Jump to content

Livet med ny bobåt på skakka, Blue Sky skal hjem til Arendal


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Hei. 

Som dere har skjønt, så har jeg endelig funnet en båt som muligens kan tilfredsstille mine håpløse krav til bokomfort.  

Der blir spennende å se hvordan livet i Blue Sky blir. 

Planen var å hente ho hjem i helga, men vinden blåser feil vei :sailing:den er og litt sterk.

Dermed ser det ut som det blir hentetur hjem på mandag til onsdag. Vinden skal roe seg på tirsdag sies det. 

20230204_162300.jpg.22cfd421e433ff95c359b3778b8e4fa5.jpg

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Jeg ser frem til en flott hentetur.  Håper og regner med at du har tid til å oppdatere en tråd med bilder og betraktninger. Så ser jeg frem til å se en ny skute i Arendal til sommeren, og muligens også inne i Nidelva opp Klaua der White Lady stadig var?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Jeg gleder meg også litt til Hentetur. Det blir ikke en vanlig tråd, slik jeg pleier.  Den blir rapportert her i denne tråden. Men håper jeg skal klare å ta noen bilder fra turen hjem ja. Hvis teknikken står meg bi, så dukker det kanskje en kjenning opp på Marinetrafic 😅

Jeg har også et lite håp om en viss østlending,  at han får rota seg hjem,  slik at han kan få med seg litt av livet på skakka😅😅

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Tjorven III skrev for 7 timer siden:

Stjal ideen og modellen fra Uma sailing

Har du en typebetegnelse på ovnen. Det blir nok ikke første prosjektet ombord. Men absolutt morsomt å ha I bakhodet når vinterkulda setter inn igjen. 

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

On 2/11/2023 at 10:17 AM, Bjørn Løvjomås said:

Har du en typebetegnelse på ovnen. Det blir nok ikke første prosjektet ombord. Men absolutt morsomt å ha I bakhodet når vinterkulda setter inn igjen. 

Cubic har flere varianter, jeg hadde den minste i min forrige båt.
Kjøpte vedovn av to grunner - trodde jeg skulle spare penger vs en dieselbrenner, og tålte ikke tanken på diesellukt i båten etter at jeg omsider hadde fått den noenlunde bort...
Erfaringene fra mine turer er litt delte - det varmer godt når du først får trekk i pipa, men hadde lett for å slå ned om vindkastene kom feil vei, og sur røyk er nå sur røyk enten det er ved eller diesel som brenner. Og en del røyk blir det når man fyrer opp før ovnen er varm og det brenner skikkelig, så ble vanligvis ikke til noe jeg gjorde om man lå i marina nært andre båter... Kjøpte opptenningsved i sekker fra Europris, de passet perfekt inn i ovnen og brant lett.

Men prisen, komplett med oppheng, varmeskjold og pipe/dekksgjennomføring kom vel på over 10 lapper, så billig ble det ikke.
Skulle jeg bodd i båten ville en Refleks-ovn vært mitt valg. Vedfyring er koselig en kveld nå og da, ikke noe du vil dille med en kald vintermorgen...

Hva brukte du til oppvarming i Princess'en?

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Arne Henriksen skrev 37 minutter siden:

men hadde lett for å slå ned om vindkastene kom feil vei

Prøvd å montere H-pipe? Nedslagene forsvant etter jeg skiftet ut den gamle enklere pipehatten med en H-pipe, selv i storm. Deler ellers oppfatningen om at en pottebrenner som står og går av seg selv er mer hendig enn en vedovn, om man skulle velge. Selv om det selvsagt er mer kos med vedovn, og man gjerne kan sprengfyre mer når det trengs, krever denne stadig mating med ny ved, mens pottebrenneren brenneren «ordner seg selv». Hos meg står den og brenner kontinuerlig 24/7 når det er frost, og sørger for at lufta om bord blir skiftet ut + holder luftfuktigheten nede.

Link to post
Share on other sites

Fint vær i dag ja. Det er det ingen tvil om. 🙂 

Dagen i dag ble en hyggelig dag. Hektisk, men hyggelig. Jeg kan vel ikke få sagt nok positivt om Heitmann marina.  Her blir man ønsket velkommen,  å utrolig godt ivaretatt. Planen i dag var å løfte båten, for sjekk av skroget.  Det så veldig greit ut. Jeg fikk god assistanse av en kar fra Heitmann,  i tillegg til en meget dyktig kar i truck som løftet Blue Sky opp. Begge gikk nøye over skrog sammen med meg, og det ble friskmeldt. Dermed er det en mindre ting å tenke på. Bunnstoffet så også helt greit ut. Bilder glemte jeg jo. Det ble mye telefoner frem og tilbake med finansene.  😅 men det ble ordnet på strak arm, takket være en meget hyggelig selger, og med god hjelp av min venn Ståle i Bergen Marinesenter.  

20230213_154835.jpg.2a5f0d526066e3cdd3ab62889424dbcd.jpg

Kom heldigvis på å ta bilde av hvor løftestroppene ble plassert.  

Vi hadde en saftig jobb med å få storseilet til å komme ut fra masta. Som jeg har hørt om før, så viser det seg seg at opphal er litt slapt. Dermed bretter seilet seg i masta. Men det fikk vi løst opp i. 

Så var det gjennomgang av alt utstyr i båten. 

Det virket ganske greit, med unntak av noen lanterner. De må byttes. Jeg har fått to stk av Heitmann.  Så de skal monteres i løpet av morgendagen. 

Nå er det innflytting og lettere kaos ombord. 😅😅

20230213_205003.jpg.c7cde5a999db3ed519171aceae58c272.jpg

Kose seg litt med en grønn. 

20230213_205016.jpg.9fbff2c32fe05648067ef7dba37efb82.jpg

Litt igjen før det kan kalles sjøklart😅

Det blir litt spennende med vær i morgen.  Mulighetene er store for tåke. 

Får håpe den holder seg unna🙂

 

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Første natt i den nye boligen. :thumbsup:

 

Som motorbåtmann tok det litt tid før jeg forstod hvorfor trappetrinnene er utformet slik. Snedig detalj. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...