Jump to content

Isforholdene landet rundt

Astor

Recommended Posts

Var ute på isen i havna i dag for å løfte uteriggerne som er frosset fast opp på isen. Og ja, vannet var iskaldt - ikke på langt nær badetemperatur ennå. Isen var nemlig ikke så tykk hele veien som jeg hadde regnet med. Fikk dog kastet meg forover så det holdt med det ene beinet i vannet, men kaldt nok allikevel. Gjør et nytt forsøk i morgen - med flytedrakt.

mvh tuffff

Er fortsatt "varme" strømmer rundt i fjordene. Derfor kommer og går isen fortsatt,og er alt annet enn sikker å gå på.

Kalde strømmer er ventet inn i fra midten av Januar. det er først da vi vil få noe indikasjon på om det blir noe særlig med is i vinter eller ei.

Siden sjø tempraturen er så lav som den er allerede. Er jeg redd det kan bli mye is også i år.

Men det gjelder i allefall ikke her jeg er nå.

PT. Lobito, Angola

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Gikk fra Horten ca kl 14:15 i dag, og fjorden lå blank og fin. Det var ingen is før vi kom på høyde med Vallø, og da synes jeg at jeg så is forrut. Klokka var da nesten fire og mørket senket seg på slik at sikten ble dårligere. Jeg valgte å gå lenger ut og da så jeg ingen is, men vi fikk se en Nise som hoppet litt omkring. Når vi nærmet oss Kongstensund (sundet mellom Østre og Mellom Bolærne) så møtte vi is igjen, og det ble bare værre og værre. Det ble så ille at jeg valgte å snu, og vi fuglte råka vi hadde laget tilbake. Når vi så kom ut av isen igjen (ved Vallø) så hadde vi ikke så lyst å gi opp, slik at vi gikk litt i mot land(vest). Der var det isfritt og vi passerte Vestre Bolærne på vestsiden. Turen videre inn til Østre gikk fint og vi så ingen is unntagen et par små flak i havna på Østre.. Nå koser vi oss med TV, PC og en liten pils. I morgen dukker det vel opp en båt til eller to

/per

Imponerende Skipet 5, imponerende. Nå skal det jo blåse opp en del fra Nord så da blir dere vel kvitt isen når dere skal returnere?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Hærlig med is :)

112015_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/45235/112015.jpg

Gårsdagens første og minste. Ingen store, men morro likevel.

4 sei opptil 4 kg, en torsk 3+kg, ei hyse 2kg, 2 hvitting på ca 1kg og endel små hvitting. på 3 timer.

Alt tok på balansepilk og abbor stikke.

Håper isen blir liggende leeeeenge :)

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Jeg var ute en tur i morges og tok noen bilder. Her ser dere hvordan det ser ut der hvor jeg måtte snu i går.

053s.jpg

Det la seg litt i havnebassenget i dag også.

066s.jpg

Jeg kom nettopp inn i båten igjen etter en ny tur på øya, og da så det ut til at isen på østsiden var nesten borte. Isen i havna har nå lagt seg inn mot land.

Redigert av Skipet 5 (see edit history)

/per

du har ikke tenkt å legge den fenderen der den skal igjen da Skipet? :lol::newyearsign:

Har du ikke sett den nye typen fendre du da? "Knirkefri" og slites lite når de ligger oppå brygga.

Neida, fenderen er på plass igjen. Det er litt lettere for junior å komme seg ombord når båten ligger helt inntil brygga.

Når det gjelder isforholdene så skjer det litt her. Chanty kom hit i firetiden og da var det ikke noe særlig is i havna. En time etterpå så var havna full av is og vi begynte å lure på hvordan dette skulle gå med tanke på hjemturen. Jeg var ute og dyttet bort et par store isflak som lå foran båten med tanke på at det kanskje ville fryse mere til.

Nå kl. 18:30 så er nesten all isen borte igjen. Det er bare is fra midt på båten og inn til land. Spennende å se hvordan det ser ut i morgen. Nå skal vinden snu til nord/vest i natt så det bør være ganske isfritt her i morgen.

Snart er det påtide å komme seg ut igjen. Da skal vi fyre bål og grille pølser

Følg med i neste episode av "is til drinken" :cheers_wine::fireworks1:

/per

Høres ikke bra ut med mye is og agregat men,håper det går bra da.Blåser jo rundt 20 sm nå vel,så den isen er vel i Danmark nu.Kommer ikke ut jeg pga is på Horten indrehavn,hatt endel netter ombord som trøst .Men skulle gjerne vært ute,men når jeg ikke har isbryter så.Blåser så hardt her,kansje mye av isen er borte idag da det er 3+ å mye vind.Dere får kansje problemer med å komme tilbake om det ikke roer seg ute,så vi får håpe det roer seg etter den har blåst vekk isen.Må ha diesel også (gått rundt 200 l på varmeren i vinter ),så hadde passa bra det nå.Håper dere kommer dere hjem igjen i dag da.

PS:står vel noe om is i forsikkringspappirene vel :sweat:

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Det var vind så det holdt i natt. Tror ikke jeg har opplevd maken. Presseningen jeg hadde spent over terrassen ble revet av på styrbord side.

Havnen ble igjen fyllt med is og slik så det ut i morges:

017s.jpg

Det ble litt dramatikk da jeg gikk for å ta bildet nedenfor. Bikkja gikk bak meg og plutselig hørte jeg "plask". Bikkja lå og kavet ute i isen. Den trodde sikkert at isen var til å gå på og han skulle forft tilbake til mor som var på andre siden. Jeg fikk ropt bikkja tilbake og han klarte å komme inn til brygga, hvor jeg fikk tak i nakken på'n og lempa'n opp.

027s.jpg

Ellers så har dagen vært veldig bra og uten vind.

Vaffelsteking på land har det også blitt..

Redigert av Skipet 5 (see edit history)

/per

Vindværet i natt gjorde vei i hellinga for is og annet hinder. Det meste er forsvunnet og godt er det. Vanntemperaturen utenfor Tofte er steget fra pluss 1.6 til pluss 3.5 grad. Utenfor Sætre er den pluss 2.5 mens den ved Slemmestad lå rundt 3.5 grad.

Redigert av Astor (see edit history)

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...