtte gjennomgå "helikopter" test og det er utrolig nyttig. Mange bruker kajakk flittig og mange har meget relevant trening derfra. Generelt så anbefaler jeg alle om å teste seg av og til i vann i en litt "ekkel" situasjon og kanskje gjøre det på hytta med venner/naboer/kolleger/barn/barnebarn, kanskje legge en 8fot pioner opp ned på grunt vann og redde ut en strisekk med stapp. Det kan være litt lek og litt alvor men det kan øke bevisstheten og det kan gjøre en forskjell.

En viktig forskjell..

 

 

 

Er ikke i tvil om at resten av gjengen ombord også er dyktige. Men de kjenner jeg jo ikke. Men det behøver ikke å være mangel på kunnskap som fører til ulykke. 

Og diskusjoner om båttype og de forskjellige skrogtyper med de egenskaper de forskjellige har er viktig kunnskap å inneha. 
Og at det er læring her er det ingen tvil om!

Når det gjelder høyhastighet er i hvert fall jeg den siste som skal uttale meg!😁😁

Selv om Storebroen gjør 35 knop med sine 21 tonn!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Stormwatch skrev for 21 timer siden:

Den tragiske ulykken der Per-Erik Burud og 2 kvinner  omkom ble forklart ved at Goldfish'en hadde step og gikk rundt i en sving.

 

Såvidt jeg ser fra nyhettsakene så gikk Burud på et skjær i mørket.

Men det har vært andre ulykker av samme årsak som her, feks denne:
https://www.nrk.no/nordland/ny-rapport-om-rib-ulykken-i-skjomen-i-narvik_-mener-skade-pa-baten-skjedde-for-ulykken-1.14825512

.

edit:  ikke spor etter grunnstøting på Buruds båt
https://www.tu.no/artikler/rib-ulykker-samme-bat-involvert-i-to-dodsulykker/471846

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Ikke lett med unnamanøver i disse båtene. Dukker det brått opp en uforutsett fare rett foran båten, er det ingen rom for feilmanøver.

En vanlig refleks handling vil være å slå av på gassen og svinge unna. Men gjør man det på disse båtene, kan det koste hele familien livet, om jeg har forstått det riktig. Blir bare bikkja alene igjen på julaften.

Redigert av Karl Norge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det finnes læring i alle hendelser.

 

Det er derfor Havarikommisjonen skal undersøker saken.

 

Etter hva vi TROR er:

-båten godkjent,

-instruktøren har kompetanse i orden, -kursopplegget er godkjent av bemyndiget instans

-utført ihht godkjent opplegg.

 

Likevel skjer det noe uforutsett.

 

-Det kan være tekniske mangler med båten.

-Det kan være regelverket er mangelfult. 

-Det kan være at kursopplegget trenger en oppdatering.

-En person (fører/instruktør) er ikke ufeilbarlig, og besitter ikke all kompetanse og ferdigheter det er mulig å tilegne seg.

 

Havarikommisjonens oppgave er ikke å finne syndebukk, men å komme med forslag som kan bedre sikkerheten. Det kan man finne innenfor alle områdene over.:flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Interessant tråd. Jeg kjenner hverken saken fra nyheter eller rykter, men jeg lærer i alle fall en del i denne tråden. Både om hvordan step er positivt og kan gi overraskelser, og det at unnamanøver i 65 knop er drastisk annerledes enn i de fartsområdene jeg kjører i. 

 

Hvor langt ned må man i fart for at step-skrog ikke kan lugge ved krappe manøver?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Havarita skrev 19 minutter siden:

Havarikommisjonens oppgave er ikke å finne syndebukk, men å komme med forslag som kan bedre sikkerheten. Det kan man finne innenfor alle områdene over.:flag_bp:

Mange veldig gode punkter :thumbsup:

 

Det er flaut for øvrigheta dette her. RS har skrike om dette kurset i mange år, Sdir har laget et opplegg, også tryner det på "første" forsøk... altfor mange "direktører" kan komme til å legge skylden på en lavt i kjeden.

 

Håper inderlig at Havarikomisjonen viser seg voksne og fokuserer på hva som kan komme fram av læringspunkter og ikke løper "direktørenes" ærend.

 

Det er nødt til å være mye læring har, viktig at det kommer fram.

 

Har brukt 4 timer nå på lese alt tilgjengelig på sdir sine sider. Materialet er imponerende. Unødvendig mange engelske uttrykk og en litt vel markant oppfatning av hva som er "riktig" skrogdesign. Litt for tydelig at "en" i bakgrunnen har stått og messet "viktig at en ikke får inntrykk av at noen kan lære å kjøre båt, av å drive med båtrace" men ellers er det virkelig mye godt. 

 

Det er ikke lett å skrive kursopplegg som vil passe for alle. 

Den praktiske delen vil bare ha full verdi for de som har tilnærmet samme skrog som på kursbåten.

 

Vil utfordre sdir på at kursdeltagere som har spesielle båter, bør få kunne føre spesielle båter med instruktør i følgebåt.

Når mange hører om "høyhastighetsbåt" så er det en Goldfish, Hydrolift eller Nor-Tech de ser for seg, men reglene skal omfatte alle og det er ikke enkelt og få til et godt regelverk når når spennet er veldig stort... et ekstremt eksempel 

https://www.instagram.com/reel/ChWt4LojHK2/

 

Link to post
Share on other sites

Karl Norge skrev for 5 timer siden:

Ikke lett med unnamanøver i disse båtene. Dukker det brått opp en uforutsett fare rett foran båten, er det ingen rom for feilmanøver.

Om man tilpasser farten etter forholdene går det meste greit. Er man født med ti tommeltotter (noe veldig mange i dag er), er det kanskje nødvendig med et slikt høyhastighets kurs? Selv har jeg klart meg greit uten i 30 år, så blir nok ikke noe kurs med det første. For heller passe på å ta det pent når overformynderiet er ute på tur. 

Redigert av Audiquattro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Audiquattro skrev for 9 timer siden:

passe på å ta det pent

Det er vel hvor fort båttypen KAN gå som skal utløse krav til kurs / sertifikat. Hva farten var når ulykken skjedde / du blir observert fritar vel ikke fører for sertifikat-kravet. Så da kan det vel bli dyrt.

Redigert av Code0 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Code0 skrev for 4 timer siden:

Det er vel hvor fort båttypen KAN gå som skal utløse krav til kurs / sertifikat. Hva farten var når ulykken skjedde / du blir observert fritar vel ikke fører for sertifikat-kravet. Så da kan det vel bli dyrt.

Klar over det. Men tviler på at det blir snakk om å borde båter på leting etter høyhastighetskurs-bevis med mindre de ser kjøring de finner kritikkverdig.

 

Jeg ser overformynderiet kun en gang i skuddåret der jeg bor, så det skal nok uansett gå greit.

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev On 5.11.2022 at 11.59:

Som sagt har ikke pressen det hele og fulle bildet i denne saken. 
Det være seg hverken skadeomfang eller hendelsesforløp. 

 

Det er dessverre en kjent sak at pressefolk ofte "pynter på" storyene sine ( for å få økt salgstall???) etc. Journalister i dagspressen vet ofte svært lite om de sakene de skriver om.

 

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev for 20 timer siden:

Interessant tråd. Jeg kjenner hverken saken fra nyheter eller rykter, men jeg lærer i alle fall en del i denne tråden. Både om hvordan step er positivt og kan gi overraskelser, og det at unnamanøver i 65 knop er drastisk annerledes enn i de fartsområdene jeg kjører i. 

 

Hvor langt ned må man i fart for at step-skrog ikke kan lugge ved krappe manøver?

Det er helt avhengig av båtens utforming. Uansett om det er steg eller ikke.

 

Du kan trimme båten feil og få en båt til å «sladde» broaching fra rundt 35 knop.

 

Det å dra av på fart og svinge er farlig, og det er vanlig å gjøre. Men øker sannsynligheten for sladd! 
Det fascinerende er at sladden kan pareres med rattet, som en bil. Det bare er så uendelig mye større overgang fra feste til sladd i båt…

 

Hastighetskurset gjelder for alle båter - uansett skrog 😊

 

Men med mulig fart over 50kn.

Redigert av alfaalfa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

alfaalfa skrev 1 time siden:

Det er helt avhengig av båtens utforming. Uansett om det er steg eller ikke.

 

Du kan trimme båten feil og få en båt til å «sladde» broaching fra rundt 35 knop.

 

Det å dra av på fart og svinge er farlig, og det er vanlig å gjøre. Men øker sannsynligheten for sladd! 
Det fascinerende er at sladden kan pareres med rattet, som en bil. Det bare er så uendelig mye større overgang fra feste til sladd i båt…

 

Hastighetskurset gjelder for alle båter - uansett skrog 😊

 

Men med mulig fart over 50kn.

 

Det du mener med sladding er når driten slipper, det kaller jeg tverring. det jeg mener med sladding er når man kjører såpass på ræva, at det føles og ser ut som en god sladd. 

 

Når man ligger med sånt løft som det her, i en sving, så er det ofte det føles som en god sladd. Men med steppa skrog, så er det litt mer risiko 

 

 

Inni båten, så føltes nok det her som om båten sladda litt

 

Redigert av Grønngylt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Audiquattro skrev for 3 timer siden:

Jeg ser overformynderiet kun en gang i skuddåret der jeg bor

Mulig du forveksler politi og overformynderiet. 

Slik fungerer overformynderi

I utgangspunktet sa lovverket at beløper over 75 000 til barn under 18 år, som ble arvet, vunnet eller gitt til barnet på andre måter, skulle forvaltes av overformynderiet til barnet ble myndig. I 2013 ble lovverket dog endret, slik at det nå er fylkesmannen som styrer dette. Dessuten ble grensen samtidig hevd til det dobbelte, slik at et barn kan disponere penger på opptil 164 000 kroner (2014) før overformynderiet griper inn.

Link to post
Share on other sites

alfaalfa skrev On 4.11.2022 at 15.29:

Dessverre er det også slik at det er mulig å melde seg på kurs UTEN å ha en rask båt selv. Du MÅ ikke ha en båt som går over 50 knop for å ta kurset. Slik at det er fullt mulig å ikke ha "noen erfaring" før du kommer på kurset - og da kan det skje mye rart!!!

 

Det er et faremoment som nok ingen har tenkt på...

Hvis det ikke skulle vært mulig å melde seg på høyhastighetskurset uten å ha en rask båt (og erfaring med å kjøre denne) så måtte man jo vært nødt til å bryte loven ved å kjøre båten ulovlig for å få tatt det lovpålagte kurset så man kan kjøre båten lovlig. Det ville jo vært litt dumt.

 

Det blir omtrent som om man skulle kreve at folk har kjørt endel med bil før de tar sin første kjøretime.

 

Jeg mener den beste måten å bli trygg i høy fart er å starte med lav fart og øke gradvis. Med et slikt pålagt kurs for å få lov til å kjøre i 10 knop med en rask båt så vil mange som ikke behersker høy fart og absolutt ikke ønsker å kjøre fort tvinges til å kjøre fort.

 

Hvis man skal ha et høyhastighetskurs så synes jeg det ville vært mye mer fornuftig om det var obligatorisk for å få lov til å kjøre over 50 knop, ikke for å få lov til å kjøre en båt med toppfart på 50 knop.

 

Til sammenligning så trenger man ikke hengerlappen for å få lov til å kjøre en bil med tillatt hengervekt på 3,5 tonn. Det er kun om man skal hekte på en slik henger man trenger E på førerkortet.

Man kan også kjøre en Ferrari med toppfart på 250 km/t med et helt vanlig førerkort uten å noen gang ha kjørt fortere enn 80 km/t.

 

Det er sikkert mange familier som har en båt med stor toppfart hvor feks mannen behersker denne farten, mens kona takket være endel øvelse klarer å manøvrere denne raske båten på kontrollert vis i sakte fart og feks kan overta og manøvrere bort til mannen (uten å kjøre på ham) hvis han ramler over bord. Dette er en veldig nyttig ferdighet, men det krever jo at andre enn "hovedføreren" iblant kjører båten, noe som vil være ulovlig uten høyhastighetsbevis og hvor mange som ikke tør å kjøre fort dermed ikke tør å ta kurset og dermed heller ikke kan manøvrere båten den dagen mannen ramler overbord og noen andre må overta spakene.

Link to post
Share on other sites

19 fot skrev 25 minutter siden:

Det er sikkert mange familier som har en båt med stor toppfart hvor feks mannen behersker denne farten, mens kona takket være endel øvelse klarer å manøvrere denne raske båten på kontrollert vis i sakte fart og feks kan overta og manøvrere bort til mannen (uten å kjøre på ham) hvis han ramler over bord. Dette er en veldig nyttig ferdighet, men det krever jo at andre enn "hovedføreren" iblant kjører båten, noe som vil være ulovlig uten høyhastighetsbevis og hvor mange som ikke tør å kjøre fort dermed ikke tør å ta kurset og dermed heller ikke kan manøvrere båten den dagen mannen ramler overbord og noen andre må overta spakene.

 

Her er du inne på noe, men med såpass mange klin gærne fartsgale jenter som er der ute som ser ut som verdens mest uskyldige skapninger, så drar de nok alle under samme kam der også. 

 

Men jeg trur nok politiet bruker skjønn, selv om man kommer i en racerbåt som ian gjøre 100knop iløpet av 20sekunder. Møter man mor i huset bak spakene i 30knop, med gubben vedsina og unger i baksetene. Så forklarer at mor må kunne manøvrere båten trygt sånn i tilfelle det skjer noe med gubbe eller barn, så trur jeg nok bare politiet er enige. Men møter man den samme mora 2 dager seinere med 3 venniner ombord, som ligger i 30knop og har satte snuta uttover mot åpent farvann, nesten så man ser hornene vokser for hver meter som går, så blir de nok litt rabiate hvis ikke man har hurtigbåtførerkurset 

Link to post
Share on other sites

19 fot skrev for 2 timer siden:

Hvis det ikke skulle vært mulig å melde seg på høyhastighetskurset uten å ha en rask båt (og erfaring med å kjøre denne) så måtte man jo vært nødt til å bryte loven ved å kjøre båten ulovlig for å få tatt det lovpålagte kurset så man kan kjøre båten lovlig. Det ville jo vært litt dumt.

 

Det blir omtrent som om man skulle kreve at folk har kjørt endel med bil før de tar sin første kjøretime.

 

Jeg mener den beste måten å bli trygg i høy fart er å starte med lav fart og øke gradvis. Med et slikt pålagt kurs for å få lov til å kjøre i 10 knop med en rask båt så vil mange som ikke behersker høy fart og absolutt ikke ønsker å kjøre fort tvinges til å kjøre fort.

 

Hvis man skal ha et høyhastighetskurs så synes jeg det ville vært mye mer fornuftig om det var obligatorisk for å få lov til å kjøre over 50 knop, ikke for å få lov til å kjøre en båt med toppfart på 50 knop.

 

Til sammenligning så trenger man ikke hengerlappen for å få lov til å kjøre en bil med tillatt hengervekt på 3,5 tonn. Det er kun om man skal hekte på en slik henger man trenger E på førerkortet.

Man kan også kjøre en Ferrari med toppfart på 250 km/t med et helt vanlig førerkort uten å noen gang ha kjørt fortere enn 80 km/t.

 

Det er sikkert mange familier som har en båt med stor toppfart hvor feks mannen behersker denne farten, mens kona takket være endel øvelse klarer å manøvrere denne raske båten på kontrollert vis i sakte fart og feks kan overta og manøvrere bort til mannen (uten å kjøre på ham) hvis han ramler over bord. Dette er en veldig nyttig ferdighet, men det krever jo at andre enn "hovedføreren" iblant kjører båten, noe som vil være ulovlig uten høyhastighetsbevis og hvor mange som ikke tør å kjøre fort dermed ikke tør å ta kurset og dermed heller ikke kan manøvrere båten den dagen mannen ramler overbord og noen andre må overta spakene.

Jeg våger påstanden at de som per i dag har og kjører en båt som går over 50 knop er de som det er flest av på kursene som holdes for tiden. Det er fullt mulig å ønske seg en rask båt- men kurset kan koste  8500,- så det å bare ta det for morro skyld er sikkert ikke så vanlig. Jeg, igjen, våger påstanden at det virker noe begrensende for de som bare tar dette for gøy.

 

Slik at det kan være en naturlig ting å ha et kursopplegg som er basert på deltagere som kjenner litt til hva kurset inneholder. 

Men som du sier så vil det senere komme kunder som bare vil ta kurset for å kunne kjøre båt fort - en båt som de låner eller kan komme til å kjøre. Slik at de ikke har noe erfaring. Og som du sier vil det være nødvendig å ta kurset før man kjøper rask båt i fremtiden.

Link to post
Share on other sites

Grønngylt skrev for 3 timer siden:

 

Det du mener med sladding er når driten slipper, det kaller jeg tverring. det jeg mener med sladding er når man kjører såpass på ræva, at det føles og ser ut som en god sladd. 

 

Når man ligger med sånt løft som det her, i en sving, så er det ofte det føles som en god sladd. Men med steppa skrog, så er det litt mer risiko 

 

 

Inni båten, så føltes nok det her som om båten sladda litt

 

En båt kan tverre (engelsk: hook), du snurrer båten til fartsretningen er på tvers av lengden av båten. En sladd (engelsk: broach) er det som skjer fra du har baugen i fartsretning til den tverrer. En sladd kan du rette opp, tverring er ikke mulig å rette opp.

 

Som regel vil en tverring/hook enten gjøre at båten roterer vilt og voldsomt videre og tar en full piruett/runde, eller går rundt med bunnen opp.

 

Broaching er også den effekten når man kjører medsjø og bølgene dytter akterenden forbi baugen og kan forårsake at båten kantrer.

 

Et slik kurs bør vise at sladd, det at hekken slipper er noe man kan hindre og erfare før det blir en tverring. Dvs som på glattkjøring så skal man kunne ta inn en sladd for å unngå en tverring med bilen...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...