Bjørn Løvjomås Startet 9.Februar.2023 Link til dette innlegget Startet 9.Februar.2023 Hei. Som dere har skjønt, så har jeg endelig funnet en båt som muligens kan tilfredsstille mine håpløse krav til bokomfort. Der blir spennende å se hvordan livet i Blue Sky blir. Planen var å hente ho hjem i helga, men vinden blåser feil vei den er og litt sterk. Dermed ser det ut som det blir hentetur hjem på mandag til onsdag. Vinden skal roe seg på tirsdag sies det. Endelig ble det Bobåt Link to post
ohio Svart 9.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2023 Kjellerleilighet ofte betegnet som kjøleskap om vinteren Link to post
Sjøstein Svart 9.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2023 Gratulerer med ny flott båt og lykke til som seilbåtskipper. Ser frem til å følge med på hentetur og oppgraderinger fremover. Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 9.Februar.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2023 @ohio Der tror jeg faktisk blue Sky er bedre enn hva White Lady var. Men det er også spennende å se. Får snart svaret? Endelig ble det Bobåt Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 9.Februar.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2023 Sjøstein skrev 1 minutt siden: oppgraderinger fremover Har bestilt totalt nytt Raymarine navigasjonsopplegg med Ais. Gleder meg til å montere dette. Endelig ble det Bobåt Link to post
Grand Banks jr Svart 9.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2023 Jeg ser frem til en flott hentetur. Håper og regner med at du har tid til å oppdatere en tråd med bilder og betraktninger. Så ser jeg frem til å se en ny skute i Arendal til sommeren, og muligens også inne i Nidelva opp Klaua der White Lady stadig var? Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 10.Februar.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2023 Jeg gleder meg også litt til Hentetur. Det blir ikke en vanlig tråd, slik jeg pleier. Den blir rapportert her i denne tråden. Men håper jeg skal klare å ta noen bilder fra turen hjem ja. Hvis teknikken står meg bi, så dukker det kanskje en kjenning opp på Marinetrafic ? Jeg har også et lite håp om en viss østlending, at han får rota seg hjem, slik at han kan få med seg litt av livet på skakka?? Endelig ble det Bobåt Link to post
Tjorven III Svart 10.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2023 Lite som er koseligere en iskald vinterkveld enn å krype ned i kjelleren med et glass rødt foran peisen. Lykke til som seilbåtboer. Hadde første Corona-år ombord. Kjempe ! Tjorven Link to post
lurvetass Svart 10.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2023 Så bra du lager en liten hentetråd. Da har vi noe å glede oss til i helga :) Kanskje du lager en egen tråd med oppgradering av navigasjon? Det kunne være interessant for mange. Hilsen Lurvetass Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 10.Februar.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2023 @Tjorven III Det så direkte flott ut. er det du som har installert denne ovnen? Endelig ble det Bobåt Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 10.Februar.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2023 lurvetass skrev for 3 timer siden: Kanskje du lager en egen tråd med oppgradering av navigasjon? Det kunne være interessant for mange Det kan nok være fullt mulig ? Endelig ble det Bobåt Link to post
Tjorven III Svart 11.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2023 Bjørn Løvjomås skrev for 13 timer siden: @Tjorven III Det så direkte flott ut. er det du som har installert denne ovnen? Japp. Stjal ideen og modellen fra Uma sailing på YouTube da jeg noe ufrivillig ble båtboer for noen vintre siden. Isolerte under alle dørkplatene og la teppe på. Koselig og varmer godt. Tjorven Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 11.Februar.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2023 Tjorven III skrev for 7 timer siden: Stjal ideen og modellen fra Uma sailing Har du en typebetegnelse på ovnen. Det blir nok ikke første prosjektet ombord. Men absolutt morsomt å ha I bakhodet når vinterkulda setter inn igjen. Endelig ble det Bobåt Link to post
Tjorven III Svart 11.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2023 https://cubicminiwoodstoves.com Link to post
mons Svart 11.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2023 Gratulerer Bjørn! Du får si ifra hvis det blir for vanskelig, så skal vi nok få organisert en henting for deg... Mons Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 11.Februar.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2023 mons skrev 5 minutter siden: henting for deg Hehe.. det skjer ikke??? Men takk for tilbudet, jeg gleder meg til den turen. Selv om det blir litt skummelt med noe helt nytt au Endelig ble det Bobåt Link to post
Arne Henriksen Svart 12.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2023 On 2/11/2023 at 10:17 AM, Bjørn Løvjomås said: Har du en typebetegnelse på ovnen. Det blir nok ikke første prosjektet ombord. Men absolutt morsomt å ha I bakhodet når vinterkulda setter inn igjen. Cubic har flere varianter, jeg hadde den minste i min forrige båt. Kjøpte vedovn av to grunner - trodde jeg skulle spare penger vs en dieselbrenner, og tålte ikke tanken på diesellukt i båten etter at jeg omsider hadde fått den noenlunde bort... Erfaringene fra mine turer er litt delte - det varmer godt når du først får trekk i pipa, men hadde lett for å slå ned om vindkastene kom feil vei, og sur røyk er nå sur røyk enten det er ved eller diesel som brenner. Og en del røyk blir det når man fyrer opp før ovnen er varm og det brenner skikkelig, så ble vanligvis ikke til noe jeg gjorde om man lå i marina nært andre båter... Kjøpte opptenningsved i sekker fra Europris, de passet perfekt inn i ovnen og brant lett. Men prisen, komplett med oppheng, varmeskjold og pipe/dekksgjennomføring kom vel på over 10 lapper, så billig ble det ikke. Skulle jeg bodd i båten ville en Refleks-ovn vært mitt valg. Vedfyring er koselig en kveld nå og da, ikke noe du vil dille med en kald vintermorgen... Hva brukte du til oppvarming i Princess'en? mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Hakkannen Svart 12.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2023 Arne Henriksen skrev 37 minutter siden: men hadde lett for å slå ned om vindkastene kom feil vei Prøvd å montere H-pipe? Nedslagene forsvant etter jeg skiftet ut den gamle enklere pipehatten med en H-pipe, selv i storm. Deler ellers oppfatningen om at en pottebrenner som står og går av seg selv er mer hendig enn en vedovn, om man skulle velge. Selv om det selvsagt er mer kos med vedovn, og man gjerne kan sprengfyre mer når det trengs, krever denne stadig mating med ny ved, mens pottebrenneren brenneren «ordner seg selv». Hos meg står den og brenner kontinuerlig 24/7 når det er frost, og sørger for at lufta om bord blir skiftet ut + holder luftfuktigheten nede. Link to post
Arne Henriksen Svart 12.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2023 1 minute ago, Hakkannen said: Prøvd å montere H-pipe? Nei, behovet forsvant sammen med båten oppi Vesterålen i 2021, men jeg er klar over at H-pipene er sagt å fungere bedre enn den simple Dickinson-toppen jeg hadde. mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 12.Februar.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2023 Spennende momenter angående vedfyring. Det blir ikke det første jeg monterer ombord ? relativt spent nå, i morgen tidlig bærer det innover mot Drøbak Endelig ble det Bobåt Link to post
Marida Svart 13.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2023 Lykke til på turen Link to post
Ask Svart 13.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2023 God tur. Me føl med, og ser fram til nok ein hentetråd. Link to post
Grand Banks jr Svart 13.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2023 Flott dag for hentetråd! Her hjemme ser det i alle fall bra ut fra kjøkkenvinduet. Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 13.Februar.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2023 Fint vær i dag ja. Det er det ingen tvil om. ? Dagen i dag ble en hyggelig dag. Hektisk, men hyggelig. Jeg kan vel ikke få sagt nok positivt om Heitmann marina. Her blir man ønsket velkommen, å utrolig godt ivaretatt. Planen i dag var å løfte båten, for sjekk av skroget. Det så veldig greit ut. Jeg fikk god assistanse av en kar fra Heitmann, i tillegg til en meget dyktig kar i truck som løftet Blue Sky opp. Begge gikk nøye over skrog sammen med meg, og det ble friskmeldt. Dermed er det en mindre ting å tenke på. Bunnstoffet så også helt greit ut. Bilder glemte jeg jo. Det ble mye telefoner frem og tilbake med finansene. ? men det ble ordnet på strak arm, takket være en meget hyggelig selger, og med god hjelp av min venn Ståle i Bergen Marinesenter. Kom heldigvis på å ta bilde av hvor løftestroppene ble plassert. Vi hadde en saftig jobb med å få storseilet til å komme ut fra masta. Som jeg har hørt om før, så viser det seg seg at opphal er litt slapt. Dermed bretter seilet seg i masta. Men det fikk vi løst opp i. Så var det gjennomgang av alt utstyr i båten. Det virket ganske greit, med unntak av noen lanterner. De må byttes. Jeg har fått to stk av Heitmann. Så de skal monteres i løpet av morgendagen. Nå er det innflytting og lettere kaos ombord. ?? Kose seg litt med en grønn. Litt igjen før det kan kalles sjøklart? Det blir litt spennende med vær i morgen. Mulighetene er store for tåke. Får håpe den holder seg unna? Endelig ble det Bobåt Link to post
Grand Banks jr Svart 13.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2023 Første natt i den nye boligen. Som motorbåtmann tok det litt tid før jeg forstod hvorfor trappetrinnene er utformet slik. Snedig detalj. Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn