Jump to content

Verksted mistenker rådebank på min Mercruiser 5L bensin 😭


hnrk

Recommended Posts

Motoren hikster, og verksted sier "Hei. Vi har ikke sett på den ennå. Vi må få godkjenning fra deg at vi skal åpne den. De lydene som var der når vi startet den i forrige uke høres ut som ventilbank eller rådebank". 

 

Hva gjør jeg? Er det bare å kassere? Hvor dyrt kan dette bli? Og er det dårlig service som kan ha skylda?

 

Det er en Mercruiser 5L bensin med alpha drev.

Link to post
Share on other sites

 

Hva gjør jeg? Er det bare å kassere? Hvor dyrt kan dette bli? Og er det dårlig service som kan ha skylda?

 

Lar verkstedet feilsøke. Nei. Alt fra en times arbeid til nesten nypris, umulig å si før feilsøkingen er ferdig. Dårlig service: Mulig, men lite sannsynlig. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Høres drøyt ut å kassere en motor som er gått 260 timer. Er jo knapt innkjørt. Hvis motoren ikke er kjørt med for lite olje, bør man kunne regne med at det ikke er "kroken på døra" for motoren. Men det kan jo likevel koste litt å håndtere på verksted.

Link to post
Share on other sites

Det skal mye til for å få rådebank etter 260 timer. Det er imidlertid bare tøv å bedrive fjerndiagnostiikk. Min første tanke er mulig 'hydro lock', at det har kommet en skvett vann inn på en sylinder. F.eks. via lekkasje i en header (eksosen). Slike feil er mer relatert til alder enn til gangtimer. Jeg ville vel begynt med å plukke av eksosmanifoldene og toppene. Igjen, fjerndiagnostikk er risikosport. Regner med at motoren går i sjøvann.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 12 timer siden:

F.eks. via lekkasje i en header (eksosen). Slike feil er mer relatert til alder enn til gangtimer. Jeg ville vel begynt med å plukke av eksosmanifoldene og toppene. Igjen, fjerndiagnostikk er risikosport. Regner med at motoren går i sjøvann.

Dette er jo en mulig problemstilling men hvis verkstedet nå drar på ferie med sjøvann i sylindrene så er neste ett motorbytte. 

Link to post
Share on other sites

pipe skrev 18 minutter siden:

Dette er jo en mulig problemstilling men hvis verkstedet nå drar på ferie med sjøvann i sylindrene så er neste ett motorbytte. 

Det er ikke min skyld!?

 

Disse motorene kan bli veldig gamle av år. De er ikke slitere som går mange timer. Etter 3000 timer er det slutt for de fleste. Og når det gjelder antall år, så sier man 10- til 15 år. Og risere bør byttes etter 7 år, for å være på den sikre siden. Dette er vel realitetene i et nøtteskall som man bør ta høyde for. Og så er det mange som har opplevd mye bedre resultater. Man bør ikke sammenligne disse V8'erne med 14-og-fler-litere fra produsenter som Scania, CAT og andre.

 

Uansett er det noe skit på sesongen for TS. Men som over, start med å plukke av eksosen, og se om jeg har tatt feil. Rust inne i manifoldene er en indikator.

Link to post
Share on other sites

Jeg har et stetoskop jeg bruker til å lytte etter ulyder på motoren.
Start motoren, bruk stetoskopet på ventildekslene, hører du ulyder der?
lytt på bunnpannen. hører du dunkelyder derfra?
For meg handler feilsøking om lytte, lukte. kjenne.

Har du metalskimmer i oljen? Da kan et lager være gåent, og små metallpartikler gir oljen et metallisk utseende.
Kjenner du at den rister på tomgang, og du hører en dunkelyd? blir lyden borte ved lett pådrag?
Da kan det være et rådelager.

Hvis ulyden kommer fra ventildekslene, så kan du ha mistet en lobe på kammen. Samme metallskimmer i oljen.
og løse vippearmer. du kan også ha fått slått løs en studd til vippearmene, da vil du ha ventil støy, men ikke metalskimmer i oljen.

Har du hydrolocked motoren, så er det dessverre full overhaling som gjelder.

 

Link to post
Share on other sites

Takker for alle tips! Jeg har dessverre null kompetanse på motor, så må bare la verkstedet gjøre sitt.  Båtsesongen er uansett ødelagt, men det finnes heldigvis andre ting man kan gjøre om sommeren.

 

@pappa_wolf  Gi gjerne lyd hvis du er i nærheten av Malmøya og har lyst å høre litt på en motor 😜

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Har *endelig* fått svar fra verksted etter de har gjort unna seks uker ferie. De har oppdaget at manifold var montert feil vei (?!?!). Eksos gikk visst rett inn i motorrom. Har aldri kjent lukt av eksos i båten, så dette skjønner jeg ikke noe av. Den gode nyheten er at det er billig og kjapt å fikse!

 

Men lurer veldig på hvordan den kan ha blitt montert feil, og hvordan jeg kunne kjøre på full spiker uten problemer. Og for en som er helt blank på motor: hva er/gjør manifolden?

Link to post
Share on other sites

Kort fortalt: Det er den delen av eksosrøret som er kobla til motoren 

 

Feil vei faktisk, må vel være styrbord på babord og motsatt, evt opp/ned 

 

Da burde man jo oppdaga feilen med engang, ikke etter mange timer med kjøring. Fordelen med disse motorene er at det ofte er billigere å kjøpe en nyoverhalt longblock enn å la ett verksted skru 10-15timer 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
hnrk skrev for 4 timer siden:

Nå har jeg fått båten tilbake!

Allerede?
Fint det ikke er is på fjorden enda men dessverre kan noen båt sesonger bli sterkt amputerte grunnet tekniske feil.
Er bare å riste det av seg å se om lykken og været blir bedre til neste år.
Diagnosen manifold montert feil vei høres feil ut men samme det når det nå virker uten å drenere lommeboken.
Det du sparte på manglende drivstoff utgifter blir nå omfordelt til verkstedet så sånn sett er det jo ett null spill og det er jo bra.

Link to post
Share on other sites

www.minges.no
www.sarpsborgmotor.no
www.aarnes.no

Eller bare bestill en Longblock fra summit racing.
 

Det du flytter over er. kam. løftere og ventilstenger. De skal plasseres i samme rekkefølge som de demonteres, da de slites til hverandre. plasserer du en løfter på feil plass på kammen, vil du få økt slitasje.
 

Link to post
Share on other sites

hnrk skrev On 25.8.2023 at 10.55:

Har *endelig* fått svar fra verksted etter de har gjort unna seks uker ferie. De har oppdaget at manifold var montert feil vei (?!?!). Eksos gikk visst rett inn i motorrom. Har aldri kjent lukt av eksos i båten, så dette skjønner jeg ikke noe av. Den gode nyheten er at det er billig og kjapt å fikse!

 

Men lurer veldig på hvordan den kan ha blitt montert feil, og hvordan jeg kunne kjøre på full spiker uten problemer. Og for en som er helt blank på motor: hva er/gjør manifolden?

Er dette et verksted som har skrudd på motoren tidligere? For meg høres det ut som en bortforklaring for å dekke over noe. Hvis motoren tidligere har gått helt rent og gitt full effekt skurrer dette veldig i mine ører.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...