Jump to content

Vi er på jakt etter ny båt?! (Nyere 35fot, max3.5mil)

Thomas_h

Recommended Posts

@Thomas_h Aner ikke om Skorgnes er betydelig "verre" enn tilsvarende størrelse Princess/Fairline men her var det en båt fra 2014 til langt under 4 mill og som klarer vel marsjfart på 25 knop (dersom det med maksfart over 30 knop er sant): https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=348467448

Ellers var det noen som mente Galeon var ikke veldig mye verre her har de en 2014 i Bergen som sikkert kan få en ferdigpris nærmere 4 mill: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=349300138 ulempen er vel at den har drev og med 28 knop maksfart har sikkert mindre enn 25 knop marsjfart.

Båter blir vel helt uendelig dyre om de skal være nyere, antar faktisk mer dyre enn det reparasjoner koster i noen mildere tilfeller av reparasjon til og med reparasjoner utført ved verksted til fullpris. Hvis man tenker på prisforskjell mellom f.eks Princess fra 2013-2014 og Princess fra 2005-2010.

Nord West er flotte båter, bra bygge. Men 390 har drev, synes de fleste har byttet det. Tung båt, dyp v- bunn, gir gode egenskaper, men slitasje på drevet. 420 , IPS fungerer topp. Fine båter.

Økonomisk tror jeg Princess 42 med D6 435. Holder seg godt i pris. 
Azimut med cummins/cat er en god kombo. Lite tull. Ips på en del 43. 43 har høyere pris i markedet.

Vi sees!

NW 420 med IPS har kommet ned i pris de siste årene. Viktig å sjekke at øvre girhus er byttet eller oppgradert til min D versjon.

IPS har vist seg veldig bra og driftsikkert etter at tullet med de tidligere versjonene. Fra og med ca 2012.

Ellers synes jeg Jeanneau Prestige 420 er fin båt. Ble solgt en slik fra Bergen tidligere i år.

Azi 43 Fly og den nyere 43 HT er også en fin båt. Stort sett med Cummins. Er vel 43S uten fly som har IPS. Kan ikke huske å ha sett 43 Fly med IPS.

Skorgenes har jo litt frynsete rykte (mye pga selve firmaet kanskje), men synes 445 ser bra ut.

Beneteau Swift 44 og de nyere 41 er også fine båter men marsj blir nærmere 20 enn 25

Mvh. SAP

Ser det har kommet en del svar her mens jeg har vært og rotet rundt på Grashavet (dyreparken).

Litt off topic, men helt utrolig imponert over maskin og kaptein på de skutene der (nei, snakker ikke om KAPTEIN SABELTANN). Blåste godt i dag, men de lå helt i ro og surret inni trange havner og lekte krig, der de fleste andre ikke hadde gått inn med 30fots båt i stille vær. ?

Skal få lest / svart alle når ungene er lagt senere i dag. Svarer jeg nå på bussen blir det mye feil og rettelser. ?

Thomas_h skrev for 1 time siden:

Blåste godt i dag, men de lå helt i ro og surret inni trange havner og lekte krig, der de fleste andre ikke hadde gått inn med 30fots båt i stille vær. ?

Har vært diskutert før på BP. 

Dyktig skipper, proporsjonale (hydrauliske?) thrustere og vridbart propellanlegg gjør skutene veldig manøvrerbare :yesnod:

Mvh. SAP

Beklager langt svar her. Svarer i tilfeldig rekkefølge:

NW 420 IPS: lest litt om denne nå. Noen som vet når de la ned produksjonen av denne modellen? Fant ikke noen nyere enn 2011 når jeg søkte. Ser ellers fin ut. Leste en artikkel i båtmagasinet og hvis det stemmer så er det løp og kjøp:

"takket være IPS er ikke forbruket direkte ille. Verftet opplyser at båten drikker 43 liter i timen på toppfart og 34 liter på økonomifart. Det betyr at du vil bruke 150 liter fra Oslo til Kristiansand med en snittfart på 30 knop"

Dette kan vel ikke stemme? Må vel være per motor eller at det mangler en 100 forran? 150 liter på 150 nm?? 

Marex 375: liker veldig marex sitt design. Skikkelig fine båter. Fant en 375 med aksel. (En av 2 i norge). https://www.finn.no/351399027

Muligens litt liten motor? Har ikke vært nedi denne, men en del marex'er er veldig lav under dekk pga slank design, men 375 er kanskje stort nok til at det blir god ståhøyde. 

enslagsgjest skrev for 7 timer siden:

Den er riktig nok litt i den mindre

Skal ikke opp i størrelse bare for å ha stor båt. Så lenge "kravene" til sengeplass, spiseplass og oppbevaring er løst, så kan den være 13fot for min del. ?

Prestige 420: liker prestige layout og utsende. At de kommer med ips er også pluss. Men bare 2 kabiner og 4 sengeplasser trekker ned. Mulig de har en 3 kabin layout? 

Azi 42/43: 

Når jeg søkte på azimut 43 fikk jeg opp denne båten som var veldig fin, men nok over i trawler klassen: https://azimutyachts.me/sale/boat-magellano-43ht-14.html

Ellers fant jeg en del eldre azi på finn, så vet ikke om jeg ser på rett versjon. https://www.finn.no/357650107 føler denne blir litt langt vekke fra den "skandinaviske" model der salongen havner så langt ned bak styreposisjon. Muligens bare smaksak/tilvenning. Synes det er flott å sitte i kabinen å se 360 rundt i havnen. 

Swift Trawler:

Liker mange av Trawler utgavene, og de løser mange av oppgavene, men ikke det med fart. Tror jeg må tilbake på dette når jeg er litt eldre. ?

Skorgenes:

Var innom noen av disse på jakt sist. Bahama 42 eller hva den het så vi på. Er litt usikker på de båtene slik som @sap_2000 sier med noe frynsete rykte på selskapet. Båtene er sikkert ok. Men disse blir også litt som jeg nevnte på azimut over. Men disse modellene har jeg grei oversikt over (tror jeg)

Princess: ser et par av disse i hver havn, så mye fint. Skal søke litt på de i kveld å se hva som "passer". Er ikke bevandret i Princessverden, så får gjøre et bredt søk da jeg ikke kjenner modellene. F.eks trodde lenge V kun var hard topp, men så så jeg en v5(ettellerannet) som hadde bakdør. 

XardasKSP skrev for 17 timer siden:

Båter blir vel helt uendelig dyre om de skal være nyere

Er ikke bare havari en forsøker å unngå med å kjøpe nyere båter. Det er design, funksjonalitet og diverse som endres over tid. Det er gjevnt over slitasje på en båt over tid, og en båt som er 30 år krever mye mer innsats enn en som er 10år

Jeg skal ikke ha flekker og skjolder på båten, da må jeg fikse det så fort jeg får tid. Og om jeg ser noe som kan ryke eller er i dårlig stand, må jeg fikse det. Da kan jeg ikke ha en 30år gammel båt som er holdt så som så. Det blir dyrt for meg. 

sap_2000 skrev 36 minutter siden:

vært diskutert før på BP

Ja, tror desverre jeg har tatt opp temaer hver gang jeg er der. Screenshot_20240707_190757_Snapchat.jpg.5377e093febee2e3b70180e7e24032cb.jpg

er en meter foran og en meter bak i god vind. Ganske sikker på at det er hydraulisk system ombord ja. 

Kanskje det er den sorte dame jeg skal ha meg? 

@Thomas_h De trenger vel ikke være 30 år, det blir sånn nesten halve prisen om de er 15 år istedet for 10 år eller nesten det. Jeg var inne i en 2005 Princess 45 båt når det gjelder interiør så vet jeg ikke hva skulle vært bedre der, om det var noe mye bedre så måtte man vel gå med en kost og sope av støv og smøre den inn med litt skinnpleie istedet for å bruke båten for da hadde den vært "for fin til bruk" :giggle::lol:

Men det har sikkert skjedd noe med funksjonalitet da. For min del om jeg ser de aller aller nyeste Princess modellene så virker de som om noen laget dem altfor meget fancy og det ser mer ut som "vann UFO" enn klassisk båt. Men vel sånn opptil 2016 elns. er de veldig vakre alle sammen.

Thomas_h skrev 1 minutt siden:

W 420 IPS: lest litt om denne nå. Noen som vet når de la ned produksjonen av denne modellen?

Samtidig som NW gikk konk. Var det 2012 ? Ble ferdigstilt noen få båter i årene etterpå, mest 430 uten FB mener jeg.

Thomas_h skrev 2 minutter siden:

takket være IPS er ikke forbruket direkte ille. Verftet opplyser at båten drikker 43 liter i timen på toppfart og 34 liter på økonomifart. Det betyr at du vil bruke 150 liter fra Oslo til Kristiansand med en snittfart på 30 knop"

Dette kan vel ikke stemme? Må vel være per motor eller at det mangler en 100 forran? 150 liter på 150 nm?? 

Pr motor og med veldig godvilje både på liter og timer til Kr S  :giggle: Du kommer deg ikke fra Oslo til Kr S /ca 155 nm på 4 timer og 300 liter heller. 

@Bitteliten har fasit på forbruk, men jeg tipper 4,5-5 l/nm i 25/ 27 kn med IPS.

Thomas_h skrev 6 minutter siden:

Marex 375: liker veldig marex sitt design. Skikkelig fine båter. Fant en 375 med aksel. (En av 2 i norge). https://www.finn.no/351399027

Muligens litt liten motor? Har ikke vært nedi denne, men en del marex'er er veldig lav under dekk pga slank design, men 375 er kanskje stort nok til at det blir god ståhøyde. 

Ikke veldig mye større båt enn den du har. Litt, men ikke mye. Alternativet var D6 435. Har ikke sett de med større motor.

Thomas_h skrev 9 minutter siden:

llers fant jeg en del eldre azi på finn, så vet ikke om jeg ser på rett versjon. https://www.finn.no/357650107 føler denne blir litt langt vekke fra den "skandinaviske" model der salongen havner så langt ned bak styreposisjon. Muligens bare smaksak/tilvenning. Synes det er flott å sitte i kabinen å se 360 rundt i havnen. 

Det var denne modellen av 43  fly jeg tenkte på. Kjørte en slik fra Trondheim til Østfold for noen år siden. Fin båt. 

Thomas_h skrev 14 minutter siden:

llers fant jeg en del eldre azi på finn, så vet ikke om jeg ser på rett versjon. https://www.finn.no/357650107 føler denne blir litt langt vekke fra den "skandinaviske" model der salongen havner så langt ned bak styreposisjon. Muligens bare smaksak/tilvenning. Synes det er flott å sitte i kabinen å se 360 rundt i havnen. 

Det var 40 S jeg tenkte på. Cummins 480 x 2 på aksler og V-gir.

slik som denne 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=167026619&fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR0IRcFvSM35dYkLmgki4bK8ri2Sg7gVH1mFip8laPmREr5bCPLyXh_DGe8_aem_UZ0WJClBRU2QgikYTQuhUg

Mvh. SAP

XardasKSP skrev 33 minutter siden:

2005 Princess 45

Det er 20 år gammel det nå, og ikke 15. ? Men noen holder båten sin bra, oppbevarer den inne 8 av 12 mnd i året. Men andre er veldig slitt.

Noen båtmodeller er tidløs, andre ser ut som de kommer fra en charli chaplin film selv om de er 12 år gammel. Var inni en Jeanneau NC11, så grei ut langt fra, men var langt fra fin. Skikkelig utgått på dato. 

Er enig i at mange båter kan se ut som en ufo. Men noen liker oldemor, bestemor, mor og noen liker datter. 

sap_2000 skrev 40 minutter siden:

Bitteliten har fasit på forbruk

Venter i spenning på den fasiten. Tror båtmagasinet må oppdatere sin artikkel. Noe viledende. ? Hadde vært drømmen. Kunne cruiset norge rundt.

sap_2000 skrev 42 minutter siden:

Ikke veldig mye større båt enn den du har

Det er mulig. Er oppført til 39 fot, men de er slank i designet. Tror denne er/var eid av bruker @Frida 32C, så muligens kan si noe om motor, fart og plass. Vi klarer ikke helt å finne ut layout for 6 soveplasser ombord fra annonsen. På marex hjemmeside er det bare 2 lugarer. 

Det kommer muligens en Skilsø 39 i det samme prisområdet, så den passer oss muligens noe bedre. 

Var forresten innom nabobåten Skilsø 39 Fly i går, og den var meget fin den. Men 2023 model og LITT uten for budsjettet. ?

@Thomas_h Det var bare angående interiør at det kan se ut sabla bra selv om båt er 20 år gammel.

Angående prisforskjell så kan den bli drastisk på bare 3 år ser det mest på enda større båter (er ikke så mange Princess 42-45 annonsert fra perioden 2010 - 2014 men mener å huske at prisforskjell mellom 2012 og 2015 var over 2 mill også). Det var tidligere annonsert 2 slike båter den fra 2012 til 4++ mill og den fra 2015 til 6++ mill. Samtidig kunne man kjøpe en Storebro med garanti til 7 mill som var ca. like stor så antar at Princess har med tiden blitt ett dyrere merke.

Her 2010: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=354356303

Her 2013: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=359574308

Selv om jeg ikke vet så mye om båt så tror jeg ikke disse 3 årene vil medføre 2,5 mill i reparasjoner ekstra (begge båtene kan sikkert prutes ned til en lavere pris så det er forskjellen på utgangspriser da) for den eldre båten så antar det må være design og slikt som får folk til å betale så mye mer for litt nyere.

Personlig ville jeg aldri betalt 2,5 mill for 3 år i alder og antar at på såpass nye båter med de prislappene så er ting fiksa før salg siden det er ikke rom for dårlig tilstand med slike prislapper (kanskje bare noe jeg antar).

Ville styrt unna disse gamle, tungdrevne drågene som har gått ut av produksjon for lenge siden. A'la de nevnte flybridgebåtene med et forferdelig høyt drivstoffforbruk og utdatert interiør.

Sats heller på en moderne Skilsø 39 eller Marex 375. Lange mer moderne løsninger, pent og moderne interiør, utrolig lettdrevne (Marex 375 marsjer på 30 knop i drevversjon og ca. 2,8 l/nm i forbruk) og båten har ingen planingsterskel.

Thomas_h skrev for 4 timer siden:

NW 420 IPS: lest litt om denne nå. Noen som vet når de la ned produksjonen av denne modellen?

Vet ikke, men @Bitteliten vet nok.

Thomas_h skrev for 4 timer siden:

"takket være IPS er ikke forbruket direkte ille. Verftet opplyser at båten drikker 43 liter i timen på toppfart og 34 liter på økonomifart. Det betyr at du vil bruke 150 liter fra Oslo til Kristiansand med en snittfart på 30 knop"

Tipper det mangler et 1-tall foran. På masjfart bruker den 120 l/t. Forbruket stemmer altså ikke per motor heller. Men med 120 l/t på masj, så er kanskje 143 l/t på toppfart riktig. 

Komodo skrev for 9 timer siden:

Tipper det mangler et 1-tall foran. På masjfart bruker den 120 l/t. Forbruket stemmer altså ikke per motor heller. Men med 120 l/t på masj, så er kanskje 143 l/t på toppfart riktig. 

Mener jeg har sett ca 150 l/t på 2 x D6 370 ved WOT, så 2 x 435 burde bli ca 165 ish..

120 l/t på marsj tror jeg ikke er langt unna sannheten. Ligger ofte rundt 95-105 på Sargo 36 med 2 x 370, men da går det jo litt fortere (ligger på ca 3,3-3,4 l/nm).

Mvh. SAP

sap_2000 skrev for 2 timer siden:

120 l/t på marsj tror jeg ikke er langt unna sannheten.

Nei, det er nok ikke det, det er nok rett og slett riktig :wink: Tallene er ikke mine, det er Bitteliten som har kommet med dette. Det begynner å bli en stund siden, men jeg er ganske sikker på at jeg husker riktig. Videre er Bitteliten en ærlig kar, så de tallene han kommer med stoler jeg på. Når det gjelder flate hendler så var det bare min tipping :smiley:

Marex 375 er min favoritt i denne klassen. Ferierte i en slik for noen år siden, og det var en båt helt etter min smak. Jeg liker at ting er nye og at stilen er nordisk, lys og lett. Utgaven vi ferierte i hadde aksling og etter min mening gode sjøegenskaper. Vi fikk aldri testet den i veldig hardt vær, men den leverte i frisk bris over til Skagen. Husker ikke forbrukstallene i hodet, men den gikk rimeligere enn det vi hadde forventet. Disse båtene tror jeg vil holde seg godt i pris fremover, så det trenger ikke bli et pengesluk selv om det selvsagt koster. Et generelt tips, kjøp det du virkelig vil ha. Ikke gå på komprimiss. Bedre å betale fem millioner for noe som du er utrolig godt fornøyd med, kontra fire for noe du bare er sånn passe godt fornøyd med. 

LAKA skrev for 3 timer siden:

Marex 375 er min favoritt i denne klassen

Ja, den er veldig fin. Enig i at den nordiske stilen er å foretrekke for oss også.

Vi ligger i Hestholmbukta utenfor Lillesand i dag, og rett bortenfor ligger den en 375. Skulle bort å luske med SUP brettet men en svane skremte bort min sønn på sitt SUP brett så vi kom ikke så langt. ?

Eneste er at det bare er 4 sengeplasser, hvor vi kunne ønsket oss 6. 

Var det med en eller 2 akslinger dere var i? 

Thomas_h skrev 1 time siden:

Vi ligger i Hestholmbukta utenfor Lillesand i dag, og rett bortenfor ligger den en 375

Av de 5 som ligger på finn, virker kun én å være med aksling og yanmar 440. Marsjfart blir da mer i område 21-24 kn enn 25-28+.

Ellers er det drev som gjelder med de fordeler og ulemper det medfører.  2 x D4 på V-gir og aksling tipper jeg blir både baktungt, tungdrevet og dyrt.

Skulle hatt singel D8 som alternativ. Hadde blitt perfekt match tror jeg.

Mvh. SAP

Thomas_h skrev for 2 timer siden:

Ja, den er veldig fin. Enig i at den nordiske stilen er å foretrekke for oss også.

Vi ligger i Hestholmbukta utenfor Lillesand i dag, og rett bortenfor ligger den en 375. Skulle bort å luske med SUP brettet men en svane skremte bort min sønn på sitt SUP brett så vi kom ikke så langt. ?

Eneste er at det bare er 4 sengeplasser, hvor vi kunne ønsket oss 6. 

Var det med en eller 2 akslinger dere var i? 

Vår utgave mener jeg å huske var med 1 aksling. Vi gikk stort sett på tomgang hele turen, bortsett fra overfarten til Skagen. Vi var seks på tur og la ned salongen oppe. Det er selvsagt litt ekstra styr om man alltid trenger seks sengeplasser,  men fungerte helt ok. 

Det viste seg at den Marex 375 sim ligger her utenfor Lillesand er den som ligger på finn ? liten verden. Snakket litt med eier, og han bekreftet det @sap_2000 nevnte med ca 20kn marsjfart. Det blir litt knapt for oss, men veldig fin båt. 

Den med en større motor hadde vært supert. 

LAKA skrev for 2 timer siden:

Vår utgave mener jeg å huske var med 1 akslin

Det er ihht til annonsen kun to stk av disse med en aksling, så godt mulig det var sammen båten. ?

Det blir vel jeg som må sove på sofaen, så usikker på om jeg har lyst å gå den veien. Men må kompromere et sted.  

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...