Jump to content

Er 13 år og ønsker å seile jorden rundt når jeg blir 15-16


Jente

Recommended Posts

Hei, jeg er en 13 år gammal jente som har lyst til å bli den yngste til å seile jorden rundt. Jeg har lyst til å seile jorden rundt når jeg er 15 - 16 år. Er det låv å seile når man er så ung. Og hvor stor må båten vær er det stort nok med en båt på 28 fot eller bør jeg bruke en båt på 34 fot isteden. Og jeg skal begynde å seile nå til sommeren.Jeg skal bli lært av famile og vi har seilebåt som jeg kan seile med når jeg vil så er det god nok tid med 2 år og lære seg på?

Link to post
Share on other sites

Laura Dekker var vel 14 når hun begynte sin jordomseiling, og var ferdig da hun var 16. Som en av mange unge jenter. så dette er tøfft, men mulig om man har en god plan.

 

mye å lese om henne. og mye video. En av mange artige episoder :-)

 

At 10, she made her first long-distance solo trip, from Ijsselmeer to the Wadden Islands.

Her appetite for singlehanded sailing well and truly whetted, she began preparing for a circumnavigation, sailing her Hurley 700 solo from the Netherlands to the UK. She was 13.

The police were alerted after a friend’s mother reported her to the authorities, and her father, Dick, had to fly to England and sail with her back home.

 

fra denne:

 

https://www.yachtingmonthly.com/cruising-life/laura-dekker-10-years-on-after-becoming-the-youngest-person-to-sail-solo-around-the-world-90540

Redigert av dude (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Laura hadde mange nautiske mil bak seg før hun satte avgårde. Øvelse gjør mester.

 

En annen ting å vurdere er å allerede nå begynne å mønstre som mannskap på offshoreseillas og lengere kystseilas i ferier, samt kortere krysninger til Scotland, Shetland, osv. Kanskje til og med en atlanterhavskeysning med ARC etterhvert? Sjekk mannskapbørsen.

 

Ellers må du lære mye praktisk båtteknisk. Kanskje se om du kan få hjelpe noen med opplag, puss, vinterkonservering, båtslipp, etc - mot en luselønn + opplæring?

 

Les masse bøker. Google deg fram til de vanligste for blue water cruisers.

 

Det er masse gode YouTube kanaler med jordomseilere.

 

Ta en skikkelig seilskole og gå gjennom pensum på et annerkjent sertifikat (feks D5L, RYA, e.l.). PS, du trenger ikke ta skolen i Norge. Mye mulig du finner en skole i utlandet som kan skolere deg intensivt i ferien, og billigere enn her hjemme.

Redigert av zooper (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jessica Watson er en annen ung jente som gjorde noe tilsvarende. Dersom du ikke har gjort det kan du finne mye stoff om henne du kan lese på nettet. Hun har også gitt ut en bok om opplevelsen. Hun hadde mye seilerfaring, og underveis på turen sin opplevde hun meget krevende forhold og hadde masten i og et stykke under vannet flere ganger. Det er også laget en film om denne turen (ikke dokumentar, men underholdende).

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Jessica_Watson

 

https://www.imdb.com/name/nm3610579/?ref_=nv_sr_srsg_0

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Dra til Cowes, Gosport eller noen andre seilbyer og snakk med seilere der før du drar, klarer du å få audiens hos Sam Davis  så prøv det. Akkurat nå seiler hun Ocean race, men det varer ikke evig.  

 

Samle så mye erfaring som mulig! Det er utrolige seilmiljøer i både England og Frankrike der får du møte folk som er virkelig drevne på havseilas. Mange seilskoler og folk som gir deg førstehånds erfaring. Under Clipper round the world 2011-12 så seilte Lisa Blair på nabobåten, hun brukte Clipper regattaen til få førstehåndserfaring, etterpå ble hun første kvinne til å seile rundt Antarktis (hun er fra Australia), https://lisablairsailstheworld.com/, hun var høyt og lavt hele tiden og "trim, trim, trim".... Visit Finland var mer avslappet med slo henne på etappen til Gold Coast i Australia.

 

Hvis du vil kose deg på jordomseiling så følger du "Wind hippie Sailing" på Youtube.  @WindHippieSailing

Hun koser seg og lever slaraffenliv på havet. Hun er liksom i den andre enden av skalaen. 

 

Du kan bare glede deg !

 

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Jessica Watson er allerede nevnt i tråden, og kan anbefale å lese om henne. 

Er også laget en fim om henne som ligger på Netflix: True Spirit. 

 

Veldig bra, og tok sikte på å ligge så nære opp til begivenhetene slik de skjedd. 

Noen kunstneriske grep er tatt for drama, men historien er uansett sann. Og veldig inspirerende!!

Og rørende for oss over middagshøyden.

 

Oppsøk miljøer med seilere, står ikke hvor i landet du er lokalisert, men er sikkert en havn med mye seilbåter ikke så langt i fra deg. Meld deg inn i seilklubb, bli kjent og så har du plutselig et nettverk du kan spørre videre i.

 

Lykke til :)

 

 

Mvh

 

Tor Arild

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Hei, ja no har eg sett filmen og det har gjort meg mykje meir inspirert en det eg allereide var. Eg bor på sunnmøre i en fiskerikomune der det er veldig vanlig med båter. Eg har våre med stefaren min og bestefaren min på segle tur og planen er å segle meir og meir slik at eg lærere meg alt eg trenger å kunne og seinare prøve å segle aleine rundt i nærområde helt til eg er klar for lengre reiser(:

Link to post
Share on other sites

Jente skrev 8 minutter siden:

Hei, ja no har eg sett filmen og det har gjort meg mykje meir inspirert en det eg allereide var. Eg bor på sunnmøre i en fiskerikomune der det er veldig vanlig med båter. Eg har våre med stefaren min og bestefaren min på segle tur og planen er å segle meir og meir slik at eg lærere meg alt eg trenger å kunne og seinare prøve å segle aleine rundt i nærområde helt til eg er klar for lengre reiser(:

 

Hva med ett lite rekordforsøk som oppvarming og trening ? Norges yngste jente som har seila Norge på langs ? Du vil møte mye forskjellige værforhold på den turen der 

 

Etter en sånn tur, der du dokumenter godt og kansje legger litt på youtube osv, så vil kansje div sponsorer få opp øya også, som vil gjøre ting mye lettere og realiserbart 

Link to post
Share on other sites

Eika skrev 1 time siden:

Hva med ett lite rekordforsøk som oppvarming og trening ? Norges yngste jente som har seila Norge på langs ? Du vil møte mye forskjellige værforhold på den turen der


Smart forslag:thumbsup: Erfaringene (i relativt trygge, i forhold til andre land) i Norge er fine å ta med seg! I tillegg vil det også være en greiere mulighet for å hjelp underveis, hvis det skulle oppstå behov for det.
 

Slik jeg har forstått flere andre som har seilt alene kan en av de største utfordringene være å befinne seg alene om bord over tid. Enkelte synes rett og slett at det kan bli litt ensomt. Seiles det (i første omgang) langs norskekysten får man føle litt på dette, samtidig som man har anledningen til å få sosialt påfyll underveis. Da finner man også ut om dette er noe man liker og kan lære bedre å kjenne seg selv, før man legger ut på en lengre seilas der det ikke er mulighet for å angre seg underveis, i alle fall ikke om man befinner seg midt ute på Atlanterhavet. Så støtter absolutt tanken om å prøve seg mer lokalt i første omgang😊

Link to post
Share on other sites

On 3/27/2023 at 4:36 PM, Jente said:

Er det låv å seile når man er så ung.

 

I Norge må man vel ha båtførerprøve for å kunne seile en stor nok båt, og den får man ikke før man er 16.  I andre land gjelder andre regler.  En annen ting er at man kan risikere mye problemer med barnevernet dersom man skulker skolen for å seile jorda rundt, eller dersom foreldrene i det hele tatt tillater at barnet seiler avgårde alene på langtur.  Laura Dekker hadde vel mye problemer med dette, og jeg antar at norsk barnevern er litt hardere i kantene enn nederlandsk barnevern.

 

Etter å ha seilt litt i Middelhavet, så skjønner jeg at Norge er et ganske liberalt land når det kommer til båtliv.  Ethvert barn kan sette sammen en flåte på under ti meter og utstyre den med en 9.9 hk påhengsmotor, og det er opp til foreldrene å definere om flåten er sjødyktig eller ikke - noe tilsvarende er relativt utenkelig på bilveien eller i mange Middelhavsland - og i disse landene blir man ofte spurt etter dokumenter.  Det må dog sies at jeg seilte helt til Kroatia før jeg måtte vise frem båtførerprøven.

 

Det er enkelte som får til det utrolige, Laura Dekker er nevnt, så har vi jo også norske helter som Jarle Andhøy, Tor Heyerdahl og Fridtjof Nansen.  En tanke som av og til streifer meg er at det kanskje vel så mye er flaks som dyktighet at de fortsatt lever og (av mange) regnes som "helter".  Hadde de druknet i ung alder, så hadde få hørt om dem, og de hadde sikkert vært regnet som idioter i stedet for helter.  Selv er jeg godt voksen, kjenner skuta mi godt, og kan betjene den alene - men å seile på lange etapper alene i den, det er for min del utenkelig (jeg har i det siste benyttet meg mye av crewbay - det er jo en tanke også dersom man ønsker å få seg seilererfaring uten å ha båtførerprøve og/eller egen båt, man kan prøve å finne plass som mannskap sammen med noen som har båt, eller få med seg mannskap som har båtførerprøve).

Link to post
Share on other sites

Hakkannen skrev 4 minutter siden:


Smart forslag:thumbsup: Erfaringene (i relativt trygge, i forhold til andre land) i Norge er fine å ta med seg! I tillegg vil det også være en greiere mulighet for å hjelp underveis, hvis det skulle oppstå behov for det.
 

Slik jeg har forstått flere andre som har seilt alene kan en av de største utfordringene være å befinne seg alene om bord over tid. Enkelte synes rett og slett at det kan bli litt ensomt. Seiles det (i første omgang) langs norskekysten får man føle litt på dette, samtidig som man har anledningen til å få sosialt påfyll underveis. Da finner man også ut om dette er noe man liker og kan lære bedre å kjenne seg selv, før man legger ut på en lengre seilas der det ikke er mulighet for å angre seg underveis, i alle fall ikke om man befinner seg midt ute på Atlanterhavet. Så støtter absolutt tanken om å prøve seg mer lokalt i første omgang😊

 

Også er det gjort iløpet av en sommerferie fra skolen, så det er realiserbart iløpet av relativt kort tid. 

 

Hu vil vokse kjempe mye på den turen, få ett tonn med erfaringer om hva som venter i den store verden 

Link to post
Share on other sites

man skal ikke kimse av norskekysten, eller feil eller dårlig forberedelse. Husker denne fra et par år tilbake f,eks. 

 

https://www.adressa.no/nyheter/i/k6R5nk/tronder-skulle-seile-halve-jorda-men-kom-ikke-lenger-enn-nabofylket

 

18. sep. 2020  Han gikk på grunn ved Kvitingen i Hustadvika i Møre og Romsdal. Det skulle ta 18 timer før han ble reddet på grunn av manglende kommunikasjon.

 

Dette var av type "godt voksen mann" ettersom jeg husker. tror også han ble liggende oppå dette skjæret i bortimot et døgn siden han hadde valgt mobiltelefon som kommunikasjonsmiddel. Som naturligvis sluttet å virke i vann og  kulde. og det var tilfeldig forbipasserende som så ham og fikk varslet. (fritt etter hukommelse siden artikkelen er under betalingsmur)

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, enslagsgjest said:

Man kommer da langt med en båt under 8 meter. 

 

Det er åtte meter som er grensen ja, og det tilsvarer 26 fot.

 

Min første båt var 24 fot, og min andre båt var 29 fot.  Naboen her i havna har en båt som sikkert ikke er mer enn 26 fot stor, og den har han seilt med fra nordsjøén og til Hellas.  Joda, det går fint an, særlig dersom man kan ikke har så høye krav mtp komfort.  Ofte er det slik at jo eldre man blir, jo høyere krav stiller man til komforten.

Link to post
Share on other sites

Det er vel strengt tatt ikke en "etappe". Men et forslag om å seile langs kysten av Norge, for å bygge erfaring. Tidsbruk avhenger av gjennomsnittsfarten til båten, og distansen du ønsker å seile. Som nevnt tidligere av andre, kan dette gjøres i løpet av en sommerferie.

 

Du kan jo f.eks seile nord til Lofoten, eventuelt videre til Tromsø. Flere havstrekk på den turen som krever en viss planlegging i forhold til vær.

En tur over Nordsjøen til f.eks Shetland, vil også gi erfaring på det åpne havet. Nordsjøen kan jo være både røff og snill.

 

En av fordelene med å trene langs norskekysten, er at dersom du skulle få behov for hjelp, er du i et område der folk snakker ditt språk.

 

Lær deg grunnleggende navigasjon med kart og kompass. GPS / satelittnavigering / elektronikk kan feile av flere årsaker, og da er det godt å ha alternativer tilgjengelig.

Link to post
Share on other sites

Jente skrev 20 minutter siden:

Hei, ja de såg ut som en god plan og segle Norge rundt, men kvor går denne etappen, kor lang tid tar den ca og hvor kan eg finne meir informasjon om dinne etappa.

Med disse spørsmålene er det i alle fall helt klart at du har en vei å gå før du kaster loss. Du må lære deg litt om navigasjon, bruk av kart, det å ta ut distanser etc, for ikke å snakke om sjøveisreglene. Har du begynt seileropplæringen ennå?

 

Ser nå at jeg kanskje virker litt negativ, det er ikke meningen. Stå på, og lær deg det du trenger, deretter må du skaffe deg erfaring. Prøver bare å si at man må vite litt om hva man skal forberede seg på, og det å seile jorden rundt som 15-åring høres for meg mest ut som et ønske om å sette nye rekorder, ikke å få størst mulige opplevelser. 

Link to post
Share on other sites

Til planlegging av seilas, kan f.eks navionics.com være et greit hjelpemiddel. I sjøkartet her, kan man lage ruter og se distanser.

 

For værvarsel / bølgevarsel anbefaler jeg windy.com (også gratis app)

Bølgevarsel langs norskekysten: barentswatch.no 

 

Som @Komodo nevner, har du en del læring foran deg, men mye kan læres på et par år, så jeg tenker det er et realistisk scenario.

Link to post
Share on other sites

Kul drøm! Kjør på! 

 

Men som mange andre her skriver; bruk de neste årene på å lære deg å seile. Laura Dekker, som er nevnt tidligere i tråden hadde mange "kortere" turer før hun la ut på jordomseilingen. Hun brukte flere sommerferier på å seile rundt i Nederland, lære seg båt og motor, navigasjon, etc. Hun var ganske forberedt når hun først la ut på tur. Ikke minst det å lære seg å være alene over lenger tid; det kan være ganske krevende. 

Link to post
Share on other sites

Jente skrev for 6 timer siden:

Hei, ja de såg ut som en god plan og segle Norge rundt, men kvor går denne etappen, kor lang tid tar den ca og hvor kan eg finne meir informasjon om dinne etappa.

 

Norge rundt ? Da må du rundt Russland og Europa også, det blir vel nesten som en jordomseiling. Men Lindesnes Nordkapp, det er Norge på langs, det er vel sånn ca 1000nm 

Screenshot_2024-01-21-18-31-56-695_com.android.chrome.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...