Jump to content

Isforholdene landet rundt

Astor

Recommended Posts

Bitteliten.

Jeg var nede i VR 30 tidligere i uken....

Det var jeg også - som grunnvoks smeltet inn i smøresonen :wink: Har stort sett gått på VR 40 med en liten klatt VR 45 der spennet er som høyest. Skulle gått langtur i dag - men det er neppe kjørt opp løyper i marka etter de 30cm som kom siste 2 døgn. Men i morgen blir det tur - VR 50 tenker jeg

det blir vår iår også!!

Når skaran bærer en fullvoksen mann til St. Hans da blir det sen vår.

De går fortsatt på ski til Koster :yesnod:

Og hvordan var det med isen i havna nå Svenning :wink:

Da flyter Yamarinen fritt igjen. Isen har begynt å slippe noe i havna. Ting ser adskillig lysere ut nå enn bare for noen dager siden. Kanskje det er håp om en liten fisketur snart. Hadde vært moro.

img_0862.jpg

Litt aktivitet på tross av søndag.

img_0866.jpg

Indre havn er fremdeles islagt.

img_0869.jpg

Mye is har rent ut Svevikstrømmen denne helgen. Det går utvilsomt mot vår også i år.

Isen i Storsandhavna er blitt mørkere og stadig flere båter ligger isfritt.

Utenfor Sætre ligger isen fra Møkkalassene opp mot Bjønnhubukta. Også denne isen er adskillig mørkere i fargen.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

De med trebåter som har "hengt fast" i isen til nå, BØR følge med i disse dager, da det pga. noe varmere vann har tinet rundt båtene (i hvertfall her på Østfoldsiden). Havnesjefen reddet en tresnekke i siste minutt i vår havn i dag.

"Sistemann tar med flagget"

Fortsatt mye is i ytre del av bundefjorden.

Det var mildt og fint i dag, men det skal nok mange slike dager før det er mulig å få båten rundt Nesoddtangen.

is_pr_28feb.jpg

Husebergøya midt på bildet og Langøyene til høyre.

Bildet er tatt på pynten rett etter Hvervenbukta, hvor det var masse folk som lekte på isen....

Huff.. det er langt frem enda.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Kan hende den har blitt postet tidligere men jeg fant denne siden her idag:

http://www.smhi.se/polarview/

Det er jo først og fremst Østersjøen, men når en velger "Deterministisk prognose" eller "4-ukers prognose" så kan man velge "Kattegatt" og der ser man det meste av Skagerak og Sør/Østlandskysten også.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Havnevesenet sa at om eier ikke hadde fjernet den i løpet av helga skulle de engasjere et firma og sende regninga til eieren.

Håper de setter i gang - men jeg tror kanskje de kommer til å slite litt med inndrivelsen av pengene ....

I dag (eller egentlig i går) begynnte det å smelte skikkelig. Ikke lenger fast is mellom Fjærholmen og Bolærne og selv med minus 11 i natt frøs det ikke i hullet under brygga :) Ser også at det begynner å bli grå og råtten is på de vanlige stedene for usikker is. Videre turer på isen blir nok med breøks og tørrdrakt, men det er fortsatt noen kvadratkilometer med 30cm ++ tykk is som må vekk før det går an å komme ut med båt fra plasser som Fjærholmen og Knarberg.

Et skår i gleden er allikevel båten som ligger forlist langs brygga.

Mvh Spigney

Den flyter igjen nå i kveld. Og ligger fortsatt på samme plass. Lurer på om all drivisen i kanalen kan ha medvirket til at båten sank? Det har jo vært mange isflak fram og tilbake der i vinter. :confused:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...