Jump to content

Er 13 år og ønsker å seile jorden rundt når jeg blir 15-16


Jente

Recommended Posts

Guinness rekordbok og World Sailing Speed Records registrerer ikke lenger jordomseilingsrekorder for unge mennesker, for de vil ikke oppfordre til å strekke grensene.

 

https://www.guinnessworldrecords.com/news/2012/1/guinness-world-records-statement-laura-dekker-325212

 

https://www.sailspeedrecords.com/

 

Ut over det, ønsker jeg lykke til! Synes det ikke er altfor mange eventyrlystne ungdommer for tiden, så dette blir bra når du blir litt eldre. Ta den tiden du trenger. Verden ligger der i mange år fremover.

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, Eika said:

Norge rundt ? Da må du rundt Russland og Europa også, det blir vel nesten som en jordomseiling.

 

Man kan seile innenlands gjennom Russland og ned til Østersjøen.  I teorien - i praksis er det nok en del styr.  Jarle Andhøy har vel gjort det en gang.

 

Naboen her har en seks meter lang båt, og har seilt innlandsruta gjennom Europa ned til Middelhavet.  Han har planer om å seile til Nordvestpassasjen.  Det er rimelig sprekt.

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev for 4 timer siden:

 

Man kan seile innenlands gjennom Russland og ned til Østersjøen.  I teorien - i praksis er det nok en del styr.  Jarle Andhøy har vel gjort det en gang.

 

Naboen her har en seks meter lang båt, og har seilt innlandsruta gjennom Europa ned til Middelhavet.  Han har planer om å seile til Nordvestpassasjen.  Det er rimelig sprekt.

 

Jaggu lærte jeg noe nytt idag også :) 

Link to post
Share on other sites

Det er blitt hintet mye om at man bør bygge seg opp erfaringer med seilturer langs norskekysten før man drar ut på langtur eller større krysninger. Man kan lage seg noen mål som f.eks. "Skjærhalden til Grense Jakobselv" eller "Lindesnes til Nordkapp" elns - men det er enklere å lage seg et mål om å komme seg hjemmefra til et sted og tilbake. Hvor langt man skal dra, det anbefaler jeg disktueres med foreldre. 

 

Det er ingen grunn til å vente med dette til man blir eldre.  Om foreldrene synes det er OK, så er det bare å sette i gang.  Dersom båten er over åtte meter eller dersom foreldrene ikke synes det er OK, så er det "øvelsesseiling" som gjelder.  Da skal det være en voksen ombord, en person som kan ta over kontrollen ved behov, men som stort sett bare slapper av, leser en bok e.l. på turen.  Selv om båten er mer enn åtte meter lang, så vidt jeg vet ingen aldersgrense for "øvelsesseiling" - så lenge den som er voksen hevder at det er han som er juridisk "båtfører" og at han har god kontroll, så spiller det ingen rolle hvem som sitter ved roret eller hvem som setter seil.

 

Langs store deler av norskekysten og også kyststrekningen fra Oslo og ned mot Göteborg har man muligheter til å finne seg en OK ankringsplass omtrent "hvor som helst".  Man er stort sett dekket med fungerende mobiltelefoni og internett.  Man har gode muligheter til å sjekke værmelding og bli liggende på et lunt sted mens man venter på bedre værmelding. Man får stort sett hjelp ganske raskt dersom man sender en god mayday-melding på kanal 16.  Dette er områder jeg ikke har noen problemer med å seile alene i båten - og om mine barn hadde hatt nok seilerfaring, så ville jeg nok latt de få lov til å gjøre det samme (hm, jeg burde vel bli flinkere til å dytte de ut i cockpit og slippe dem til).  Jeg har aldri forsøk meg på noe større havkrysninger, men jeg har nok av erfaringer med å bare holde seg fast så godt som man klarer, myse på kartplotteren og telle ned timene til neste ankringsmulighet, og gjøre seg opp en plan om hvordan man skal fikse alt som har gått galt med båten siden forrige havn.

 

Å seile i områder uten muligheter til å få seg en god nattehvil og uten mulighet til å søke nødhavn ved behov, det er ikke noe jeg gjør alene, og ikke noe jeg ville latt mine barn gjøre.  Skal man gjøre det, så må man ha mye erfaring, man må vite hva man gjør, og man må ha en god plan for alt som kan gå galt.  Vi hadde naboen på besøk i går, han har en seks meter lang båt og har planer om å seile fra Hellas til Stillehavet gjennom nord-vest-passasjen.  Alene - selvfølgelig - båten hans er for liten til å ha mannskap ombord.  Det er etter mitt hode galskap - men for all del, det kan godt tenkes at han får det til og overlever det.  Om ikke annet, han hadde god oversikt over hvor lange strekk han måtte seile uten tilgang til oppdaterte værmeldinger.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev On 21.1.2024 at 12.27:

 

Ser nå at jeg kanskje virker litt negativ, det er ikke meningen. Stå på, og lær deg det du trenger, deretter må du skaffe deg erfaring. Prøver bare å si at man må vite litt om hva man skal forberede seg på, og det å seile jorden rundt som 15-åring høres for meg mest ut som et ønske om å sette nye rekorder, ikke å få størst mulige opplevelser. 

For meg virker innlegget mer realistisk enn negativt. Og en god posjon realisme i forkant av et havseilas, er ikke veldig dumt å ha med seg. Bra med pågangsmot og godt humør, men naturkreftene skal man ikke spøke med, og ut på havet kan disse kreftene være ganske så store og ubergnelige.

 

Ikke for å være gledesdreper, men det er veldig viktig at denne jenta skjønner hva hun legger ut på.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

"Mathilde" skrev 18 minutter siden:

Ikke for å være gledesdreper, men det er veldig viktig at denne jenta skjønner hva hun legger ut på.

Vi får anta hun har voksenpersoner rundt seg. Dette skal finansieres, og betyr avbrudd i utdanning etter endt ungdoms-skole. Realisme blir det ikke før foresatte engasjerer seg i tråden og spør hvordan de kan backe jenta videre, med trening, båtkjøp, forberedelser osv. noen må betale dette.

Link to post
Share on other sites

Nevermind skrev 1 time siden:

Ser at flere her viser til Laura Deckers reise, og lurer på om noen har sett på hvor mange nautiske mil hun seilte, og hvor mange nautiske mil det vil bli hvis start og mål på en tilsvarende tur hadde lagt i f.eks. Bergen?

Dette finner du på hennes Wikipediaside. Den offisielle runden hadde start og mål i Karibien. Jeg ser hun driver egen seilskole for barn/ ungdom, og har seilskole i Nordsjøen i 2024. Nesten tre mnd for 1000 euro. Det må jo være en kjempestart.

image.png.9b1a9aae06babd7801e1ff5017b679b4.png

 

Link to post
Share on other sites

Code0 skrev for 2 timer siden:

Dette finner du på hennes Wikipediaside. Den offisielle runden hadde start og mål i Karibien. Jeg ser hun driver egen seilskole for barn/ ungdom, og har seilskole i Nordsjøen i 2024. Nesten tre mnd for 1000 euro. Det må jo være en kjempestart.

image.png.9b1a9aae06babd7801e1ff5017b679b4.png

 

 

Tror du blingsa litt. 9980 euro er en del mer enn 1000 euro ;-)

Link to post
Share on other sites

S/Y Emma skrev 1 time siden:

9980 euro er en del mer enn 1000 euro

+1 på det. 10.000 euro ble straks mer kostbart. Da får TS se hva lommeboka sier. Men det kan være vel anvendte penger. Skikkelig kick start på læringen. Om hun går videre en god start, og finner hun ut at seiling ikke var det hun trodde så er jo det også bra. Jeg vet ikke om det er seiling alene i månedsvis som er ønsket, eller om det er å bruke tid i land for å få se alle deler av verden. 

Link to post
Share on other sites

On 1/21/2024 at 12:02 PM, Jente said:

Hei, ja de såg ut som en god plan og segle Norge rundt, men kvor går denne etappen, kor lang tid tar den ca og hvor kan eg finne meir informasjon om dinne etappa.

 

Magne Klann, en godt voksen og veldig erfaren seiler, seilte Nordkapp-Lindesnes i en liten jolle for noen få år siden. Du finner mye om turen på nettsiden hans, og han har også gitt ut bok om turen.

https://klann.no/NorgeOmbabord

 

En inspirasjonskilde kan jo være franske Violette Dorange (født i 2001), som skal bli den yngste som noengang har deltatt i soloregattaen Vendée Globe (jorda rundt, solo, nonstop og uten assistanse). Hun startet med diverse vågestykker i Optimistjolle (Engelske kanal, Gibraltarstredet), gikk videre til Figaro-klassen og derfra rett til monsterbåtene i IMOCA.

Du finner mye på på nettet og Youtube om henne.

 

Kanskje litt annen seiling enn du ser for deg, men viser at det å være ung jente ikke er noen hindring for å gjøre det man ønsker å gjøre.

 

Om det fins en seilforening og et regattamiljø der du bor, så er det den aller beste måten å lære seiling på. Som mannskap eller som jolleseiler.

 

 

Link to post
Share on other sites

Code0 skrev for 17 timer siden:

Dette finner du på hennes Wikipediaside. Den offisielle runden hadde start og mål i Karibien. Jeg ser hun driver egen seilskole for barn/ ungdom, og har seilskole i Nordsjøen i 2024. Nesten tre mnd for 1000 euro. Det må jo være en kjempestart.

image.png.9b1a9aae06babd7801e1ff5017b679b4.png

 


Hadde dattera mi villa noe slikt da ho var 13 hadde jeg sponsa det tremånedersoppholdet til 120K sju dager i uka! For oss sunnmøringer er det ikke som pølser i slaktetida engang.

 

Vis dette til foreldra (besteforeldra) dine :-)

Link to post
Share on other sites

Å seile rundt jorden er ingen spøk, spesielt ikke alene.

For å takle de store verdenshavene må du være på nivå at du syns det er gøy, og da mener jeg GØY  å seile i kuling, du må også huske på alle farene en Jordomseiling mefører.

Men om du har ICC og VHF sertifikat, masse erfaring og penger til det så er det bare å gønne på

Link to post
Share on other sites

Angående hva som er lov, så ble det nevnt at man uansett alder kan seile en båt som er mindre enn åtte meter lang hvor som helst, når som helst og hvor langt som helst - vel og merke dersom foreldrene tillater det (og kanskje også at barnevernet ikke får nyss om det).  Som nevnt har naboen en båt på seks meter, og har planer om å seile nordvestpassasjen med den.  Han er riktignok godt voksen.  Jaja.  Jeg ville ikke gjort det.  Jeg ville heller ikke tillatt mine barn å gjøre det.  For "helter" som Thor Heyerdahl, Jarle Andhøy og Laura Decker virker det å være easy-peasy.  Nå har jeg noen innvendinger:

 

  • Disse "heltene" har nok en risikovilje som ligger svært høyere enn hva som ellers regnes som akseptabelt i samfunnet.  Dersom man er godt nok forberedt og har godt nok utstyr så er det nok sannsynlighetsovervekt for å overleve en soloseilas jorden rundt - men det er likefullt en risiko for at man ikke kommer hjem.  De som drar på risikofylte turer, overlever og blir kjent for det er nok ikke bare dyktige - de har nok hatt litt flaks også.
  • Som nevnt på andre tråder, "folk flest" har neppe samme evner som disse "heltene" til å ta raske avgjørelser, til å "stå han av" og gjøre livsnødvendig arbeid ute på dekk (f.eks. hakke vekk sjøis) i røffe værforhold selv om man er både våt, gjennomfrossen, sulten og trøtt, etc.
  • Disse "heltene" har stort sett forberedt seg godt og "steget i gradene".  Man begynner ikke på en jordomseilas, man begynner heller ikke på strekninger som Lindensnes-Nordkapp (eller Skjærhalden-Grense Jakobselv) man begynner med lokale turer.

Dersom man har mulighet og tilgang til båt (og dersom båten ikke er innefryst eller hensatt på vinteropplag) og foreldrene tillater det, så er det ingen grunn til å vente med å dra på lokale turer.  Begynn med korte dagsturer.  Fortsett med korte overnattingsturer.  Sett deg et realistisk mål på hvor langt du kan komme deg i løpet av en langhelg, og gjennomfør.

Link to post
Share on other sites

Kanskje trådstarter kan si noe om hun tenker å kose seg rundt jorda med besøk i mange land og havner, eller om målet er å bare være på havet for å effektivt kunne ha seilt seg rundt jorda? Det har ganske mye å si for hva slags utfordringer man evt vil møte underveis. Jeg vil sterkt anbefale deg å lese tråden til Euklid 

 

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev On 23.1.2024 at 10.09:

Lindesnes - Nordkapp kan være en fin tur å seile. 

 

Bjarte Vestøl rodde den turen med en liten Oselver robåt for et par år siden:

 

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/ror-fra-lindesnes-til-nordkapp-i-trebat_-_-et-eventyr-1.15092118 

 

Sikkert en kjempefin tur det, men for en ungdom frister det sikkert mer å seile sørover. Norskekysten er vel ikke enklere å seile verken navigasjonsmessig eller værmessig.

Link to post
Share on other sites

9 hours ago, Kallethekid said:

Norskekysten er vel ikke enklere å seile verken navigasjonsmessig eller værmessig 

Det er mange strekninger som kan tas innaskjærs, hvor man er beskyttet mot dønninger. Det er sjeldent langt til et sted hvor man kan ankre opp og ta seg en hvil. Dette er kvaliteter man ikke finner f.eks mellom Göteborg og København eller vestkysten av Danmark 

 

Link to post
Share on other sites

Kallethekid skrev for 10 timer siden:

Sikkert en kjempefin tur det, men for en ungdom frister det sikkert mer å seile sørover. Norskekysten er vel ikke enklere å seile verken navigasjonsmessig eller værmessig.

Andre land har også andre regler for alder og båtstørrelse. 

Jeg er en slags gjest

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev 1 time siden:

Mange gjestehavner i Norge tar kun betalt gjennom kort og/eller vipps - men disse betalingsmidlene er vel ikke lett tilgjengelig for en 13-åring?

Joda. Vet ikke om det noen aldersgrense, men min datter er 13 og har hatt både kort og vipps en stund.

Link to post
Share on other sites

enslagsgjest skrev for 5 timer siden:

Andre land har også andre regler for alder og båtstørrelse. 

Det er selvsagt et viktig aspekt man må sjekke opp. Så vidt jeg vet er det fortsatt ikke noen aldersgrense eller andre krav i Sverige så lenge båten er under 12 meter lang og 4 meter bred, men det er under utredning. Andre land kjenner jeg ikke til reglene for.

Link to post
Share on other sites

Kort er en ting, Visa og Mastercard kan være noe annet.  Har også unger i den alderen, men lurer på om det er noe begrenset hva de kan bruke av funksjoner. Tror det er kun Bankaxept, men er ikke sikker. Er gjerne et valg der det er mulig å åpne for mer enn det som er standard.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...