Jump to content

Er 13 år og ønsker å seile jorden rundt når jeg blir 15-16


Jente

Recommended Posts

53 minutes ago, Framtia said:

Hun skriver jo at drømmen er å reise om noen år, så ingen grunn til å diskutere hva 13-åringer kan og ikke kan....

 

Dersom drømmen er å seile rundt jorda om noen år, så er det sannelig på tide å komme seg ut allerede nå og bli godt kjent med konseptet "seiling", samt utforske nabolaget.

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev for 2 timer siden:

 

Dersom drømmen er å seile rundt jorda om noen år, så er det sannelig på tide å komme seg ut allerede nå og bli godt kjent med konseptet "seiling", samt utforske nabolaget.

 

jo da, hun bør så klart starte med opplæring på alle områder, og ikke minst komme seg på sjøen for å høste erfaring som seiler. Men det vil være et dårlig råd at hun nå i en alder på 13 år skal legge ut alene. Snarere bør hun være med noen med kompetanse og erfaringer å dele. Så da blir det etter mitt syn helt unødvendig å diskutere hvordan en 13-åring skal få betalt havneavgifter langs norskekysten.

 

 

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

58 minutes ago, Framtia said:

jo da, hun bør så klart starte med opplæring på alle områder, og ikke minst komme seg på sjøen for å høste erfaring som seiler. Men det vil være et dårlig råd at hun nå i en alder på 13 år skal legge ut alene. Snarere bør hun være med noen med kompetanse og erfaringer å dele. Så da blir det etter mitt syn helt unødvendig å diskutere hvordan en 13-åring skal få betalt havneavgifter langs norskekysten.

 

Helt generelt ville jeg ikke ha rådet en 13-åring til å dra ut på seiltur alene, men barn er forskjellige - for Laura Decker var det helt naturlig å legge ut på lange turer alene i en alder av 13 år.  Det er opp til foreldrene å gjøre en vurdering på om dette er forsvarlig eller ikke.

 

Dersom man har en plan om å reise jorda rundt - alene - som 15-åring, så bør man også ha en plan om å reise til nærmeste gjestehavn og tilbake, alene, allerede som 13-åring eller 14-åring.

 

Og når det er sagt - det er ikke alle slike planer, drømmer eller intensjoner som er gjennomførbare - men dersom man har et alvorlig ønske om å få til noe, så gjelder det å komme i gang med planlegging og øving.

 

Jeg husker at jeg som barn også hadde mange drømmer om å "bli den yngste som hadde gjort XYZ", eller "gjøre XYZ før jeg blir X år gammel" uten at jeg helt husker hva XYZ var.  Det ble med drømmene.  :-)  (Det ble vel med noe slikt som ... "men det er jo enda en stund til jeg blir X år gammel, så jeg spiller litt dataspill i mellomtiden" elns, også glemte jeg det helt bort)

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev On 25.1.2024 at 16.44:

 

for Laura Decker var det helt naturlig å legge ut på lange turer alene i en alder av 13 år.  Det er opp til foreldrene å gjøre en vurdering på om dette er forsvarlig eller ikke.

 

 

Rett og slett tøff er ho :-) 

 

Stakk av og seilte over nordsjøen fra Holland til England da ho var 13 år. politiet oppdaga henne og taua ho inn og ringte til faren og sa han måtte komme å hente henne.  Kan dere ikke bare sende henne over igjen da? har hun kommet seg bort, kommer hun seg vel tilbake også.. (ikke sikkert det var helt slik, men hørest best ut sånn.) Men han måtte ta fly over og bli med henne på seilturen hjem.

 

Det var nok en kamp med barnevern og diverse innblandet før hun kom seg avgårde jorda rundt, så det var ikke alle som var enige i hennes, og foreldrenes vurderinger heller.

Link to post
Share on other sites

S/Y Emma skrev for 11 timer siden:

Det er vel også noe som heter opplæringsplikt, til man er 16 år, så vidt jeg vet.

Det er ett nytt begrep for meg. Hva er det? Hva omfatter det innen barneoppdragelse og seiling?

edit: googlet og ser det gjelder skoleplikt til gjennomført ungdomsskole.

Link to post
Share on other sites

9 hours ago, dude said:

Det var nok en kamp med barnevern og diverse innblandet før hun kom seg avgårde jorda rundt, så det var ikke alle som var enige i hennes, og foreldrenes vurderinger heller.

 

Nei, og jeg har en følelse av at barnevernet i Norge er litt strengere enn barnevernet i England og Nederland.  Min mening er som sagt at en jente på 13 år som ønsker å seile jorden rundt alene innen noen år bør ha som målsetning å seile alene til nærmeste gjestehavn og tilbake igjen "snarest mulig".  Min vurdering er at dette kan fungere for enkelte trettenåringer, men slettes ikke av alle, og at foreldrene bør være de som er best egnet til å ta en silk vurdering.  Så risikerer man allikevel at det ender opp med politiutrykning og hastebekymringsmelding til barnevernet.

 

Litt relatert, min datter ville ha en matpakke og ta med seg minsten til "hundremetersskogen" hundre meter bortover gata her hvor jeg bor og spise lunch der.  Rolig nabolag.  Jeg husker ikke hvor gamle de var på det tidspunktet, men jeg gjorde en vurdering på det og kom frem til at det var forsvarlig - de henger tett sammen, risikoen for at hun plutselig skulle komme hjem igjen uten minsten var minimal, det ble gjort en klar avtale om hvor de skulle gå og hvor lenge de skulle være borte, og skogholtet er klart avgrenset og ikke stort nok til at noen kan gå seg bort der ... og allikevel endte det opp med at de fikk politieskorte hjem med tilhørende bekymringsmelding til barnevernet.

Link to post
Share on other sites

Code0 skrev 57 minutter siden:

edit: googlet og ser det gjelder skoleplikt til gjennomført ungdomsskole.

Vi har ikke skoleplikt i Norge, vi har opplæringsplikt. Det betyr f.eks. at foreldre kan ta ungene ut av skolen og stå for opplæringen selv. 

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg har forstått det, så står foreldrene pr i dag ganske fritt til å arrangere hjemmeundervisning slik de ønsker så lenge kompetansemålene i læreplanen blir overholdt.  Dvs at det kan være mulig å lage en undervisningsplan som hensyntar at ungdommen er bortreist på seiltur i lengre perioder.  Og forsåvidt, så lenge disse "lengre periodene" legges til skolens sommerferie kan det jo også fint kombineres med vanlig skolegang.

 

Man skal ikke undervurdere realkompetansen man får ved å legge ut på langtur med seilbåt - jeg er allikevel noe skeptisk til å la unger seile ut på lengre havkrysninger.

 

 

Link to post
Share on other sites

Vi møtte folk på langtur som hadde hjemmeskole for barna i båten. Det så ut til å fungere veldig bra. Det blir veldig tett oppfølging når det er 1:1-undervisning med foreldrene. Samfunnsfag, geografi, historie og naturfag blir helt prima når man hele tiden opplever det i praksis.

 

Men dette fordrer jo at foreldrene faktisk er til stede om bord sammen med barnet/barna.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...