Jump to content

Om Redningsselskapet i dagens VG


Al-Tec

Recommended Posts

Forøvrig legger jeg meg noenlunde flat når det gjelder mitt ekstempel om STATR... lenger oppe. Ikke at jeg mener de underliggende tankene er feil, men det ER flåsete skrevet. :blush:

Bra Andreas.

Tanker er vel ikke "feil", de er bare forskjellige. Og det er jo det som skaper spenning og utvikling.

 

Men personlig mener jeg at å finansiere en så viktig oppgave gjennom drift av enarmede banditter blir helt feil. Det blir litt å "ta fra de blinde og gi det til de døve"... Vi vet at disse automatene bidrar til å ødelegge økonomien til mange som har lite å rutte med i utgangspunktet. Vi vet og at mange spill-avhengige tyr til kriminalitet i forbindelse med automatspill.

Blir innsatsen til mannskapene dårligere hvis pengene kommer fra skatt, enn fra spilleautomater?

Redningstjeneste er kanskje et område egnet for samarbeid mellom frivillige, statlige og private aktører? Koordineringen av større aksjoner foretaes vel uansett av stalige aktører, som politi eller Redningssentralen på Sola?

Link to post
Share on other sites

Lotus, du har meget "levende" innlegg, meget satt på spissen, men bra skissert slik at alle skjønner det.

 

Problemet er bare at problemene tårner seg opp ved en situasjon lik din illustrasjon :

 

-som jeg har anført lengre oppe, er skadevirkningene langt langt større ved en utmelding kollektivt enn fordel. Dette fordi at når man først har meldt seg ut, så er det vanskeligere å melde seg inn igjen. Synes å huske at du har skrevet noe om timerater du tar etc., så dersom du er selvstendig næringsdrivende, så vet ut utmerket godt hva jeg her skriver. Ingen tvil om det.

 

-30%? Galskap å tro at man kan komme opp i det tallet, til dèt er medlemsmassen for stabile og trofaste, da man her som menigmann klarer å skille mellom administrasjon og de som faktisk er ansiktet til NSSR på sjøen. Det er først og fremst siste gruppe vi ser og ønsker å støtte. La oss si at det kunne være realistisk med 10% (selv dèt er i overkant mye). Hvor mye utgjør det? Kanskje bar-regninga på julebordet for administrasjon. Tenk sum. Man ser det ikke blir "uromoment stort nok".

 

Vårt beste talerør er ikke utmelding. Dog er det bruk av media som hjelper, også leserinnlegg i avisene (husk alle tillitsvalgte i det ganske land), også brev/kort til administrasjon, også lobbying, etc etc. Det er ved bruk av de kanaler man lettere kan oppnå det man ønsker.

Link to post
Share on other sites

Tenk sum sier Perlen. Da har du nok misforstått. Dette har intet med penger å gjøre. Uromomentet som du kaller det er ikke avhengig av penger. Det fine med en slik midlertidig utmelding er at det ikke svir på pungen, ikke berører beredskapen, ikke får konsekvenser for driften. Ikke har noen konsekvenser over hode annet enn å gi et klart og tydelig signal om at en slik administering ikke kan godtas.

 

Man gir et dask på lanken. Et dask som svir. Utover det er konsekvensene små.

Jeg mener at de som vil støtte det operative mest, gjør så med en midlertidig utmelding.

 

I motsetning til meg sier du at skadevirkningene blir store ved utmelding. Problemene tårner seg opp. Det må du forklare nærmere. Jeg skjønner ikke hva du mener. Kontigentpengene for 10.000 utmeldte utgjør netto noe slikt som et par promille av driftsbudsjettet. Ikke skjønner jeg hva timerater for selvstendige næringsdrivende har med saken å gjøre heller.

 

Da hadde jeg nok vært mye mer bekymret over det etiske dilemmaet det er å tjene over 500 millioner kroner på enarmede banditter.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt til hensikt å melde meg inn i løpet av 2006. Jeg har vel egentlig ikke forandret mening, enda ihvertfall. Utmelding enkeltvis eller samlet er etter min mening meningsløst, så lenge der ikke finnes noe bedre alternativ å melde seg inn i. En må heller være med aktivt og forsøke å påvirke innenfra.

Link to post
Share on other sites

Tenk sum sier Perlen. Da har du nok misforstått. Dette har intet med penger å gjøre. Uromomentet som du kaller det er ikke avhengig av penger. Det fine med en slik midlertidig utmelding er at det ikke svir på pungen, ikke berører beredskapen, ikke får konsekvenser for driften. Ikke har noen konsekvenser over hode annet enn å gi et klart og tydelig signal om at en slik administering ikke kan godtas.

Jeg er veldig enig med deg i at pengene ikke har noe med dette å gjøre, vi snakker nok forbi hverandre, det jeg mente var at for dem som har med styre og stell å gjøre i selskapet ikke bryr seg om en del personer melder seg ut, da man ikke blir skadelidende av dèt...

 

Imidlertid er det ganske så enkelt at alle foreninger er avhengig av flest mulig medlemmer for å "blomstre", dvs være på hugget hele tiden, for deriblant å gjøre en best mulig gjerning der det skal gjøres. Dersom en organisasjon blir svakere, da vil det påføres mindre engasjement. Enkelt og greit.

 

Jeg er også som du ser i mine 2-3 innlegg opptatt av at når man har meldt seg ut, er faren tilstede for at man ikke blir medlem igjen med en gang problemene er ryddet av banen. La oss ta et eksempel. En som er selvstendig næringsdrivende innen merkantilt yrke. Man må slite for å få en kunde. En dag får du denne kunden. Så lenge du har denne kunden er du trygg, men det kommer en dag hvor denne kunden finner ut at "nei, her vil jeg ikke være lengre". Da skal du arbeide meget hardt for å få denne kunden tilbake. La oss si at dette var et regnskapskontor. Denne kunden du hadde representerte svært liten inntekt/arbeidsmengde. Allikevel er det sårt å miste denne, da det er slik at "jo flere ben du har å stå på, jo sikrere er du". Jeg er dårlig til å forklare, det vet jeg. Men tenk over dette scenarioet, så skjønner du.

 

Man gir et dask på lanken. Et dask som svir. Utover det er konsekvensene små.

Jeg mener at de som vil støtte det operative mest, gjør så med en midlertidig utmelding.

Igjen vises til svar ovenfor. Jeg mener ringvirkningene er for små. Lobbying via leserinnlegg, direkte tale, kort/brev/mail til sentrale personer ligger der utrolig mye større makt bak. Da får man direkte beskjed, istedet for å måtte sette seg ned og analysere eventuelt nedgang i antall medlemmer. Kanskje nedgangen er så liten at de engang ikke klarer å oppfange nedgangen. Da har du mislykkes totalt, ikke sant? Hvorfor da ikke foreta lobbying som tross alt kan medføre noe. Hvis du Lotus melder deg ut (og ikke hadde hatt dette forum å innvie i dine planer). Hvem i herrens navn kunne merke dèt? Ingen. Hvis du derimot foretar lobbying, hvor mange kan merke det? Mange, deriblant lesere i avisene, tillitsvalgsapparatet etc etc. Tenk etter.

 

I motsetning til meg sier du at skadevirkningene blir store ved utmelding. Problemene tårner seg opp. Det må du forklare nærmere. Jeg skjønner ikke hva du mener. Kontigentpengene for 10.000 utmeldte utgjør netto noe slikt som et par promille av driftsbudsjettet. Ikke skjønner jeg hva timerater for selvstendige næringsdrivende har med saken å gjøre heller.

Om du fortsatt ikke skjønner at skadevirkningene kan bli store, oppfordrer jeg til å lese innleggene ovenfor igjen. Det at jeg har tatt med timerater for næringsdrivende, står også forklart ovenfor.

Link to post
Share on other sites

Jeg har et enkelt syn på dette jeg. Medlemsskap i NSSR koster meg 500 kroner i året. Om de pengene på noen måte er til hjelp for meg eller andre er det flott. Om jeg melder meg ut og det på noen som helst måte kan gi en negativ effekt i forhold til sikkerhet på sjøen er det ikke verdt at jeg melder meg ut. Til det er det for lite penger, for lite signaleffekt og for store konsekvenser for andre til at det er verdt det.

 

Så for meg handler det om at jeg som aktiv bruker av sjøen også føler ansvar for alle på sjøen, og da tror jeg at NSSR gjør en bra jobb. Ett menneskeliv er for verdifullt til at jeg vil ta sjangsen på å ikke støtte NSSR

 

Ønsker jeg å gi sterke signaler til NSSR gjør jeg det på andre måter f.eks via mail eller Baatplassen.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da hadde jeg nok vært mye mer bekymret over det etiske dilemmaet det er å tjene over 500 millioner kroner på enarmede banditter.

Hei.. hvorfor må du rippe opp i hvordan de tjener pengene de trenger for å ivareta vår sikkerhet da? Det er da vel ikke noe koselig tema? La oss alle glemme det fortest mulig igjen, så får vi ny ledelse over nyttår, vi skrangler litt med pungen igjen og føler at vi virkelig bistår til driften av NSSR. Nei, glem Lotus sine vemmelige påstander om enarmede banditter fortest mulig. Vi her på baatplassen ville da vel aldri i verden utnytte oss av andres lidenskap for gambling, en forferdelig påstand spør dere meg!!!
Link to post
Share on other sites

Hei.. hvorfor må du rippe opp i hvordan de tjener pengene de trenger for å ivareta vår sikkerhet da? Det er da vel ikke noe koselig tema? La oss alle glemme det fortest mulig igjen, så får vi ny ledelse over nyttår, vi skrangler litt med pungen igjen og føler at vi virkelig bistår til driften av NSSR. Nei, glem Lotus sine vemmelige påstander om enarmede banditter fortest mulig. Vi her på baatplassen ville da vel aldri i verden utnytte oss av andres lidenskap for gambling, en forferdelig påstand spør dere meg!!!

Bra Sigurd! Jeg beklager at jeg og begynte å mase om akkurat det; hvordan "Redningsselskapet" tjener driftsbudsjettet sitt. Det vil vi jo ikke vite noe om, penger er penger og redning er redning, ikke sant?
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...