Jump to content

Livet med ny bobåt på skakka, Blue Sky skal hjem til Arendal


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Så det er altså noe kryssfinér nedi her som må byttes ut eller shimses ut?

 

Da antar jeg at masten må demonteres og løftes opp, eller står masten lenger oppe og dette bare er en støttefot så ikke masten skal vri seg og som kan fikses uten å ta ned masten?
 

 

Image2-17-2023at2_15PM.jpg.657e41fcceaa05012df3cd8d1167bbc1.jpg

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Riggen må plukkes av. Så går det vel an å skjære toppen av kassa og plukke ut treverket. Og så støpe opp en kloss av glassfiber/epoxy. Biltema har en grovsparkel der. Jeg kan ikke forstå hvorfor man bruker treverk som underlag. Mulig det er noe smart som jeg ikke tenker på. Det hadde vært mye bedre med en kladd betong, enn kryssfinnér.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 1 time siden:

Riggen må plukkes av. Så går det vel an å skjære toppen av kassa og plukke ut treverke

De sa til meg at det var en enkel sak å bare jekke opp masta litt.  Inne i salongen. Selvsagt slakke riggen, litt mer enn den er slakk nå. Var ikke nødvendig å ta av riggen. Den må opp ca 4 til 5 mm. Så kan jeg støtte opp dette, å ta vekk den blanke støtta, da er det greit å jobbe der. Vi har faktisk snakket om betong. Istedet for treverk👍

ohio skrev for 2 timer siden:

Mente ikke og fornærme Bjørn men tror nok hans neste båt blir en Trawler med utsikt da han nok kommer til og savne det i seilbåten

Absolutt ikke fornærmet.  🙂

Men det er faktisk ganske god utsikt i denne DS båten. Var nok derfor det ble kjøp av denne båten.:yesnod:

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Ser ut som en boks dette. Ville sterkt vurdert betong, vanlig B35 M40 med større tilslag. Støp kant i kant og rei det jevnt og fint. 
La tørke og så evt plaste inn. 


Betong blir sterkere jo mindre vann, og en M40 har i prinsippet kun det vann som kreves for egen herding. Oppnår stor styrke etter 10 dager, og full styrke etter 28. 

 

Hør med et lokalt byggvarehus som selger til håndverkere. Langt raskere og mer enn adekvat styrke kontra å støpe så tykt. 
 

Mvh

Tor Arild

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ha tatt av masten, det vil også være en fin anledning til å få gått over riggen. En liten innrømmelse: å ta ned masten var en av de tingene jeg virkelig gruet meg til med seilbåtlivet. Sikkert litt fordi det nesten må et under til før folk tar av masten her oppe i Nord-Norge. Men deilig å få det gjort.

 

Jeg har gjort en tilsvarende reparasjon som dette, på en mindre båt. Jeg støpte ny mastestøtte med fortykket epoxy enkelt og greit. Fortykket epoxyen med oppkuttet glassfiber. Holder nok til sola blir en rød kjempe.

Link to post
Share on other sites

Det er derfor jeg skriver som jeg skriver. Masten min har ikke vært nede siden 2015. Selv om jeg har vært oppe og kontrollert, er det noe annet å kunne bruke noen timer når stående og løpende rigg er slakket ned. Og det ikke er stress. Nå trenger ikke jeg en rigger for sjekke status, trolig vet jeg mer om metallurgi enn de fleste rigger. Så jeg behøver ikke å kjøpe ekspertise. 

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Eg trur, og eg meiner trur, at verftet har brukt kryssfiner fordi kryssfiner er lett å forma, og fordi dei uansett har kapp/rester av kryssfiner frå andre deler av produksjonen.

Altså at dei har brukt kryssfiner for å halda kostnadane nede.

 

Eg trur òg at det er plastra rundt kryssfineren etter at kryssfinerklossen var lagt på plass. I så fall er det kanskje ikkje så lett å ta bort kryssfineren, og bruka glassfiberen rundt som forskaling for betong?

Link to post
Share on other sites

Kjekt du har funnet deg en seilbåt du er fornøyd med, den kommer til å gi deg mange fine stunder:thumbsup: Synes planløsningen i disse er fin, stor akterlugar (snev av luksus) og lys salong med god utsikt. Kjekk båt! Hadde absolutt vært en aktuell modell om jeg i dag skulle kjøpe en båt å bo i. Endte opp med en Oceanis 443 for 12 år siden da, den er en del mørkere i salongen enn din. Siden jeg skulle bo om bord ble løsningen å rulle de store flatene hvit silkematt maling, for å lysne forholdene litt. Fungerer bra, men klart ikke på langt nær like god utsikt som med dekksalong😊

Link to post
Share on other sites

Tror nok vi har bestemt oss for å gå for betong. Den kassen som står, er jo en fantastisk forskaling for betong. 

Min venn har jobbet noe mens jeg har vært å hentet bil i Drøbak

20230219_160323.jpg.71e5b0bf56e12cbfc7fec3628ec4918a.jpg

Litt vanskelig å se, men det vises at masten har seget ned. 

20230219_160342.jpg.29cabbd159575d66b3c4e062472009f8.jpg

Han har også skåret et lite hull ved siden av mastestøtta, for å sjekke treverket under.  Det var knallhardt. 

Han regnet med at det ville gå en stund for å få ut alt. 

20230219_160329.jpg.a20ee8e581400f6f79ba099d7a74ea74.jpg

Også boret et par hull for å sjekke ståa på treverket.  Virker å være helt tørt. 

20230219_160407.jpg.2fedce24ea09ddb24f04dcd3a6a9296c.jpg

Denne karen får kjørt seg de neste dagene💪

20230219_160402.jpg.f65abc744eb38abe961a0dd292925cfc.jpg

Jekken er klar for å løfte opp mast igjen. Antakelig blir jobben gjort uten å løfte ned rigg. Så får jeg vurdere senere om den må ned, for skifte av lanterner og radar. 

 

Er det egentlig noen særlig fordel med å ha radar så høyt? Ser nabobåt har radar montert i egen liten mast bak på båt.

 

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Nå spør jeg sikkert dumt,  men hvis treverket er tørt og helt, må det da fjernes? Hva hvis man bare legger på et hardt lag med fortykket epoxy oppå treverket? Vil det holde? Da slipper dere å fjerne masse treverk bare for å fylle opp med noe annet.

 

(Betong på treverket blir jo annerledes da det har mye fukt i seg.)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Med radar høyt i mast, blir det vel fort en del rare visninger på skjerm om en er i litt sjø.

Med radar i egen liten mast akter hvor den sitter i vugge, vil det ve blir mer stabilt bilde.

Ser jo ut som det er den løsning som går igjen på nyere båter.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Jeg ser ingen mening i å ha radarantennen så høyt som mange har på seilbåter, gir dårlig dekning på kort hold og mer bevegelse på antennen i sjø.

My humble opinion er at du trenger radaren mest på kort hold opp til kanskje noen nm og da er det ingen fordel at den står 10-12 meter over vannlinjen
Monterte min på ca 4m og det fungerer topp, helt ned til 50m-skalaen.

Fra installasjonsmanualen til min B&G 3G:
A higher installation position increases the radar ranging distance, but it also increases the minimum range around the vessel where targets cannot be detected.

Redigert av Arne Henriksen (see edit history)

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

9 minutes ago, Trond123 said:

Om radaren er montert 10 meter over vannlinjen, og man går ut fra en ganske vanlig vertikal strålebredde på 15 grader over og under horisontalplanet, får man en dødsone med radius ca 37 meter på havflaten.


Men hvorfor monteren den høyt på en vanlig fritidsbåt? Du flytter vekt opp i masta, og får mer bevegelse på antennen, og mer kludrete aksess om du trenger å ta den ned av en eller annen grunn..

Det er vel strengt tatt slutt på den tiden man faktisk brukte radaren for å finne avstander, nå er det jo bare å se på plotteren at det er 13,7nm til nærmeste land...?
Er du interessert i hvor nærmeste lastebåt er til sjøs får du mye bedre data fra AIS.
 

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Det hender kart og terreng ikke stemmer helt overens. Selv om kartplotteren er nøyaktig, trenger nødvendigvis ikke kartgrunnlaget være like nøyaktig.

Er man på havet i høy sjø, er det en fordel om radaren holder seg høyere enn bølgetoppene. Ikke alle som sender AIS, selv om det hadde gjort livet lettere.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...