Jump to content

Havarikommisjonen undersøker kantring av høyhastighetsbåt

Range Rover

Recommended Posts

dieselfan skrev for 10 timer siden:

Brosjyreskryt og båtbladjournalister er vel ikke akkurat det en trenger for å få en god beskrivelse av hvordan en båt oppfører seg når en er utpå... eller for å lære hvordan et skrog oppfører seg i en ekstremsituasjon..

Noen båter som kommer fra Mannerfeldt. 

image.png.e1311f964d26a8cb35cc2bfa58198048.pngimage.png.304fb3226fe39f10598997032aafda12.pngimage.png.3d084b256a8102520d97a1d7890b380c.pngimage.png.61c52a4db4bfec80afdcdefd32abdad6.pngimage.png.e0b4009aa6ad42008d512d21d7741987.pngimage.png.16dd37983586789574da3baa4fd916dc.png

Artikkelen beskriver "fordeler og ulemper med stegskrog".

Man har kommet langt med å forstå hvor på skroget man skal ha stegene. Tidligere var det flere som forsøkte med løftekraft fra stegene for langt bak i forhold til balansepunktet i fart. Det kan gi mer fart, men kan også føre til at hekken blir for lett. Det som er vitsen med å ta frem designere av båter som lages nå, og som har vært vinnende designer i ulike klasser  er at disse har bedre kunnskap om stegskrog der man ikke lenger har samme angst som blir uttrykt her med at hekken skal slippe slik at man får tverring.

Artikkelen fra Lorne Campbell beskriver nettopp dette i sin artikkel. Farer med ulike høyder på steppene, utformingen av stegene, vilken endring i skrogløft ift dynamisk og statisk balansepunkt i skroget og skrogets angrepsvinkel mot sjøen dette  har og hvordan det påvirker slikt som evne til å ta krappe svinger.

Derfor vil ikke lenger en artikkel fra disse som designer båter som fungerer ha ulempen at de er mer sannsynlige til å tverre med i ulemper...

Ingen har sagt eller vet at Hydroliften tverret.

Kanskje tyngepunktet på raske pilothouse båter med høyt fribord og utenbordsmotorer er problemet?

Det er naivt å tro at konstruktører vil være kritisk til egne produkter. 

Penga rår. Journalister skriver pent om de produsentene som lar dem låne båten gratis om sommeren. Null verdt.

Kommisjoner er til for sine egen interesse. Fakturere flest mulig timer, skrive med gaffel, og komme frem til at alt skyldes en rekke uheldige omstendigheter.

alfaalfa skrev for 5 timer siden:

Tidligere var det flere som forsøkte med løftekraft fra stegene for langt bak i forhold til balansepunktet i fart. Det kan gi mer fart, men kan også føre til at hekken blir for lett. Det som er vitsen med å ta frem designere av båter som lages nå, og som har vært vinnende designer i ulike klasser  er at disse har bedre kunnskap om stegskrog der man ikke lenger har samme angst som blir uttrykt her med at hekken skal slippe slik at man får tverring.

Fint av deg å møte mitt frustrasjonsstyrte innlegg med saklighet.

@Karl Norge er trolig synsk for han skrev akkurat det jeg hadde i tankene men på en ryddig måte.

Tilbake til diskusjonen om høyhastighetsskrog.

alfaalfa skrev for 5 timer siden:

Kanskje tyngepunktet på raske pilothouse båter med høyt fribord og utenbordsmotorer er problemet?

Har hatt gleden av å prøve BAT24 med duopropp og med påhenger. Hadde jeg kjørt med bind for øynene ville jeg nektet å tro at det er samme forma...

Forskjellen i følt stabilitet er enorm. 

Det er et uomtvistelig fakta at tyngdepunktet er vesentlig lavere på IBDPR modellen...

Det er mange faktorer som kan spille inn. Her er ett eksempel.

Når en en setter opp en treningsbane med bøyer på en totalt flat fjord og det er vindstille så kan en fortsatt få overraskelser. Båten en fører lager bølger. Bølger kan være lumske...

Når en båt svinger kan det oppstå et fenomen. Kanskje den lumskeste av alle.. Fokale bølger dannes ved en bestemt svingradius. Tenk deg en parabol som samler alle strålene i et origo. Bølgen forsterker seg selv og kan nå dobbel høyde og er gjerne spiss i toppen. Den oppstår lokalt og brått.. (barn som kjører i åttetall med ring vet hva det er..)

Om en plutselig befinner seg på en slik "konstruert" bølge og får den langskips når en selv er i sving kan det være ubehagelig, selv i en jolle. Om en gjør det samme i en styrhusbåt med høyt tyngdepunkt og fem mann som står i fremkant av førerhuset og holder seg fast, og en så faller av bølgetoppen utover i svingen, kan en få en start på en roll. Om så de fem, i en tenkt situasjon skulle kastes mot yttervegg av styrhuset, så forsterkes rotasjonsmomentet ytterligere og en er enda nærmere en roll. Om en befinner seg langskips på en bølegtopp så er en ekstra utsatt for prop-ride. Med en motor forsterkes faren. Dersom en er trimmet mye ut, er faren enda større, fordi den retningsstabiliserende effekten av finnen blir mindre. Om en har overgass så blir det ytterligere forverret.

De som har studert statistikk og probabilitet kan sikkert si noe om hva som er sannsynlig utfall om 7 av 9 faktorer slår til samtidig...

dieselfan skrev On 4.11.2022 at 20.56:

Jeg kommer IKKE til å ta kurset med en pilothose båt.

dieselfan skrev On 4.11.2022 at 20.56:

Dersom kurset inneholder øvelser som er helt på kanten så virker det snodig at det skal utføres med passasjerer... En unødvendig risiko spør du meg

Det er jo en grunn til at jeg skrev dette tidlig i tråden.

Tror skroget til den omtalte båten er et fantastisk skrog. 

Høyhastighetskjøring på vann er risikosport.

Tror det er lurt å holde disse kursene i båter som er lettkjørte og "trygge", kanskje to kontraroterende motorer og åpen båt med lavt tyngdepunkt kjør disse kursene tryggere.

Vil anbefale at instruktør har egen trimindikator..

Redigert av dieselfan (see edit history)
  • 2 uker senere...

Oi, skummelt. Hvor fremkommer det at ikke alle papirer og tillatelser var i orden?

Ennå mer skummelt at det var en hendelse med båten én uke før, og at man da ikke hadde tatt konsekvenser av det.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Grønngylt skrev for 1 time siden:

Lurer på hva som skjer nå jeg, som det viser seg at kurs arrangør ikke hadde alle papirer og tillatelser på stell. 

Hvor har du dette fra? Dette er alvorlige påstander som ikke kan fremsettes uten kildehenvisning!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Chilli Solbris skrev 17 minutter siden:

Hvor har du dette fra? Dette er alvorlige påstander som ikke kan fremsettes uten kildehenvisning!

Halve Kragerø snakker om det nå, flere som har vært på kurs med denne arrangøren har nå vært i avhør med både politi og havarikommisjon som sier de ikke hadde alt på stell, blandt annet tillatelse til å kjøre fortere enn 30knop (noe som må søkes om, i 30knops sonene) 

Så kilden er vel igrunn politiet? 

Det blir vel litt endel avis greier om det ganske snart skal du se. 

Redigert av Grønngylt (see edit history)
Grønngylt skrev for 10 timer siden:

Halve Kragerø snakker om det nå, flere som har vært på kurs med denne arrangøren har nå vært i avhør med både politi og havarikommisjon som sier de ikke hadde alt på stell, blandt annet tillatelse til å kjøre fortere enn 30knop (noe som må søkes om, i 30knops sonene) 

Så kilden er vel igrunn politiet? 

Det blir vel litt endel avis greier om det ganske snart skal du se. 

Dette er ikke kildehenvisning! Dette er ryktebørs!!

Mvh

Solbris II

Må si hele dette opplegget virker bob bob!   Hva er krav til en slik instans, hvem godkjenner og kvalifiserer de som skal holde disse kursene!!

Greit nok at man har et kurs for høyhastighet, men hvor mange båter i Norge har en toppfart på over 50 knop.  Rekner med de aller fleste som har slike båter er bevisste brukere og har tilegnet seg kunskap om det!   selvfølgelig vil det være noen få som ødelegger for alle andre her også som i de fleste tilfeller av sterkt motoriserte kjøretøyer!

Litt i tvil om dette har noen veldig stor innvirkning på ulykkesstattestikken!  

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Chilli Solbris skrev for 1 time siden:

Dette er ikke kildehenvisning! Dette er ryktebørs!!

Slik er det vel generelt for internett-forum. Det er vel forumeier som har redaktøransvar om noe slikt finnes for Båtplassen, jeg pleier å ta alt jeg leser her med en klype salt og ikke ta aksjon uten å ha sjekket andre kilder. Han sier vel også at det er rykter 'halve Kragerø snakker om det nå'. 

"På spørsmål om selskapet avholdt kurset ulovlig, svarer han at det er opp til politiet å vurdere,... og anslår at hastigheten var på om lag 35 knop da ulykka inntraff.

– Det stemmer at jeg ikke hadde mottatt godkjenningen fra Kystverket. Jeg handlet i god tro."

Leser at ulykken skjedde i 35 knop. Det er jo en fart alle båter klarer.

Så hvordan hadde dette endt i 50+ knop, som var hele poenget med kurset.

Redigert av Karl Norge (see edit history)
Code0 skrev for 2 timer siden:

Slik er det vel generelt for internett-forum. Det er vel forumeier som har redaktøransvar om noe slikt finnes for Båtplassen, jeg pleier å ta alt jeg leser her med en klype salt og ikke ta aksjon uten å ha sjekket andre kilder. Han sier vel også at det er rykter 'halve Kragerø snakker om det nå'. 

Leste avisartikkelen så det er jo forsåvidt en kilde. 
Redaktøransvaret her inne er vel så som så. Så jeg gjør som deg og tar ting med en god klype salt. 

Redigert av Chilli Solbris (see edit history)

Mvh

Solbris II

Chilli Solbris skrev 1 time siden:

Leste avisartikkelen så det er jo forsåvidt en kilde. 
Redaktøransvaret her inne er vel så som så. Så jeg gjør som deg og tar ting med en god klype salt. 

Det er mye jeg hører i båtbransjen, som jeg ikke snakker høyt om her inne. Kjenner flere som har vært på kurs med denne arrangøren i ulykkes båten, som har vært i avhør med politi og havarikommisjon, som forteller div etter avhør. 

Folk er bekymra for at kursbevis skal trekkes tilbake, siden ikke alt var på stell. 

Denne ulykka er noe man må lære av. Båtene som skal brukes i denne sammenhengen burde gå gjennom noe godkjennings apparat, kurs arrangører burde være noe mer enn en privatperson med tøff båt. Skal man holde kurs, burde det være jævla strenge greier med masse krav til både båt og arrangør. Hvor strengt er det for å holde kurs i sammenheng med moped/bil/lastebil ? 

Jeg har sagt det før og sier det igjen, få ett sertifikat ala bilsertifikat, med kjøretimer og sensor som skal godkjenne kjøringa, uansett alder. Ulykkes statestikken viser vel at det er flest over 40 som er innvolvert i ulykker, de i den alderen som er fritatt for båtførerprøven. 

Grønngylt skrev 6 minutter siden:

Denne ulykka er noe man må lære av. Båtene som skal brukes i denne sammenhengen burde gå gjennom noe godkjennings apparat, kurs arrangører burde være noe mer enn en privatperson med tøff båt. Skal man holde kurs, burde det være jævla strenge greier med masse krav til både båt og arrangør.

Kloke ord.

Støtter deg 101% :thumbsup:

De som burde tenke seg om i denne tråden er i første rekke de som forsøker å legge lokk på saken.

Skal man først ta dette med ulykker og risiko stil sjøs på alvor, drive faktabasert opplæring - så skal man ikke ha noe ekstra undervisning for >50 knop. Ettersom det har skjedd svært få ulykker i den hastigheten.

Dødsulykker til sjøs med fritidsbåt skjer oftest mellom 30 og 40 knop.

Ulempen er at man i statistikken benevner disse ulykkene i planende fart som "stor/høy hastighet"...

Med mindre vi også skal ta med det store antallet ulykker ved/på brygger.

Karl Norge skrev for 1 time siden:

"På spørsmål om selskapet avholdt kurset ulovlig, svarer han at det er opp til politiet å vurdere,... og anslår at hastigheten var på om lag 35 knop da ulykka inntraff.

– Det stemmer at jeg ikke hadde mottatt godkjenningen fra Kystverket. Jeg handlet i god tro."

Leser at ulykken skjedde i 35 knop. Det er jo en fart alle båter klarer.

Så hvordan hadde dette endt i 50+ knop, som var hele poenget med kurset.

Og hvis ikke man kan ta en unnamanøver i 35knop med en båt, hvor trygg er egentlig den båten ? Nå som det viser seg at det var 2 ulykker på kort tid, i hastighet under 50knop.

Han som tverra uka før, som jeg kjenner meget godt, har svært mye erfaring med båter som gjør opp til 100knop, han sier man ikke fikk en forvarsel engang, det bare skjedde. Det er skummelt 

-igjen, kom dere ut på sjøen og prøv med lav trim og en scandi flick for å prøve å legge båten breit (på samme måte som du kan gjøre i bil på asfalt).

Tverring er fullt mulig å få til i langt under 50 knop!

Det man skal lære på et høyhastighetskurs - er IKKE Å tverre. Men man skal erfare hvor treg båten er å flytte fra side til side mao hvor egentlig sakte du kjører og allikevel hvor fort du kommer inn i en situasjon der du ikke lenger klarer å gjennomføre en sving rundt en bøye fordi båter er trege å svinge selv i 35 knop. Mao få respekt for hastighet og manøvrering.

Du skal ikke tverre med båten på kurset.

Du skal lære at selv i 35 knop er en unnamanøver noe du bør unngå gjennom å lese sjø/båter/agere tidligere...

Redningsselskapet har reddet/bistått ved 4 tverringsulykker per sept 2022, men det var ingen døde, så det kommer ikke i media...

Redigert av alfaalfa (see edit history)
alfaalfa skrev 3 minutter siden:

Dødsulykker til sjøs med fritidsbåt skjer oftest mellom 30 og 40 knop.

Hvor har du tallmateriale som støtter denne påstanden? Ulykkesstatistikken til Sjøfartsdirektoratet støtter den ikke.

Blant 34 tragiske dødsfall ifm fritidsbåt i 2022 kan kun et fåtall av dem relateres til stor fart. Om de er innenfor 30-40 knop er umulig å fastslå ut fra hendelses rapportene.

Tallmaterialet som direktoratet har fra 2001 forteller egentlig akkurat det samme.

Hyppigst blant dødsulykker er under sakte eller ingen fart (Havneområde, fortøyd, fiske).

At de som rammes hyppigst også er menn som er fritatt for båtførerbevis, kan man også hente ut av statistikken.

Det trenger derimot ikke å ha noen sammenheng med at de er menn eller uten båtførerbevis.

Det kan være så enkelt som at det er flest menn i aldersgruppen som bruker båten mest.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...