Jump to content

Isforholdene landet rundt


Astor

Recommended Posts

Nå har jeg lagt ut bilder av nakne svaner, da burde du i det minste kunne legge ut bilder av damer i miniskjørt synes jeg :cool:

Ble litt mye på en gang da vi svingte inn i en enveiskjørt gate i Vancouver - enten på grunn av eller på tross av miniskjørtene. Det hadde antakelig ikke noe med at Hertz sitt (N)everlost system ikke var oppdatert med de siste veireguleringene ifm OL :rolleyes::lol: eller at vi fulgte innspurten på herrenes skiskyting på VGnett på mobil...... :flag:

 

Snøen har sluppet taket i London også. Grønne plener på LHR nå.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vinden i dag har fått isen innenfor Drøbak til å drive sørover. Drøbaksundet var i dag islagt med flak som drev ut av sundet. Det blir nok Sverigetur til påske for oss i år også skal vi se. :cheers:

Vi hadde planlagt en overnattingstur til Borgen. Den droppet vi denne gangen.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg får legge ut et bilde fra forrige uke. Et lite eksempel på hva som kan bli liggende på vannet vinterstid. Det vil si, her er det nesten 20 cm is.

gummijolle.jpg

 

Tenkte jeg skukke ta et nytt bilde i dag, men nå er det bare en snøfonn hvor det såvidt stikker opp tre håndtak over snøen. To årer og en styrepinne for påhengsmotor.

 

For øvrig sank første båten denne uka. Litt varmere vær forrige uke medførte at isen tinte litt opp rundt en del båter, og så kom det vind. Dermed var det en gammel treskøyte som gikk rett ned. En stund så det stygt ut for hele brygga, men fortøyningene ble kappet. Det blir nok en dyr vår for eieren. Berging koster langt mer enn båten er verd, og jeg tviler på at noen forsikring dekker denslags.

 

Så dagens oppfordring er: Bruk helga til å sjekke båten(e).

 

Dagens verktøytips: Betongsag fra Biltema. Den tar stålis også. For noen båteiere kan det hende at en liten råk rundt båten kan redusere risikoen for hva som skjer når isen begynner å bevege seg.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er mulig jeg er litt gammeldags, men slepjoller skal vel egentlig ikke henge etter båten når den ligger longside på brygge? Vel, det er litt sent å gjøre noe med det her, tror jeg.

slepejolle.jpg

 

(Jeg tror ikke jeg kommer til å vurdere å kjøpe brukt gummijolle noen gang. Det kan da umulig være bra for materialet å ligge ute hele året?)

Link to post
Share on other sites

Når jeg leser tekst og ser på bilder fra Østlandet i denne tråden, hvor klimaet ser arktisk/antarktisk ut, føler jeg nesten at jeg bor i et annet land, og det gjør jeg jo forsåvidt også, nemlig Vestlandet. :lol:

 

Denne vinteren har vært usedvanlig flott på Vestlandet. Det har knapt vært regn siden slutten av september i fjor. Noen få snøbyger har jeg derimot måttet tole. Sjelden eller aldri har jeg benyttet båten så mye som denne vinteren. Sol fra skyfri himmel og rolige vindforhold har vært normalen samt en isfri sjø.Det har gitt meg mange flotte turer. Det er deilig å ligge på svai og kose seg i solen eller farte rundt mellom holmer og skjær i slikt fint vinterver. Og ekstra tilfredsstillende blir det når jeg tenker på snø- og isforholdene som østlendingene tydeligvis sliter med, og når jeg ser en haug med nedsnødde båter på opplagsplasser. :giggle:

 

Redigert for skrivefeil.

Redigert av Capitaine (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sliter ikke med snøen. Jeg synes derimot at det er flott at det endelig kom en fin vinter hvor den pene hvite snøen blir liggende lenge, og at det er kontinuerlig kuldegrader. Flott skiføre for både barn og voksne. Mye triveligere enn mørke klinete regnfulle vintere. Også merker man når våren kommer. I tillegg mener jeg å inbille meg at sommeren blir bedre etter skikkelig vinter. Gjerne mere snø for min del, bare våren kommer om en måneds tid. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Dette er en veldig interessant tråd og følge for alle oss som lengter etter båtlivet :tongue:

 

Med all den snøen som har falt de siste dagene dro jeg ut for og sjekke forholdene i Søly båthavn, Moss. God fralandsvind har fjernet mye av isen.

 

Bildene ble tatt i ettermiddag...

 

Bilde tatt mot Moss havn:

img_1818.jpg

 

Mot Fuglevik/Larkollen fra Søly båthavn

img_1819.jpg

 

Søly Båthavn 1

img_1820.jpg

 

Søly Båthavn 2

img_1821.jpg

Link to post
Share on other sites

Kommentar fra moderator:
Innlegget er satt usynlig da det ikke følger reglene for sitering.
Når jeg leser tekst og ser på bilder fra Østlandet i denne tråden, hvor klimaet ser arktisk/antarktisk ut, føler jeg nesten at jeg bor i et annet land, og det gjør jeg jo forsåvidt også, nemlig Vestlandet. :lol:

 

. Og ekstra tilfredsstillende blir det når jeg tenker på snø- og isforholdene som østlendingene tydeligvis sliter med, og når jeg ser en haug med nedsnødde båter på opplagsplasser. :giggle:

 

Redigert for skrivefeil.

 

Vi tar det igjen til sommeren, når vinden uler og regnet pisker ned hos dere :giggle:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

I løpet av siste 1-2 uker har oslofjorden frosset mer eller mindre igjen fra vestsiden mot Nesoddlandet etter lang tid med vindstillet. Nå observerer jeg imidlertid at det ikker er synllig is fra Slemmestad i rettning mot Oslo. Isen starter nå ved Nærsnes og dette skyldes vel alle øyene og det trange sundet ved Drøbak som hindrer isen i å dra seg lenger ut. For meg er dette et lite vårtegn. Og REM. En av kannene i presseninga di har løsna på babord side. Flagret litt i den sterke vinden.

Redigert av Pathfinder (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og REM. En av kannene i presseninga di har løsna på babord side. Flagret litt i den sterke vinden.

Ja, var nede og sjekket i ettermiddag og så det samme. Festa kanna igjen, og hang på ytterligere en. Ligger utsatt til i nordakastene. Takk for tipset uansett. :yesnod:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg får legge ut et bilde fra forrige uke. Et lite eksempel på hva som kan bli liggende på vannet vinterstid. Det vil si, her er det nesten 20 cm is.

gummijolle.jpg

Trenger et par billige davidere jeg,ser jo ikke ut som han her trenger dem ? Er det mulig å bli så lat ,at du ikke gidder å sveive opp jolla før isen kommer .Ikke mye som sjokkerer lenger,men detta ...................

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Hvordan tåler egentlig disse plastbåtene å ligge i isen? f. eks båter med drev?

Det kommer litt an på isen. Litt is rundt båten som dunker og gnikker litt mot skroget er ikke all verdens slitasje. Men, det sliter litt. Et sårbart område er baugen, som kan dunke mot iskanten dersom vinden blåser i riktig (feil?) retning.

 

Ligger båten helt fastfrosset så er det ren gambling. Blir det litt bevegelse i isen lar den seg ikke stoppe av en plastbåt. Blir det overvann risikerer du at båten løftes mens propeller og/eller ror sitter som støpt i isen. Skroggjennomføringer hvor ventilen fryser kan også senke båten i det isen tiner.

 

Uansett, om du ikke har anledning til å sjekke båten minst en gang i uka er det ingen god idé å ha den ute om vinteren.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...