Eika Svart 23.November.2022 Link til dette innlegget Svart 23.November.2022 Havarita skrev On 23.11.2022 at 14.29: At de som rammes hyppigst også er menn som er fritatt for båtførerbevis, kan man også hente ut av statistikken. Vis hele sitatet En god grunn for at INGEN burde fritas for båtførerprøven, uansett alder eller fart på båten. Hvis det skal være unntak, burde det være de små som farter rundt i gummijoller med 4hk, som er kunnskaps magneter og lærer sjøvett in real life. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 23.November.2022 Link til dette innlegget Svart 23.November.2022 Havarita skrev On 23.11.2022 at 14.29: Hvor har du tallmateriale som støtter denne påstanden? Ulykkesstatistikken til Sjøfartsdirektoratet støtter den ikke. Blant 34 tragiske dødsfall ifm fritidsbåt i 2022 kan kun et fåtall av dem relateres til stor fart. Om de er innenfor 30-40 knop er umulig å fastslå ut fra hendelses rapportene. Tallmaterialet som direktoratet har fra 2001 forteller egentlig akkurat det samme. Vis hele sitatet Så det støtter ikke noe krav om 50 knops grense mhp de offisielle statistikk. Men om du gidder å søke opp de hendelsene i 2022 som står nevnt i sdirs statistikk fra avisene som har skrevet om disse ulykkene så vil du finne anslått hastighet. Og det ligger mellom 30-40 knop. Selv om dette da er enten avisenes anslag eller de som har overlevd ulykken eller vitner - så er det bedre enn det som sdir tar med seg i sin statistikk. Sitér dette innlegget Link to post
Havarita Svart 23.November.2022 Link til dette innlegget Svart 23.November.2022 For noen år siden var det en hendelse med en Goldfish som kantret. Tror det var ifm en demonstrasjon for forsvaret. 2 personer omkom, etter hva jeg husker. Den gang fremkom en teori om hvorfor steppede skrog kunne være farlige. Steppene i skrogene er der for å redusere motstand. Om man blokkerer ventileringen ved at man går skrått i bølger i akkurat passe store bølger, vil motstanden øke på den ene siden, og senere på den andre i det bølgen passeres (man pløyer igjennom). Dette vil bringe båten ut av kurs, som man sannsynligvis som ryggmargsrefleks vil korrigere for. Er man da riktig uheldig, møter båten neste bølge med baugen samtidig som man har 'rorutslag', og man risikerer 'broaching'. (Seilere vet hva det er, men ifm seiling oppstår det gjerne i følgende sjø). Men det er lenge siden jeg har sett denne teorien diskutert. Jeg vet ikke om det er noe i den, eller hvilke faktorer som avgjør en vellykket / mislykket step-utforming. Jeg registrer dog at også familiebåter nå oftere har steppede skrog, så kanskje konstruktørene har lært seg riktig utforming. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 23.November.2022 Link til dette innlegget Svart 23.November.2022 Blir dagens båter testet og godkjent av f.eks Veritas eller er det produsentene som godkjenner egne produkter? Kanskje unnamanøver burde være med i testen. Tror at det var A-klasse mercedes bil som hvælva under en unnamanøvertest. Den ble vel holdt tilbake av produsent til de hadde fått en del ting på stell. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 23.November.2022 Link til dette innlegget Svart 23.November.2022 Allan E skrev On 23.11.2022 at 15.04: Blir dagens båter testet og godkjent av f.eks Veritas eller er det produsentene som godkjenner egne produkter? Kanskje unnamanøver burde være med i testen. Tror at det var A-klasse mercedes bil som hvælva under en unnamanøvertest. Den ble vel holdt tilbake av produsent til de hadde fått en del ting på stell. Vis hele sitatet Må tydeligvis igjennom noen form for godkjenning https://www.plastforum.no/article/view/804218/lanserte_plastbat_sa_sank_den Sitér dette innlegget Link to post
Havarita Svart 23.November.2022 Link til dette innlegget Svart 23.November.2022 (redigert) alfaalfa skrev On 23.11.2022 at 14.46: Så det støtter ikke noe krav om 50 knops grense mhp de offisielle statistikk. Vis hele sitatet Nei det har du helt rett i. Fra 2022 er det bare 1 ulykke som har opphav i 50+ knop. En 11 åring omkom. Føreren var etter hva som er fremkommet 'godt utlært' racebåt fører, så om sertifikatet kunne påvirket utfallet av denne er høyst diskutabelt. Utvalget av dødsulykker i 50+ knop er særdeles begrenset også tidligere år. (heldigvis) Utvalget av båter som gjør 50+ knop er også en forsvinnende liten andel av alle båter, men økende. Så derfor kanskje et naturlig sted å starte med sertifikatkrav. Aviser som sannhetsvitner er ofte særdeles lite objektive. Både i utvalg av hendelser de omtaler, og hvordan hendelsesforløp omtales. (Opplaget først og sannheten sist) Redigert 23.November.2022 av Havarita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 23.November.2022 Link til dette innlegget Svart 23.November.2022 Havarita skrev On 23.11.2022 at 15.11: Nei det har du helt rett i. Fra 2022 er det bare 1 ulykke som har opphav i 50+ knop. En 11 åring omkom. Føreren var etter hva som er fremkommet 'godt utlært' racebåt fører, så om sertifikatet kunne påvirket utfallet av denne er høyst diskutabelt. Utvalget av dødsulykker i 50+ knop er særdeles begrenset. (heldigvis) Utvalget av båter som gjør 50+ knop er også en forsvinnende liten andel av alle båter, men økende. Så derfor kanskje et naturlig sted å starte med sertifikatkrav. Aviser som sannhetsvitner er ofte særdeles lite objektive. Både i utvalg av hendelser de omtaler, og hvordan hendelsesforløp omtales. (Opplaget først og sannheten sist) Vis hele sitatet Der sa du noe meeeeget skummelt. "godt utlært" i det sekundet man er utlært så kan man alt. Den dagen jeg er utlært, så gir jeg opp det jeg holder på med, for da er det jo null utfordring mer Det er jo mange som mener de er utlært når det kommer til bilkjøring, men sett de bak rattet på en bil med 300 hk på en bane, så de innser hvor lite de faktisk kan Sitér dette innlegget Link to post
Karl Norge Svart 23.November.2022 Link til dette innlegget Svart 23.November.2022 Steppede skrog er gode på å kjøre rett frem. Liten våt flate gir lavere forbruk og høyere fart. Men lite våt flate skaper problemer i sving. Hekken har dårlig grep, og spinner ut. Norges mest meriterte racing båt designer har kunnskapen. Sakset fra Cormate.uk: Utility 23 also has an ... compared to many other modern hulls. This further reduces the risk of the bow to oversteer in following swells or a "Spin Out" at high speeds. Sitér dette innlegget Link to post
Havarita Svart 23.November.2022 Link til dette innlegget Svart 23.November.2022 Med 'godt utlært' i denne sammenheng, mener jeg like mye kunnskaper som høyhastighetssertifikatet er ment å tilføre. Race-miljøet er brukt som høringsinstans til kursinnholdet, så kunnskaper og ferdigheter var nok på plass. Ingen blir forøvrig noen gang utlært. Men, noen mener seg helt klart utlært. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 23.November.2022 Link til dette innlegget Svart 23.November.2022 Havarita skrev On 23.11.2022 at 15.25: Med 'godt utlært' i denne sammenheng, mener jeg like mye kunnskaper som høyhastighetssertifikatet er ment å tilføre. Race-miljøet er brukt som høringsinstans til kursinnholdet, så kunnskaper og ferdigheter var nok på plass. Ingen blir forøvrig noen gang utlært. Men, noen mener seg helt klart utlært. Vis hele sitatet Det var vel kun 1 fra racing miljøet som blei spurt om dette, en som missbrukte stillinga si som ambassadeur i RS. Han prøvde også og få til at han skulle være eneste som kunne holde disse kursene. Han gjorde seg upopulær i racingmiljøet når han sa at offshore lisens og VM deltagelse ikke burde gi fritak og at alle måtte til han for å ha kurs. Konkurrenter som har gjort det bedre enn han i VM, kunne vist ikke kjøre båt i høye hastigheter, så han måtte lære de opp. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 23.November.2022 Link til dette innlegget Svart 23.November.2022 Karl Norge skrev On 23.11.2022 at 15.25: Steppede skrog er gode på å kjøre rett frem. Liten våt flate gir lavere forbruk og høyere fart. Men lite våt flate skaper problemer i sving. Hekken har dårlig grep, og spinner ut. Norges mest meriterte racing båt designer har kunnskapen. Sakset fra Cormate.uk: Utility 23 also has an ... compared to many other modern hulls. This further reduces the risk of the bow to oversteer in following swells or a "Spin Out" at high speeds. Vis hele sitatet Vi som er glade i å kjøre fort, vet hvor viktigt det er at "ræva sitter", har man kontroll på ræva, så er mye gjort. Jeg liker gjerne å tilte såpass at det kun er ræva som er nedi, da kan man svinge godt, man kjenner ikke bølgene noe særligt og i tilegg gir det følelsen av og fly. Mister ett par knop da, men det er det verdt for kjøre følelsen og feedback Båten i filmen under, er beste vbunneren jeg har kjørt. Hadde samme for noen år siden og angrer som en våt katte, på at jeg solgte den Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 23.November.2022 Link til dette innlegget Svart 23.November.2022 Grønngylt skrev On 23.11.2022 at 13.35: Det er mye jeg hører i båtbransjen, som jeg ikke snakker høyt om her inne. Kjenner flere som har vært på kurs med denne arrangøren i ulykkes båten, som har vært i avhør med politi og havarikommisjon, som forteller div etter avhør. Folk er bekymra for at kursbevis skal trekkes tilbake, siden ikke alt var på stell. Denne ulykka er noe man må lære av. Båtene som skal brukes i denne sammenhengen burde gå gjennom noe godkjennings apparat, kurs arrangører burde være noe mer enn en privatperson med tøff båt. Skal man holde kurs, burde det være jævla strenge greier med masse krav til både båt og arrangør. Hvor strengt er det for å holde kurs i sammenheng med moped/bil/lastebil ? Jeg har sagt det før og sier det igjen, få ett sertifikat ala bilsertifikat, med kjøretimer og sensor som skal godkjenne kjøringa, uansett alder. Ulykkes statestikken viser vel at det er flest over 40 som er innvolvert i ulykker, de i den alderen som er fritatt for båtførerprøven. Vis hele sitatet Helt enig med deg!!!! Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Kallethekid Svart 23.November.2022 Link til dette innlegget Svart 23.November.2022 Grønngylt skrev On 23.11.2022 at 15.52: Vi som er glade i å kjøre fort, vet hvor viktigt det er at "ræva sitter", har man kontroll på ræva, så er mye gjort. Jeg liker gjerne å tilte såpass at det kun er ræva som er nedi, da kan man svinge godt, man kjenner ikke bølgene noe særligt og i tilegg gir det følelsen av og fly. Mister ett par knop da, men det er det verdt for kjøre følelsen og feedback Båten i filmen under, er beste vbunneren jeg har kjørt. Hadde samme for noen år siden og angrer som en våt katte, på at jeg solgte den Vis hele sitatet Er dette en Ranvig-design? Nydelig video! Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 23.November.2022 Link til dette innlegget Svart 23.November.2022 Kallethekid skrev On 23.11.2022 at 21.46: Er dette en Ranvig-design? Nydelig video! Vis hele sitatet Ranvig på sitt beste :) ja det er en nydelig video, synd jeg ikke har noe med den filmen å gjøre, for den følelsen mannen bak spakene har, er ganske god :) Savner r20'n min sånn ca hver eneste dag, men jeg har blitt for gammel og feit for vbunnere, de banker og slår, det gjør vondt i flere dager etterpå. Mye bedre med catte som ligger "stabilt" på en luftpute og tar imot de værste slagene. Liker litt mer comfort, når man har passert 50% av pensjons alderen Sitér dette innlegget Link to post
Anonym Svart 24.November.2022 Link til dette innlegget Svart 24.November.2022 Chilli Solbris skrev On 5.11.2022 at 10.59: Og på et eller annet tidspunkt vil både skadeomfang og årsakssammenheng bli frigitt. Først da vil jeg kommentere med det jeg vet om denne saken. Vis hele sitatet Så foreløpig vil du bare bidra med hersketeknikk. Takk for info. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 24.November.2022 Link til dette innlegget Svart 24.November.2022 Anonym skrev On 24.11.2022 at 7.38: Så foreløpig vil du bare bidra med hersketeknikk. Takk for info. Vis hele sitatet Hersketeknikk? Den får du utdype! Jeg går ut i fra at du har lest samtlige kommenterer? Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Anonym Svart 24.November.2022 Link til dette innlegget Svart 24.November.2022 Chilli Solbris skrev On 24.11.2022 at 7.44: Hersketeknikk? Den får du utdype! Jeg går ut i fra at du har lest samtlige kommenterer? Vis hele sitatet Jeg har lest et par av dine kommentarer, der hevder du å sitte med masse informasjon du ikke vil dele og ber samtidig andre om å slutte å skrive noe om den konkrete saken. Dette er en klassisk hersketeknikk. Det mangler bare at du omtaler folk som "gutten min" eller "jenta mi" i tillegg for å komplettere. Sitér dette innlegget Link to post
Karl Norge Svart 24.November.2022 Link til dette innlegget Svart 24.November.2022 Sjøfartsdirektoratet må også ettergåes. Det er de som har ansvaret for sikkerheten, og har kommet med dette påfunnet. Dette sertifikatet medfører ulykker som en aldri før har sett. Noen har pønsket ut en ny måte å flå båtfolk på, under dekke av økt sikkerhet. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 24.November.2022 Link til dette innlegget Svart 24.November.2022 Anonym skrev On 24.11.2022 at 8.25: Jeg har lest et par av dine kommentarer, der hevder du å sitte med masse informasjon du ikke vil dele og ber samtidig andre om å slutte å skrive noe om den konkrete saken. Dette er en klassisk hersketeknikk. Det mangler bare at du omtaler folk som "gutten min" eller "jenta mi" i tillegg for å komplettere. Vis hele sitatet Dette må være det mest idiotiske jeg noen gang har sett her inne! Jeg tar ikke stilling til skyld, ikke skyld. Jeg tar ikke vedkommende i forsvar i forhold til handling. Jeg ber bare om at man forholder seg til fakta og ikke spekulerer i skyld. At jeg vet mer enn det som kommer fram her kan da ikke ha noe saken å gjøre. Jeg presiserer at jeg ikke tar stilling til om det er begått feil. Så hvordan det å be om en edruelig diskusjon er å bruke klassisk hersketeknikk går langt utenfor min forstand! Tror ikke jeg har kommentert noe som underbygger din påstand. Videre diskusjon har jeg ikke lagt meg borti i det hele tatt! Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Eika Svart 24.November.2022 Link til dette innlegget Svart 24.November.2022 Karl Norge skrev On 24.11.2022 at 8.32: Sjøfartsdirektoratet må også ettergåes. Det er de som har ansvaret for sikkerheten, og har kommet med dette påfunnet. Dette sertifikatet medfører ulykker som en aldri før har sett. Noen har pønsket ut en ny måte å flå båtfolk på, under dekke av økt sikkerhet. Vis hele sitatet Det neste nå er vel at båter som gjør over 50knop må spesial godkjennes hos noen ala biltilsynet. Bilene til politiet er jo spesialbygd sånn at de trygt kan kjøre fortere enn fartsgrensa. Så nå er sikkert båtene demmes også spesialbygd for hastighet over 50knop Men når verkstedene bestiller deler, så er det helt standar deler som monteres Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 24.November.2022 Link til dette innlegget Svart 24.November.2022 (redigert) Grønngylt skrev On 24.11.2022 at 13.16: Det neste nå er vel at båter som gjør over 50knop må spesial godkjennes hos noen ala biltilsynet. Bilene til politiet er jo spesialbygd sånn at de trygt kan kjøre fortere enn fartsgrensa. Så nå er sikkert båtene demmes også spesialbygd for hastighet over 50knop Men når verkstedene bestiller deler, så er det helt standar deler som monteres Vis hele sitatet Etter hvert som flere får seg båt, og en stadig større andel ikke er vokst opp med båt fra barndommen og med en far eller mor som har gitt godt båtvett, går det den veien. Eneste måten å motvirke dette på er hvis alle båtførere til enhver tid oppfører seg upåklagelig. Ulykker er den sterkeste driveren. Men hver gang en rask båt kjører nært land eller andre båter, padlere, etc. eller en stor båt lage store bølger som er til hindring for badere, padlere, etc. så er det en ekstra sten til byrden som tvinger gjennom nye reguleringer. (En liten digresjon: Derfor bør båtfolk være relativt moralistiske og ikke se gjennom fingrene med slikt) Ingen grunn til å tro at reglene på sjøen ikke er utsatt for de samme prosessene som de på veien. Et tips er å ta alle de sertifikatene man tenker at man noen gang kan trenge så raskt som mulig. Det kommer bare til å bli dyrere, mer omfattende og mer tidskrevende fremover... Har nytt ungdomstid og første halvdel av voksentiden min vel vitende om at tiden for friheten på sjøen lever på lånt tid og glad for at jeg var født tidlig nok til å få den med meg. Våre barn som blir født nå møter nok andre regler. Redigert 24.November.2022 av Havelle (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 24.November.2022 Link til dette innlegget Svart 24.November.2022 Havelle skrev On 24.11.2022 at 14.12: Etter hvert som flere får seg båt, og en stadig større andel ikke er vokst opp med båt fra barndommen og med en far eller mor som har gitt godt båtvett, går det den veien. Eneste måten å motvirke dette på er hvis alle båtførere til enhver tid oppfører seg upåklagelig. Ulykker er den sterkeste driveren. Men hver gang en rask båt kjører nært land eller andre båter, padlere, etc. eller en stor båt lage store bølger som er til hindring for badere, padlere, etc. så er det en ekstra sten til byrden som tvinger gjennom nye reguleringer. (En liten digresjon: Derfor bør båtfolk være relativt moralistiske og ikke se gjennom fingrene med slikt) Ingen grunn til å tro at reglene på sjøen ikke er utsatt for de samme prosessene som de på veien. Et tips er å ta alle de sertifikatene man tenker at man noen gang kan trenge så raskt som mulig. Det kommer bare til å bli dyrere, mer omfattende og mer tidskrevende fremover... Har nytt ungdomstid og første halvdel av voksentiden min vel vitende om at tiden for friheten på sjøen lever på lånt tid og glad for at jeg var født tidlig nok til å få den med meg. Våre barn som blir født nå møter nok andre regler. Vis hele sitatet Jeg ønsker det faktisk velkomment. Skikkelig sertifikat uansett hvordan båt man har eller hvor gammel man er, samt strengere krav til hva man kan fikse selv på båtene. Vi lar ikke amatører fikse skada biler som er ramme skeive, så hvorfor skal vi la amatører jobbe med strukturelle skader på båt ? Sitér dette innlegget Link to post
Åge Grevlingen Svart 25.August.2023 Link til dette innlegget Svart 25.August.2023 Konklusjonen er at båten var bygd med dårlige stabilitetsegenskaper. X27 besto ikke grunnleggende krav til stabilitet som gjelder for denne type båt og skulle derfor ikke vært satt på markedet. https://www.f-b.no/feil-pa-bat-fra-hydrolift-kan-endre-sertifisering-av-smabater-i-hele-eu/s/5-59-3050038 Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 25.August.2023 Link til dette innlegget Svart 25.August.2023 Selve rapporten finnes her Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 25.August.2023 Link til dette innlegget Svart 25.August.2023 Det er vel lov å si at instruktøren ikke er å laste etter denne rapporten! Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.