Christian V Svart 8.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2023 nie skrev On 7.5.2023 at 11.06: Interessant. Jeg har ingen egne erfaringer med drev eller havarerte drev men kjenner folk med erfaring. De har nå båt med aksling. Båten med ødelagt drev var tysk motorbåt 33 fot med D6 singelinstallasjon. Båtvant eier som kjørte drevet skånsomt som mulig....havari etter 4-500 timer. Det gir jo mening at drevene i en dobbelinstallasjon I samme båt vil få et roligere og kanskje lengre liv. Så basert på det du skriver vil man kunne forvente at en Sargo/Targa/Nordstar 33-37 med dobbelinstallasjon vil kunne leve lenge forutsatt godt vedlikehold? Akkurat som TS liker jeg båttypen veldig godt. Dette har jeg også lurt på. Har en Nimbus 28DC med KAD43 og DPE drev. Dette har gått 1010 timer, og spørsmålet er hvor lenge det holder. Båten er 2,7 tonn tom, og et nytt drev er kostbart. Sikkert litt lurt å tenke på dette når man skal kjøpe større båt, ja. Sitér dette innlegget Link to post
Thomas_h Svart 9.Mai.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2023 Da har jeg vært ute en tur og prøvekjørte Skilsø 35. Forholdene: - Blåste friskt fra sør - Bølgene hadde bygget seg opp litt. (Klarer aldri å gjette høyde men sier litt over en meter med veldig kort frekvens) - Testet fra 1kn til 26kn, eller opp til litt over 3000rpm. Observasjoner: - Den var mye stillere enn jeg trodde. Ikke noe vibrasjoner eller støy fra motor å snakke om. Kunne lett ha en samtale i marsj fart. - Ingen bølgestøy når vi "hoppet" inn i bølgene. - ca 20-23 knop ved 2750RPM. Føltes som båten stod stille i denne farten. - Kjekt med "hold" truster foran og bak. (det ikke jeg som la til, men dette var til stor hjelp i den vinden) - Den føltes litt for lett i forhold til hva jeg er vant med. Akkurat som den fløt mer oppå sjøen, og rullet litt innimellom i lav fart. Muligens ikke har like store "chines" eller annen skrogform som min båt? Min er litt raskere med rullingen, så det blir litt mer som et hopp. Er usikker på om dette er bra eller dårlig egenskap. Vanskelig å sammenligne med min egen da den ikke var der i det været. - Brukte nesten ikke fuel i lav fart. Prøvde å se på måleren opp igjennom registeret, men tør ikke si noe her da det blir litt tilfeldig. Regnet ut forbruket underveis og det var rundt 2 til 3l/nm i marsjfart. Alt i alt en positive erfaring. Må si at jeg uansett er veldig fornøyd med service fra Viknes/Skilsø og de som jobber der. Er vel også en fordel å bo 20 minutter fra frabrikken Jeg har fått noen tilbud fra forskjellige leverandører og snakket med noen på finn. Må bare bli enig med oss selv om dette er det vi vil. Det gir liksom ikke en god følelse når jeg åpnet avisen i morges og de truer med mye høyere renter og sentralbank-sjefen må på talerstolen for å fikse kronekurs og inflasjon. Tja.. Må tilbake til excel igjen Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 9.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2023 Excel er dårlig når det kommer til Båt. Ting stemmer liksom aldri med skjema når en ser fakta hehe Penger ut+ litt mer penger ut + ennå mer penger ut. Men kos å være på sjøen da hehe Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Bonus Svart 9.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2023 Thomas_h skrev for 2 timer siden: ... Tja.. Må tilbake til excel igjen Jeg har detaljert regnskap fra 10 fantastiske år med 37 fots båt og to motorer. I Excel. Men, jeg lover å ikke legge det ut i denne tråden Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 9.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2023 Se på det positive. Diesel er billigere nå enn i fjor. Tanket igår til 14.79 på Buøy i Stavanger. Billigste i fjor var vel 16.99 når de hadde pris krig lokalt noen plasser. Ellers opp rundt 20. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Thomas_h Svart 9.Mai.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2023 (redigert) Bonus skrev for 3 timer siden: Jeg har detaljert regnskap fra 10 fantastiske år med 37 fots båt og to motorer. I Excel. Men, jeg lover å ikke legge det ut i denne tråden Joda, det hadde vært hyggelig det; bare å dele. Jeg har sikker fylt 10 000 liter drivstoff de siste 2 årene, så selv uten excel og innblanding av andre kostnadder ser jeg at det ikke lønner seg med båt.. men samtidig; alle "topp 10" dagene i samme periode har også vært i båten.. 🥳 Okkaby skrev for 3 timer siden: Diesel er billigere nå enn i fjor. Jeg har lagt merke til det.. båt-bytte finansieres i store deler av besparelser på drivstoff på ny vs nåværende båt. Slik det ser ut nå må jeg desverre inn med noe lån for å få endene (🦆🦆) til å møtes med oppgradering. Jaja, venter på nytt tilbud i morgen. Redigert 9.Mai.2023 av Thomas_h (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 20.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2023 Hvordan går dette da? 😊 Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Thomas_h Svart 22.Mai.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2023 Bergen dørk skrev On 20.5.2023 at 19.03: Hvordan går dette da? 😊 Jeg fikk ikke opp varsling, så beklager sent svar. Det går litt tregt, men min egen båt er nesten klar for salg. Mye vasking, polering og rydding. Utrolig med ubrukelige ting som ligger i båten etter bare 2 år på vannet. Jeg har fått innbytte-tilbud på noen Skilsø 35'er og en skilsø 34 som jeg kan leve med. Selvsagt en del avstand mellom 34 og 35 så vurderer for tiden hvor mye mer en nyere 35 er verdt (for oss) enn en 2016 34. Fikk også innbytte tilbud fra en privat. Tenkte ikke at det var vanlig, men er kanske det? Planen er å se på den aktuelle 34 på onsdag og muligens en 35 også. Det blir 10 timer med bil hver vei, men har kjørt lengre for mindre. 🤣 Sitér dette innlegget Link to post
Thomas_h Svart 24.Mai.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2023 Da har jeg vært på kjøretur. Ca 1000km og 19 timer i kolonnekjøring. Glemte å sjekke at vegvesenet hadde gravd opp hele veien fra Bergen til Sørlandet. 13 forskjellige kolonner, og ca 10 lysregulerte veier. 🤐😵💫🥱 Jaja, fikk en flott naturopplevelse, med ca 30 nesten-ulykker med suicidale hjortedyr som hoppet inn foran bilen. Var tilogmed 10 harer og noe som må ha vært en mårhund. Den løp foran bilen i ca 2 minutter. Men tilbake til båten, Jeg så på / prøvde en 2016 Skilsø 34 med 8lv370 motor. Denne er gått ca 800 timer, men så godt holdt ut. Veldig rent i motorommet, men pitelitt vann under akslingen. Er det noe jeg være på vakt på med denne båten? Jeg gikk over med lupe, men skulle selvsagt spurt om dette i går før jeg besøkte båten. 🤣 Videre har jeg sett på noen nyere/nye båter, men heller litt mot den brukte over da prisen er relativt mye lavere og de nye havner over budsjett. Takker for hjelp på sist innspurt på båthandelen. 😇 Sitér dette innlegget Link to post
LAKA Svart 24.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2023 Thomas_h skrev for 1 time siden: Da har jeg vært på kjøretur. Ca 1000km og 19 timer i kolonnekjøring. Glemte å sjekke at vegvesenet hadde gravd opp hele veien fra Bergen til Sørlandet. 13 forskjellige kolonner, og ca 10 lysregulerte veier. 🤐😵💫🥱 Jaja, fikk en flott naturopplevelse, med ca 30 nesten-ulykker med suicidale hjortedyr som hoppet inn foran bilen. Var tilogmed 10 harer og noe som må ha vært en mårhund. Den løp foran bilen i ca 2 minutter. Men tilbake til båten, Jeg så på / prøvde en 2016 Skilsø 34 med 8lv370 motor. Denne er gått ca 800 timer, men så godt holdt ut. Veldig rent i motorommet, men pitelitt vann under akslingen. Er det noe jeg være på vakt på med denne båten? Jeg gikk over med lupe, men skulle selvsagt spurt om dette i går før jeg besøkte båten. 🤣 Videre har jeg sett på noen nyere/nye båter, men heller litt mot den brukte over da prisen er relativt mye lavere og de nye havner over budsjett. Takker for hjelp på sist innspurt på båthandelen. 😇 Lykke til. Har ikke Skilsø 35 vesentlig bedre løsninger på flere områder? Har kun vært om bord ved noen få anledninger, men syns 35`en er ganske mange hakk opp og fåes vel fortsatt til rundt ditt budsjett på 3,5 mill? Sitér dette innlegget Link to post
Thomas_h Svart 25.Mai.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2023 LAKA skrev for 11 timer siden: fortsatt til rundt ditt budsjett på 3,5 mill? Ja, det er 2 stk på finn rett over grensen som selges privat. Fra forhandler er det over 0.5mil+ til en brukt. Ny er over 1 mill opp over grensen. Denne 34'en er en mil under budsjett. Men innbytte er selvsagt litt vanskelig for private eierene, og skal vi ha ny båt må den gamle ut. Og skal vi ha ny båt før ferie rekker jeg nok ikke selge på finn selv. Det er nedsiden med at kona gir oppgraderingsinstruksen litt for sent. 🤣 Når det gjelder forskjell på 35 og 34, er det selvsagt mye som er endret. Men de største endringene er på det visuelle. (35 selvsagt mye penere i mine øyne). - litt lengre badeplatform - endret skrog bak - noen cm mindre kjøl - endret overbygg (mer glass) - senkbar rute på bb side mellom akterdekk - u bysse i stede for rett. - lyst tre i stedet for tradisjonelt - seng i baug rett vs skråstilt Ellers er det det samme konseptet. Tanken er å kjøpe den 34 og se om konseptet passer for så ta en avgjørelse til vinteren og heller oppgradere til 35 eller noe helt annet. Sitér dette innlegget Link to post
snuska Svart 25.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2023 https://www.yanmar.no/theme/yanmarportal/uploadedFiles/Marine/productDownloads/Pleasure-datasheet/English/2017_datasheets/Yanmar-Datasheet_8LV.pdf https://www.yanmar.no/theme/yanmarportal/uploadedFiles/Marine/productDownloads/Pleasure-datasheet/English/2017_datasheets/Yanmar-Datasheet_6LY440.pdf Personlig synes jeg 34 har finere linjer enn 35. Utestyring tror jeg kan være positivt ved tillegging når du sitter midtskips mtp oversikt. Ville gått i harde forhandlinger på den som ligger ute med ly 400. lv8 er en kjempe motor som er veldig grei å ta service på osv, men dreiemomentet ligger rett over 800nm mot 1100 på ly 400 som har litt å si i båt. hvis du går for lv8 ville jeg prøvekjørt med alle tanker fulle inklusive septik med lukket kran. Mulig motor er nok for skroget da jeg ikke kjenner det så godt. Sitér dette innlegget Link to post
Thomas_h Svart 25.Mai.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2023 snuska skrev 47 minutter siden: Ville gått i harde forhandlinger på den som ligger ute med ly 400. l Er enig at motoren er viktig her. Ankepunktet mot 34 var at jeg ikke fant noen 440 motorer. Jeg ringte fabrikken, og det viser seg at de ble nesten ikke solg med 400 (eller 440) Skroget på 34 er litt dårligere på høy fart enn 35 pga mer kjøl, så derfor hadde ikke den større motoren så mye for seg. (Ihht til fabrikk). Fordeler med 8lv er også litt stillere gange på lav turtall, og det viste seg på de testene jeg har hatt at den bruker litt mindre enn 440 på de fleste hastigheter (440 i en 35, så ikke samme båt). Testet båten og fikk bare 25kn på full spiker, med relativt tomme tanker, men jeg har innstilt meg på lavere fart enn hva jeg har i dag, så 20kn er grei. Håper bare jeg klarer det i marsj selv fullastet. De solgte ganske mange 34, og enda flere 35, så hadde håpet tilbakemelding fra noen som har eid begge båtene. Må kanskje lage ny overskrift for å få lurt de inn i tråden.?? Jeg skulle gjerne gått i harde forhandliger på den med 400, men ikke så mange som vil ta innbytte. Den vi ser på hadde skrogvinduer i midtkabinen som rederinnen likte veldig godt. Men det er selvsagt bare pynt(og lys og luft), og ikke like viktig som motoren. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 26.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2023 35 hadde vært no go for meg da den mangler kontrollere ute? Gull verd når man er alene ( ikke alltid man kan legge godsida mot kai), samt med oppankring og bakke inn i bås. Sitér dette innlegget Link to post
Thomas_h Svart 26.Mai.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2023 hanto1 skrev 1 time siden: 35 hadde vært no go for meg da den mangler kontrollere ute? Mange foretrekker styreposisjon ute, så ser den. Jeg har styreposisjon ute i dag, men brukes bare når jeg fisker eller veldig våt. Når jeg legger til er jeg som oftest inne. Men lett å instalere et kamera om bedre oversikt trengs bak. Med 6hk propell foran og bak, virket det nesten lettere å legge til enn min nåværende. Men hadde null oversikt over baugen når det skulle bakkes inn på skrå mellom 2 båter i et hjørne. Der skulle jeg nok hatt en i baugen på utskikk (eller kamera). Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 26.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2023 On 5/24/2023 at 7:34 PM, Thomas_h said: Veldig rent i motorommet, men pitelitt vann under akslingen. Tok du bilde av pakkboksen? I utgangspunktet skal ikke nyere typer pakkbokser lekke. Noen andre som vet hvilke pakkbokser Viknes bruker? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Thomas_h Svart 26.Mai.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2023 sap_2000 skrev for 2 timer siden: Tok du bilde av pakkboksen? Nei, jeg trodde jeg tok noen, men fant ikke noe. Vannstanden var under alle lensepumper og kan ha kommet fra service? Var litt rødt vann der, og et annet sted det ikke var naturlig at det skulle være kjøleveske om det hadde kommet fra lekasje. Hvis det lekker fra en vanntett pakkboks, er det da grunn til seriøs bekymring? Eller bare påfyll av fett? Bytte cutless lager? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 26.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2023 6 minutes ago, Thomas_h said: Hvis det lekker fra en vanntett pakkboks, er det da grunn til seriøs bekymring? Nei, ikke seriøs bekymring, men bør utredes. Som regel bytte simring hvis det er den type tetning. Hvor mange timer har den gått? Cutlesslagre varer mange tusen timer hvis oppretting er riktig og fri for kast/ vibrasjoner. Ellers kan de bli slitt ganske fort. Spennede denne prosessen frem til ny båt. Mye å tenke på Fine båter disse nyere Viknes Skilsøene. 8LV er en silkemyk motor. Hvordan er tilgjengeligheten rundt motoren. 8LV har mange ting montert utenpå motoren. Vanlig service er lett, mens å komme til reimer, impeller og annet langt med på motoren kan være mer jobb om det er trangt rundt. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Thomas_h Svart 26.Mai.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2023 sap_2000 skrev 31 minutter siden: bytte simring hvis det er den type tetning Var en teknikker som nevnte simring og cutleslager når jeg spurte hva jeg kunne forvente. sap_2000 skrev 32 minutter siden: Hvor mange timer har den gått? 780 ca. sap_2000 skrev 33 minutter siden: Hvordan er tilgjengeligheten rundt motoren. Jeg mener det er veldig god plass rundt denne motoren. I bredden er det nesten en meter på begge sider, og mer bak. Forran er jeg littt usikker, men 30cm? Dårlig bilde for å illustrere men men.. Sitér dette innlegget Link to post
snuska Svart 26.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2023 Eneste som er tungvint her er å få tredd på multireima hvert 5 år. ta med en utskrift fra brukerhåndboka og et speil. Det er jo en bilmotor så kun en reim med fjærbelastet løpehjul som vippes tilbake med en fastnøkkel. Impeller går ut akterover, anbefaler yanmar sitt impellerverktøy et par forlengere, vinkelledd og drill. Du kan sikkert få noen tips hvis du søker på lc200 på YouTube e.l Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 27.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2023 Min Viknes har west mekan pakkboks med simmeringer. Da må det byttes om det lekker. Rødt vann på utsiden av drager/stringer kan være lekk kobling på vv tank eller defroster. Om det er rødt vann under motor/i kjølen etter service, synes jeg det er dårlig utført. Vanskelig å verifisere ny lekk om det ikke er tørt nedi bunn. Sitér dette innlegget Link to post
Thomas_h Svart 27.Mai.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2023 Gullfisk skrev for 2 timer siden: west mekan pakkboks med Ja, etter hukommelse ser den lik ut i Skilsøen.. takker. Noen som vet hvor mye arbeid det er å skifte simmeringer? Gullfisk skrev for 2 timer siden: Rødt vann på utsiden av drager/stringer kan være lekk kobling på vv tank eller defroster Ja, har tenkt tanken. Skal få de sjekket. Men ser ikke på det som veldig problematisk. (Om ikke det er sprekker i flenser og motordeler) Rørleggerkunskapene mine er 100x bedre enn motorkunskapene Gullfisk skrev for 2 timer siden: Om det er rødt vann under motor/i kjølen etter service, synes jeg det er dårlig utført Han som viste meg båten sa vel litt det samme. Eller han mente det burde vært støvsugd ut. Jeg har spurt etter service historikken. Når jeg tenker meg om var det en annen 35 jeg så på som også hadde en liten rød flekk liggende, og den hadde lagt der fra båten var ny sa selger (privat), men skulle tørkes vekk. Bedre med litt kjøleveske enn olje og diesel. Men jeg er nå fortsatt ikke skremt vekk fra tanken på å kjøpe båten. Bestemmer oss endelig på tirsdag / onsdag når vi får svar på noen få spørsmål. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 27.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2023 Har byttet simmeringer på min. Jobben er å få ut pakkboks, som hos meg innebar å ta ned roret og få aksel ut av flens. Selve bytte av simmeringer er fort gjort. Hos meg må hele roraksen ned, så viktig at båten står høyt nok. Bruker vel et par timer før pakkboks er på benken. Hos meg var det sprekk i 6kant på slangenippel varmtvannstank som lakk kjøleveske. Var vanskelig å se. Sitér dette innlegget Link to post
Thomas_h Svart 27.Mai.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2023 Takker for god info @Gullfisk. Sitér dette innlegget Link to post
mjo101 Svart 27.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2023 Kjørt en god del Skilsø 34, samt Skilsø 35 for sammenligning. Det er gjort litt med undervannsskroget på 35, som gjør at den går mer stabilt med høyere fart, grunnet kortere kjøl, den går også litt mer retningsstabil med sjøen rett bakfra. 34 opplever jeg også at går noe høyere med baugen, enn 35. Virker som litt mer bæring akter i 35. Begge 2 er gode sjøbåter, og vil tro at det vil oppleves som stor oppgradering i forhold til MF dere har i dag, da de går tyngre i sjøen og har en annen tyngde og skrog, som jeg tror dere vil like som feriebåt. I 34 ser jeg ikke noe grunn til å ha større motor, enn 370 da båten trives best i området 18-22 knop, noe den klarer helt fint med denne motoren. Det er også vesentlig roligere gange på V8 370 motoren, enn 440 motoren syntes jeg. Største forskjellen syns jeg er kabin løsningen, som jeg opplever som bedre i 35, grunnet midtstilt seng forut, isteden for sidestilt. Dette er gjerne smak å behag, men kjekt å slippe å krype over hverandre for å komme opp i sengen. Ellers er 35 en mer moderne båt i salong, med større lysinnslipp, lysere treverk, samt man kan åpne opp mer av båten. Mens 34 har fordelen med utestyring. Noen liker også det mørke treverket bedre enn det nye lyse. Min erfaring er at begge båtene er gode båter, og begge har plusser og minuser. Tror du vil bli fornøyd uansett hvilken av de du velger. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.