Jump to content

SAP’s leveringsturer langs kysten


sap_2000

Recommended Posts

sap_2000 skrev 22 minutter siden:

hvor skal du videre i morgen ? 
jeg ender enten i kr s eller Arendal i dag.  
hjem til indre oslofjord i morgen 

Kanskje jeg ser deg i havna i Kristiansand i morgentimene da :) 
Jeg skal hjem til Tønsberg. Men bruker nok litt tid på overlevering i morgen tidlig. Så da er du nok et godt stykke foran meg i morgen vil jeg tro. 
Ser ut som været skal holde seg forholdsvis bra i morgen. Så vurderer å sette kurs direkte fra kristiansand - tønsberg. Det bør vel gå med fulle tanker og ok vær. 

Link to post
Share on other sites

Det går fint på fulle tanker.  Er ikke mer enn ca 110 nm.  Anbefaler som en tidligere skrev i tråden, Lindebø brygge på innsiden av Flekkerøya.  5 min omvei og vesentlig billigere enn hartmann inne i byen pleier å være.  
15,99,- i dag.  
 

var selv innom og toppet opp nå så jeg rekker hjem.  Tusler  litt videre i kveld jeg.  
 

ble 5 liter på mila på siste strekket.  
 

lurvetass skrev 1 time siden:

Hmm, klokka er fortsatt ung så jeg gjetter på at det blir Arendal 

ikke helt umulig det 😆 

 

husky dane 85 skrev 1 time siden:

Gleden med å vera på sjøen og på båttur har ikkje noko med ny eller gammel båt,enten så likar du båt livet  da eller så gjer du da ikkje.var fint driv på SAP då han paserte Sagvåg.

 

enig i det med gleden, men da med egen båt som man har full koll på alt ombord.  
Det blir noe annet når man hopper inn i en båt man ikke kjenner og som er kjemisk fri for alt annet enn det du har tatt med deg.  Inkl toalettrull som oftest 😅.  
 

eldre, ukjent båt hjelper ikke på.   
 

 

IMG_4775.jpeg

IMG_4774.jpeg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Ja det blåser greit her nå.  Virker økende.   
savnet fjernkontroll på thrustere  på begge bunkringene i dag.   Langt å løpe inn om båten vil ut før man får hempet på tampene og holde igjen alene er ikke noe tema    
 

Passert stokken  og tar indre lei videre.  Muligens utenom blindleia  om det ikke skvulper for mye 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Kvåsefjorden var litt ujevn så hadde egentlig sett for meg å ta Blindleia men sjøen vr mer rett i hekken så det gikk veldig fint på utsiden og en drøy time spart.  Innaskjærs i vanlig e-18 løypa ellers.  
 

Grimstad passert nå.  Snart Fevik og så Ærndal  hvor en viss filleonkel velger å glo på noen berter som prøver å kaste en ball over gjerdet  til hverandre fremfor å ta imot sin bortkomne nevø :giggle:

IMG_4783.jpeg

IMG_4779.jpeg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Snodig prioritering av "filleonkel" , men sånn er livet. Kan melde om silkeføre her oppe i fjorden mellom Rauer og Bolærne, flatt vann. Men øser ned.

5,3 ms VSV oppe ved Svenner hvis det frister mer å kjøre videre enn å besøke fraværende onkel.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Pollen i Arendal ble dagens endestasjon.  Kunne nok fortsatt noen timer til men begynte å bli sigen.   
Er jo ikke lange biten igjen i morgen 

 

møtte en sværing ute ved Torungene som hadde vært på arendalsbesøk.  Sjeldent stor faktisk 

 

 

nå står en dusj og noe fôr på agendaen.  
 

Regner med at en viss onkel dukker opp når han er ferdig med å være cheerleader :giggle:

 

 

IMG_4784.jpeg

IMG_4785.jpeg

IMG_4787.jpeg

IMG_4788.jpeg

IMG_4791.jpeg

IMG_4792.jpeg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Hurra for gamle båten som klarte hele etappen uten at kapteinen måtte fikse på veien :giggle:

For øvrig takk for fine bilder, blir mye mer "spennende" tur å følge med på enn med de med splitter nye båter. Siden man kan forestille seg å ha en båt i lignende alder selv og fint å se at det gikk bra til tross for aldern på båten.

Men jeg forstår jo at det ikke er like "spennende" for deg som kaptein som for de som følger med :giggle: Siden det er ikke vi som må kalle inn hjelp om noe dævver.
 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 58 minutter siden:

Hurra for gamle båten som klarte hele etappen uten at kapteinen måtte fikse på veien :giggle:


det vet du vel strengt tatt ikke :wink:

 
 

XardasKSP skrev 58 minutter siden:

Siden man kan forestille seg å ha en båt i lignende alder selv og fint å se at det gikk bra til tross for aldern på båten.


Helt klart mulig å kose seg med eldre båter, men med ukjent båt handler det mye om å oppfatte ting før noe dævver/ eskalerer .   For det er som regel  alltid noe som likhet med eldre damer må senses  og tas hensyn til.  
Hvis man bare «kjører på» fører fort den ene tingen til den andre og så er det i gang.   
 

kjøper kommer til å få noen «heads up» ang ting han bør tenke på/ sjekke/ følge med på  fremover så ting kan fikses før noe «dævver» som drar med seg andre ting .   
 

XardasKSP skrev 58 minutter siden:

Men jeg forstår jo at det ikke er like "spennende" for deg som kaptein som for de som følger med :giggle: Siden det er ikke vi som må kalle inn hjelp om noe dævver.


mer enn nok spennende for meg fremfor  kjøre noe hvor man vet med 99% sikkerhet ar alt er og forblir på stell.
 

og det handle ikke bare om kroner og kalle inn hjelp/ «mekanikker» til å fikse.  
skjer ting på feil sted og tid kan man fort få viktigere ting å bekymre seg over.  
 

men jeg stoler mer og mer båten etterhvert som den får bevisst seg.  

når man hopper inn i en ukjent eldre båt kan man ikke vite om den lyden, vibrasjonen, lukten  er noe som eskalerer fort eller er stabilt.   Et eksosbend som knekker, en pakkboks som skjærer seg, slange med stor gjennomstrømning som ryker, så blir det fort kaos.   
 

det er to ting jeg frykter mer enn noe annet på disse turene. Brann og massiv vanninntrenging (i den rekkefølgen).  Liten sjans, men potensielt stor konsekvens gitt feil tid og sted.   Kaldt i vannet og lite båttrafikk mange steder store deler av året.    
 

i fjor vet jeg konkret om to båter hvor det gikk få minutter mellom alt var fryd og gammen til man måtte gå i vannet.   
 

den ene pga brann, den andre pga implodert eksosrør mellom turbo og drevskjoldet.  Det ble brått ett 15 cm stort hull som gjorde st båten sank med hekken først på få minutter.  
hadde det ikke tilfeldigvis vært båter i nærheten hadde det antagelig gått dårlig 
 

med nye og nyere båter  er den lille sjansen redusert med ti-gangeren minst.  

Derfor foretrekker jeg klart å kjøre nyere båter hvor sjansene for slike ting er mikroskopisk sammenlignet med 20+ år gamle båter man ikke kjenner.   
 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

 Vel blåst! Du har noen lange og harde etapper! Moro å se kjente steder! Hils sjonkel og si at han må prioritere riktig!😁😁😁

Håper du får silkeføre i morgen!😃😃

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

@sap_2000

Quote

Derfor foretrekker jeg klart å kjøre nyere båter hvor sjansene for slike ting er mikroskopisk sammenlignet med 20+ år gamle båter man ikke kjenner.

 Det var derfor jeg skrev "spennende" :giggle:

 

Quote

det vet du vel strengt tatt ikke :wink:

 

Håpet at vi blir beæret med hele historien da siden det ble nevnt om noe dævva ved øvrige turer.

 

Quote

 

den ene pga brann, den andre pga implodert eksosrør mellom turbo og drevskjoldet.  Det ble brått ett 15 cm stort hull som gjorde st båten sank med hekken først på få minutter.  
hadde det ikke tilfeldigvis vært båter i nærheten hadde det antagelig gått dårlig 

 

Ekstra grunn til å ha overlevelsesdrakt ombord og håpe de minuttene er lenge nok til å få den på

 

Quote

Helt klart mulig å kose seg med eldre båter, men med ukjent båt handler det mye om å oppfatte ting før noe dævver/ eskalerer .   For det er som regel  alltid noe som likhet med eldre damer må senses  og tas hensyn til.  
Hvis man bare «kjører på» fører fort den ene tingen til den andre og så er det i gang.   
 

kjøper kommer til å få noen «heads up» ang ting han bør tenke på/ sjekke/ følge med på  fremover så ting kan fikses før noe «dævver» som drar med seg andre ting .  


Dette er hoved årsaken til at jeg vil ha med noen erfaren på hentetur og det ville jeg ønsket selv om jeg var sikker på å klare havnemanøvrering uten at båten og brygga går med i forsøket :giggle: og også om turen skulle være så kort som fra Indre Oslofjord (kanskje man får med seg noe).

Uansett flott tur og takk for alle bilder og oppdateringer. Kos deg videre i morgen!

Link to post
Share on other sites

Den oppdateringen fra Lyngør er fra 9 aug. 😅 forholdsvis lite vind her i Arendal nå. God tur videre min venn.  Synd du ble nedprioritert pga en del vakre damer som spretter baller over nettet😅😅😅🏐🏐🏐

Skal ikke skje igjen...i dag hvertfall 🤪 

Var morsomt å sette beina i en tomotors igjen. 

Håper du kommer deg trygt til Oslobygda😉

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites


 

lurvetass skrev 12 minutter siden:

Ser ut til å bli mer vind i dag, 13 ms, NNØ i kastene på Lyngør.

God


 

 

Nå satte du støkk i meg @lurvetass

Regner med at du baserte observasjonen på Lyngør på KystVær appen?  Den er heldigvis en gammel måling.   
 

østlig retning er ikke noe stas hjem fra Arendal.  I dag blir det mest sør ser det ut til i moderat styrke så satser på at det går greit.  

tok en tur innom min kjære onkel og slo av en prat på veien.   alltid jillt 😘

 

på vei ut tromøysund nå.  Ble treg avgang i dag.  Var godt å få sovet ut litt 😌 


får se om det blir ytre eller indre lei oppover 

 

IMG_4795.jpeg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev 3 minutter siden:

Den oppdateringen fra Lyngør er fra 9 aug. 😅 forholdsvis lite vind her i Arendal nå. God tur videre min venn.  Synd du ble nedprioritert pga en del vakre damer som spretter baller over nettet😅😅😅🏐🏐🏐

Skal ikke skje igjen...i dag hvertfall 🤪 

Var morsomt å sette beina i en tomotors igjen. 

Håper du kommer deg trygt til Oslobygda😉


du trenger ikke unnskylde kjøre onkel.  Jeg er vandt til det 😜

 

passerer straks Bonden.   Håper det er brøyta løype oppover 😇

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev 26 minutter siden:

Huff, det var ikke meningen @sap_2000.

Da er det bedre med Jomfruland, 2,og ms, S. Og det var i dag kl 10.

 


Hehe, ja vesentlig bedre enn kuling i trynet hehe.  
med 2-3 msek fra S og dønninger skrått aktenfra er det vel trygt å forsere området  nærheten av den etterhvert meget omtalte ti-graderen også :giggle: eller hva sier du @XardasKSP? 😜

 

Risør passert.   Eneste båtene jeg har sett var et par 15 fortere som lå å fisket :fishing:

IMG_4797.jpeg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

@sap_2000 I teorien skal det være 0,2-0,5 meter så må jo være trygt å passere 10 gradern :giggle: Men i realiteten oppleves det som 0,5 - 1 og ligner på forholdene i Oslofjorden under tur med Storebro. Det var i hvert fall slik i 2017. Dro aldri ut om dmi sa mer enn 0,5 meter i Langesundsbukta og den ene gangen det var 0 og Skagerrak var faktisk flatt så fant vi ikke 10 gradern :lol::giggle:

Du kan jo alltids stoppe på 10 gradern og se om det oppleves mer behgagelig med 40 foter enn med 30 foter :lol: Men om du ikke har tid til ekspermenter kan du alltids ta et bilde siden det ser ut som det enda vil ta litt tid før jeg kommer meg dit selv :giggle:

Du får i hvert fall nyte turen og takk for bilder og beskrivelse av hvordan eldre båt klarer seg.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 2 timer siden:

I teorien skal det være 0,2-0,5 meter så må jo være trygt å passere 10 gradern :giggle: Men i realiteten oppleves det som 0,5 - 1 og ligner på forholdene i Oslofjorden under tur med Storebro.


ja, realiteten er ofte ganske annerledes enn teorien.  Spesielt på rakke/ langesundsfjorden er det alltid mer rotete enn meldt.  
 

Prøv å overfør den logikken når det gjelder kjøp og eierskap av eldre båter som ikke nevenyttig og erfaren, for forskjellen er ikke noe mindre der 😉


vinden tok seg opp etter Risør, så det ble dønning fra SV iblandet vindstøy fra sør.  Fikk dusjet båten litt hvertfall.  

 

XardasKSP skrev for 2 timer siden:

Du kan jo alltids stoppe på 10 gradern og se om det oppleves mer behgagelig med 40 foter enn med 30 foter :lol:


ellers takk.  Stopper man der blir man kasteball.  Prøvd før.  
det er faktisk langt mer behagelig i en 15 foter som mer går opp og ned i bølgene uten å krenge så mye kontra en 30-60 foter som «passer inn» i bølgene og krenger mer og  hiver på seg.  Tro det eller ei.  
 

gikk indre på Rakke og via Vrengen.  Nå er Gullholmen ved Jeløya passert så bare et stykke inn fjorden som gjenstår.  
 

regner med at den ærverdige, gamle britiske overklassefruen ikke svikter meg nå.  Hun har med litt tilrettelegging og pedagogikk bestått denne todagers daten vår på andre forsøket 😍.  
 

men føler hun kan bli litt vel krevende og «high maintanance» på sikt, så har bestemt meg for at det er på tide at vi begge begynner å treffe andre og går hver vår vei… :giggle:

IMG_4802.jpeg

IMG_4803.jpeg

IMG_4804.jpeg

IMG_4805.jpeg

IMG_4806.jpeg

IMG_4807.jpeg

IMG_4808.jpeg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

@sap_2000 Gamle båten har i hvert fall klart turen. Må kanskje ikke klage for mye 

Quote

men føler hun kan bli litt vel krevende og «high maintanance» på sikt,

så den ikke blir fornærma og dævver 100 meter fra båsen som fortsatt blir for langt uten å bli tauuet inn :giggle::lol:

Husker helt seriøst i 2015 med gammel E65 760i at daværende reelle dama sa at den er jo ikke så pen som smukke sportsbiler. 10 sekunder etterpå når hun tok på karroseriet så fikk hun statisk elektrisk støt fra 7ern :giggle: Og samme skjedde ca. ett år senere da hun sa Porsche Panamere ser mye finere ut, så hun slutta å klage på den :lol: Det var helt tilfeldig men likevel forunderlig :giggle: Har aldri selv noensinne fått støt fra karrosseriet og ingen andre :giggle: Er jo sikkert mange slike historier med båter.

 

Quote

vinden tok seg opp etter Risør, så det ble dønning fra SV iblandet vindstøy fra sør.  Fikk dusjet båten litt hvertfall.

 

Er jo alltid sånn det skal være mindre bølger ifølge prognosen, men Langesundsbukta må være spesiell og ha større enn andre steder.

 

Quote

Prøv å overfør den logikken når det gjelder kjøp og eierskap av eldre båter som ikke nevenyttig og erfaren, for forskjellen er ikke noe mindre der 😉


Eneste riktig svar blir jo ingen båt. Men akk så kjedelig :giggle:

For øvrig dersom man må innelagre og bestille autorisert verksted for hver skrue om man skulle spart seg opp til 15 mill eller mer som pensjonist så blir det jo fortsatt ut med 500 000 per år uten å stoppe 100 % av verdifallet. Altså kan ikke helt se at nesten ny båt blir så mye billigere i totale årskostnader enn eldre båt. Kanskje "halvgammel" scorer på minst totalsum tapt per år? Med eldre kan man i hvert fall si "nå gidder jeg ikke mer" putte den i ett telt og foreta lagringskonservering på land eller selge den for 1 krone til uteligger om den er mer dævva og ikke håp for. Med yngre båter må man fortsette å punge ut og be til høyere makter at en kjøper kommer før båten er "verdiløs" selv om man skulle gått lei.

Er vel tankene mine, vil uansett ha både deg og mekaniker til å se på båt før jeg kjøper båt. Du får ha videre fin tur helt frem og med stolt gammel båt som ikke har dævva hele veien inn i båsen!

Link to post
Share on other sites

Da er vi på tur igjen. Fra Oslo til Bergen med en Windy 40   Maestro

Egentlig skulle avgang vært i morgen, men vindgudene mente det var lurest å dra i dag.   

 

Satser på å elde i Arendal i nærheten av en viss filleonkel og hans blåe himmelbåt 🙂 

 

en gang i morgen, skal onkel plukke opp en annen windy på Sørlandet, så setter vi kursen sammen vest og nordover.  
 

meldt mye vind i sør i morgen så vi får snirkle oss E-18 mot Lindesnes og muligens Farsund.  
hyggelig å være  2 i følge 🙂 

 

dro fra Oslo litt før 20:00. Innom Tofte og tanket.  Nå har jeg passert Åsgårdstrand.  Er vel fremme en stund etter midnatt om føret er noenlunde glatt.  Vinden skal være rolig, dreiende nordvest 

 

 

IMG_4871.jpeg

IMG_4903.jpeg

IMG_4905.jpeg

IMG_4909.jpeg

IMG_4911.jpeg

IMG_4899.png

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Ser ut til å bli litt vindfullt etter hvert ja! Håper turen hår enkelt og greit for seg! Huls filleonkel!😊😊👍👍

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Ser ut som enda en flott tur denne gangen kanskje mindre "spennende" for kapteinen siden båten virker som litt nyere modell.

Nyt turen og spander så mange tur bilder og filmer på oss som mulig. Hva slags motorer og årgang på dem er det i båten om det er lov å vite?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...