Jump to content

Isforholdene landet rundt


Astor

Recommended Posts

Ikke vær så negativ da.

 

Isen rundt båten er overaskende råtten allerede. 3-5 cm tykk. Bare å trykke den ned med en kost.

Vanntempraturen i overflaten er nå -1 her jeg ligger. Det er opp 0,5 grad på 12 timer.

 

Etter noen dager med +grader,tåke og yr, vil mye av isen være borte.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Men når det sies at det i Son der jeg en eller gang skal flytte båten fra land til sjø er 15-20 cm helt ut til godt utenfor Britannia... Panser is... Da er det ikke lett å være positiv!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Tviler sterkt på at det hjelper inne i havnen i Son der det er stort tilsig av ferskvann fra elven Såna fra Hølen. Det blir spennende om jeg får levert den nye Opel Astra'n eller om jeg får sjøsatt båten først i april. Levering av bil er stipulert til slutten av april!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Normalt pleier jeg å være blandt de 10 - 15 første som sjøsetter i havna, og det er rundt den første eller andre uken i april. Men denne vinteren er vel en av de strengeste vintrene med kulde over lang tid siden jeg flyttet til Østlandet i -69. Så det blir nok ny bil før sjøsetting. Håper det er slutt på glatte veier når den tid kommer da jeg har bestilt bilen med kun sommerdekk. Sa jeg sommer? he, he, he . . . . . .! ! Faen!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nå må du ikke bli nevrotisk Lars H. Trudelutt har det så bra så. Spaserte forbi for en halvtime siden. Jeg tar en ekstra titt på Trudelutt.

 

Når det gjelder isen, så går iskanten ute ved N Sauhl. Og isen er på det meste borti 30 cm tykk. Det er en del snø på den, så en skvett duskregn gjør ingenting fra eller til. Det var helgens gladmelding. Våren kommer nok ikke tidligere enn den pleier å gjøre. Hulda ligger og koser seg i isen i Strömstad, der er den ikke mer enn et par centimeter tykk. Skal ned og sjekke til søndagen. Nå har jeg vært ute på jobb i fire uker, skal bli OK å hilse på madamen igjen.

Link to post
Share on other sites

Nå må du ikke bli nevrotisk Lars H.
Nei, det er jeg nok ikke, men følelsene kan nok løpe løpsk noen ganger.
Trudelutt har det så bra så. Spaserte forbi for en halvtime siden. Jeg tar en ekstra titt på Trudelutt.
Kan bare takke for at jeg har en "vaktmester" i havnen.
Nå har jeg vært ute på jobb i fire uker, skal bli OK å hilse på madamen igjen.
Jeg føler med deg, hadde slike vakter ombord på Ocean Traveler i 1968/69 i Nordsjøen i pionertiden. Men dæsken så gode T-bein steiker de hadde den gang!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det var mye is og tykk is i fjor også utpå vinteren,påsken så svart ut.Men to dager før påsketuren var Horten Indrehavn åpen og vi reiste som vanlig til Koster.Iår er påsken ikke før 15 apri 20 for noen ,da regner jeg med isen er borte vekk.Om ikke tar jeg deppetur til syden i påsken,passe lei nå.Er ombord i helgen,det drypper fra taket å det smelter fort på brygga.Er jo et lyspunkt da ;)

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

For et par år siden gikk isen i havnen en onsdag. Torsdagen ble Trudelutt sjøsatt, og fredagen ble det helgetur! :flag_bp: :flag_bp: :flag_bp:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Mye is i Oslofjorden fortsatt. Sønnavind har gjort at isen er blitt dyttet nordover mot Hurumlandet. Nå er det meldt mildere vær fra i morgen og vind snur fra nord.

 

Drammensfjorden er fortsatt godt islagt opp mot Drammen men isen nord for Svelvik er for øyeblikket dyttet opp i fjorden. Rundt en kvartmil er nå åpent vann fra Svelvik og nordover.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Kjipt, håper at isen i Jordfallsbukta blir borte snart. Har lissom tenkt til å ha båten på vannet før 1 april. Er det mere is i år enn i fjor??

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

Nei, det er jeg nok ikke, men følelsene kan nok løpe løpsk noen ganger.Kan bare takke for at jeg har en "vaktmester" i havnen.Jeg føler med deg, hadde slike vakter ombord på Ocean Traveler i 1968/69 i Nordsjøen i pionertiden. Men dæsken så gode T-bein steiker de hadde den gang!

 

Men ikke glem Softisen og alle de gode salatene da Lars, og du... det var ikke så gæænt på Ocean Voyager heller...

Link to post
Share on other sites

Kjipt, håper at isen i Jordfallsbukta blir borte snart. [...9 Er det mere is i år enn i fjor??

Det omtrent det samme, men litt mer is i våre farvann i år om man ser på utbredelse (ser man på istykkelse er det litt mindre enn i fjor). Smhi har en utmerket istjeneste, også med arkivmateriale om man er interessert i slikt.

Ismax i Skagerakk er omtrent nå og en uke fremover, etter det smelter det kjapt og eventuell is vil fort være råtten, og myk, nok til å lage råk med fritidsbåt. Hvorvidt du kommer ut til 1. april er mest avhengig av vindretning og styrke, og om isen driver ut av fjorden eller inn i den. Noe nevneverdig med ny is blir det ikke i våre farvann før i januar 2012.

Link to post
Share on other sites

Takk for fin Link, mener jeg hadde båten ute til rundt 10 april i fjor. Så da er dev en mulighet skulle en tro. Håpe på nordavind og sol i de neste uker da :thumbsup:

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

Til alle bekymrede.

Mange hadde de samme bekymringene i fjor.

I slutten på Mars var så og si alle havner isfrie, og de aller aller fleste som ville på Påsketur, fikk både båten på vannet og vellykket tur.

Selv reiste jeg avgårde 29.mars og så ikke ett isflak.

Så ta det med ro, om max 3 uker er isen borte. Muligens fortsatt is innerst i noen fjordarmer innerst i Oslofjorden.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Kjipt, håper at isen i Jordfallsbukta blir borte snart. Har lissom tenkt til å ha båten på vannet før 1 april. Er det mere is i år enn i fjor??

 

I Drammensfjorden er isen seiere og tykkere. Det er lenge siden tømmertransporten er satt til tider så mye ut av drift. Når selve Oalofjorden er islagt sier dette om denne harde vinteren. Kulda startet tidlig i fjor høst og det ble tidlig kaldt i vannet.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Mye is i Oslofjorden fortsatt. Sønnavind har gjort at isen er blitt dyttet nordover mot Hurumlandet. Nå er det meldt mildere vær fra i morgen og vind snur fra nord.

 

Drammensfjorden er fortsatt godt islagt opp mot Drammen men isen nord for Svelvik er for øyeblikket dyttet opp i fjorden. Rundt en kvartmil er nå åpent vann fra Svelvik og nordover.

 

hei

Er vel ikke isfritt i dramstadbukta vel?

 

Reidar

Link to post
Share on other sites

Her er et bilde fra påska 2010

 

IMAG0450-1.jpg

 

 

 

 

 

 

...og her er et bilde fra mars 2010:

 

IMAG0334.jpg

 

 

Ikke vær redd for litt is da!

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

@Kodvaag, Jeg er ikke redd for litt is, men nå er det så mye is at jeg kan bruke båten som kjelke :-) :headbang:

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

Dagens glanyhet fra Oslofjorden.

Den faste isen som har ligget langs sørsida av Hurumlandet er nå løsnet. I dag var det blankt vann fra Storsand og sørover. Lenger ute på Breiangen lå isbeltet. Mer nordavind og den siger ut og smuldrer bort.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...