mons Svart 23.Januar.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2023 Ble møtt av lokal nettavis på kaia. http://www.n247.no/?nyhet=17630&tittel=-_Litt_kjolig Sitér dette innlegget Mons Link to post
Salt Svart 23.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2023 Komodo skrev On 21.1.2023 at 10.10: Første stopp ble på Skjærhalden, Hvaler. Komodo hadde glemt å ta ut et par eiendeler til forrige eier... Her ved bensinbrygga. Synd vi ikke var hjemme og kunne stikke nedom evt invitere på kaffe eller noe - men god vind og god seilas videre! Hilsen oss i Hvaler sjø. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
mons Svart 30.Januar.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2023 (redigert) Litt hvilepuls i prosjektet nå. Båten ligger i Høllen og får litt stell. VHF registreres slik at vi kan programmere DSC og AIS. I kveld ble det nytt kabelanlegg for 3 forbruksbatterier og et startbatteri. Som normalt på eldre båter er det alt for mange kabler. Klipte vekk masse og la opp lasker mellom de tre forbruksbatteriene og videre til nytt ladeskillerele. 16mm2 kabel, kabelsko med dyppress og krymp over isolasjon/kabelsko. Går akkurat to 16mm2 kabler i en 25 mm2 kabelsko, så blir det ikke så mange deler rundt batteripolene. Gjenstår hovedstrømbryter. På startsiden er opplegget nytt og bra. Fra forbruk til fordelings"tavle" med brytere og sikringer ligger det 6 mm2. Litt usikker på om jeg skal legge større, men det er ikke mange forbrukere. Blir brytere for lanterner ol, men er ikke så glad i å ha bryterpanel for lamper, kjøleskap, vifte i varmeapparat ol som har egne brytere. Mer spenningsfall og flere feilkilder. VHF får nok bryter da den er koblet sammen med AIS som ikke har egen bryter. Velger å ikke ha mulighet for å koble sammen startbatteri og forbruk for å gjøre det mest mulig idiotsikkert. Minus blir felles, så hvis den muligheten er ønsket får de ta med en startkabel til sammenkoblingen i nødsfall. Redigert 30.Januar.2023 av mons (see edit history) Sitér dette innlegget Mons Link to post
Shore Svart 31.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2023 Hvis jeg forstår deg rett. Du må veie opp fordelen med mulighet for å slå av alle forbrukere med egne "hovedbrytere", kontra muligheten for å glemme en liten strømkilde som over tid kan tappe batteriet. Når det er flere brukere, øker muligheten for slikt. Greit å kunne "sjekke ut" alle forbrukere via felles styrepanel. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
mons Svart 31.Januar.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2023 (redigert) Ser den Shore. Det vil i tilfelle medføre nesten dobbelt så mange feilkilder og at noen ved en 'feil' kan slå av feks radio eller navigasjon i en kritisk situasjon. Skal mange ferske speiderunger ombord, og viktig lærdom er å slå av all strøm de ikke bruker. Når de går hjem tar de hovedstrømmen til både forbruks og startbatteri. Er ikke kritisk om forbruk blir flatt sålenge startbatteri er helt adskilt. Nytt ladeskillerele lå i båten og er nå montert. Det ble 16mm2 opp til hovedstrømbryter på forbruk. Derfra blir det en 10mm2 videre til nytt sikringspanel og tilsvarende kabel til et bryterpanel med sikringer som lå i båten. Sikringspanel forsyner forbrukere med egen bryter og bryterpanelet resten. https://www.maritim.no/sikringsholder-inkl-minus-skinne-12-sikringer#tabHeaderStock Båten er omregistrert, så nå kan Ais programmeres. Fartøynavn: ISBJØRN Tildelt kallesignal: LL3806 Tildelt MMSI: 259017970 Neste uke får vi Ravddo (forummedlem) ombord for å lære oss å kontrollere og stramme opp riggen samt se over seilene. Han er særdeles dyktig på alt som har med seil å gjøre. Jeg skal en tur til Bolga i slutten av juli og er invitert på boknafisk på Gjerdøy av speiderne som skal ha båten. Gleder meg! Redigert 31.Januar.2023 av mons (see edit history) Sitér dette innlegget Mons Link to post
mons Svart 6.Februar.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2023 (redigert) Da har vi hatt en trivelig mandagskveld med en av landets beste seilere som læremester. Begynte med en time teori på seilforeningen og fortsatte med full gjennomgang av riggen på båten. Brukte enkel metode som tilsier at hvis man måler forlengelse på 2 m wire tilsvarer en mm ca 5 % av bruddstyrken. Tapet tometers tommestokk til vantet slik at nederste enden var etpar cm over termineringen og målte avstand med skyvelære. Strammet opp vant til 3 mm forlengelse for å oppnå forspenning på ca 15% av bruddstyrke. Kontrollmålte spennet i wire med spesielt verktøy for formålet og fant at vi bommet med mindre enn 50 kg. Deretter spente vi opp de korte vantene - 2 på hver side - og sjekket sideveis bøy på masta med laser i sporet for storseilet. Deretter testet vi den hydrauliske strammeren for akterstaget og fikk klarhet i hvilke max verdier som er aktuelt å stramme opp til. Mye forskjell på forstaget når vi jekket litt bak. Båten har også justerbart babystag (kort forstag) for å bøye masta og få et flatere seil (mindre krengning og høyere i vinden). Vistes tydelig bøy når man står på land og sikter. Storseilet ble demontert for mindre reparasjoner, og rullegenoa - laminatseil i god stand - ble sjekket. Mye lærdom om forskjellig måter å lage seil på. Riggen skal nå være klar for de neste 750 Nm, men jeg må ha leteaksjon ombord for å finne håndtaket til den hydrauliske strammeren eller lage nytt. Takker for trivelig instruksjon! Redigert 6.Februar.2023 av mons Bilder (see edit history) Sitér dette innlegget Mons Link to post
Hulda Svart 7.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2023 Hydraulisk akterstagstrammer, det er avansert! Kunne tenkt meg noe slikt selv. Med doble akterstag hos meg blir det litt krøkkete. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 27.Februar.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2023 (redigert) Mye jobb og surt vær, men i dag ble det noen timer i båten. Nytt sikringspanel, bryterpanel og jordskinne montert og koblet. Antar skapet skal fikses, så midlertidig dør og kabelføring gjøres med tanke på funksjonalitet og tilstrekkelig kabellengde til endringer. Etter tips fra giver fant jeg istykkerirret kontakt ved mastefot, så nå skinner topplanterne om kapp med månen. Antar den går til Tananger i løpet av 14 dager, og at speiderne der tar den til Bergen før påske. Mulig noen seiler den opp i påska. Noen på båtplassen som vil? Redigert 27.Februar.2023 av mons (see edit history) Sitér dette innlegget Mons Link to post
Byssen FHS Svart 1.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2023 Godt jobba! Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 6.Mars.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2023 (redigert) Da har kabalen gått opp! Jeg eller speidere fra Tananger seiler båten til Bergen i løpet av påsken. Ca uke 18 seiler 3 speidere fra Rødøy båten hjem til polarsirkelen. Trenger båtplass i Bergen og noen som kan se etter den fra påske til uke 18. Noen som kan hjelpe oss? Er du der @Ask? I dag fikk båten en victron lader. Søgne Elektriske hadde opplæring på en lærling, så AIS ble levert prisgunstig og ferdig montert/programmert. Takker! Dasspumpa hadde frostskader, så ny er innkjøpt. Blir montert samtidig som varme denne uka. Redigert 6.Mars.2023 av mons (see edit history) Sitér dette innlegget Mons Link to post
Komodo Svart 6.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2023 Begynner virkelig å bli båt av dette Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Ask Svart 6.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2023 mons skrev for 1 time siden: Da har kabalen gått opp! Jeg eller speidere fra Tananger seiler båten til Bergen i løpet av påsken. Ca uke 18 seiler 3 speidere fra Rødøy båten hjem til polarsirkelen. Trenger båtplass i Bergen og noen som kan se etter den fra påske til uke 18. Noen som kan hjelpe oss? Er du der @Ask? I dag fikk båten en victron lader. Søgne Elektriske hadde opplæring på en lærling, så AIS ble levert prisgunstig og ferdig montert/programmert. Takker! Dasspumpa hadde frostskader, så ny er innkjøpt. Blir montert samtidig som varme denne uka. Hei. Då blir båten i Bergen i 3-4 veker. Eg kan sjå til båten no og då, men har diverre ikkje kaiplass til den så lenge. Om de finn ein annan plass i Bergen sentrum kan eg sjå til båten no og då. Dersom de seglar båten til Valevåg i staden for til Bergen er gratis båtplass i tre fira veker ikkje noko problem. Valevåg er i Bømlafjorden, ca. 4 km frå E 39, og det er direktebussar til Bergen, Haugesund og Stavanger. Ta eventuelt kontakt på PM. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 6.Mars.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2023 Takker Ask Skal innom Bømlo der jeg har svigers og hyttetomt med brygge på Aga, men vil prøve å finne plass i Bergen. Da får jeg 5-6 timer mer seilas på vakkert vestland, og turen nordover blir tilsvarende kortere. En av de som skal seile nordover skal gjøre en jobb på Håkonsvern. Kanskje mulig å få lurt den inn der? Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
Ask Svart 6.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2023 Håkonsvern har eit båtlag for tilsette. Kanskje verdt å prøva? Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 8.Mars.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2023 (redigert) Da er 4,5 kw varmer med to trinn på vifta montert i en benk. Ferdig kit med stusser til motoren fra LaSa Marine i Søgne som er vennlig innstilt ovenfor speidere ved fakturering. Må ta hull i benken i akterkant for å skaffe tilluft. Litt overrasket når jeg skrudde ut pluggen for retur av kjøleveske oppå forkant av toppen. Var ikke kjøleveske der selv om ekspansjonstank står 20 cm høyere. Måtte suge i returslangen for å få i gang sirkulasjonen, men så ble det frisk vind med god varme i varmeren. Synes motorinstallasjonen i denne båten er ryddig og lett å komme til. Svært fin motor til å være fra 2007, og helt tørt under hylsa. Litt overrasket i dag når jeg kom ombord. Luktet sterkt batterisyre. Satte forbruksbatterier på lading med victron for noen dager siden. I dag var de 3 batteriene knapt 9 volt og det ene var sikkert 40 grader. Lempet det ut og da fikk jeg opp spenningen på de andre to. Usikker på om dette batteriet var tilkoblet når vi hentet båten, men det hadde over 12 volt da. Vil ikke sette inn et nytt sammen med 2 gamle, så de får klare seg med to nordover og gjøre seg opp en mening om tilstand og behov. Redigert 8.Mars.2023 av mons (see edit history) Sitér dette innlegget Mons Link to post
mons Svart 9.Mars.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2023 (redigert) I dag var lommene for spilene i storseilet fikset. Mangler noen skruer. Seilet montert og ut på testtur med etpar erfarne seilervenner. Litt smøring av trinser og bytte av litt tauverk, så fungerte alt fint. Seiler bra, og med nesten ubrukte kvalitetsdekk går den høyt i vinden. Litt misunnelig på nordlendingene som får denne båten.. Øverst ser vi Rolf og Oddvar som diskuterer trimming og stramming på akterstaget. Neste bilde krysser vi så høyt vi kan og smyger forbi et skjær med 3-4 m klaring. Nederst finkikker Rolf på de nederste lusene på forseilet. De avgjør hvor han skal styre, så må vi andre justere resten av seilene etter det. Artig å seile med så kunnskapsrike folk. Redigert 9.Mars.2023 av mons (see edit history) Sitér dette innlegget Mons Link to post
mons Svart 14.Mars.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2023 3.Laksevåg sjøspeidergruppe rett ved Håkons vern stiller med både båtplass og ettersyn for båten den tiden den skal ligge i Bergen. Håper de får brukt den litt til speiderne sine også. Da er planen avgang fra Søgne etter lunsj fredag 31/3. Søndag kveld har mannskapet mitt fly hjem, så vi håper det blir god seilvind uten stampesjø imot. Rundt 200 nautiske i 5 knop blir 40 timer underveis. Godt det er bra bysse ombord! Sitér dette innlegget Mons Link to post
mons Svart 15.Mars.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2023 Et vennepar fra Skudenes vingård i Søgne har meldt seg på seilasen til Bergen, så nå er vi fire. De trengte litt ferie før våronna, og med seiling hele døgnet er det godt å være 4. Vhf har fått slettet gammel programmering, og ny mmsi lagt inn. Montert digitalt voltmeter på forbruksbanken og div usb ladeuttak. 5 gode vester i båten hvorav tre oppblåsbare. Ved sjekk i kveld viser vekta på patronene rett, men to av patronene manglet flere omdreininger på å være skrudd inn. Ville neppe virket. Dette anbefaler jeg å sjekke flere ganger i året, og også før nye vester tas i bruk. Sitér dette innlegget Mons Link to post
mons Svart 22.Mars.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2023 (redigert) På bildene fra 9. mars skimter man noen mosegrodde tau som ligger langs utsiden av rekkestøttene. Helt dekket av mose, og jeg antok det var en form for pynt. I dag skulle skrotet i søpla, men så viste det seg at tauene - Ø60 mm- er rigget for å henge 10-15 cm under rekka langs båten som fender mot feks loddrette kaistolper. Ettersom båten skal bo i område med 2-2,5 m flo og fjære ble det en runde med høytrykkspyleren før de blir hengt på igjen. Litt dårlig tau, men god mal for ivrige speidere i nord hvis de vil lage nye. Har ikke sett den patenten før. Fylt dieseltanken, to tyvelitere og en mindre kanne til ovnen. Vanntanken fylles og får en skvett klorin. Blir ikke brukt til drikkevann på turen, men etter en slik tur med klorvann er den klar før tømming og deretter drikkevann. En god uke til start neste fredag, og yr har kommet med melding for torsdag. Frisk bris 10 fra sørøst og litt solgløtt på Jærens rev. Kan nesten ikke bestille bedre vær. Ais er også oppe og går. Redigert 22.Mars.2023 av mons (see edit history) Sitér dette innlegget Mons Link to post
mons Svart 26.Mars.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2023 (redigert) Plotteren har kart hele veien, men er bare en eldre 7" Eagle. Det er tungvint å legge inn ruter, og rutene er max 100 pkt. Ønsker å gjøre det litt skikkelig, så jeg tok en tur i dag for å sjekke ruta. Så veldig bra ut! 2,5 timer med fly og ca 150 timer med god bør i Grinde 27. Noen som kjenner seg igjen? Redigert 26.Mars.2023 av mons (see edit history) Sitér dette innlegget Mons Link to post
Brigg Svart 26.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2023 De to siste bildene er Syv søstre og Rødøyløva (litt usikker på denne). Altså har du flydd over Helgeland. De andre bildene klarte jeg ikke å plassere, er en litt uvant vinkel dette. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
mons Svart 26.Mars.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2023 Lenger sør er det et utsatt havstrekk, et sund der hurtigrutene møtes og en kjent fjord Sitér dette innlegget Mons Link to post
Komodo Svart 26.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2023 Får nesten gjette litt da mons skrev for 2 timer siden: Lenger sør er det et utsatt havstrekk, Hustadvika? mons skrev for 2 timer siden: et sund der hurtigrutene møtes Kristian....? mons skrev for 2 timer siden: og en kjent fjord Trondheims....? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
mons Svart 26.Mars.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2023 (redigert) Det første bildet er værmelding fra Flesland til Løvtjomås som var på vei dit i V52. Vi ser Geirangerfjorden som nummer to, etpar bilder fra Frøyhavet (Smøla og Frøya?), Trondheimsleia med Mausund i bakgrunnen før vi kommer til Folda som kan være et særdeles utrivelig stykke nord for Trondheimsfjorden. På siste bildet før Syv Søstre ser vi inn mot Rørvik, og der tror jeg nord og sørgående hurtigrute møtes i sundet på dagtid. Ble vel ikke enklere av at det var god plass, så jeg kunne bytte side i flyet så ofte jeg ville. Dermed bør leia være brukbart sjekket og kan legges inn i plotteren;-) Ser ut for at vi får 9 m/sek i ryggen rundt neset og 4-6 i ryggen resten av turen til Bergen. Begynner å bli så nært nå at det godt kan stemme. Redigert 26.Mars.2023 av mons (see edit history) Sitér dette innlegget Mons Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 27.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2023 mons skrev for 19 timer siden: Det første bildet er værmelding fra Flesland til Løvtjomås som var på vei dit i V52. Takker for værtjenesten🙂 Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.