Jump to content

SAP’s leveringsturer langs kysten


sap_2000

Recommended Posts

Skal ikke være lei å be jeg 😇 trenger vel ca 1 tinn med papirer men pytt pytt 😅 

 

var innom Hardbakke.  Traff på selveste postbåtmannen i solind, han som var med på NRK dokumentaren (anbefales).  Artig kar og han likte båten så det ble en liten omvisning. 
hadde blitt fin postbåt det her ☺️

 

Ålesund nå.  Litt rotete rundt stadt men gikk greit i 15 kn rundt tuppen.  
Skal tanke litt så får vi se om Hustadvika spiller på lag eller ikke.  Blir nok inn rundt Aukra og ut til bud.  Blåser greit NØ nå.  
 

bilder 

IMG_0259.jpeg

IMG_0260.jpeg

IMG_0261.jpeg

IMG_0265.jpeg

IMG_0267.jpeg

IMG_0270.jpeg

IMG_0271.jpeg

IMG_0276.jpeg

IMG_0277.jpeg

IMG_0279.jpeg

IMG_0286.jpeg

IMG_0290.jpeg

IMG_0289.jpeg

IMG_2171.jpeg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

IMG_9402.jpeg.607a761ab69717e11c80892066ed4b5a.jpegEr en drøy samling av store båter i Brosundet nå. 5 båter i bredden og rekka var full. Jugendfest, festival, i dag og i morgen . Husker jeg lå der for 10 år siden under samme festival. Da lå vi 10 i bredden og størrelsen var 30 til 40 fot. Nå var vel de fleste longside på 50-65 fot… 

 

Brosundet er ikke for normale båter lenger. 

Link to post
Share on other sites

Ja, var veldig mye stort i Ålesund i går @Eureka   Lenge siden sist foresten.  Alt vel? 
 

litt lenger ut i havna lå det  en enda større kar.  Enorm seilkatamaran på jeg gjetter 100 fot og med egen chase boat som var en amerikansk sportfisher type på ca 50 fot 🤩 

 

fikk tanket opp vel 1700 liter og satt kursen videre.   Ble inn rundt Aukra og ut til Bud.  Derifra ble det stopleleia del 1.  var forholdsvis rolig så ikke noe poeng å ta del 2.  for det andre var det fjære og del 2 er rimelig trang et par steder.  Vil ikke ta noen sjanser med IPS.  
 

Så bar det videre til Kr Sund via Sveggen.  Rakk faktisk burger King før den stengte også 🙂 

 

nå er det 75 NM igjen til Trondheim.   Bør klare det i løpet av dagen :yesnod:

IMG_0308.jpeg

IMG_0307.jpeg

IMG_0310.jpeg

IMG_0311.jpeg

IMG_0316.jpeg

IMG_0320.jpeg

IMG_0321.jpeg

IMG_0322.jpeg

IMG_0323.jpeg

IMG_0324.jpeg

IMG_0325.jpeg

IMG_0326.jpeg

IMG_0327.jpeg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Straks på flyet til Trondheim igjen.

 

S45 skal også være med på Båter I Sjøen messen på Aker Brygge i neste uke. Innkjøring av båter er på Tirsdag, og først må det shines litt, Håper å være hjemme i løpet av Mandagen eller kanskje Søndag kveld om alt går veldig glatt.

Mener å huske fra turen med NS49 at det var rett under 800 nm.

 

Hadde planlagt avgang Fredag morgen, men ser litt NØ kuling på gang i morgen, så mulig jeg spiser noen nm i kveld.

Vestlandet ser rolig ut Både Fredag ettermiddag og Lørdag, så mulig det blir ytre lei sydover for en gangs skyld :yesnod:

 

IMG_0464.JPG

IMG_0465.JPG

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Fikk kastet loss i Trondheim litt over 18:00.  Fint vær, godt og varmt i bartebyen i dag.  Og vindstille 🙂

 

så da var det bare å komme seg igang.  Hadde lyst til å komme til Kr Sund.  ETA er 21:30.  
nå er terningen fyr passert og det frister litt å få unnagjort Hustadvika i dag om det er flatt og fint fremdeles, for det er det neppe i morgen.  
fortsatt godt med fuel igjen så vi rekker tilbake til Ålesund  med god margin.   
 

med på turen i dag er en god kamerat og båtmann.  Han som handlet P62 i Bergen i 2017 som jeg var med og hentet for de som husker det 🙂 


https://baatplassen.no/i/topic/118658-leveringstråd-oslo-bergen/?do=findComment&comment=1945429

 

 

https://youtu.be/j5_e-TVE-8w?si=EXWmh-ZemWl1N6Mp

 

IMG_0470.jpeg

IMG_0473.jpeg

IMG_2236.jpeg

IMG_0475.jpeg

IMG_0476.jpeg

IMG_0479.jpeg

IMG_0482.jpeg

IMG_0483.jpeg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Ble overnatting på Bud i natt.  Gikk veldig greit forbi Hustadvika men økende sjø mot slutten.  Ble mørkt den siste timen men bare gøy med så mye hjelpemidler som denne har.  
 

På bud var det ingen ledige longside, så vi la oss utenpå en Squadron 43.  I dag tidlig sp jeg at det var noe kjent med navnet på denne.  Den het @MaSa og jeg tror den solgt nå.  


fikk prøvd FLIR kameraet også.  Denne har både lavlys og IR samt optisk stabilisering.  Imponert over hvor bra det fungerte.  Bildet stod så godt som still på tros av 1,5 M relativt rotete sjø 🙂. Lavlys fungerte også bra frem til det ble helt mørkt.  Da er det termisk som gjelder.   
 

Var en tur innom Steinshamn på Harøya og viste frem båten til noen interessenter.  Flott og værhardt der ute.   
 

 

snart i Ålesund for bunkring.   Tripptelleren viser nesten 320 NM siden forrige tanking i Ålesund og vi har fremdeles ca 600 l igjen som i teorien holder 130 nm.  Så på denne kan man trygt regne 350 nm i marsjfart med gode reserver.   Kjekt nå som det er lang mellom de billige stasjonene.    

IMG_0485.jpeg

IMG_0490.jpeg

IMG_0492.jpeg

IMG_0493.jpeg

IMG_0494.jpeg

IMG_0496.jpeg

IMG_0498.jpeg

IMG_0499.jpeg

IMG_0500.jpeg

IMG_0501.jpeg

IMG_0504.jpeg

IMG_0506.jpeg

IMG_0510.jpeg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Restaurant?  Har ikke tid til slik luksus 😂 

nei, kom for sent og dro for tidlig.   
 

hadde en flott da i går.  fra Ålesund gikk vit til Fosnavåg og rett på Stadt.  Føret var så bra at vi bare fortsatte videre på utsiden.  Hill gjennom Bulandet og så videre til Utvær som lenge har stått på lista

 

Tok oss en liten pause der ute.  for et sted og minisamfunn det må har vært der langt uti havet.   Vilt og vakkert.   Kom inn et trangt sund på utsiden av fyret.  Kan forestille meg hvordan bølgene hamrer inn der når vinterstormene setter inn. 
 

så bar det videre til Fedje og Bergen. Ble første gang for meg utaskjærs fra stadt til Bergen.  Selv om jeg sjelden har sett så mye skjør og grunner så langt ut.  Man må gå enda 5-10 nm lenger ut om man skal være på dypt vann og kunne gå rette kurser.  
 

nå klokka 0730 er det avgang fra Bergen.  Skal via Os og Stavanger så bærer det videre så langt vi kommer.  Ser dessverre ut til at det er slutt på laber vind og flatt vann.  
 

 

IMG_0518.jpeg

IMG_0521.jpeg

IMG_0526.jpeg

IMG_0529.jpeg

IMG_0530.jpeg

IMG_0534.jpeg

IMG_0536.jpeg

IMG_0538.jpeg

IMG_0540.jpeg

IMG_0545.jpeg

IMG_0548.jpeg

IMG_0549.jpeg

IMG_0551.jpeg

IMG_0556.jpeg

IMG_0564.jpeg

IMG_0573.jpeg

IMG_0575.jpeg

IMG_4649.jpeg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Dro fra Bergen i 0730 tiden.  Hadde et par timers stopp i Os så satt vi kursen mot Østlandet.   Var meldt mye vind på øst og Sørlandet i dag så hadde lyst til p komme så langt som mulig.  
var til ørner vindstille nedover Jæren.  Innom Hidra som vanlig og tanket opp, så ut rundt Lista.  Vi kom på at vi trengte en middag og noe mer brød, så svingte innom Korshavn.  
der er det åpnet ny, selvbetjent butikk rett på kaien.  Utrolig kjekt for den er tilgjengelig 24/7.  kjekt for oss som er på vei hit og dit til odde tider.  
ble litt mer sjø etter Lindesnes, men medsjø som denne kutter som kvit i smør.  
 

Tenkte opprinnelig på Arendal hvor vi ville ankommet ca 2200 når det ble mørkt, men føret ble bedre og bedre så vi bestemte oss for å fortsette til forbi Rakke med tanke på vinden som kommer.  
 

ca utenfor Risør så jeg et kjempeekko på radaren, type byge eller starship enterprise😂
 

stakk hodet ut av vinduet og så en kølsvart klump av en byge på BB side.   Selv med regnfilter på 50% var den like synlig.  
 

vi passerte denne 100-200 meter på siden så fikk ikke mye regn, men tror det var en heftig dusj inni den bygen.  Synd for vi trengte å spyle båten 😅 

 

lekte litt mer med FLIR.  Gir en viss trygghet å kunne se foran båten men usikker på hva den ser og hvor langt frem på forskjellige gjenstander som flyter i 0,5-1m sjø.  
 

 

ankom Stavern litt etter midnatt etter et par timers kjøring i mørket.   Tydelig at det ikke er sommer og lyse netter lenger. Dog var det mye liv på Losen (lokale discoen) og brygga 🍻
 

staks avgang igjen for de siste 75nm inn til Oslo.  
 

 

IMG_0577.jpeg

IMG_0579.jpeg

IMG_0583.jpeg

IMG_0587.jpeg

IMG_0591.jpeg

IMG_0590.jpeg

IMG_0592.jpeg

IMG_0589.jpeg

IMG_0594.jpeg

IMG_0595.jpeg

IMG_0596.jpeg

IMG_0601.jpeg

IMG_0604.jpeg

IMG_0605.jpeg

IMG_4650.jpeg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Det har blitt mange fine turer i år. Høydepunktene er flere, men turen fra Lofoten til oslo med S36 Fly sammen med Bjørn var vel den den jeg vil huske best :yesnod:

Videre var det gøy å få så mange mil med nye Sargo 45 fra København til Vestlandet, så opp til Trondheim, retur til Oslo før den ble levert tilbake til eieren på Vestlandet. Fikk meg også en Oslo - Bergen tur med en nesten ny P F62 i følge med en P V65. Litt av en skute det også :crazy:

 

Nå er årets siste tur på gang. Det er en S36 som skal ned til Faaborg syd på Fyn i DK. Det ser jeg frem til da det blir en rute litt utenom det vanlige, samt at det er litt utenfor sesong. Har alltid likt meg i Danmark. Ikke bare fordi dansker stort sett er veldig hyggelige og gjestfrie, men også fordi det er annerledes enn Norge med tanke på å farte rundt med båt.

 

Båten kjenner jeg godt fra før. Hentet den fra Molde til Østlandet i fjor. Så over til vestlandet, før den ble hentet tilbake til Østlandet i år. Nå skal den til Grønnland av alle steder. Artig tanke å ta en slik tur på egen kjøl, men det beste er nok fraktebåt.

 

Rutevalgene er flere, men hvis været stemmer kunne jeg tenkt meg å følge svenskekysten et stykke nedover til +- Gøteborg, så krysse skrått over til Anholt som jeg aldri har vært innom før. Derifra videre til Samsø og så nedover mot Storebelt, inn ved Langeland, gjennom ved Svendborg og bort til Faaborg.

Alternativt hvis det blir vind fra vest eller syd, gå mer over mot Grenå og følge land nedover mot Lillebelt rundt vestsiden av Fyn isteden. Men den løypa har jeg gått før, så håper jeg kan gå den andre løypa.

Blir det sterk østavind får jeg følge svenskekysten et stykke lenger og så finne på noe.

 

Greit å ha litt valgmuligheter i forhold til melkeruta Oslo - Bergen etc :yesnod:

 

Noen som har oversikt over ca dieselpriser i Danmark og sverige for tiden?

Mulige steder jeg tenker det blir aktuelt å tanke er Gøteborg (ish), Anholt eller Grenå/ Samsø (Ballen).

Er det noen steder som utmerker seg? Tenker feks på om Samsø er kjent for å være dyrt etc.

 

Blir en overnatting eller to siden det er korte dager nå i slutten av oktober. Regner med det er rimelig dødt i havnene rundtomkring nå, men har ikke behov for strøm eller andre fasiliteter i havn. Ser Anholt har en befolking på 138 (2020). Butikk regner jeg med det er og kanskje en burger/ pizzasjappe?

 

 

 

Mulig avgang på Mandag slik det ser ut nå.

D2675CE0-F738-4DDA-945E-955DA6E2F9C1.png

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

25 minutes ago, Bjørn Løvjomås said:

Du vet at du ikke rekker frem før den er stengt 🤪😅😅😅 bisniss as usssualll😅😅😅god tur nefffjoe 👍💪

 

Er jo litt lettere nå om dagen når det blir mørkt klokka sju, men om ting stengte ned i august så vil jeg være noe sent ute ja :lol:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Glem Anholt. Der er ingen service der udenfor sommersæsonen.

Hvorfor ikke gå nord om Læsø, eventuelt. gå ind i Vesterø havn, hvor der er Restauranet og indkøbsmuligheder.

I Strandby ligger den Danske importør af Volvo Penta  -Hvis nu... 

 

Jeg ville sejle langs østkysten og bruge de havne der Grenå -Hou - Juelsminde -Bogense -Middelfart -Assens.

Alle steder kan du få indkøb og brændstof.

 

Link to post
Share on other sites

On 10/28/2023 at 9:28 AM, Shortcut said:

Glem Anholt. Der er ingen service der udenfor sommersæsonen.

Hvorfor ikke gå nord om Læsø, eventuelt. gå ind i Vesterø havn, hvor der er Restauranet og indkøbsmuligheder.

I Strandby ligger den Danske importør af Volvo Penta  -Hvis nu... 

 

 

vær og vindretning vil nok bli det som avgjør ruta. Medbringer alt av proviant og det jeg trenger på slike turer, så er ikke avhenging av så mye fasiliteter. Men klart, en hamburger eller pizza er ikke å forakte:yesnod:.

 

Tviler på at det blir nord om Læsø. Omvei, og Ålborg bugt er ikke trivelig om det blåser litt. Blir nok å gå over i sydvestlig retning fra et sted mellom Smögen og Gøteborg til enten Anholt eller Grenå om været tillater.

Dvs, etter å ha lest litt om djevelkulten på Anholdt, kan det bli litt skummet å ligge alene i havna på en bortimot forlatt øy en mørk høstkveld :giggle:


Fra: https://no.wikipedia.org/wiki/Anholt

"17. mai 1973 ble det gjort underlige funn i Ørkenen. Det var tegnet mønster i sanden. Inntørkede apehoder, svarte lys, messingklokker, demonmasker, en stump fra et menneskes kranium med påmalte tegn, et imitert menneskehode på en trestake, pyntet med en armring og stukket gjennom ankelremmen på en barnesko. Hele 13 offersteder ble funnet. Grenaa politi fant aldri ut av saken. Satan-kulten ble i løpet av høsten 1973 til et mareritt for flere på Anholt etter at de mottok truende, merkelige brev. En ble oppfordret til, som middel mot hårtap, å selge sin sjel til «Mørkets fyrste på Anholt» ved å puste ni ganger gjennom nøkkelhullet til Anholt kirke rundt midnatt 31. oktober, lese et bestemt dikt og deretter snu sin bare bak mot alteret. Forsendelsene var underskrevet av ypperstepresten i satan-bevegelsen på Anholt. I City Avisen i København skrev kulten falske leserbrev i Kjeld Grinder-Hansens navn, inspektør på Nationalmuseet. Samtidig mottok han selv truende brev med underlige poststempler"


 

Etter det kan det godt hende det blir veien via Lillebelt, men jeg har gått der før og kunne tenkte meg å ta storebelt og kanskje kikke litt rundt ved Rudkøbing, Svendborg eller via Ærø om jeg får tid før jeg er fremme i Faaborg

 

Men været er meldt veldig vekslende denne uken. Variende styrker og vindretninger. Jeg får ta en avgjørelse i morgen på om det blir avgang Tirsdag eller ikke. Kjedelig å sette avgårde for å bli liggende værfast ett øde sted på denne tiden av året. Da venter jeg heller en uke :smiley:

 

Hva koster foresten dieselen i DK om dagen?

 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

On 10/30/2023 at 9:41 AM, Flid said:


Hvis du passerer Hønø på veien nedover til DK kan du tanke grønn for drøye 20Skr.

 

Takker Flid :smiley: Hørte om det fra en felles venn med Princess og puddel :tongue:, så det blir nok å gå innom der om jeg går så langt syd i sverige .

 

9 hours ago, Shortcut said:

14.80 dkr (GTL) i Rønnehavnen ved Frederikshavn her til morgen 

 

Det må vel være en gunstig pris i DK nå om dagen. Vet du om prisen endres i morgen?

 

Vær og vindretning bestemmer ruten, men jeg går gjerne innom og tanker der om jeg krysser over til nordjylland 

 

takk for tipset:thumbsup:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...