Jump to content

Livet med ny bobåt på skakka, Blue Sky skal hjem til Arendal


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

3 minutes ago, Bjørn Løvjomås said:

Prøvde vel å krysse foran en tankbåt i tåka🤪😅😅😅

Der ser du, det kommer seg :lol:

 

Var det med AIS og radar avslått, og la meg gjette på at både sørlendingen, banjommanen og predikanten på "brua" i blue skies (oyster) trodde det var torungen som var det lyset i det fjerne? :giggle:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev for 1 time siden:

Lyngør ser mer idyllisk ut i solskinn om sommeren ja :yesnod:

 

Hvordan kjennes konverteringsprosessen ut så langt? Merker du noen aggresjon mot motorbåter (spes princesser) eller trang til å plutselig krysse foran baugen på andre båter ennå :giggle:

😂😂😂

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

oblygre skrev 51 minutter siden:

Steikje kjekt å lese; lysten på seglbåt igjen blir uutholdelig snart...

Så langt så må jeg innrømme at jeg har blandede følelser.  Det er ikke Princess,  men den lille seilerfaringen jeg fikk i dag gav absolutt mersmak.  Så jeg gleder meg til fortsettelsen 🙂

 

Grand Banks jr skrev 1 minutt siden:

Kom du deg helt hjem til Ændal i dag

Ja, jeg rakk hjem til kl 19.30. 

Det var deilig å fortøye I hjemmehavn. Så nå venter  senga.. etter hyggelig besøk ombord 🍻

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev On 14.2.2023 at 23.47:

Det ble stopp i Stavern. En fin solnedgang,  men manglet lesebriller. De streiket. Så da måtte det investering til. Desverre er vår gode venn i gjestehavna i Stavern ikke lenger havnevert.  Så det ble ikke mulig å legge seg på longside brygga innerst i havna. Så nå ligger jeg på tvers på bryggene lenger ute. Å her vipper det veldig.  Sørvest er ikke noen god vind i Stavern.  Men, får håpe det blir noen timer med søvn..🙂

20230214_164545.jpg.5300a6ca56e01c101311755ac7eb32f6.jpg

Nydelig på havet. Men det blir tyngre å drive seilbåtseilbåten fremover i sjøen 

20230214_170316.jpg.056a328b401715012d9bed2dd808c5b0.jpg

 

20230214_170318.jpg.00196144f91d9bb06adb7a7fc5130408.jpg

 

20230214_173824.jpg.46a393c08974547771e2afc325ca3c0b.jpg

 

20230214_173828.jpg.0af43b5741e5d26e498df361b85933f4.jpg

Litt kos på kvelden etter en velfortjent pizza

20230214_212149.jpg.f26089abe7e89d04dc812b638273356b.jpg

20230214_170315.jpg

Ja, Stavern blir ikke helt det samme uten Inger Kristine. Selve gjestehavna er jo litt sliten og bryggene så som så. Har selv ligget mange ganger, men ikke der du lå. Veldig trivelig plass dog, men som sagt ikke helt det samme. Men fiskesuppa på Smak lengter jeg etter, så planen er å få stukket innom der i sommer en gang.

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gratulere @Bjørn Løvjomås med ny skute på plass i hjemmehavn! Tenker det er litt overgang ja 🙂 Men etter ett år så har du nok enten blitt hekta på seiling, eller ser deg om etter en båt med loft igjen. 
Håper uansett å komme innom og besøke deg en gang👍

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

Kanalkapteinen skrev 2 minutter siden:

Håper uansett å komme innom

Du er mer enn velkommen til å komme innom å se på din fremtidige båt:giggle:

 

Nå jobbes det litt for å avdekke skaden på mast. Jeg er desverre forhindret fra å delta, da det plutselig ble veldig behov for mine tjenester i et knuseverk.

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

ohio skrev 1 time siden:

Kunne ikke tenke meg og sitte i kjelleren som bounit 

 

Det var jo òg ein kommentar.

 

No har Bjørn kjøpt seg ein flott båt, og han er så hyggeleg at han deler både vurderingane i kjøpsprosessen, og henteturen med oss her på BP.

Eg synest båten både ser fin og bra ut, og eg håpar Bjørn blir nøgd.

 

Eg håpar òg Bjørn deler oppgraderingsprosjekta med oss. Dette spesielt mastejobben.

Link to post
Share on other sites

Enig i det, Ask. Jeg har også nylig konvertert, og en av overgangene er at vi "automatisk" har begynt å sitte mer nede i salongen vs oppe slik vi gjorde i motorbåten. Det er trivelig det også med god plass og også god utsikt derfra, selv om man riktig nok ikke får 360 utsikten.

 

Men jeg ser også på muligheter for å booste varmeopplegget under kalesjen oppe for å kunne utnytte den også mer.

 

For oss er overgangen fra motorbåt til seilbåt en spennende oppkvikker i båtlivet. Vi var litt lei når vi solgte motorbåten. Entusiasmen er nå tilbake, og vi gleder oss til sesongen :smiley:

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Det er heldigvis rom for mange meninger om så mangt her på Bp.  Jeg tolket imidlertid @ohiositt innlegg positivt.  Tror han mente at det ikke var kjellerleilighet det jeg har. :flag_bp:

(Correct me if I'm wrong):giggle:

 

@Knude, du er selvsagt velkommen til å ta turen for å beskue Blue Sky

sap_2000 skrev for 8 timer siden:

VTS´en

Den Vts'n 🤪 

glemte å informere om en tankbåt på jakt etter enten en seilbåt, eller en del av den norske marine:giggle:

 

Ask skrev for 3 timer siden:

Eg håpar òg Bjørn deler oppgraderingsprosjekta med oss. Dette spesielt mastejobben

Det vil nok komme noen poster her i denne tråden. 

Min medhjelper har begynt allerede 

20230216_202524.jpg.4c98ee89299c4f780098b0d7ea42c18d.jpg

Her er dørken fjernet, og kassen avdekket. 

20230216_202531.jpg.46ac3d9791173ab61cb7361b9bc3d09c.jpg

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Hva er det som regnes som mastefisk i en plastbåt? Er det den kassen som vi ser i bildet, eller en forsterkning i dekket som fordeler trykket fra masta? Jeg vet hva mastefisken i en tradisjonell trebåt er, men det ligner jo ikke stort på disse sakene her...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev 13 minutter siden:

Hva er det som regnes som mastefisk i en plastbåt? Er det den kassen som vi ser i bildet, eller en forsterkning i dekket som fordeler trykket fra masta? Jeg vet hva mastefisken i en tradisjonell trebåt er, men det ligner jo ikke stort på disse sakene her...

Korrekt. Merk at med mast steppet på dekket, blir sideveis krefter på mastfisken tilnærmet null. På trebåter med gjennomgående mast blir det tradisjonelt mer krefter sideveis. I og med at før i tiden var det mer svikt i konstruksjonen. Da ble mastfisken en stor konstruksjon som skulle  gå over 'minst tre spant', samt at masthullet i dekket var en gedigen greie.

Link to post
Share on other sites

Det som er feil er at den kassen er bygd opp med finerkloss innvendig. Så blir den klossen komprimert.  Den tåler rett å slett ikke belastning over tid. Skal prøve å ta bedre bilde i ettermiddag.  Det vises litt. 

 

Ellers så har Hulda forklart meget godt hva mastefisk er. Tror kanskje han vet det bedre enn meg:thumbsup:

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...